Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Angela1967 schreef op 01-02-2022 om 21:27:

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/01/kortere-geldigheid-afbrokkelend-draagvlak-a4083967

"13- tot 18-jarigen hoeven zich vooralsnog geen zorgen te maken: hun eerste vaccinatieserie is nog wel onbeperkt geldig, in afwachting van een advies van de Gezondheidsraad over of deze leeftijdsgroep ook een booster aangeboden moet krijgen."

Bedankt Angela! Hier was ik dus al het hele internet voor aan het afzoeken. Ik kon dus nergens vinden wat er geldt voor de groep 13-18 jaar. Is dit ook binnen de EU zo geregeld? Of geldt dit alleen voor Nederland? Zo vreemd dat het nagenoeg nergens te vinden is. Bij de Rijksoverheid staat er dus helemaal niet over vermeld. Of ik kijk verkeerd maar heb echt al van alles gegoogled. 

Angela1967 schreef op 01-02-2022 om 21:27:

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/01/kortere-geldigheid-afbrokkelend-draagvlak-a4083967

"13- tot 18-jarigen hoeven zich vooralsnog geen zorgen te maken: hun eerste vaccinatieserie is nog wel onbeperkt geldig, in afwachting van een advies van de Gezondheidsraad over of deze leeftijdsgroep ook een booster aangeboden moet krijgen."

Ik dacht, laat ik eens googlen op die termen gezondheidsraad 13- tot 18-jarigen uit het NRC artikel en toen vond ik een twitterbericht: 

Tweets van Ernst Kuipers

@ingecdv Jongeren onder de 18 konden vanaf 2 juli een vaccinatie halen. Het vaccinatiebewijs is vanaf 1 februari nog 270 dagen na de tweede prik geldig, dus minimaal tot > april 2022. Zodra er meer bekend is over een booster voor deze groep, zullen we dit communiceren. 

-------------------------------

Dit is de hele tekst van het NRC artikel:

Vanaf aanstaande vrijdag zijn vaccinatiebewijzen zónder booster niet langer onbeperkt, maar negen maanden geldig als coronatoegangsbewijs. Volgens „een ruwe schatting” van het ministerie van Volksgezondheid kunnen een half miljoen mensen hun groene vinkje verliezen. Vier vragen.

1Wat verandert er vrijdag?

Dan vervalt het coronatoegangsbewijs voor iedereen die nog geen boostervaccinatie heeft gehad én bij wie de eerste vaccinatiereeks langer dan 270 dagen (negen maanden) geleden is. Volgens ruwe schattingen van het ministerie van Volksgezondheid komen zo 540.000 mensen zonder toegangsbewijs te zitten. Het zijn diegenen die nu een coronapas hebben op basis van een vaccinatiebewijs. Het gaat dus niet om de mensen die nog geen booster hebben gehaald wegens een recente besmetting.

Daarnaast wordt vrijdag de geldigheid van een herstelbewijs ingekort. Straks is een positieve coronatest, mits de uitslag bij de GGD bevestigd is, 180 dagen geldig als coronatoegangsbewijs. Dat was een jaar.

Een negatief testbewijs is nog steeds 24 uur geldig. 13- tot 18-jarigen hoeven zich vooralsnog geen zorgen te maken: hun eerste vaccinatieserie is nog wel onbeperkt geldig, in afwachting van een advies van de Gezondheidsraad over of deze leeftijdsgroep ook een booster aangeboden moet krijgen.

2Waarom veranderen die termijnen nu?

Het coronatoegangsbewijs moet besmettingen achter de deur – van een café, bioscoop of voetbalstadion – zo veel mogelijk voorkomen, maar dat gaat niet als er te veel mensen toch het virus met zich meedragen én besmet kunnen worden. De afgelopen maanden veranderde de aard van de coronapandemie in Nederland. De bescherming van de vaccins daalde en ze bleken tegen de Omikronvariant minder goed te beschermen. Het aantal herinfecties steeg van zo’n 3 procent, toen de Deltavariant dominant was, naar 13 procent in de eerste week van januari. De boosterprik brengt die bescherming weer op peil.

