Beauty en fashion
masatu
21-01-2026 om 19:19
Zwangerschapskleding begrafenis
Ergens komende weken zal ik naar een begrafenis moeten. Ik ben alleen momenteel ook 30 weken zwanger, en mijn zwangerschaps-garderobe voorziet niet echt in daarvoor geschikte kleding.
Hebben jullie misschien ideeën? Ik dacht zelf aan een zwarte of donkere lange jurk, maar wat ik online tegenkom is allemaal nogal vormeloos of heel duur. Ik draag maat M en dacht zelf aan zo'n €30/€40 max.
Alvast bedankt voor een tip!
Koekie1980
21-01-2026 om 21:41
Ik zou niet iets kopen voor 1 uitvaart wat je daarna nooit meer draagt. Dus een nette (donkere kleur) wikkeljurk die later ook nog in de winter gedragen kan worden, dat kan wel. Norah heeft goedkope jurken!
En anders iets redelijk donkers, broek met tuniek, kan ook prima hoor. Hoeft zeker geen zwart te zijn.
Bij mijn moeders uitvaart had ik een zwarte kokerrok en mintgroen shirt met spijkerjasje aan. Iedereen was casual, van bloemenjurk tot sneakers. Wel in de lente met fris weer maar het laatste wat ik dacht was de outfit van bezoekers. .. sterkte 
Dees!
21-01-2026 om 22:38
Ik zou gaan voor een net colbertje voor over je kleding. Dat past waarschijnlijk straks ook nog wel. En anders gooi je het dan op Vinted.
Meesje
22-01-2026 om 06:58
Colbertje of vest dat je normaal draagt open laten hangen. Zwart/donker zwangerschapsshirt er onder. En een broek/rok heb je wrs toch al wel?
oudmaarnognietkoud
22-01-2026 om 11:57
Mijn broer is twee jaar geleden overleden en er waren heel veel mensen bij de crematie.
Ik heb werkelijk geen idee wat iedereen aanhad. Het zal misschien ook schelen of het een hele oude tante/oma is of een jong iemand.
Je bent zwanger en gewoon netjes gekleed lijkt mij prima.
Herfstappeltaart
22-01-2026 om 13:24
Ik zou kiezen voor mijn normale dagelijkse zwangerschapskleding. Mits niet al te fel of vrolijk van kleur. En geen vlekken en rafels uiteraard. Verder is een uitvaart tegenwoordig echt geen gelegenheid meer waar je opgeprikt en in het zwart naartoe moet.
Citroengraag
22-01-2026 om 14:09
Miepjecody schreef op 22-01-2026 om 13:36:
je hoeft echt niet in donker of zwart ( gelukkig)
Dat wisselt per regio en per familie. In mijn omgeving val je op als een ara in een groep kraaien als je niet in zwart komt. Dus ook wit of licht wordt als ongepast gezien. En begrafenissen zijn nu net niet de plaats om daar schijt aan te hebben.
Een nette broek of rok heb je vast wel, heeft je partner geen zwart of blauw overhemd dat je past? Jasje erover... Niemand heeft dat door.
Herfstappeltaart
22-01-2026 om 14:12
Citroengraag schreef op 22-01-2026 om 14:09:
[..]
Dat wisselt per regio en per familie. In mijn omgeving val je op als een ara in een groep kraaien als je niet in zwart komt. Dus ook wit of licht wordt als ongepast gezien. En begrafenissen zijn nu net niet de plaats om daar schijt aan te hebben.
Een nette broek of rok heb je vast wel, heeft je partner geen zwart of blauw overhemd dat je past? Jasje erover... Niemand heeft dat door.
Er is verschil tussen gewoon een beetje gedekte tinten en wit of licht hè. Ik ga echt niet als een zwarte kraai hoor. Ook niet naar conservatieve kringen. Blauwe broek met lichtgrijze top kan prima. Een uitbundig gekleurde top zou ik niet doen.
LazyCat
22-01-2026 om 14:18
[..]
Ik vind dat ook wel. Je gaat toch niet in een dagelijks kloffie naar een begrafenis, iets donkers/zwarts/stemmigs vind ik beter.
Dus inderdaad een zwart jasje of dergelijke in dit geval.
RavIvaR
22-01-2026 om 14:18
Hier zijn op uitvaarten de meesten ook donker en net gekleed en valt het op als je dat niet bent.
Daarmee toon je ook respect voor de overledene en de nabestaanden, is het idee.
(Wat anderen dan weer totaal los van elkaar kunnen zien.)
In het geval van To zou ik voor een zwart colbert gaat. Dat gecombineerd met mooie zwarte schoenen maakt veel goed, denk ik.
Herfstappeltaart
22-01-2026 om 14:21
[..]
Wat is dat voor omgeving dan? Ik ben al naar zowel een oud-gereformeerde uitvaart, als een katholieke uitvaart geweest en bij beiden zag ik witte blouses onder een jasje.
Miepjecody
22-01-2026 om 14:22
LazyCat schreef op 22-01-2026 om 14:18:
[..]
Ik vind dat ook wel. Je gaat toch niet in een dagelijks kloffie naar een begrafenis, iets donkers/zwarts/stemmigs vind ik beter.
Dus inderdaad een zwart jasje of dergelijke in dit geval.
Gelukkig ken ik dit niet. Lijkt me vreselijk iedereen in het zwart.
Citroengraag
22-01-2026 om 14:23
Witte blouse onder een zwart jasje valt op, maar niet uit de toon. Reformatorisch in Alblasserwaard en Zeeland.
Bakblik
22-01-2026 om 14:24
RavIvaR schreef op 22-01-2026 om 14:18:
Hier zijn op uitvaarten de meesten ook donker en net gekleed en valt het op als je dat niet bent.
In het geval van To zou ik voor een zwart colbert gaat. Dat gecombineerd met mooie zwarte schoenen maakt veel goed, denk ik.
Zit respect laten zien voor de overledene in de kleur die je draagt? Bij mijn schoonmoeder was niemand in zwart, wel stemmig, donkere broeken en colberts in combinatie met lichte en fel gekleurde shirts en overhemden.
Miepjecody
22-01-2026 om 14:24
RavIvaR schreef op 22-01-2026 om 14:18:
Waarom zou je met donkere kleding respect tonen? Kijk naar of iemand nog zelf wat heeft aan kunnen geven of wat familie prettig vindt, maar standaard zwart ken ik echt niet.