Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
ScarceKudu74
12-02-2022 om 20:46
Drietje schreef op 12-02-2022 om 18:49:
[..]
Er zijn alleen van die periode documenten vrijgegeven. Ik vrees dat er nog veel meer gaat komen, ook over de periodes daarna. Ook over de zakelijke belangen van omt- leden.
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik vermoed een grote beerput als alles openbaar wordt.
Hinoki
12-02-2022 om 21:05
Drietje schreef op 12-02-2022 om 09:52:
[..]
Want?
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13889/artikel/2416816-ministerie-bemoeide-zich-met-omt-adviezen
Om te beginnen hierom.
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp (of jij mij), maar ik vond je reactie nogal downplayend. "Ja, er is wat fout gegaan, maar eigenlijk kun je ze het niet kwalijk nemen".
Hinoki
12-02-2022 om 21:14
Ik vind het vrijgeven van die documenten (WOB-verzoeken) sowieso wel interessant. En ben ze dan ook zeker aan het bestuderen.
Ben geen fan van Baudet, laat dat even duidelijk zijn, en ik ga ook zeker dat wat hij zegt in zijn tweet eerst zelf eens opzoeken in de stukken van de Rijksoverheid.
Maar als het klopt dan is het gewoon ziek.
"Minder vrijheidsbeperkingen in de toekomst als "worst" aan mensen voorhouden om "gedragsverandering" te realiseren.
Ben vooralsnog benieuwd van wie deze woorden komen. En - niet geheel onbelangrijk - in welke context.
QuizzicalOpossum53
12-02-2022 om 21:22
Hinoki schreef op 12-02-2022 om 21:05:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13889/artikel/2416816-ministerie-bemoeide-zich-met-omt-adviezen
Om te beginnen hierom.
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp (of jij mij), maar ik vond je reactie nogal downplayend. "Ja, er is wat fout gegaan, maar eigenlijk kun je ze het niet kwalijk nemen".
Ik vind dat je dat had kunnen voorkomen door een duidelijke crisisstructuur op te tuigen. Daarin is alles transparant, de opdrachten en overwegingen zijn iedereen helder. En ook de besluitvorming is helder. Zo voorkom je dat mensen los van elkaar of in een-tweetjes gaan handelen.
QuizzicalOpossum53
12-02-2022 om 21:25
Hinoki schreef op 12-02-2022 om 21:14:
Ik vind het vrijgeven van die documenten (WOB-verzoeken) sowieso wel interessant. En ben ze dan ook zeker aan het bestuderen.
Ben geen fan van Baudet, laat dat even duidelijk zijn, en ik ga ook zeker dat wat hij zegt in zijn tweet eerst zelf eens opzoeken in de stukken van de Rijksoverheid.
"Minder vrijheidsbeperkingen in de toekomst als "worst" aan mensen voorhouden om "gedragsverandering" te realiseren.
Ben vooralsnog benieuwd van wie deze woorden komen. En - niet geheel onbelangrijk - in welke context.
Volgens mij zijn dat ambtenaren die nadenken hoe de naleving beter kan en hoe politiek gedoe kan worden voorkomen. Dat is wat ambtenaren doen. In een crisis met zulke grote belangen moet dat niet kunnen.
Angela1967
13-02-2022 om 09:14
Ik vind het op zich juist mooi, zo'n transparant overheidsbeleid/uitspraak. Je moet het ook niet mooier maken dan het is, het besturen van een land. Als je de opdracht en het mandaat hebt gekregen om vier jaar het land te besturen (dat coronacrisis plaatsvond ten tijde van formatie is erg rottig toeval, maar wat mij betreft maakte dat legimititeit van beslissingen niet minder) dan kun je maar beter duidelijk zijn waarom je beleid maakt, belastingen heft, vaccinaties promoot, etc.
n.b. ik heb verder niets gelezen over vrijgegeven documenten etc. dus ik reageer puur op de uitspraak an sich.
gr Angela
OmaVan2
13-02-2022 om 12:28
Er is al eerder een relletje geweest over het sturen van gedragsveranderingen door de overheid. Grappig genoeg vinden communicatiedeskjndigen dat de overheid dit niet (goed) genoeg gedaan heeft en veel te vrijblijvend heeft gecommuniceerd.
