Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Peen schreef op 14-02-2022 om 20:15:

[..]

giphy-1.gif

Beste nieuws in lange tijd!

Nou, zeg dat wel! Ik voel me nu ook net Agnes. Ik ben al een aantal dagen tegenover vrienden & collega’s aan het aftellen naar Carnaval, inclusief pretbek & dansje 😂

ScarceKudu74

ScarceKudu74

14-02-2022 om 20:39

Wobbelkont schreef op 14-02-2022 om 20:33:

[..]

Nou, zeg dat wel! Ik voel me nu ook net Agnes. Ik ben al een aantal dagen tegenover vrienden & collega’s aan het aftellen naar Carnaval, inclusief pretbek & dansje 😂

😂😂 ik zie het voor me.

Ik denk dat ik ook maar carnaval ga vieren.... Feest!! 🥳

En opnieuw het dringende advies van het OMT om gratis coronatesten voor iedereen beschikbaar te maken, omdat gedragsonderzoek duidelijk laat zien dat mensen ze dan veel vaker gebruiken. Maar het kabinet zal het ook deze keer wel weer naast zich neerleggen.

Hahahahaha ik zat in het verkeerde topic te schrijven. Zo, nevermind allemaal

Goed nieuws, de r is weer onder de 1, het percentage positieve testen is ook weer afgenomen afgelopen week. Ondanks de versoepelingen dalen de besmettingen dus nog steeds. Klein puntje van zorg is wel dat de besmettingen juist in de oudere leeftijdsgroepen nog stijgen, maar hopelijk zijn die goed genoegd beschermd door hun booster.
Ik vraag me wel af of het ook loslaten van de mondkapjes plicht vrijdag over een week nu echt een goed idee is. Nu we straks weer naar het werk gaan, gaat het in het OV echt veel drukker worden. Het zou mij een goed idee geleken hebben om met het afschaffen van de mondkapjesplicht nog even te wachten totdat we zien wat het gevolg is van het afschaffen van de andere maatregelen. Mondkapjes mogen dan wel vervelend zijn, ze hebben maar heel weinig economische impact. 

Daglichtlamp schreef op 15-02-2022 om 17:06:

Ik vraag me wel af of het ook loslaten van de mondkapjes plicht vrijdag over een week nu echt een goed idee is. Nu we straks weer naar het werk gaan, gaat het in het OV echt veel drukker worden.

In het OV ( en in vliegtuigen ) blijft toch de mondkapjesplicht ? Ik lees :
Alleen in het openbaar vervoer, op luchthavens en in vliegtuigen wordt nog gevraagd om een mondkapje te dragen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5288411/kabinet-akkoord-over-versoepelingen-mondkapjes-blijven-openbaar

wild-flower schreef op 15-02-2022 om 17:43:

[..]

In het OV ( en in vliegtuigen ) blijft toch de mondkapjesplicht ? Ik lees :
Alleen in het openbaar vervoer, op luchthavens en in vliegtuigen wordt nog gevraagd om een mondkapje te dragen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5288411/kabinet-akkoord-over-versoepelingen-mondkapjes-blijven-openbaar

Dat zou mooi zijn, maar ik zou er ook geen moeite mee hebben om ze nog wat breder te verplichten. Supermarkten, Stembureaus, ziekenhuizen, drukke winkels.

Daglichtlamp schreef op 15-02-2022 om 17:46:

[..]

Dat zou mooi zijn, maar ik zou er ook geen moeite mee hebben om ze nog wat breder te verplichten. Supermarkten, Stembureaus, ziekenhuizen, drukke winkels.

Het staat je natuurlijk vrij om daar een mondkapje te blijven dragen. Het werd geloof ik ook nog wel geadviseerd hier en daar. Maar heb dat niet precies begrepen. 

Sowieso vond ik dit een heel onduidelijke persconferentie omdat sommige maatregelen morgen al ingaan, andere vrijdag en weer andere volgende week vrijdag. Niemand die dat kan onthouden toch. Ik snap nu ook nog niet wanneer het thuiswerkadvies word opgeheven. Er wordt nog steeds gezegd, werk zoveel mogelijk thuis en als je wel naar het werk moet hooguit de helft van de tijd. Ik kan in principe thuiswerken, tenzij ik op huisbezoek moet. Maar we willen zo graag weer op kantoor vergaderen, 1 dag in de week. Dat mag dus nog steeds niet? Heel vreemd vind ik dat. En mag het dan vanaf vrijdag of volgende week vrijdag wel??

Tango schreef op 15-02-2022 om 22:30:

[..]
Ik snap nu ook nog niet wanneer het thuiswerkadvies word opgeheven. Er wordt nog steeds gezegd, werk zoveel mogelijk thuis en als je wel naar het werk moet hooguit de helft van de tijd. Ik kan in principe thuiswerken, tenzij ik op huisbezoek moet. Maar we willen zo graag weer op kantoor vergaderen, 1 dag in de week. Dat mag dus nog steeds niet? Heel vreemd vind ik dat. En mag het dan vanaf vrijdag of volgende week vrijdag wel??