De vraag hoeveel dagen na de eerste vaccinatieserie óók een booster verplicht moet zijn voor een coronatoegangsbewijs, is lastig te beantwoorden, schreef minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid, D66) in antwoord op Kamervragen. „Een wetenschappelijke onderbouwing voor een exacte geldigheidstermijn is niet te geven, maar hoe langer de primaire vaccinatieserie geleden is, hoe lager de effectiviteit.” Nederland sloot daarom – en om verwarring bij burgers te voorkomen – aan bij afspraken rond het Europese coronacertificaat. Eind vorig jaar besloot de Europese Commissie de geldigheid van de vaccinatie- en herstelbewijzen in te korten. Die afspraken zijn op 1 februari ingegaan.

De kortere geldigheid zal ook meer mensen ertoe aansporen de booster te nemen. De boostergraad blijft steken op 58,8 procent van de Nederlandse volwassenen, terwijl iedereen een boosterprik kon halen. Al zijn er ook veel mensen de afgelopen maanden besmet, die daarom nog geen booster hebben gehaald.

3Hoelang is het coronatoegangsbewijs ná een booster geldig?

Volgens het ministerie van Volksgezondheid zal ook de bescherming van de booster na verloop van tijd afnemen, maar zijn over de geldigheid van een boosterprik nog geen afspraken gemaakt omdat er nog te weinig over bekend is. Herhaaldelijk boosteren is volgens het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geen duurzame manier om het coronavirus te bestrijden. Volgens de EMA kan dat leiden tot prikmoeheid en een overgestimuleerd immuunsysteem. Ook moet nog onderzocht worden of het niet zinvoller is om de huidige boosters aan te passen aan de Omikronvariant.

4Wat is het kabinet van plan met 2G?

Terwijl de geldigheid van de coronapas wordt verkort brokkelt in Nederland het politieke draagvlak voor het coronatoegangsbewijs af. Landen als Denemarken schaften de coronapas al af en ook in het Verenigd Koninkrijk is hij niet langer verplicht. Minister Kuipers vroeg de Tweede Kamer dinsdag de behandeling van de wetsvoorstellen rond 2G – alleen toegang met een vaccin- of herstelbewijs – uit te stellen. Net als bij het eerste uitstel in december is er nog te veel twijfel in het parlement. Eens te meer omdat een onderzoek van de TU Delft recentelijk concludeerde dat het effect van een 2G- of 3G-beleid tijdens een Omikrongolf „zeer beperkt” zou zijn.

Kuipers erkende dat uit het onderzoek blijkt dat in „de huidige epidemiologische situatie het verschil tussen de effectiviteit van 2G en 3G zodanig klein is” dat 2G niet nu ingevoerd hoeft te worden. De minister wil de coronapas echter niet afschrijven en onderzoeken waar 2G „proportioneel” kan worden ingezet.

Angela1967 schreef op 01-02-2022 om 22:22:

[..]

Ik dacht, laat ik eens googlen op die termen gezondheidsraad 13- tot 18-jarigen uit het NRC artikel en toen vond ik een twitterbericht:

Tweets van Ernst Kuipers

@ingecdv Jongeren onder de 18 konden vanaf 2 juli een vaccinatie halen. Het vaccinatiebewijs is vanaf 1 februari nog 270 dagen na de tweede prik geldig, dus minimaal tot > april 2022. Zodra er meer bekend is over een booster voor deze groep, zullen we dit communiceren.

-------------------------------

Dit is de hele tekst van het NRC artikel:

Vanaf aanstaande vrijdag zijn vaccinatiebewijzen zónder booster niet langer onbeperkt, maar negen maanden geldig als coronatoegangsbewijs. Volgens „een ruwe schatting” van het ministerie van Volksgezondheid kunnen een half miljoen mensen hun groene vinkje verliezen. Vier vragen.

1Wat verandert er vrijdag?

Dan vervalt het coronatoegangsbewijs voor iedereen die nog geen boostervaccinatie heeft gehad én bij wie de eerste vaccinatiereeks langer dan 270 dagen (negen maanden) geleden is. Volgens ruwe schattingen van het ministerie van Volksgezondheid komen zo 540.000 mensen zonder toegangsbewijs te zitten. Het zijn diegenen die nu een coronapas hebben op basis van een vaccinatiebewijs. Het gaat dus niet om de mensen die nog geen booster hebben gehaald wegens een recente besmetting.

Daarnaast wordt vrijdag de geldigheid van een herstelbewijs ingekort. Straks is een positieve coronatest, mits de uitslag bij de GGD bevestigd is, 180 dagen geldig als coronatoegangsbewijs. Dat was een jaar.

