Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Poezie
12-09-2021 om 15:10
Ik denk dat heel veel Nederlandse patiënten in Duitsland behandeld gaan worden. Hartstikke duur, maar noodzakelijk.
Liara
12-09-2021 om 15:15
Poezie schreef op 12-09-2021 om 15:10:
Ik denk dat heel veel Nederlandse patiënten in Duitsland behandeld gaan worden. Hartstikke duur, maar noodzakelijk.
Denk ik ook. Hier is geen plaats genoeg meer en zoals ik net lees, gaat heel veel opschalen ook niet lukken. Logisch hoor.
Ik las ook al over patiënten die naar België uitwijken voor allerlei operaties. De wachtlijsten zijn idioot lang in NL inmiddels in veel regio's.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 15:24
Liara schreef op 12-09-2021 om 15:15:
[..]
Denk ik ook. Hier is geen plaats genoeg meer en zoals ik net lees, gaat heel veel opschalen ook niet lukken. Logisch hoor.
Ik las ook al over patiënten die naar België uitwijken voor allerlei operaties. De wachtlijsten zijn idioot lang in NL inmiddels in veel regio's.
Lijkt me prima om uit te wijken naar andere landen. Alles om de zorg door te laten gaan. En hier branches sluiten kost ook veel geld.
Ik weet niet wat je heel veel opschalen vindt, maar in het plan van de ic's zelf kunnen we van 900 naar 1350 opschalen. Lijkt me nog best een groot verschil.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 15:27
Overigens zijn de besmettingen vandaag het laagst in weken. Toch na weken stabiliteit een daling afgelopen week in besmettingen en opnames, ondanks scholen, universiteiten, introductiefeesten, voetbalwedstrijden, F1 en nog veel meer gezelligheid. Alle seinen op groen. 
Liara
12-09-2021 om 17:08
Drietje schreef op 12-09-2021 om 15:24:
[..]
Lijkt me prima om uit te wijken naar andere landen. Alles om de zorg door te laten gaan. En hier branches sluiten kost ook veel geld.
Ik weet niet wat je heel veel opschalen vindt, maar in het plan van de ic's zelf kunnen we van 900 naar 1350 opschalen. Lijkt me nog best een groot verschil.
Als ze dat redden. Maar bij veel opschalen dacht ik meer aan vorig jaar toen er hele afdelingen ingericht werden als ic's en alles vol lag met Covid patiënten. Dat zal wel niet meer gebeuren lijkt mij.
Liara
12-09-2021 om 17:09
Drietje schreef op 12-09-2021 om 15:27:
Overigens zijn de besmettingen vandaag het laagst in weken. Toch na weken stabiliteit een daling afgelopen week in besmettingen en opnames, ondanks scholen, universiteiten, introductiefeesten, voetbalwedstrijden, F1 en nog veel meer gezelligheid. Alle seinen op groen.
goed nieuws!
Sun.lover
12-09-2021 om 17:11
Drietje schreef op 12-09-2021 om 15:24:
[..]
De 900 halen we nu al niet. We draaien nu ca 700 bedden en daarbij hebben IC’s nu dus al overbedden (bedden waar eigenlijk geen personeel voor is). De 1350 hebben we in de tweede/derde golf ook niet kunnen halen. Dus 1350 is onhaalbaar en dus al eerder code zwart. Ik vind het prima om branches niet te sluiten, maar altijd zorg leveren gaat ook niet. En voor de duidelijkheid gaat het om alle IC-bedden inclusief postoperatieve zorg, traumazorg, transplantaties, en dergelijke en daarbovenop Corona, griep en dergelijke.
Ik ken ook al IC’s die hebben aangegeven tot 1 januari juist af te schalen in plaats van op te schalen.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 17:39
Liara schreef op 12-09-2021 om 17:08:
[..]
Als ze dat redden. Maar bij veel opschalen dacht ik meer aan vorig jaar toen er hele afdelingen ingericht werden als ic's en alles vol lag met Covid patiënten. Dat zal wel niet meer gebeuren lijkt mij.
Nee dat kan niet meer inderdaad. Moeten we ook niet willen, want dan is er alleen nog maar coronazorg. Maar dat gaat ook echt niet gebeuren met zo'n hoge vaccinatiegraad.
Wilgenkatje-
12-09-2021 om 17:47
Liara schreef op 10-09-2021 om 18:15:
Theater laat Theo Maassen optreden voor volle zaal en negeert regels: ‘Het is mooi geweest’
https://www.ad.nl/show/theater-laat-theo-maassen-optreden-voor-volle-zaal-en-negeert-regels-het-is-mooi-geweest~a84d2f2d/
----
En terecht! Ik hoop dat meer theaters etc volgen. De cultuursector al veel te lang de dupe van slecht beleid.
Vanuit Theo Maassen snap ik het, zeker wel, maar ik ga echt voorlopig niet in een volle zaal zitten. Zou bij een of ander optreden wel vooraf willen weten hoe druk het er wordt.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 17:58
Wilgenkatje- schreef op 12-09-2021 om 17:47:
[..]
Vanuit Theo Maassen snap ik het, zeker wel, maar ik ga echt voorlopig niet in een volle zaal zitten. Zou bij een of ander optreden wel vooraf willen weten hoe druk het er wordt.
Ik hoop juist dat vanaf 25 september er alleen nog maar volle zalen zijn. Was laatst in de bios. Volgeboekt, maar 20 procent van de normale bezetting paste er nu in. Dat is echt niet rendabel.
Salomewinterqueen
12-09-2021 om 18:17
Ik maak me ook zoveel zorgen over komend najaar. Ik ben herstellende van een burn-out (en de enige niet op mijn afdeling) en nog aan het reintegreren en krijg buikpijn van de vooruitzichten. Ik heb een paar wappies om me heen (geen vrienden!!) en die zweren bij alternatieve geneeskunst en wijzen alles uit de reguliere kant faliekant af. Zijn overtuigd van hun eigen onderzoek en mening en kennen altijd wel iemand die vlak na een vaccinatie een tia kreeg en dus ligt het aan de vaccinaties die immers nog in de testfase zitten blablabla.
Deze mensen halen zulke achterlijke bronnen aan en wijzen alles wat wetenschappelijk onderbouwd af en huldigen de inwoners van Urk want die doen het goed. Die hebben schijt aan testen want pcr tests zijn niet betrouwbaar en hebben zich nog nooit aan de regels gehouden. Dat is hoe het hoort vinden zij. Kijk maar naar de groepsimmuniteit en niks geen doden in de straten.
Ik denk dat ze de beelden van Italie even zijn vergeten gemakshalve. En dat Urk een iniminie stadje is en het meer geluk dan wijsheid betreft.
En ja ik wind me op over zoveel domheid. Dit zijn de luldebehangers die ons beleid gewoon uitlachen en naar de knoppen helpen. Ik begin hoe langer hoe meer een grafhekel aan dat gepolder te krijgen. Waren we maar wat meer schapen. Eigenwijs klootjesvolk.
WickedCurlew89
12-09-2021 om 19:06
Coronapas wordt (waarschijnlijk) verplicht in horeca en culturele sector, anderhalve meter verdwijnt.
Kom maar op met die zogenaamde tweedeling!
Liara
12-09-2021 om 19:18
Wilgenkatje- schreef op 12-09-2021 om 17:47:
[..]
Ik wel hoor. Ik ben er echt niet meer bang voor, zeker nu zoveel mensen gevaccineerd zijn en ze de qr controleren. Gooi maar vol die zalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.