Overigens zijn er ongetwijfeld fouten gemaakt in de communicatiestrategie, maar om dat nou gelijk als "ziek" af te doen?
wild-flower
13-02-2022 om 17:55
Wow
"Er is geen reden tot zorg over het coronavirus, zei het RIVM publiekelijk in februari 2020. Maar achter de schermen bij het RIVM-management was de stemming heel anders. Nog voor de eerste besmetting was gemeld, werd er rekening gehouden met catastrofale gevolgen en tienduizenden coronadoden."
https://nos.nl/artikel/2417167-rivm-hield-rekening-met-catastrofale-impact-corona-maar-deelde-dat-niet-met-publiek
redbulletje
13-02-2022 om 17:58
wild-flower schreef op 13-02-2022 om 17:55:
Wow
![]()
"Er is geen reden tot zorg over het coronavirus, zei het RIVM publiekelijk in februari 2020. Maar achter de schermen bij het RIVM-management was de stemming heel anders. Nog voor de eerste besmetting was gemeld, werd er rekening gehouden met catastrofale gevolgen en tienduizenden coronadoden."
https://nos.nl/artikel/2417167-rivm-hield-rekening-met-catastrofale-impact-corona-maar-deelde-dat-niet-met-publiek
Ze logen of ze waren incompetent, dat was in 2020 al duidelijk toen van Dissel zei dat het niet vanuit Italie naar ons zou kunnen komen en dat carnaval vieren geen kwaad kon. Ook het verbieden van mondkapjes bij zorgpersoneel is hen kwalijk te nemen. Zelf had ik gelijk die FPP2 mondkapjes besteld in maart 2020.
Daglichtlamp
13-02-2022 om 18:24
wild-flower schreef op 13-02-2022 om 17:55:
Wow
![]()
Wat waren we er precies mee opgeschoten als ze de worstcase scenario's gedeeld hadden? Op dat moment was nog niet in te schatten in hoeverre het inderdaad zo erg zou worden (of dat alles met een sisser af zou lopen, net als bij de mexicaanse griep). Ik ben blij dat ze wel gemaakt zijn, dat ze wel bezig waren met voorbereiden.
QuizzicalOpossum53
13-02-2022 om 18:35
Daglichtlamp schreef op 13-02-2022 om 18:24:
[..]
Wat waren we er precies mee opgeschoten als ze de worstcase scenario's gedeeld hadden? Op dat moment was nog niet in te schatten in hoeverre het inderdaad zo erg zou worden (of dat alles met een sisser af zou lopen, net als bij de mexicaanse griep). Ik ben blij dat ze wel gemaakt zijn, dat ze wel bezig waren met voorbereiden.
Het probleem is dat er niet op geacteerd is en dat de tweede kamer niet geïnformeerd is.
Daglichtlamp
14-02-2022 om 19:24
Drietje schreef op 13-02-2022 om 18:35:
[..]
Het probleem is dat er niet op geacteerd is en dat de tweede kamer niet geïnformeerd is.
Je moet je realiseren dat er veel te veel informatie was om 1 op 1 met Kamerleden te delen. Wat er dan gebeurd is dat de Kamerleden bijgepraat worden in 1 à 1,5 uur lange technische briefings. Daarbij wordt altijd een keuze gemaakt in welke informatie gedeeld wordt. Je gaat dan uit van wat op dat moment als meest waarschijnlijke scenario's wordt gezien. Achteraf is het gemakkelijk praten.
(al vraag ik me wel af of het feit dat er niet goed naar de modelleurs geluisterd is in eerste instantie, niet als gevolg gehad heeft dat aan de modelberekeningen later juist zoveel gewicht toegekend werd).
QuizzicalOpossum53
14-02-2022 om 19:45
Daglichtlamp schreef op 14-02-2022 om 19:24:
[..]
Je moet je realiseren dat er veel te veel informatie was om 1 op 1 met Kamerleden te delen. Wat er dan gebeurd is dat de Kamerleden bijgepraat worden in 1 à 1,5 uur lange technische briefings. Daarbij wordt altijd een keuze gemaakt in welke informatie gedeeld wordt. Je gaat dan uit van wat op dat moment als meest waarschijnlijke scenario's wordt gezien. Achteraf is het gemakkelijk praten.
(al vraag ik me wel af of het feit dat er niet goed naar de modelleurs geluisterd is in eerste instantie, niet als gevolg gehad heeft dat aan de modelberekeningen later juist zoveel gewicht toegekend werd).
Dat zou best kunnen.
QuizzicalOpossum53
14-02-2022 om 19:48
Dit is wel een momentje hoor! Alle maatregelen eraf vanaf eind volgende week.
Weg coronapas, weg mondkapjes. Alleen nog 1g bij grote evenementen.
"Alleen een aantal basisadviezen, zoals geen handen schudden, hygiëne, ventileren en testen bij klachten, blijven gehandhaafd."
https://nos.nl/artikel/2417352-kabinet-wil-sneller-versoepelen-samenleving-per-25-februari-grotendeels-open
ScarceKudu74
14-02-2022 om 20:15
Drietje schreef op 14-02-2022 om 19:48:
Dit is wel een momentje hoor! Alle maatregelen eraf vanaf eind volgende week.
![]()
Weg coronapas, weg mondkapjes. Alleen nog 1g bij grote evenementen.![]()
"Alleen een aantal basisadviezen, zoals geen handen schudden, hygiëne, ventileren en testen bij klachten, blijven gehandhaafd."
https://nos.nl/artikel/2417352-kabinet-wil-sneller-versoepelen-samenleving-per-25-februari-grotendeels-open

Beste nieuws in lange tijd!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.