Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuarrelsomeSnail25
03-09-2021 om 00:55
Heidi-Forumbeheer schreef op 03-09-2021 om 00:42:
Volgens mij kan iedereen dit lezen. Een verhaal van iemand met een levertransplantatie waarbij de vaccinaties niet werken. Hij is bang en moet gescheiden van zijn gezin leven.
‘Leven met het virus’ is geen leven
Coronabeleid Honderdduizenden mensen in Nederland zijn niet beschermd door de corona-vaccins.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/27/leven-met-het-virus-is-geen-leven-a4056280
Het is inderdaad te lezen.
Heel triest. En herkenbaar...
En mensen naar roepen 'we moeten er mee zien te leven'. Degenen die ik in mijn omgeving dit hoor roepen, zijn juist de oorzaak dat we er nog middenin zitten. Die vonden al die tijd al dat 'we' gewoon door moesten leven. Egoïsme en arrogantie ten top. Geen moment stilstaan (ook al staat die ander dichtbij) bij anderen die een slechtere gezondheid hebben.
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 07:08
Hen74 schreef op 03-09-2021 om 00:55:
[..]
Het is inderdaad te lezen.
Heel triest. En herkenbaar...
En mensen naar roepen 'we moeten er mee zien te leven'. Degenen die ik in mijn omgeving dit hoor roepen, zijn juist de oorzaak dat we er nog middenin zitten. Die vonden al die tijd al dat 'we' gewoon door moesten leven. Egoïsme en arrogantie ten top. Geen moment stilstaan (ook al staat die ander dichtbij) bij anderen die een slechtere gezondheid hebben.
Dat is nou net waar niemand wat aan kan doen. Dat virus gaat niet weg dus we zullen ermee moeten leven. Daarin hebben we geen keuze. Zelfs als 100 procent inclusief de kinderen zich lieten inenten zou het virus blijven. Zelfs als we iedereen een jaar opsluiten is het virus er nog.
Dus ik snap dat het verschrikkelijk is voor die mensen en hun omgeving, maar ze zullen zichzelf moeten blijven beschermen. Als een derde prik ook niet werkt, dan dmv thuis werken en ffp2 mondmaskers of zo.
ShowyHummingbird30
03-09-2021 om 07:46
Drietje schreef op 03-09-2021 om 07:08:
[..]
Dat is nou net waar niemand wat aan kan doen. Dat virus gaat niet weg dus we zullen ermee moeten leven. Daarin hebben we geen keuze. Zelfs als 100 procent inclusief de kinderen zich lieten inenten zou het virus blijven. Zelfs als we iedereen een jaar opsluiten is het virus er nog.
Dus ik snap dat het verschrikkelijk is voor die mensen en hun omgeving, maar ze zullen zichzelf moeten blijven beschermen. Als een derde prik ook niet werkt, dan dmv thuis werken en ffp2 mondmaskers of zo.
In een solidaire inclusieve samenleving (dat is wat we in dit land proberen te zijn) moet ook ruimte zijn voor mensen met een beperking of slechte gezondheid, de "zwakkeren". Dus: invalidentoiletten, stoplichten met geluid, toegankelijke restaurants en winkels, een uitkering als je niet kunt werken door beperking/te weinig banen/leeftijd etc etc. En zoveel mogelijk groepsimmuniteit (vaccineren dus) zodat degenen die niet gevaccineerd mógen worden of bij wie het niet werkt door de rest van ons worden beschermd.
Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, net als die uitkeringen en toeslagen die van ons belastinggeld worden betaald. Of wil je liever naar een Trump-stijl samenleving waar het ieder voor zich is?
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 08:10
Coreopsis schreef op 03-09-2021 om 07:46:
[..]
In een solidaire inclusieve samenleving (dat is wat we in dit land proberen te zijn) moet ook ruimte zijn voor mensen met een beperking of slechte gezondheid, de "zwakkeren". Dus: invalidentoiletten, stoplichten met geluid, toegankelijke restaurants en winkels, een uitkering als je niet kunt werken door beperking/te weinig banen/leeftijd etc etc. En zoveel mogelijk groepsimmuniteit (vaccineren dus) zodat degenen die niet gevaccineerd mógen worden of bij wie het niet werkt door de rest van ons worden beschermd.
Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, net als die uitkeringen en toeslagen die van ons belastinggeld worden betaald. Of wil je liever naar een Trump-stijl samenleving waar het ieder voor zich is?
Hoe zie jij het voor je dan? Zelfs een vaccinatieplicht voor alle kinderen en volwassenen laat corona niet verdwijnen, aangezien het ook nog rond kan gaan onder gevaccineerde mensen. Er zijn wat dingen die je kan doen, bv ffp2 maskers aanbieden aan deze mensen en speciale winkeluurtjes. Maar dat gaat ook geen zoden aan de dijk zetten. Soms is er geen oplossing.
11v11
03-09-2021 om 08:37
Heidi-Forumbeheer schreef op 03-09-2021 om 00:42:
Volgens mij kan iedereen dit lezen. Een verhaal van iemand met een levertransplantatie waarbij de vaccinaties niet werken. Hij is bang en moet gescheiden van zijn gezin leven.
‘Leven met het virus’ is geen leven
Coronabeleid Honderdduizenden mensen in Nederland zijn niet beschermd door de corona-vaccins.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/27/leven-met-het-virus-is-geen-leven-a4056280
Mee eens. Leven met het virus is totaal geen leven.
Salomewinterqueen
03-09-2021 om 09:16
Als iedereen gevaccineerd zou zijn incl de kinderen dan dooft een virus uit. Dat is hoe vaccinaties werken als je maar boven een bepaald percentage uitkomt. Dat zou ook voor corona gelden. Dat is echt niet anders. Dus die blabla dat we met corona moeten leven is bullshit. Als we onze tanden op elkaar hadden gezet (en nu nog) en ons allemaal hadden laten prikken dan had de wereld er nu heel anders uitgezien.Ook voor de zwakkeren onder ons dus.
Trouwens, hier zakt je toch de broek van af? Wat kan je tegen zoveel domheid nog inbrengen?
Infobericht:links weggehaald. We willen geen podium bieden aan dit soort theorieën.
Wel een grappig draadje. Iemand leest hier mee denk ik. Maar kijk er is een 'trol' opgestaan:
Dat is toch geen manier van communiceren? Alleen maar zenden zenden zenden en degene met de vragen voor dom en slaapwekkend uitmaken. Als het niet zo triest was zou ik er om moeten lachen.
wild-flower
03-09-2021 om 09:59
Salomewinterqueen schreef op 03-09-2021 om 09:16:
Als iedereen gevaccineerd zou zijn incl de kinderen dan dooft een virus uit. Dat is hoe vaccinaties werken als je maar boven een bepaald percentage uitkomt. Dat zou ook voor corona gelden. Dat is echt niet anders. Dus die blabla dat we met corona moeten leven is bullshit.
Precies . Maar dan ook echt iedereen . Dus niet alleen Nederland , maar de hele wereld . Zolang daar de vaccinatiegraad nog zo laag is als nu , heeft het virus vrij spel - inclusief varianten in wording , en dooft het dus niet uit . Het komt dan gewoon het land in en stopt niet bij de grens .
Hoe lang denk je dat het duurt voordat de hele wereld is gevaccineerd ?
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 10:21
wild-flower schreef op 03-09-2021 om 09:59:
[..]
Precies . Maar dan ook echt iedereen . Dus niet alleen Nederland , maar de hele wereld . Zolang daar de vaccinatiegraad nog zo laag is als nu , heeft het virus vrij spel - inclusief varianten in wording , en dooft het dus niet uit . Het komt dan gewoon het land in en stopt niet bij de grens .Hoe lang denk je dat het duurt voordat de hele wereld is gevaccineerd ?
