Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

niet_rechts schreef op 03-02-2022 om 07:15:

Het artikel is gewoon heel heel heel erg kort door de bocht. Bovendien is het onmogelijk te weten waarmee je vergelijkt, want je kunt alleen gokken hoe de wereld eruit had gezien als je niets of niemand restricties had opgelegd. Het lijkt mij dat die keuze voor de meeste burgers desastreus zou hebben uitgepakt, door de anarchie die ontstaat, waarbij in het ziekenhuis alleen nog plek is voor de mensen die zo'n plek met de meeste agressie afdwingen. Maar dat is ook maar een aanname.

Dat klopt natuurlijk, dat je niet weet waarmee je vergelijkt. En wat de gevolgen waren geweest als het beleid verder ongewijzigd was gebleven. Als deze uitkomst klopt, vind ik ook niet zozeer dat we naar het verleden toe verwijten zouden moeten maken maar wel dat er lessen getrokken moeten worden voor de toekomst. 

En nogmaals, niet (alleen) het artikel maar de abstract van het artikel zelf kraakt dezelfde harde noot. Als het te kort door de bocht is, zit dat echt in het onderzoek zelf. Het zal wel heel kritisch door de mangel gehaald worden, dan horen we, neem ik aan, wat wel en wat niet is meegewogen. Er zullen toch wel meer mensen nieuwsgierig zijn hiernaar? Als het waar zou zijn, is het pijnlijk maar dan moeten we het wel weten. 

Clothilde schreef op 03-02-2022 om 00:36:

Ik denk dat velen kort van memorie zijn ...
Herinner je de beelden, in 2020 en ook nog 2021 van verschillende landen (Italië, Spanje, New York, ook UK even) waar het echt kantje boordje was, waar teveel mensen tegelijk op IC belandden, en het echt echt niet veel gescheeld heeft of mensen waren doodgegaan bij gebrek aan zorg. Als er geen lockdowns waren geweest waren er veel meer mensen ziek geworden, en veel meer mensen op IC beland.

In ons land (België) was het tijdens de lockdown zo dat mensen in een woonzorgcentrum die covid hadden, niet meegenomen werden door de ambulanciers. Hadden we ooit kunnen denken dat zoiets zich zou voordoen? Dat was omdat het water in de IC aan de lippen stond. Zonder lockdown was de ellende niet te overzien geweest.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen dat al vergeten zijn ...

Dat snap ik ook niet. 

Zonder lockdowns waren oudjes nog massaal naar zonnebloemevenementen en kerken gegaan en hadden ze grote kans te overlijden aan covid in 2020. Mijn moeder had in elk geval nog diverse concertjes en theater op haar agenda staan waar ik toen al van zei doe maar niet da's gevaarlijk en zij dat onzin noemde, maar gelukkig kwam de lockdown op tijd. 

Wij hebben zojuist de uitslag van onze coronatesten gekregen. Jongste is positief. Man, oudste en ik zijn negatief. Terwijl ik best wel klachten heb en me ziek voel. Oudste heeft lichte keelpijnklachten. Jongste kwam dinsdag niet lekker uit school. Woensdagmorgen werden oudste en ik met klachten wakker. We zijn gistermiddag getest. Zou het te vroeg kunnen zijn?
Ook vind ik de informatie verwarrend of we nu wel of niet thuis moeten blijven. Ik ben geboosterd, oudste is onder de 18 en twee keer gevaccineerd. Man is niet gevaccineerd, maar werkt in een essentiële sector.
Bij onze tekstuitlegger staat dat we tot 5 dagen na het laatste contact thuis moeten blijven.
Overigens ben ik vandaag al thuis van werk ivm mijn eigen klachten en morgen werk ik sowieso al niet.

Als je klachten hebt moet je thuisblijven na de booster, zonder klachten niet. 

Dubbel.

Jij en je dochter moeten in quarantaine, je man mag naar zijn werk (maar nergens anders heen). 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-02-2022 om 13:04

Schemerlampje schreef op 03-02-2022 om 09:32:

Wij hebben zojuist de uitslag van onze coronatesten gekregen. Jongste is positief. Man, oudste en ik zijn negatief. Terwijl ik best wel klachten heb en me ziek voel. Oudste heeft lichte keelpijnklachten. Jongste kwam dinsdag niet lekker uit school. Woensdagmorgen werden oudste en ik met klachten wakker. We zijn gistermiddag getest. Zou het te vroeg kunnen zijn?
Ook vind ik de informatie verwarrend of we nu wel of niet thuis moeten blijven. Ik ben geboosterd, oudste is onder de 18 en twee keer gevaccineerd. Man is niet gevaccineerd, maar werkt in een essentiële sector.
Bij onze tekstuitlegger staat dat we tot 5 dagen na het laatste contact thuis moeten blijven.
Overigens ben ik vandaag al thuis van werk ivm mijn eigen klachten en morgen werk ik sowieso al niet.

https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/

De instructies zijn inmiddels zo complex vanwege alle verschillende groepen, dat ik nu standaard deze link erbij pak. Dan kun je vrij eenvoudig voor elke willekeurige situatie zien wat je wel/niet moet en mag.

