Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
WickedCurlew89
06-09-2021 om 11:37
Natuurlijk wel besmettingen blijven monitoren.
Als je afgaat op ziekenhuisopnames blijf je achter de feiten aanlopen.
Wilgenkatje-
06-09-2021 om 12:33
Dus ik snap dat het verschrikkelijk is voor die mensen en hun omgeving, maar ze zullen zichzelf moeten blijven beschermen. Als een derde prik ook niet werkt, dan dmv thuis werken en ffp2 mondmaskers of zo.
Tja, in hoeverre kun je het 'snappen' als iemand langdurig uitermate voorzichtig moet blijven en voornamelijk thuis en in de buitenlucht kan bivakkeren. Hier ook een familielid bij wie na transplantatie vaccinatie niet werkt. Erg naar.
Eerst was ze jarenlang zeer beperkt door haar gezondheid, na een geslaagde transplantatie kreeg ze haar leven terug, en nu is het langdurig oppassen geblazen en een 'saai' leven leiden. Als je als persoon nogal op jezelf bent is dat te doen, maar als je erg geniet van contacten met anderen, is het afzien.
Herecomesthesun
08-09-2021 om 22:28
Hoe zien jullie het vieren van verjaardagen/geven van feestjes? Kan het al of is het te vroeg een huis vol te hebben? (Ik stel mijn vraag als gevaccineerde die de laatste tijd diverse uitnodigingen krijgt en dit zelf een dilemma vindt)
wild-flower
09-09-2021 om 09:27
Hoeveel mensen zijn al geprikt? Bekijk hier de vaccinatiegraad per gemeente :
https://www.nu.nl/coronavaccins/6156027/hoeveel-mensen-zijn-al-geprikt-bekijk-hier-de-vaccinatiegraad-per-gemeente.html
WickedCurlew89
09-09-2021 om 10:07
Vaccinatiegraad is in zijn algemeenheid dus echt nog te laag. Ik vind het teleurstellend.
LoveCats!
09-09-2021 om 10:15
Herecomesthesun schreef op 08-09-2021 om 22:28:
Hoe zien jullie het vieren van verjaardagen/geven van feestjes? Kan het al of is het te vroeg een huis vol te hebben? (Ik stel mijn vraag als gevaccineerde die de laatste tijd diverse uitnodigingen krijgt en dit zelf een dilemma vindt)
Te vroeg. 1.5 meter moet nog steeds gehouden worden officieel.
Sun.lover
09-09-2021 om 10:19
Wij zijn vandaag weer geïnformeerd over hoe het opschalen van de IC’s zal gaan omdat alle intensivisten verwachten dat het weer nodig gaat zijn.
QuizzicalOpossum53
09-09-2021 om 10:39
Sun.lover schreef op 09-09-2021 om 10:19:
Wij zijn vandaag weer geïnformeerd over hoe het opschalen van de IC’s zal gaan omdat alle intensivisten verwachten dat het weer nodig gaat zijn.
Dat was te verwachten. Weet je ook op hoeveel bedden ze zich landelijk gaan richten?
QuarrelsomeSnail25
09-09-2021 om 10:48
Sunlover, mag ik een aantal dingen vragen? Wellicht ben ik niet aan het juiste adres, maar omdat hij IC-verpleegkundige bent, weet jij het misschien.
- Mag het zorgpersoneel vragen of iemand gevaccineerd is? Zo niet, hoe kun je daar als personeel dan rekening mee houden qua behandeling?
- Denk je dat er verschil gemaakt gaat worden in keuze van behandeling of keuze wie er eerst mag, als het ziekenhuis (of jij als mens) dreigt vol te lopen?
- Als je het van de twee binnengekomen patiënten niet weet of ze gevaccineerd zijn, bijvoorbeeld omdat ze liegen of het niet kunnen zeggen, wat moeten jullie dan doen?
Ik probeer van die scenario's in mijn hoofd te bedenken, maar zou ook geen oplossing weten. Tenminste, geen ethisch correct antwoord. Want mijn mening is momenteel 'geen covid-zorg voor mensen die wel gevaccineerd kúnnen worden, maar niet willen'.
Alleen kom ik dan altijd in de knoei met mijn gevoel als een ongevaccineerde vriendin van me of mijn nichtje verdrietig zegt dat ze dat niet eerlijk zouden vinden, want iedereen heeft recht op zorg.
Enfin, vroeg me af wat zoal de regels of beslissingen zijn. Oh, en of dat landelijk zo werkt of dat ieder ziekenhuis zelf een beleid mag opstellen.
WickedCurlew89
09-09-2021 om 10:54
Ik ben dan wel niet Sunlover maar vragen mag in het geval van zorgverlener patient wel lijkt mij. Een arts vraagt ook naar andere zaken betreffende gezondheid, aandoeningen etc.