Een negatief testbewijs is nog steeds 24 uur geldig. 13- tot 18-jarigen hoeven zich vooralsnog geen zorgen te maken: hun eerste vaccinatieserie is nog wel onbeperkt geldig, in afwachting van een advies van de Gezondheidsraad over of deze leeftijdsgroep ook een booster aangeboden moet krijgen.

2Waarom veranderen die termijnen nu?

Het coronatoegangsbewijs moet besmettingen achter de deur – van een café, bioscoop of voetbalstadion – zo veel mogelijk voorkomen, maar dat gaat niet als er te veel mensen toch het virus met zich meedragen én besmet kunnen worden. De afgelopen maanden veranderde de aard van de coronapandemie in Nederland. De bescherming van de vaccins daalde en ze bleken tegen de Omikronvariant minder goed te beschermen. Het aantal herinfecties steeg van zo’n 3 procent, toen de Deltavariant dominant was, naar 13 procent in de eerste week van januari. De boosterprik brengt die bescherming weer op peil.

De vraag hoeveel dagen na de eerste vaccinatieserie óók een booster verplicht moet zijn voor een coronatoegangsbewijs, is lastig te beantwoorden, schreef minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid, D66) in antwoord op Kamervragen. „Een wetenschappelijke onderbouwing voor een exacte geldigheidstermijn is niet te geven, maar hoe langer de primaire vaccinatieserie geleden is, hoe lager de effectiviteit.” Nederland sloot daarom – en om verwarring bij burgers te voorkomen – aan bij afspraken rond het Europese coronacertificaat. Eind vorig jaar besloot de Europese Commissie de geldigheid van de vaccinatie- en herstelbewijzen in te korten. Die afspraken zijn op 1 februari ingegaan.

De kortere geldigheid zal ook meer mensen ertoe aansporen de booster te nemen. De boostergraad blijft steken op 58,8 procent van de Nederlandse volwassenen, terwijl iedereen een boosterprik kon halen. Al zijn er ook veel mensen de afgelopen maanden besmet, die daarom nog geen booster hebben gehaald.

3Hoelang is het coronatoegangsbewijs ná een booster geldig?

Volgens het ministerie van Volksgezondheid zal ook de bescherming van de booster na verloop van tijd afnemen, maar zijn over de geldigheid van een boosterprik nog geen afspraken gemaakt omdat er nog te weinig over bekend is. Herhaaldelijk boosteren is volgens het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geen duurzame manier om het coronavirus te bestrijden. Volgens de EMA kan dat leiden tot prikmoeheid en een overgestimuleerd immuunsysteem. Ook moet nog onderzocht worden of het niet zinvoller is om de huidige boosters aan te passen aan de Omikronvariant.

4Wat is het kabinet van plan met 2G?

Terwijl de geldigheid van de coronapas wordt verkort brokkelt in Nederland het politieke draagvlak voor het coronatoegangsbewijs af. Landen als Denemarken schaften de coronapas al af en ook in het Verenigd Koninkrijk is hij niet langer verplicht. Minister Kuipers vroeg de Tweede Kamer dinsdag de behandeling van de wetsvoorstellen rond 2G – alleen toegang met een vaccin- of herstelbewijs – uit te stellen. Net als bij het eerste uitstel in december is er nog te veel twijfel in het parlement. Eens te meer omdat een onderzoek van de TU Delft recentelijk concludeerde dat het effect van een 2G- of 3G-beleid tijdens een Omikrongolf „zeer beperkt” zou zijn.

Kuipers erkende dat uit het onderzoek blijkt dat in „de huidige epidemiologische situatie het verschil tussen de effectiviteit van 2G en 3G zodanig klein is” dat 2G niet nu ingevoerd hoeft te worden. De minister wil de coronapas echter niet afschrijven en onderzoeken waar 2G „proportioneel” kan worden ingezet.

Toch raar dat er alleen in het NRC iets over te vinden is. In een artikel dat ik inderdaad niet kan lezen, dus bedankt voor het neerzetten, Angela.
Uit die tweet van Ernst Kuiper kan ik niets anders halen dan dat het onduidelijk is wat er gaat gebeuren en dat de QR juist wel verloopt, ook voor jongeren onder 18. Hij heeft het over april 2022. 
En tja, ik zou er niet over na hoeven denken en ik zou gewoon gaan testen bij GGD hoor, maar bij zoon werkt dat dus niet zo. Ik ben al blij dat hij tegenwoordig een zelftest wil doen, al heeft hij de voorkeur voor de Etos-versie die ik van de week bestelde en waar je alleen maar op hoeft te sabbelen. Werkt blijkbaar ook prima, want deze kleurde dus vanmorgen rood, terwijl hij eerder nog niet kleurde. Eigenlijk hetzelfde patroon als bij ons, bij de eerste verschijnselen negatief, 2 dagen later positief. 
Testen bij GGD is voor hem echt nog even een brug te ver. Maar het blijft besproken worden, misschien overwint hij de angst nog. Hij heeft nog even tijd, het virus is zo snel niet weg uit het lichaam. 