Exact. Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat we iedereen moeten bijven beschermen totdat corona verdwenen is. Klinkt heel nobel. Maar dan zullen nog jaren hele grote offers gebracht moeten worden door andere groepen. Dus wie offer je dan op? De jongeren, die niet meer naar school of de uni kunnen? De festivalbranche inclusief alle artiesten, technici en alle mensen die graag van een festival genieten? De mensen die thuis kunnen werken dwingen nog langer thuis te zitten? Sporten in groepen verbieden? Theaters sluiten? Horeca dicht? Om corona uit te bannen zul je dat zelfs allemaal moeten blijven doen. Jarenlang. Kiezen juliie daar dan voor?
11v11
03-09-2021 om 10:24
Drietje schreef op 03-09-2021 om 10:21:
[..]
Exact. Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat we iedereen moeten bijven beschermen totdat corona verdwenen is. Klinkt heel nobel. Maar dan zullen nog jaren hele grote offers gebracht moeten worden door andere groepen. Dus wie offer je dan op? De jongeren, die niet meer naar school of de uni kunnen? De festivalbranche inclusief alle artiesten, technici en alle mensen die graag van een festival genieten? De mensen die thuis kunnen werken dwingen nog langer thuis te zitten? Sporten in groepen verbieden? Theaters sluiten? Horeca dicht? Om corona uit te bannen zul je dat zelfs allemaal moeten blijven doen. Jarenlang. Kiezen juliie daar dan voor?
Ik zou daar voor kiezen ja voor de 700.000+ mensen.
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 10:31
11v11 schreef op 03-09-2021 om 10:24:
[..]
Ik zou daar voor kiezen ja voor de 700.000+ mensen.
Oké. En dan alle schade maar voor lief nemen? Wat denk je dat er van de samenleving overblijft als we nog jaren in lockdowns zitten? Vind je de toekomst van jonge mensen niet belangrijk? En dat opa en oma zitten opgesloten in het verzorgingshuis zonder bezoek? Dat alle horecaondernemers failliet gaan. En wij als Nederland ook, waardoor uitkeringen en zo ook niet meer te betalen zijn. En wat denk je van de vrijheid? Kies je voor de ene groep, dan kies je tegen de andere. Elke keuze heeft hele grote consequenties.
https://nos.nl/artikel/2396262-cbs-kwart-jongvolwassenen-heeft-psychische-problemen
wild-flower
03-09-2021 om 10:39
Het coronavirus gaat niet meer weg . Er zullen altijd mensen blijven zijn die covid-19 krijgen .
"Betrokken wetenschappers zeggen allemaal dat die ziekte niet meer
weggaat, ofwel: dat de ziekte endemisch wordt. We moeten ermee leren leven, stellen zij, zoals met andere virussen. "
https://nos.nl/artikel/2370489-wetenschappers-coronavirus-gaat-niet-meer-weg
( weliswaar een artikel van februari 2021 , maar ik denk nog steeds actueel - of er moeten inmiddels nieuwe inzichten zijn ? )
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 10:49
11v11 schreef op 03-09-2021 om 10:44:
Infobericht: Quote verwijderd.
Ik geloof bijna niet dat je dit echt vindt
Avena
03-09-2021 om 10:50
Er zijn allerlei virusziektes die nooit meer helemaal weggaan, maar die we wel prima onder de duim hebben door immuniteit. Maar met een vaccinatiegraad van (ik dacht) 62% in Nederland gaat dat niet lukken...
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 10:55
Avena schreef op 03-09-2021 om 10:50:
Er zijn allerlei virusziektes die nooit meer helemaal weggaan, maar die we wel prima onder de duim hebben door immuniteit. Maar met een vaccinatiegraad van (ik dacht) 62% in Nederland gaat dat niet lukken...
72 procent hele bevolking, bijna 90 procent 18 plus. Daar komen we nu op uit. Het probleem zit hem nog vrij lokaal in multicultiwijken van de grote steden en in de bible belt. In het oosten en zuiden zit de vaccinatiegraad al boven de 90 procent van de totale bevolking. Mijn regio zit hoog in de vaccinaties en er zijn nauwelijks meer besmettingen en opnames.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.