Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Zelf kleding maken

Geïnspireerd door "het grote borduurtopic" lijkt het me leuk om ervaringen te delen over het zelf maken van kleding.

Misschien kunnen we tips uitwisselen over leuke adresjes of sites voor het kopen van stoffen, patronen en fournituren. 

Sinds het begin van de Corona crisis heb ik de naaimachine afgestoft en deze hobby weer opgepakt. Inmiddels al heel wat jurkjes, broeken en blouses gemaakt. 


Hoi Merel7, telt breien ook mee? Ik heb sinds een aantal maanden een breimachine waar ik veel plezier van heb

Merel7

Merel7

09-07-2021 om 18:45 Topicstarter

Natuurlijk telt breien ook mee, juist leuk.

Ik heb ook een breimachine, maar doe er niets meer mee. 

Wat een leuk topic! Ik maak heel graag kleding. Ik koop mijn stoffen vaak online bij budgetstoffen of megastoffen (soms ook fysiek bij mega stoffen die zit redelijk in mijn buurt).

Elke 2 weken heb ik naailes met nog 3 dames en de lerares. Heel gemoedelijk en gezellig.

Ik ben nu een vestje voor mezelf aan het maken.

Ik maak thuis ook veel maar dan vooral simpele kinderkleding voor dochter: shirts, leggings, jurkjes, rokjes. Moeilijke dingen maak ik in de les want dan kan de "juf" helpen haha.

Je hebt hier op zaterdag een lapjesmarkt, ik ben er al een tijd niet meer geweest maar altijd mooie stoffen voor niet zoveel geld. (eerlijk gezegd is het sowieso al een tijd geleden dat ik achter de naaimachine heb gezeten )

Merel7

Merel7

09-07-2021 om 19:58 Topicstarter

PinkFlower schreef op 09-07-2021 om 19:01:

Wat een leuk topic! Ik maak heel graag kleding. Ik koop mijn stoffen vaak online bij budgetstoffen of megastoffen (soms ook fysiek bij mega stoffen die zit redelijk in mijn buurt).

Elke 2 weken heb ik naailes met nog 3 dames en de lerares. Heel gemoedelijk en gezellig.

Ik ben nu een vestje voor mezelf aan het maken.

Ik maak thuis ook veel maar dan vooral simpele kinderkleding voor dochter: shirts, leggings, jurkjes, rokjes. Moeilijke dingen maak ik in de les want dan kan de "juf" helpen haha

Zoek je goedkope stofjes online, dan is driessenstoffen een aanrader. Heb er al meerdere stoffen besteld en tot nu toe niet teleurgesteld.

Naailes zou ik ook wel willen, maar dan meer voor de gezelligheid en inspiratie. Ik kan zelf redelijk uit de voeten met naald en draad. 

Leuk topic! Ik ben nog niet zover dat ik zelf kleding maak. Sinds 2 maanden heb ik een naaimachine en ben ik veel aan het oefenen. Maar nu wel 2 jurken een maat kleiner gemaakt en een broek ingekort. Nog niet veel spannends, maar moet het eerst een beetje onder de knie krijgen.

Vind met de naaimachine bezig wel echt heel leuk.

Ik heb een patronenboek van Blutsgeschwister. Hoop daar ooit mee aan de slag te kunnen.

Leuk topic! Ik maak bijna alles zelf. Doordat mijnaten niet makkelijk te krijgen zijn ben ik hier als puber mee begonnen. Mijn oma was coupeuse. Zij heeft mij veel geleerd. Ook toen ze het zelf niet meer goed genoeg kon zien op het uit te kunnen voeren kon ze mij nog wel uitleggen wat ik moest doen. Te zorgen dat mijn kledingstukken correct in elkaar kwamen. Inmiddels zijn er meer merken voor lange vrouwen en ben ik niet meer genoodzaakt om het zelf te maken, maar ik heb vaak geen zin om veel geld te betalen voor iets wat matig zit qua pasvorm en waarschijnlijk door een onderbetaald kind is gemaakt terwijl ik het zelf perfect passend kan maken.

