Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuizzicalOpossum53
25-02-2022 om 12:35
Trutje22 schreef op 25-02-2022 om 08:47:
Happy Versoepelingsdag allemaal!
Hebben jullie dat ook, dat je dacht heel blij te zijn op deze dag, maar dat het eigenlijk best wel kut voelt omdat:
1 Ik vooral terugdenk hoeveel mensen geleden hebben onder deze crisis en wat we kwijt zijn geraakt. Mijn eigen kinderen hebben bv schade opgelopen waar ze nog lang niet van hersteld zijn en mijn relatie staat onder druk vanwege het vele thuis werken.
2 De oorlog in Oekraïne die ik echt afschuwelijk vind.
Regendrup.
25-02-2022 om 12:37
Drietje schreef op 25-02-2022 om 12:35:
[..]
Hebben jullie dat ook, dat je dacht heel blij te zijn op deze dag, maar dat het eigenlijk best wel kut voelt omdat:
1 Ik vooral terugdenk hoeveel mensen geleden hebben onder deze crisis en wat we kwijt zijn geraakt. Mijn eigen kinderen hebben bv schade opgelopen waar ze nog lang niet van hersteld zijn en mijn relatie staat onder druk vanwege het vele thuis werken.
Ja. Ik kan er echt niet omheen denken. We kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe deze mensen zich voelen.
SophisticatedCaribou75
25-02-2022 om 12:50
Drietje schreef op 25-02-2022 om 12:35:
[..]
Ik ben vooral verdrietig over punt 2.
Trutje22
25-02-2022 om 12:58
niet_rechts schreef op 25-02-2022 om 12:50:
[..]
Ik ben vooral verdrietig over punt 2.
Niet verdrietig maar wel zwaar bezorgd over Oekraïne.
Daglichtlamp
25-02-2022 om 13:54
Hinoki schreef op 25-02-2022 om 09:14:
[..]
Ja. En ik stel voor dat je die zelf ook even opzoekt.
Ik was niet degene die dit fragment zonder context plaatste. Zonder verdere toelichting van jouw kant ga ik er gewoon van uit dat het compleet uit zijn verband gerukt is.
WickedCurlew89
25-02-2022 om 13:55
To add insult to injury (sorry, heb even geen fatsoenlijke Nederlandse vertaling in mijn hoofd): die griezels als Baudet en Engel die weer wat nieuws hebben gevonden om desinformatie over te verspreiden. 😭
Hinoki
25-02-2022 om 14:26
Daglichtlamp schreef op 25-02-2022 om 13:54:
[..]
Ik was niet degene die dit fragment zonder context plaatste. Zonder verdere toelichting van jouw kant ga ik er gewoon van uit dat het compleet uit zijn verband gerukt is.
That's what's wrong with people.
En in dit geval onnodig.
wild-flower
01-03-2022 om 16:30
Varianten van het coronavirus periode van 7 tot en met 13 februari.
Omikron : 99,8 %
overige varianten : 0,2 %
bron : https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
Wobbelkont
02-03-2022 om 21:31
Zo, Corona grijpt goed om zich heen (mede dankzij Carnaval / Wintersport). Meerdere bekenden hebben nu Corona (Carnavalsvierders) en ik zelf ook. Stiekem wel last van. Bah.
Daglichtlamp
08-03-2022 om 15:14
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/weekcijfers
We kunnen carnaval goed in de weekcijfers zien. Helaas ook een stijging in de oudere leeftijdsgroepen (wellicht doordat het effect van de boosterprik daar uitgewerkt raakt?). Ik verwacht dus de komende weken ook wel wat stijging in de ziekenhuisopnames. Gelukkig mogen de zeventigplussers zich opnieuw melden voor een boosterprik.
QuizzicalOpossum53
08-03-2022 om 20:43
Hier ook een flinke explosie aan besmettingen. Nog meer dan tijdens de vorige golf. Iedereen die ik ken die carnaval heeft gevierd is besmet geraakt, op een paar mensen na die het allemaal net hadden gehad. Allemaal geen tot milde klachten. Mijn eigen kinderen zijn ook besmet geraakt en mijn man lijkt nu ook besmet te zijn. Mijn test is nog negatief. Ik ben dus nog de enige die de deur uit mag.
De kinderen gaan ook wel naar hun besmette vrienden en kunnen over een paar dagen weer uit quarantaine.
Ik ben stiekem wel blij. De jongste is te jong voor een booster, maar heeft nu wel mooi een herstelbewijs. Handig voor op vakantie.
QuizzicalOpossum53
08-03-2022 om 20:47
Eind deze week trouwens weer een weegmoment en dinsdag waarschijnlijk weer een persmoment.
Ik denk dat 1G er wel af zal gaan nu. En misschien het testen bij de GGD ook? De quarantaine zal zo langzamerhand ook wel eens stoppen. Er zitten telkens zoveel mensen verplicht thuis zonder klachten. Dat kun je eigenlijk niet meer volhouden als de compensatie voor bedrijven op 1 april stopt.
dutch33
08-03-2022 om 20:59
Drietje schreef op 08-03-2022 om 20:47:
Eind deze week trouwens weer een weegmoment en dinsdag waarschijnlijk weer een persmoment.
Ik denk dat 1G er wel af zal gaan nu. En misschien het testen bij de GGD ook? De quarantaine zal zo langzamerhand ook wel eens stoppen. Er zitten telkens zoveel mensen verplicht thuis zonder klachten. Dat kun je eigenlijk niet meer volhouden als de compensatie voor bedrijven op 1 april stopt.
Dat mag ik hopen van niet want ( Nederlands kabinet) willen corona bewijs gewoon Europees laten blijven. Hoe kom je dan nog de grens over.. met herstelbewijs.. booster hoef ik echt niet meer.. Corona gehad milde klachten… en dan zouden we een booster moeten gaan halen. 1 der goed doorheen zal het de volgende keer ook wel weer lukken. Maar hé booster moet het worden…
QuizzicalOpossum53
08-03-2022 om 21:07
dutch33 schreef op 08-03-2022 om 20:59:
[..]
Dat mag ik hopen van niet want ( Nederlands kabinet) willen corona bewijs gewoon Europees laten blijven. Hoe kom je dan nog de grens over.. met herstelbewijs.. booster hoef ik echt niet meer.. Corona gehad milde klachten… en dan zouden we een booster moeten gaan halen. 1 der goed doorheen zal het de volgende keer ook wel weer lukken. Maar hé booster moet het worden…
Tja, dan had je ook carnaval moeten gaan vieren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.