Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuarrelsomeSnail25
05-09-2021 om 22:05
Drietje schreef op 05-09-2021 om 22:02:
[..]
Omdat we nu de Deltavariant hebben, die veel besmettelijker is dan de vorige variant. En er wordt enorm veel getest met testen voor toegang. Alleen al voor voetbalwedstrijden, maar ook de F1 en kleine evenementen, voor reizen. Veel meer dan enkele maanden geleden en zo haal je ook de mensen zonder klachten eruit.
Maar eigenlijk zijn de besmettingen niet meer relevant nu. Je ziet dat er veel minder mensen in ziekenhuizen terecht komen en dat is waar het om gaat. Besmettingen zullen nog heel lang blijven, misschien wel altijd.
Minder mensen in het ziekenhuis? Vier keer zo veel als een jaar geleden. Bron: grafiekje op het dashboard.
QuizzicalOpossum53
05-09-2021 om 22:07
Hen74 schreef op 05-09-2021 om 22:05:
[..]
Minder mensen in het ziekenhuis? Vier keer zo veel als een jaar geleden. Bron: grafiekje op het dashboard.
Minder in verhouding tot het aantal besmettingen bedoel ik.
Sun.lover
05-09-2021 om 22:10
Drietje schreef op 05-09-2021 om 22:07:
[..]
Minder in verhouding tot het aantal besmettingen bedoel ik.
Maar wel te veel.
QuizzicalOpossum53
05-09-2021 om 22:23
Sun.lover schreef op 05-09-2021 om 22:10:
[..]
Maar wel te veel.
Lager zal het niet worden voorlopig. We zullen binnenkort wel horen hoe de inhaalzorg eruit zal zien maar ik hoorde Hugo de Jonge laatst zeggen dat hij uitgaat van ongeveer 250 bezette ic-bedden voor coronapatiënten. Iedereen zal besmet raken en een deel van de ongevaccineerden zal op de ic terechtkomen. Ik hoop vooral dat nog meer 60- plussers zich laten vaccineren omdat aantal terug te brengen.
Sun.lover
05-09-2021 om 22:44
Drietje schreef op 05-09-2021 om 22:23:
[..]
Lager zal het niet worden voorlopig. We zullen binnenkort wel horen hoe de inhaalzorg eruit zal zien maar ik hoorde Hugo de Jonge laatst zeggen dat hij uitgaat van ongeveer 250 bezette ic-bedden voor coronapatiënten. Iedereen zal besmet raken en een deel van de ongevaccineerden zal op de ic terechtkomen. Ik hoop vooral dat nog meer 60- plussers zich laten vaccineren omdat aantal terug te brengen.
Die inhaal zorg gaat er niet of heel langzaam komen.
Sun.lover
05-09-2021 om 22:46
Drietje schreef op 05-09-2021 om 22:23:
[..]
En ik zie eigenlijk geen 60+ meer met Covid op de IC, dat ligt op mijn IC echt een heel stuk lager.
QuizzicalOpossum53
05-09-2021 om 23:00
Er liggen nu landelijk 112 60 plussers op de ic, iets meer dan de helft. Op de verpleegafdelingen ook iets meer dan de helft: 250. Scheelt een slok op een borrel als er daar meer van zijn gevaccineerd
QuarrelsomeSnail25
06-09-2021 om 00:43
Drietje schreef op 05-09-2021 om 23:00:
Er liggen nu landelijk 112 60 plussers op de ic, iets meer dan de helft. Op de verpleegafdelingen ook iets meer dan de helft: 250. Scheelt een slok op een borrel als er daar meer van zijn gevaccineerd
Even over die slok... Al zou er nu acuut niemand meer met corona in het ziekenhuis liggen, dan nog duurt het meer dan een jaar om zorg in te lopen. Wie gaat dat doen? De reeds oververmoeide verpleegkundigen en artsen die nu nog overeind staan?
Iedere keer als ik iets lees of hoor als 'het valt wel mee', 'we moeten ermee leven' of 'het is minder dan...' gaan mijn nekharen recht overeind staan en komt zowat het schuim op mijn bek van woede en onmacht. Wat een egoïstisch zooitje mensen blijken 'we' toch met zijn allen te zijn.
Angela1967
06-09-2021 om 07:40
Hen74 schreef op 06-09-2021 om 00:43:
[..]
Even over die slok... Al zou er nu acuut niemand meer met corona in het ziekenhuis liggen, dan nog duurt het meer dan een jaar om zorg in te lopen. Wie gaat dat doen? De reeds oververmoeide verpleegkundigen en artsen die nu nog overeind staan?
