Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

04-09-2021 om 12:39

Hetvrijewoord schreef op 04-09-2021 om 12:29:

Iedereen die wilde had nu volledig gevaccineerd kunnen zijn.
Dus ik verwacht niet dat het percentage veel omhoog zal gaan.

Daarom moet je zometeen voor alles je vinkje laten zien. In Frankrijk is het aantal vaccinaties daardoor nog enorm gestegen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-09-2021 om 12:39

Hetvrijewoord schreef op 04-09-2021 om 12:29:

Iedereen die wilde had nu volledig gevaccineerd kunnen zijn.
Dus ik verwacht niet dat het percentage veel omhoog zal gaan.

Dat ook. Uitgaande van de 80-85% van de volwassenen die RIVM en ECDC noemen met tenminste 1 prik, zou dat dus ook het uiteindelijke percentage worden. Dat lijkt mooi, maar met een variant die net zo besmettelijk is als de waterpokken geeft dat geen groepsimmuniteit.

De overgebleven 15-20% volwassenen raakt dan zeker besmet (zo'n 2-3 miljoen mensen). Als 1% daarvan in het ziekenhuis beland zijn dat 20.000 mensen. Ik hoop toch werkelijk dat die niet allemaal dit najaar tegelijk ziek worden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-09-2021 om 12:40

3xscheepsrecht schreef op 04-09-2021 om 12:38:

[..]

Ik denk het wel. In mijn omgeving weinig niet gevaccineerde maar van degene die ik ken verwacht ik dat ruim de helft zich laat vaccineren zodra ze voor elk kopje koffie buiten de deur een negatieve test moeten laten zien. Ik denk dat deze stap 20 sept nog een hoop vaccinatie winst gaat opleveren!

Ik hoop het. Maar dan moet Den Haag die stap wel durven nemen...

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-09-2021 om 12:43

Drietje schreef op 04-09-2021 om 12:38:

[..]

Dat is idd 12 plus. Hele mooie score. Kijk je bij 18 plus eerste prik dan is het bijna 90 procent.

Die 64 procent is 2 prikken en gerekend over de gehele bevolking. Zelf hecht ik meer waarde aan het percentage eerste prik omdat wij ook janssen prikken en omdat wij corona plus 1 prik als volledig gevaccineerd zien. Daarin zijn wij een uitzondering in Europa. Dus wij zullen met tweede prikken nooit het niveau van de eerste prikken halen. De vergelijking met andere landen gaat dan ook mank. Naar schatting zijn 7 miljoen mensen nl al besmet geweest en een groot deel daarvan haalt dus maar 1 prik.

Dit klopt niet. Zie mijn link van Rijksoverheid /RIVM.
Die 64% is van alle volwassenen, niet de gehele bevolking.

Sophia_!

Sophia_!

04-09-2021 om 12:55

Coreopsis schreef op 04-09-2021 om 12:43:

[..]

Dit klopt niet. Zie mijn link van Rijksoverheid /RIVM.
Die 64% is van alle volwassenen, niet de gehele bevolking.

Toch vreemd dat jouw link van het RIVM een lager cijfer aangeeft dan mijn link van het RIVM. Daar staat toch echt 76,5% van de volwassenen.

Hoorde net op het radionieuws dat een ziekenhuis vaccinatie verplicht wil stellen voor personeel dat met kwetsbare groepen werkt.

Maar wat is de gedachte daarachter?
Iemand die gevaccineerd is, kan nog steeds besmettelijk zijn.

Vind het trouwens tegenvallen dat het vaccin niet werkt zoals een polio- of mazelenvaccin. Deze kunnen de ziekte echt uitroeien.

Verder vraag ik me af of het lagere aantal ziekenhuisopnames ook komt doordat de mensen die erg ziek van corona werden, er nu als het ware zijn uitgefilterd. Klinkt wat cru maar niet zo bedoeld.

Verschillen in de cijfers

Op de website van het ECDC staat op 4 augustus 2021 dat van de volwassen Nederlanders 84,8% ten minste één prik heeft gehad en 66% volledig gevaccineerd is. Het RIVM publiceert in zijn weekrapportage de cijfers over de totale vaccinatiegraad niet, maar laat alleen de cijfers per leeftijdsgroep en gemeente zien. Als je de cijfers van het RIVM per leeftijdsgroep zelf optelt, dan kom je tot bijna 80% van de volwassen Nederlanders die ten minste één prik heeft gehad en bijna 63% die volledig is gevaccineerd. Het verschil in de cijfers van het RIVM en het ECDC heeft meerdere oorzaken.

Ten eerste kan iemand die gevaccineerd wordt, zoals gezegd zelf kiezen of dit in het registratiesysteem van het RIVM (CIMS) wordt geregistreerd of niet. Omdat niet iedereen daarvoor toestemming geeft, staat niet elke gezette prik in het RIVM-systeem. De vaccinatiegraad per leeftijdsgroep en per gemeente ligt daardoor in werkelijkheid hoger. Bij het ECDC worden al deze mensen in de cijfers wél meegeteld, omdat het aantal prikken van huisartsen en instellingen geschat wordt aan de hand van geleverde vaccins. De ECDC-vaccinatiegraad is daarom wat hoger.