Per direct is het advies: werk maximaal de helft van de tijd op kantoor. Daar verandert de komende tijd verder niets aan. Dus als het voor jullie belangrijk is om die ene dag op kantoor te zijn, dan valt dat prima binnen het advies (tenzij die ene dag meer dan de helft van je werktijd is). 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

15-02-2022 om 22:43

Tango schreef op 15-02-2022 om 22:30:

[..]

Het staat je natuurlijk vrij om daar een mondkapje te blijven dragen. Het werd geloof ik ook nog wel geadviseerd hier en daar. Maar heb dat niet precies begrepen.

Sowieso vond ik dit een heel onduidelijke persconferentie omdat sommige maatregelen morgen al ingaan, andere vrijdag en weer andere volgende week vrijdag. Niemand die dat kan onthouden toch. Ik snap nu ook nog niet wanneer het thuiswerkadvies word opgeheven. Er wordt nog steeds gezegd, werk zoveel mogelijk thuis en als je wel naar het werk moet hooguit de helft van de tijd. Ik kan in principe thuiswerken, tenzij ik op huisbezoek moet. Maar we willen zo graag weer op kantoor vergaderen, 1 dag in de week. Dat mag dus nog steeds niet? Heel vreemd vind ik dat. En mag het dan vanaf vrijdag of volgende week vrijdag wel??

Dat mag al een tijdje weer hoor. Het is aan de werkgever om de afweging te maken waar nodig is op kantoor. 

Vanaf vrijdag wordt het advies: max de helft op kantoor. Pas op 15 maart is een nieuw weegmoment voor het thuiswerkadvies. Maar als de besmettingen snel dalen dan verwacht ik dat eigenlijk wel eerder. Net als het weer afschaffen van 1g en het mondkapje in het ov.

Het thuiswerkadvies was precies wat het was, een advies. In Nederland vonden we het blijkbaar heel lastig om dat te verplichten.
Qua mondkapjes, die werken natuurlijk het beste als iedereen ze draagt, niet alleen ik. Ik ben toch een beetje bang dat er hetzelfde gebeurt als afgelopen zomer, tijdens dansen met Jansen. (maar gelukkig zijn er nu veel meer mensen met antistoffen, dus wellicht kan wat we nu doen gewoon, ik hoop het).

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-02-2022 om 08:49

Daglichtlamp schreef op 16-02-2022 om 08:07:

Het thuiswerkadvies was precies wat het was, een advies. In Nederland vonden we het blijkbaar heel lastig om dat te verplichten.
Qua mondkapjes, die werken natuurlijk het beste als iedereen ze draagt, niet alleen ik. Ik ben toch een beetje bang dat er hetzelfde gebeurt als afgelopen zomer, tijdens dansen met Jansen. (maar gelukkig zijn er nu veel meer mensen met antistoffen, dus wellicht kan wat we nu doen gewoon, ik hoop het).

Als het niet zou kunnen dan hadden we het allang gemerkt. Letterlijk half Nederland is de laatste weken besmet geraakt. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

16-02-2022 om 11:01

OVV in streng rapport: Nederland was niet goed voorbereid op coronacrisis
https://www.ad.nl/politiek/ovv-in-streng-rapport-nederland-was-niet-goed-voorbereid-op-coronacrisis~a6c302c2/

Ik kan wel raden tot hoeveel action, action, action dit rapport gaat leiden...
😒

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-02-2022 om 08:13

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2417686-ovv-voorzitter-dijsselbloem-aanpassingen-omt-stukken-pijnlijk-en-heel-schadelijk

Ik vind het best wel pijnlijk dat er zo weinig reflectie lijkt te zijn vanuit het kabinet en van dissel. Juist in een crisis is het zo belangrijk om taken en verantwoordelijkheden duidelijk te hebben. Dat is gewoon hartstikke fout gegaan. 

We wisten destijds toch allemaal wel dat het verbod op gebruik van pbm in verpleeghuizen en de thuiszorg gebaseerd was op schaarste en het niet zo was dat het echt niet nodig was om ze te gebruiken. Dat werd toen zo hard ontkend maar bleef ongeloofwaardig. Nu blijkt het zwart op wit maar wordt het nog steeds ontkent. Ik schrik hier wel van hoor. Je hoort als overheid niet tegen je inwoners te liegen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-02-2022 om 08:12

Ik voel me een beetje wappie nu maar ik heb net deze video gekeken over een Europese digitale id die in juni dit jaar wordt ingevoerd in de Europese unie. Wisten jullie dit?

Edit: heb de video weggehaald. Blijkbaar is het dit:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/europa-wil-volgend-jaar-met-digitaal-id-voor-iedereen-experimenteren-maar-met-onze-nederlandse-software-kan-dat-morgen-al/

Moet eerlijk zeggen dat ik het geen prettig idee vind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.