Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Drietje schreef op 11-02-2022 om 14:04:

[..]

Ik denk dus dat we hier vanaf moeten. Weg uit die tegenstellingen, weg uit de polarisatie. Iedereen heeft geleden en gestreden op zijn eigen manier een we moeten samen verder.

Ik ben bang dat dit nog maar het begin was van de polarisatie. Ik vrees dat de ontwikkelingen in de wereld, het klimaat, de economie, bevolkingssamenstelling etc in heel erg veel opzichten gaan vragen om 'inschikken' en het afstand doen van verworven rechten en vrijheden. Ik denk dat dat heel veel woede en weerstand gaat oproepen en nog heel veel meer polarisatie teweeg gaat brengen. Ik hoop maar dat ik daar te pessimistisch over ben. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-02-2022 om 15:29

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13889/artikel/2416816-ministerie-bemoeide-zich-met-omt-adviezen

Nou,  gaat lekker zeg. Nederlandse virologen probeerden de  zuid-afrikaanse arts onder druk te zetten, het omt weigert zit, het ministerie bemoeit zich met onafhankelijke omt-adviezen en ambtenaren verzinnen manieren om de grondwet te ontduiken. 

Hinoki schreef op 11-02-2022 om 11:59:

[..]

Wat me opvalt - en ik heb het niet (specifiek) over jou - is dat men een maand of wat geleden nogal laatdunkend deed over “wappies met hun grondrechtenschending” 

Pardon? grondrechten verdedigen is niet iets wat ik wappies zie doen. En je mag best wijzen op grondrechten maar dat maakt nonsens natuurlijk niet waar. Wappies - in mijn snelle vrijdagmidadg definitie - knoppen onzin aan elkaar, vergroten verschillen en neigen naar wantrouwen in overheid met soms een beroep op grondrechten. 

Ik noem jou dus geen wappie, dat bedoel ik niet, maar jij combineert 'wappie' en 'grondrechten' met elkaar. 

gr Angela

Drietje schreef op 11-02-2022 om 15:29:

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13889/artikel/2416816-ministerie-bemoeide-zich-met-omt-adviezen
  het ministerie bemoeit zich met onafhankelijke omt-adviezen en ambtenaren verzinnen manieren om de grondwet te ontduiken.

Hier zitten ambtenaren echt heel fout. Overigens lijkt het alsof hierbij vooral OMT adviezen worden afgezwakt, uitgezonderd die discussie over mondmaskers in het OV. Ben benieuwd of hier later nog meer over boven tafel komt.

Drietje schreef op 11-02-2022 om 15:29:

Nou, gaat lekker zeg. Nederlandse virologen probeerden de zuid-afrikaanse arts onder druk te zetten, het omt weigert zit, het ministerie bemoeit zich met onafhankelijke omt-adviezen en ambtenaren verzinnen manieren om de grondwet te ontduiken.

Ben benieuwd wat gaat volgen… denk trouwens dat je in je vorig post gelijk hebt. Iedereen heeft geleden hoe nu verder… maar het basis vertrouwen…. Zie hierboven…. Hoe komt dat terug…. Is dit de nieuwe bestuurscultuur… Diep respect dat het nu wel is vrij gegeven.. werd hiervoor tegen gehouden

Interessante rechtszaak over botsende grondrechten. Uiteindelijk mag een groepsleidster van een BSO worden ontslagen, omdat ze weigert een PCR test te laten doen, maar ze krijgt wel een ontslagvergoeding.
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2022:418

15. Bij de beantwoording van de vraag of [verweerster] verwijtbaar heeft gehandeld zijn botsende grondrechten in het geding. Enerzijds zijn dat de grondrechten die nopen tot het terugdringen van de coronapandemie en daarmee tot het nemen van beschermende maatregelen, welke maatregelen door DONS op de werkvloer zijn doorgevoerd. Daarbij valt te denken aan artikel 22 Grondwet, dat waarborgt dat de overheid maatregelen treft ter waarborging van de bevordering en bescherming van de volksgezondheid. Dat de overheid daadwerkelijk moet optreden om een systematisch of structureel disfunctioneren van ziekenhuisdiensten te voorkomen werd in 2019 al door onder andere het EHRM uitgesproken (ECLI:CE:ECHR:2019:0625JUD005496909).

16. Anderzijds kan het invoeren van maatregelen door een werkgever op de werkvloer ook grondrechten van een werknemer beperken. [verweerster] heeft zich daar ook op beroepen. Het gaat dan om het rechtop lichamelijke integriteit en eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 10 en 11 Grondwet).

17. Volgens vaste jurisprudentie is het recht op lichamelijke  integriteit en eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer echter niet absoluut. Onder omstandigheden is een inbreuk op een grondrecht gerechtvaardigd, ook in de arbeidsrelatie. Daarbij dient de inperking een legitiem doel te hebben, noodzakelijk te zijn (geschikt middel), proportioneel te zijn (verhouding doel en inbreuk) en te voldoen aan het subsidiariteitsvereiste (geen minder ingrijpend middel).

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-02-2022 om 08:45

Daglichtlamp schreef op 11-02-2022 om 16:52:

[..]

Hier zitten ambtenaren echt heel fout. Overigens lijkt het alsof hierbij vooral OMT adviezen worden afgezwakt, uitgezonderd die discussie over mondmaskers in het OV. Ben benieuwd of hier later nog meer over boven tafel komt.