Als je naar de logistiek kijkt dan werkt het toch gewoon zo en duurt alles gewoon de tijd die het duurt. Dus zorgpersoneel werkt xxxx uur per jaar (en neemt yyyy vakantie dus zzz werkbare dagen). En je moet ze geen covid-overuren laten maken, geen rooster gaten opvullen (behalve wat misschien normaal is, dat je af en toe invalt, bijvoorbeeld als collega ziek is?). En iedereen sowieso vier uur per week minder inroosteren maar wel betalen (gewoon om een klein beetje ruimte te geven na zo'n heftige tijd).
Daarin kun je een bepaalde hoeveelheid patiënten aan. Een mix van covid en al die andere zaken. Misschien moet er qua logistiek gekeken worden of alle covid patiënten bij elkaar verpleegd kunnen worden?
Dus wat bedoel je met 'wie moet dat doen'? Nou de mensen die in de zorg werken. En die natuurlijk hopelijk mee collega's gaan krijgen.
Het probleem is dat ik als mogelijke patiënt (gevaccineerd, en gelukkig op dit moment gezond) niet "vraag" om overwekend zorgpersoneel. Als ik te horen krijg dat het 10 maanden gaat duren IPV 3 dan heb ik dat maar te accepteren. Ik voel mij niet verantwoordelijk voor de werkgevers die hun zorgpersoneel niet goed beschermen tegen overwerk.
(Daarbij opgemerkt: die eerste
paar maanden van de pandemie was natuurlijk nog maar heel weinig m te zeggen erover, keken we met z'n allen anders er tegenaan).
Maar net zo goed als schoolbesturen niet goed zaken regelen voor docenten heb ik de indruk dat ziekenhuizen niet altijd genoeg opstaan voor hun personeel? Of valt dat wel mee?
Gr Angela
QuizzicalOpossum53
06-09-2021 om 07:43
Hen74 schreef op 06-09-2021 om 00:43:
[..]
Iedere keer als ik iets lees of hoor als 'het valt wel mee', 'we moeten ermee leven' of 'het is minder dan...' gaan mijn nekharen recht overeind staan en komt zowat het schuim op mijn bek van woede en onmacht. Wat een egoïstisch zooitje mensen blijken 'we' toch met zijn allen te zijn.
Waarom word je daar zo boos van? Corona blijft, daar kunnen we niks aan doen. Al blijven we allemaal een jaar lang binnen, dan verdwijnt het nog niet. Springen er wel een hoop mensen van het dak.
En het is toch alleen maar fijn dat er in verhouding minder mensen ernstig ziek worden? Dat betekent dat de vaccins werken.
majorette2005
06-09-2021 om 08:24
Sun.lover schreef op 05-09-2021 om 22:44:
[..]
Die inhaal zorg gaat er niet of heel langzaam komen.
In de regio waar ik woon zijn gelukkig bij een aantal mensen die ik ken de operaties weer door gegaan, en daar zaten niet alleen noodlijdend bij, maar ook minder dringende zaken.
wild-flower
06-09-2021 om 08:57
majorette2005 schreef op 06-09-2021 om 08:24:
[..]
In de regio waar ik woon zijn gelukkig bij een aantal mensen die ik ken de operaties weer door gegaan, en daar zaten niet alleen noodlijdend bij, maar ook minder dringende zaken.
Ja hier ook gelukkig . Denk dat het per regio/ziekenhuis verschilt .
3xscheepsrecht
06-09-2021 om 09:19
maar moeten de besmettingen dan nog wel gemeld worden of kun je dan beter alleen naar de zkh opnames kijken. Want vanaf 20 sept wordt er nóg meer getest dus zullen de besmettingen nóg hoger lijken. Zo blijft t een gebed zonder end toch?
majorette2005
06-09-2021 om 09:25
3xscheepsrecht schreef op 06-09-2021 om 09:19:
maar moeten de besmettingen dan nog wel gemeld worden of kun je dan beter alleen naar de zkh opnames kijken. Want vanaf 20 sept wordt er nóg meer getest dus zullen de besmettingen nóg hoger lijken. Zo blijft t een gebed zonder end toch?
Lijkt mij ook , komen het rood nooit uit zo
QuizzicalOpossum53
06-09-2021 om 10:17
3xscheepsrecht schreef op 06-09-2021 om 09:19:
Eens. Alleen nog maar kijken naar opnames. In mijn regio is de vaccinatiegraad heel hoog, in de ziekenhuizen liggen nauwelijks coronapatiënten. Volop normaal zorg hier.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.