Iedereen heeft recht op zorg maar triage betekent domweg dat sommige mensen voor gaan op anderen, dat heeft dan te maken met ernst van het ziektebeeld, kans op herstel, leeftijd ed. Niet op wel of niet gevaccineerd.
wild-flower
09-09-2021 om 10:57
Ik las ook dat er nu mensen in het ziekenhuis liggen die gewoon glashard ontkennen dat ze corona hebben . Dat lijkt me nog veel moeilijker om mee om te gaan . ( zou trouwens geen beroep voor mij zijn , ik gooide ze er gewoon uit ben ik bang
).
Sun.lover
09-09-2021 om 10:58
Hen74 schreef op 09-09-2021 om 10:48:
Sunlover, mag ik een aantal dingen vragen? Wellicht ben ik niet aan het juiste adres, maar omdat hij IC-verpleegkundige bent, weet jij het misschien.
- Mag het zorgpersoneel vragen of iemand gevaccineerd is? Zo niet, hoe kun je daar als personeel dan rekening mee houden qua behandeling?
- Denk je dat er verschil gemaakt gaat worden in keuze van behandeling of keuze wie er eerst mag, als het ziekenhuis (of jij als mens) dreigt vol te lopen?
- Als je het van de twee binnengekomen patiënten niet weet of ze gevaccineerd zijn, bijvoorbeeld omdat ze liegen of het niet kunnen zeggen, wat moeten jullie dan doen?
Ik probeer van die scenario's in mijn hoofd te bedenken, maar zou ook geen oplossing weten. Tenminste, geen ethisch correct antwoord. Want mijn mening is momenteel 'geen covid-zorg voor mensen die wel gevaccineerd kúnnen worden, maar niet willen'.
Alleen kom ik dan altijd in de knoei met mijn gevoel als een ongevaccineerde vriendin van me of mijn nichtje verdrietig zegt dat ze dat niet eerlijk zouden vinden, want iedereen heeft recht op zorg.
Enfin, vroeg me af wat zoal de regels of beslissingen zijn. Oh, en of dat landelijk zo werkt of dat ieder ziekenhuis zelf een beleid mag opstellen.
De artsen vragen bij Covid of iemand gevaccineerd is, dat houden we bij voor de cijfers. De behandeling van Covid zou niet uit moeten maken, maar ik heb nog maar 1 gevaccineerde Covid-patiënt gezien.
Het landelijk triage-plan ligt klaar. Dus dat is ook niet nieuw en vorig jaar uitgebreid aan alle medewerkers uitgelegd.
Vaccinatie is daar geen onderdeel van. Het uitgangspunt is dat iedereen recht op zorg heeft. (Hoewel dat voor mijn gevoel dus ook een oneerlijk aspect heeft.)
Het bijgestelde landelijke opschaalplan met wanneer triage gaat starten ligt ook klaar.
Ik denk echt dat we hier mee te maken gaan krijgen omdat de capaciteit echt minder is geworden.
Klaas_Jesper
09-09-2021 om 11:04
Herecomesthesun schreef op 08-09-2021 om 22:28:
Wij doen het niet, omdat het niet haalbaar is met inachtneming van anderhalve meter afstand. Mensen in mijn omgeving blijkbaar ook niet. Ik heb één uitnodiging gekregen en bij navraag bleken zij maar vier mensen uit tenodigen
WickedCurlew89
09-09-2021 om 11:09
Sun.lover schreef op 09-09-2021 om 10:58:
[..]
De artsen vragen bij Covid of iemand gevaccineerd is, dat houden we bij voor de cijfers. De behandeling van Covid zou niet uit moeten maken, maar ik heb nog maar 1 gevaccineerde Covid-patiënt gezien.
Het landelijk triage-plan ligt klaar. Dus dat is ook niet nieuw en vorig jaar uitgebreid aan alle medewerkers uitgelegd.
Vaccinatie is daar geen onderdeel van. Het uitgangspunt is dat iedereen recht op zorg heeft. (Hoewel dat voor mijn gevoel dus ook een oneerlijk aspect heeft.)
Het bijgestelde landelijke opschaalplan met wanneer triage gaat starten ligt ook klaar.
Ik denk echt dat we hier mee te maken gaan krijgen omdat de capaciteit echt minder is geworden.
Ik snap je.
In de praktijk heeft namelijk niet iedereen recht op zorg, de mensen die hun operaties en behandelingen uitgesteld zien hebben in de praktijk minder recht dan de persoon die zich niet heeft willen vaccineren terwijl het wel kon en nu in het ziekenhuis ligt.
wild-flower
09-09-2021 om 11:58
De rechtbank in Mechelen heeft de klacht van sneuneus
Willem Engel tegen de Belgische viroloog Marc Van Ranst donderdag
ongegrond verklaard. Die hoort niet in deze rechtszaal thuis, vindt de
rechter.
https://www.nu.nl/buitenland/6156077/rechter-veegt-zaak-van-willem-engel-tegen-belgische-viroloog-van-tafel.html
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.