Ik denk dat heel veel blunders (er komt nog veel meer boven water denk ik) waren voorkomen als er een landelijke crisisorganisatie zou zijn opgericht buiten het ministerie en het rivm. En daaronder een crisisorganisatie voor vaccineren en testen. 

De druk waaronder ambtenaren en ministers gebukt gingen was niet te doen. Dag en nacht doorwerken, dan krijg je fouten. Al helemaal als je niet gewend bent te werken in crisisvorm en als de structuur niet goed is. 

Tweede grote fout is denk ik geweest dat het omt te prominent is geweest, waardoor individuen in het omt zichzelf te belangrijk hebben gevonden. In Denemarken wisselen ze regelmatig van samenstelling, dat is veel gezonder. Bij ons is er tunnelvisie ontstaan en werden persoonlijke belangen en meningen te veel verweven in het advies en naar voren gebracht in talkshows en in de media. Daar hebben we enorm veel last van gehad. Ook dat soort dingen kunnen gebeuren als de structuur en de afspraken niet heel strikt zijn. 

Je moet personen daartegen beschermen. Dat is niet gebeurd, waardoor heel veel mensen hun eigen rol konden overschatten, beslissingen werden genomen door individuen en niet via crisisprocedures. En dan ook veel makkelijk uit de bocht konden vliegen. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-02-2022 om 09:02

En er borrelt steeds meer shit omhoog. Nu weer over Kuipers die een niet-werkend systeem van medewerkers heeft gekocht. 

Drietje schreef op 12-02-2022 om 08:45:

[..]

Ik denk dat heel veel blunders (er komt nog veel meer boven water denk ik) waren voorkomen als er een landelijke crisisorganisatie zou zijn opgericht buiten het ministerie en het rivm. En daaronder een crisisorganisatie voor vaccineren en testen.

De druk waaronder ambtenaren en ministers gebukt gingen was niet te doen. Dag en nacht doorwerken, dan krijg je fouten. Al helemaal als je niet gewend bent te werken in crisisvorm en als de structuur niet goed is.

Tweede grote fout is denk ik geweest dat het omt te prominent is geweest, waardoor individuen in het omt zichzelf te belangrijk hebben gevonden. In Denemarken wisselen ze regelmatig van samenstelling, dat is veel gezonder. Bij ons is er tunnelvisie ontstaan en werden persoonlijke belangen en meningen te veel verweven in het advies en naar voren gebracht in talkshows en in de media. Daar hebben we enorm veel last van gehad. Ook dat soort dingen kunnen gebeuren als de structuur en de afspraken niet heel strikt zijn.

Je moet personen daartegen beschermen. Dat is niet gebeurd, waardoor heel veel mensen hun eigen rol konden overschatten, beslissingen werden genomen door individuen en niet via crisisprocedures. En dan ook veel makkelijk uit de bocht konden vliegen.

Ik zou zeggen: lees de vrijgegeven documenten nog eens een keer door. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-02-2022 om 09:52

Hinoki schreef op 12-02-2022 om 09:14:

[..]

Ik zou zeggen: lees de vrijgegeven documenten nog eens een keer door.

Want?

Delta nu bijna niet meer in NL .
( periode van 24 tot en met 30 januari)

Omikron 98,8 %
Delta 1,2 %

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

Mija schreef op 11-02-2022 om 14:15:

[..]

Ik ben bang dat dit nog maar het begin was van de polarisatie. Ik vrees dat de ontwikkelingen in de wereld, het klimaat, de economie, bevolkingssamenstelling etc in heel erg veel opzichten gaan vragen om 'inschikken' en het afstand doen van verworven rechten en vrijheden. Ik denk dat dat heel veel woede en weerstand gaat oproepen en nog heel veel meer polarisatie teweeg gaat brengen. Ik hoop maar dat ik daar te pessimistisch over ben.

Ik denk juist dat je daar gelijk in hebt, we worden keihard geraakt in onze welvaart dus dat zal de maatschappij er niet relaxter en gezelliger op maken.

Drietje schreef op 12-02-2022 om 08:45:

[..]

Zeg je heel erg netjes….

Wat nu naar buiten gekomen is, komt allemaal uit de eerste periode van de coronacrisis. Toen we beelden uit Italië hadden die aantoonden dat het zorgstelsel ook in ontwikkelde landen kon instorten onder deze crisis.
In Nederland was overal tekort aan, aan persoonlijke beschermingsmiddelen, aan testen, aan medicatie. Het was gewoon geen gemakkelijke periode.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-02-2022 om 18:49

Daglichtlamp schreef op 12-02-2022 om 18:15:

Wat nu naar buiten gekomen is, komt allemaal uit de eerste periode van de coronacrisis. Toen we beelden uit Italië hadden die aantoonden dat het zorgstelsel ook in ontwikkelde landen kon instorten onder deze crisis.
In Nederland was overal tekort aan, aan persoonlijke beschermingsmiddelen, aan testen, aan medicatie. Het was gewoon geen gemakkelijke periode.

Er zijn alleen van die periode documenten vrijgegeven. Ik vrees dat er nog veel meer gaat komen, ook over de periodes daarna. Ook over de zakelijke belangen van omt- leden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.