De 'piek van Mount Omikron'  😄

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/record-na-record-ver-weg-kan-de-top-van-de-omikrongolf-niet-meer-zijn~b0328526/

Record na record: ver weg kan de top van de omikrongolf niet meer zijn

Dag na dag krijgen weer wat meer Nederlanders te horen dat ze thuis moeten blijven omdat ze positief zijn getest op corona. In onder meer België en Denemarken lijkt de stijging al omgeslagen in een pijlsnelle daling. Wanneer is het leed in Nederland geleden?

Maarten Keulemans1 februari 2022, 15:02

• maandag voor het eerst meer dan 100 duizend positieve testresultaten op één dag. Een maand geleden nog ‘maar’ tegen de 15 duizend
  • En dat zijn alleen de gevallen die in de officiële statistieken belanden: cijfers laten zien dat veel Nederlanders alleen een zelftest doen en dat ruwweg de helft van de bevolking bij klachten toch al niet naar de teststraat ging.

Wanneer de piek van Mount Omikron in zicht is, weet niemand. Wel dat de stijging opeens ten einde kan zijn, zegt hoogleraar theoretische epidemiologie Hans Heesterbeek (Universiteit Utrecht)

De meeste ziektepieken hebben een sterk symmetrische vorm

Besmettelijkheid en snelheid liggen bij omikron hoger dan bij eerdere varianten >> een steilere piek >> Op het moment dat besmettingen pieken, is de R precies 1 >> En daarna ga je weer exponentieel naar beneden. Maar let op: in praktijk kan van alles die mooie, gladde symmetrie verstoren. 

Een andere factor zijn de herinfecties. 

• Als omikron mensen meerdere keren kort na elkaar opnieuw kan besmetten, zou de ziektegolf minder snel wegtrekken dan hij is gekomen.
  • ‘De grafiek krijgt dan een dikke, lange staart. Zeker bij het loslaten van de maatregelen’, zegt Heesterbeek.
  • Op het oog lijkt dit het geval in Zuid-Afrika, waar de omikronpiek voorbij is, maar het virus nog opvallend lang nasuddert, op een niveau van zo’n 40 gemelde besmettingen per 100 duizend inwoners per week.
  • Overigens zijn de meeste mensen direct nadat ze het virus hebben gehad of zijn geboosterd in elk geval een maand of twee, drie behoorlijk beschermd tegen een volgende besmetting <dit voor de boostertwijfelaars die niet besmet zijn geweest but who must not be named>

Een heel voorzichtige indicatie van waar de piek ligt:

• Denemarken piekte bij ongeveer 5.600 gevallen per 100 duizend inwoners per week,
  • in Frankrijk lag de top bij bijna vierduizend vastgestelde gevallen per 100 duizend inwoners.
  • Nederland zit op 2.700 vastgestelde positieven per 100 duizend inwoners: ver weg kan de top nooit meer zijn.
  • Ook België maakte dinsdag bekend dat het zijn top naar alle waarschijnlijkheid is gepasseerd, met ruim 3.100 wekelijkse gevallen per honderdduizend inwoners op het hoogtepunt.

Is de piek bij ons al in zicht?

De epidemie lijkt door de bevolking te trekken volgens een redelijk vast patroon:

• na de twintigers met hun drukke sociale leven,
  • wortelt het virus bij tieners en schoolkinderen,
  • waarna de ouders aan de beurt zijn (dertigers en veertigers),
  • gevolgd door de ouderen.
  • Bij die laatste groep, grofweg vanaf 60 jaar, is het virus nog niet erg opgeleefd, al dan niet als gevolg van de boosterprik.

Heesterbeek begrijpt in elk geval dat men nog voorzichtig is met het weer openen van de maatschappij.

‘Op een gegeven moment zul je moeten zeggen: laat maar gaan, we laten het los. We naderen wel dat punt.’