Coreopsis schreef op 03-02-2022 om 13:04:

[..]

https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/

De instructies zijn inmiddels zo complex vanwege alle verschillende groepen, dat ik nu standaard deze link erbij pak. Dan kun je vrij eenvoudig voor elke willekeurige situatie zien wat je wel/niet moet en mag.

Handig ! Ik zet deze link ook maar even bij mijn bookmarks . Thx.

Omikron blijkt dan toch niet zo mild te zijn: “Even ernstig als oorspronkelijke variant en alfa”.

“Omikron is dus geen gewone verkoudheid en het is ook niet de variant
‘die het spel veranderd heeft’. Het zijn onze immuniteit en de vaccins
die dat gedaan hebben.”

https://www.hln.be/wetenschap-en-planeet/omikron-blijkt-dan-toch-niet-zo-mild-te-zijn-even-ernstig-als-oorspronkelijke-variant-en-alfa~a6764292/

ScarceKudu74

ScarceKudu74

03-02-2022 om 15:02

Brussel wil coronareispas ‘voor de zekerheid’ verlengen tot midden 2023

https://www.ad.nl/reizen/brussel-wil-coronareispas-voor-de-zekerheid-verlengen-tot-midden-2023~a898cd0a/

Ik weet nog niet wat ik hiervan vind. De booster voor die reispas is maar 9 maanden geldig toch? Of is dit weer wat anders...

wild-flower schreef op 03-02-2022 om 14:30:

Omikron blijkt dan toch niet zo mild te zijn: “Even ernstig als oorspronkelijke variant en alfa”.

“Omikron is dus geen gewone verkoudheid en het is ook niet de variant
‘die het spel veranderd heeft’. Het zijn onze immuniteit en de vaccins
die dat gedaan hebben.”

https://www.hln.be/wetenschap-en-planeet/omikron-blijkt-dan-toch-niet-zo-mild-te-zijn-even-ernstig-als-oorspronkelijke-variant-en-alfa~a6764292/

Dat zou wel betekenen dat de ongevaccineerden een beetje op beginnen te raken, want de opname cijfers schieten niet de lucht in.

Peen schreef op 03-02-2022 om 15:02:

https://www.ad.nl/reizen/brussel-wil-coronareispas-voor-de-zekerheid-verlengen-tot-midden-2023~a898cd0a/

Ik weet nog niet wat ik hiervan vind. De booster voor die reispas is maar 9 maanden geldig toch? Of is dit weer wat anders...

Nee voor de geldigheid van de booster moeten nog Europese afspraken gemaakt worden. Overigens is er een wezenlijk verschil tussen het gebruik van de QR-code om te reizen tussen landen en de QR-code om ergens binnen te komen als je al ergens bent. Het reizen tussen EU-landen is een zaak van de EU. De regels over wanneer je mag reizen worden dus op EU niveau bepaald. Wat je vervolgens met je code kunt als je in een land bent gaat over volksgezondheid. Dat is een zaak van elke individuele lidstaat.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-02-2022 om 18:05

Peen schreef op 03-02-2022 om 15:02:

Dat is hetzelfde inderdaad... ik vind het niet oké. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

03-02-2022 om 18:06

Daglichtlamp schreef op 03-02-2022 om 17:39:

[..]

Nee voor de geldigheid van de booster moeten nog Europese afspraken gemaakt worden. Overigens is er een wezenlijk verschil tussen het gebruik van de QR-code om te reizen tussen landen en de QR-code om ergens binnen te komen als je al ergens bent. Het reizen tussen EU-landen is een zaak van de EU. De regels over wanneer je mag reizen worden dus op EU niveau bepaald. Wat je vervolgens met je code kunt als je in een land bent gaat over volksgezondheid. Dat is een zaak van elke individuele lidstaat.

Ah zo. Ik vind het maar ingewikkeld, al die aparte afspraken. Dat trekt mijn hoofd niet momenteel 

Als ik ooit eens naar het buitenland wil, check ik dan wel wat er moet gebeuren 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

03-02-2022 om 18:08

Drietje schreef op 03-02-2022 om 18:05:

[..]

Dat is hetzelfde inderdaad... ik vind het niet oké.

Ik vind: als ze zeggen dat de pandemie voorbij is, moeten ze ook stoppen met al dit soort maatregelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.