Ten tweede gebruikt het RIVM een recentere bron om te bekijken hoeveel mensen in Nederland wonen dan het ECDC. De bron die het ECDC gebruikt telt iets minder inwoners dan de bron die het RIVM gebruikt. De vaccinatiegraad – immers het percentage van de totale bevolking dat gevaccineerd is – komt daardoor bij het ECDC ook wat hoger uit dan bij het RIVM.

Bron: rijksoverheid 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

04-09-2021 om 13:25

kopjekoffie schreef op 04-09-2021 om 13:12:

Hoorde net op het radionieuws dat een ziekenhuis vaccinatie verplicht wil stellen voor personeel dat met kwetsbare groepen werkt.

Maar wat is de gedachte daarachter?
Iemand die gevaccineerd is, kan nog steeds besmettelijk zijn.

Vind het trouwens tegenvallen dat het vaccin niet werkt zoals een polio- of mazelenvaccin. Deze kunnen de ziekte echt uitroeien.

Verder vraag ik me af of het lagere aantal ziekenhuisopnames ook komt doordat de mensen die erg ziek van corona werden, er nu als het ware zijn uitgefilterd. Klinkt wat cru maar niet zo bedoeld.

De gedachte daarachter is natuurlijk de kansen op besmettingen zo laag mogelijk houden. Lijkt me vrij simpel.

Hetvrijewoord schreef op 04-09-2021 om 13:25:

[..]

De gedachte daarachter is natuurlijk de kansen op besmettingen zo laag mogelijk houden. Lijkt me vrij simpel.

Zoals ik het heb begrepen houdt het vaccin niet het aantal besmettingen tegen, maar geeft het een milder ziekteverloop.

Sophia_!

Sophia_!

04-09-2021 om 13:49

kopjekoffie schreef op 04-09-2021 om 13:28:

[..]

Zoals ik het heb begrepen houdt het vaccin niet het aantal besmettingen tegen, maar geeft het een milder ziekteverloop.

Ik las laatst dat de kans op besmettingen doorgeven ook een stuk kleiner is, omdat je als gevaccineerde veel minder virusdeeltjes bij je draagt.  Dus als beide partijen dan gevaccineerd zijn is dat natuurlijk wel een win-win situatie. 

kopjekoffie schreef op 04-09-2021 om 13:28:

[..]

Dat houdt het wel tegen. Met een vaccin heb je al veel minder kans om besmet te raken. En als je als gevaccineerde hebt ben je minder lang besmettelijk. Dus het is zeker effectief tegen het aantal besmettingen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-09-2021 om 14:28

Sun.lover schreef op 04-09-2021 om 14:04:

[..]

Dat houdt het wel tegen. Met een vaccin heb je al veel minder kans om besmet te raken. En als je als gevaccineerde hebt ben je minder lang besmettelijk. Dus het is zeker effectief tegen het aantal besmettingen.

Dit. Het beschermt minder tegen besmetting met de delta variant dan tegen eerdere varianten. Maar minder dan 95% is niet meteen 0.

'Wie volledig is gevaccineerd tegen het coronavirus, loopt aanzienlijk
minder risico op het krijgen van long covid
(de vorm van de aandoening
waarbij sommige symptomen lang aanhouden) dan mensen die niet of maar gedeeltelijk zijn gevaccineerd. Dat meldt de Britse omroep BBC op grond van nieuw Brits onderzoek.

De kans op symptomen die langer dan vier weken aanhouden, wordt met 50 procent teruggebracht, vergeleken met ongevaccineerden. De onderzoekers schrijven dat het al wel duidelijk was dat vaccinatie levens redt en ernstige ziekte voorkomt, maar over de effecten op langdurige covid was nog weinig bekend. '

bron : RTL nieuws

Sophia_! schreef op 04-09-2021 om 13:49:

[..]

Ik las laatst dat de kans op besmettingen doorgeven ook een stuk kleiner is, omdat je als gevaccineerde veel minder virusdeeltjes bij je draagt. Dus als beide partijen dan gevaccineerd zijn is dat natuurlijk wel een win-win situatie.

en dus minder kans hebt om ziek te worden en minder kans op ziek worden is minder kans op doorgeven. Zo ingewikkeld is de rekensom toch niet. 

Ik snap mensen ook niet die nu nog maar 1 prik hebben gehad? Waarom? Waarom maar 1? Bedacht je je na die eerste? Denk je dat 1 wel genoeg is? Hoe kom je erbij om dan niet door te pakken? Wat een waanzin. Iedereen heeft inmiddels de kans gehad zich te laten prikken dus dat je nog niet bent opgeroepen of wat dan ook is allang geen excuus meer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.