De piek van de ziekenhuiscijfers kan nog even op zich laten wachten, ook als het aantal besmettingen daalt.  Het duurt meestal een of twee weken voordat een lagere besmettingsgraad zich vertaalt in minder nieuwe coronapatiënten in het ziekenhuis.

Jammer dan, niks superimmuniteit. Omikron beschermt volgens dit artikel maar 2/3 weken tegen herinfectie: 
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5285180/omikron-besmetting-quarantaine-hersteld-herbesmetting-corona

Mija schreef op 02-02-2022 om 08:49:

Jammer dan, niks superimmuniteit. Omikron beschermt volgens dit artikel maar 2/3 weken tegen herinfectie:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5285180/omikron-besmetting-quarantaine-hersteld-herbesmetting-corona

O, dat is weer een tegenvaller. Er zijn wel heel veel verschillende verhalen in omloop.  Van superimmuniteit tot nauwelijks immuniteit.

Het is ook niet altijd een simpele verkoudheid. Ik ken toch wat mensen die flink zijn geworden, geen ziekenhuis, maar wel flink ziek.

Mija schreef op 02-02-2022 om 08:49:

Volgens mij is je conclusie iets te kort door de bocht. Ze hebben het over herbesmettingen bij mensen die niet geboosterd zijn. Over die groep zeggen ze niets, dus dat zou nog wel superimmuniteit op kunnen leveren.

Schemerlampje schreef op 02-02-2022 om 09:16:

[..]

Volgens mij is je conclusie iets te kort door de bocht. Ze hebben het over herbesmettingen bij mensen die niet geboosterd zijn. Over die groep zeggen ze niets, dus dat zou nog wel superimmuniteit op kunnen leveren.

Ik snap het ook niet hoor. Dat onderzoek waaruit superimmuniteit zou blijken, ging over ‘volledig gevaccineerden’. Volgens is dat de term voor de eerste serie (of 1x Janssen) zonder booster. De bevindingen uit dit onderzoek lijken wel heel erg af te wijken van dat andere onderzoek. Laten we hopen dat een slimme wetenschapsjournalist het binnenkort aan ons uitlegt. (En dat dit niet blijkt te kloppen en dat van die superimmuniteit wel.)

OmaVan2 schreef op 02-02-2022 om 09:15:

[..]

Het is ook niet altijd een simpele verkoudheid. Ik ken toch wat mensen die flink zijn geworden, geen ziekenhuis, maar wel flink ziek.

Dat zeker . Ik ken er ook een paar , ondanks booster flink ziek .

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

02-02-2022 om 10:08

https://youtu.be/Glhzaq8Lxko

Peter Omtzigt stipt in de tweede kamer haarfijn alle issues aan die op dit moment scheef lopen. 
De grondrechten vs maatregelen, waaronder ineens verlopen van qr code 
De modellen van het rivm (2000 mensen op de ic voorspeld en er liggen er 200, met minder maatregelen)
En de verlenging van de spoedwet. Wisten jullie dat de kamer die alleen achteraf kan goedkeuren? Dus de verlenging van december is nu pas goedgekeurd. De kamer heeft dus eigenlijk geen keuze daarin. Want niet instemmen betekent dat de lockdown (alle maatregelen die vallen onder de spoedwet) onterecht was,  met alle schadeclaims van dien. Ik wist dat niet. Gisteren bij nieuwsuur vertelde een hoogleraar daar ook over. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

02-02-2022 om 10:22

En voor dat stemrecht achteraf hebben ze al flink moeten lobby'en. Ik maak me wel zorgen over de mate waarin onze grondwet ons beschermt tegen kwaadwillenden als het voor goedwillenden al zo makkelijk is de democratie te omzeilen. 

Schemerlampje schreef op 02-02-2022 om 09:16:

[..]

https://www.uu.nl/nieuws/ons-afweersysteem-is-zo-uniek-als-een-vingerafdruk-of-dna

Sinds ik dit artikel gelezen heb strijden in mij twee gevoelens: ja ik snap dat statistieken over grote groepen gaan en niet over individuen en ja ik snap uit het artikel dat afweersysteem per mens verschilt.

Dus hoe moet je nu de corona-informatie duiden, want ik geloof wel dat ze 'beide waar kunnen zijn'. Maar ik ben geen wetenschapper, dus afhankelijk van hoe belangrijk ik iets vind denk ik het een of het ander of niets.

gr Angela

En het wordt nog gekker:
https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/3194873/studie-lockdowns-hebben-dodental-covid-niet-verminderd.html

“De lockdowns in Europa en de VS hebben zo goed als geen effect gehad op het aantal mensen dat aan Covid is overleden. Dat stelt een studiegroep researchers aan de Johns Hopkins University.”

Op zich is het te begrijpen: lockdowns waren alleen bedoeld om het aantal zieken/opnames te spreiden. Maar je zou verwachten dat die spreiding op zichzelf voor betere behandeling en dus minder sterfte leidt. Als de zorg overspoeld raakt, zou je verwachten dat de sterfte wel degelijk flink toeneemt. Geen idee of dat worst case scenario ook is doorgerekend. Ik ben er nog niet ingedoken. 
Nou ja, dan maar het goede nieuws: 

“Zo’n baten-kostenberekening leidt tot een heldere conclusie: lockdowns moeten zonder meer worden afgewezen als een pandemiebeleidsinstrument”

Want, het slechte nieuws, geen verrassing:

“Volgens de studie hebben lockdowns “verwoestende effecten” gehad op de economie en bijdroegen aan tal van sociale problemen. "Ze hebben bijgedragen aan het verminderen van de economische activiteit, het verhogen van de werkloosheid, het verminderen van scholing, het veroorzaken van politieke onrust, het bijdragen aan huiselijk geweld en het ondermijnen van de liberale democratie", aldus het rapport.”

Het is een onderzoek van de Johns Hopkins University, bepaald geen derderangs amateurs dus. 

Mija schreef op 02-02-2022 om 19:20:

En het wordt nog gekker:
https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/3194873/studie-lockdowns-hebben-dodental-covid-niet-verminderd.html

“De lockdowns in Europa en de VS hebben zo goed als geen effect gehad op het aantal mensen dat aan Covid is overleden. Dat stelt een studiegroep researchers aan de Johns Hopkins University.”

Op zich is het te begrijpen: lockdowns waren alleen bedoeld om het aantal zieken/opnames te spreiden. Maar je zou verwachten dat die spreiding op zichzelf voor betere behandeling en dus minder sterfte leidt. Als de zorg overspoeld raakt, zou je verwachten dat de sterfte wel degelijk flink toeneemt. Geen idee of dat worst case scenario ook is doorgerekend. Ik ben er nog niet ingedoken.
Nou ja, dan maar het goede nieuws:

“Zo’n baten-kostenberekening leidt tot een heldere conclusie: lockdowns moeten zonder meer worden afgewezen als een pandemiebeleidsinstrument”

Want, het slechte nieuws, geen verrassing:

“Volgens de studie hebben lockdowns “verwoestende effecten” gehad op de economie en bijdroegen aan tal van sociale problemen. "Ze hebben bijgedragen aan het verminderen van de economische activiteit, het verhogen van de werkloosheid, het verminderen van scholing, het veroorzaken van politieke onrust, het bijdragen aan huiselijk geweld en het ondermijnen van de liberale democratie", aldus het rapport.”

Het is een onderzoek van de Johns Hopkins University, bepaald geen derderangs amateurs dus.

Als lockdowns helpen tegen "code zwart-dreiging" (want dat is de schaal waarop je 'rekent'), wil dat natuurlijk niet zeggen de zorg die er nog wél plaatsvindt, van goede kwaliteit is. 

Dus je moet smart formuleren wat je doel is en hoe je dat zou meten. Niemand heeft ons voorgerekend dat lockdowns bedoeld waren om het sterftecijfer op hetzelfde niveau te houden als vóór corona. 

Je ziet dus dat verwachtingsmanagement ontzettend ingewikkeld is want nu je dit schrijft komen mensen tot de gedachten: dat is raar, ik had gedacht dat  . .. 

Ik  vind op grond hiervan niet dat er "dus" geen lockdowns hadden moeten komen en dat 'ze' beter hadden moeten nadenken. Als iemand had gezegd: lockdowns leveren alleen baten op als 

• de zorg min of meer normaal blijft draaien 
  • én er niet meer of minder doden vallen dan zonder lockdown
  • én weinig economische schade is 

dan had iedereen hier gezegd: je kunt niet alles hebben. Je moet kiezen.

gr Angela

ps ze hebben gekeken naar lockdowns in het begin van 2020.Weet niet goed of dat nog uitmaakt. En ze zeggen: 

De reden voor de Nederlandse lockdowns was overigens niet om strefte te verminderen, maar om chaos in de gezondheidszorg te voorkomen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.