Leuk topic. Ik ben echt een beginner met naaien en heb aankomende maandag mijn eerste  naailes. Natuurlijk heb ik al veel te veel leuke stoffen in huis Mijn andere hobby's qua handwerken zijn haken en borduren. Hopelijk wordt naaien een leuke toevoeging.

Ik lees mee, had op Viva ooit een naaivragen topic gestart maar dat was ondertussen ook weer ingedut. Ik naai al wel een paar jaar maar ik ben altijd blijven steken op beginnersniveau omdat ik erg lang over mijn projecten doe. Heb in de buurt waar ik woon ook geen leuke naailes kunnen vinden, eerder wel les gehad. 

Ik heb al stof klaarliggen voor een paar projecten die op me liggen te wachten dus ik schrijf weer mee. Hopelijk komen ook hier weer de ervaren naaisters af en toe een kijkje nemen om tips te delen

ZombieQueen schreef op 09-07-2021 om 20:35:

Leuk topic! Ik ben nog niet zover dat ik zelf kleding maak. Sinds 2 maanden heb ik een naaimachine en ben ik veel aan het oefenen. Maar nu wel 2 jurken een maat kleiner gemaakt en een broek ingekort. Nog niet veel spannends, maar moet het eerst een beetje onder de knie krijgen.

Vind met de naaimachine bezig wel echt heel leuk.

Ik heb een patronenboek van Blutsgeschwister. Hoop daar ooit mee aan de slag te kunnen.

O wat leuk dat die een patronenboek hebben, ik heb best wel wat kleding van dat merk. Hopelijk zijn ze een beetje te doen!

Merel7

Merel7

10-07-2021 om 07:07 Topicstarter

Poezie schreef op 09-07-2021 om 19:35:

Je hebt hier op zaterdag een lapjesmarkt, ik ben er al een tijd niet meer geweest maar altijd mooie stoffen voor niet zoveel geld. (eerlijk gezegd is het sowieso al een tijd geleden dat ik achter de naaimachine heb gezeten )

Ik ga wel eens op zaterdag naar de lapjesmarkt op de Breestraat in Utrecht.

Op dinsdag de lapjesmarkt in Eindhoven en op vrijdag in Maastricht.

Geen van allen bij mij in de buurt, dus kom er maar een paar keer per jaar en maak er dan gelijk een dagje uit van.

Merel7

Merel7

10-07-2021 om 07:12 Topicstarter

ZombieQueen schreef op 09-07-2021 om 20:35:

Leuk topic! Ik ben nog niet zover dat ik zelf kleding maak. Sinds 2 maanden heb ik een naaimachine en ben ik veel aan het oefenen. Maar nu wel 2 jurken een maat kleiner gemaakt en een broek ingekort. Nog niet veel spannends, maar moet het eerst een beetje onder de knie krijgen.

Vind met de naaimachine bezig wel echt heel leuk.

Ik heb een patronenboek van Blutsgeschwister. Hoop daar ooit mee aan de slag te kunnen.

Wat goed dat je nu in het bezit bent van een naaimachine. Hoop dat je er veel plezier van gaat hebben.

Merel7

Merel7

10-07-2021 om 07:17 Topicstarter

Perzikboom schreef op 09-07-2021 om 21:08:

Leuk topic! Ik maak bijna alles zelf. Doordat mijnaten niet makkelijk te krijgen zijn ben ik hier als puber mee begonnen. Mijn oma was coupeuse. Zij heeft mij veel geleerd. Ook toen ze het zelf niet meer goed genoeg kon zien op het uit te kunnen voeren kon ze mij nog wel uitleggen wat ik moest doen. Te zorgen dat mijn kledingstukken correct in elkaar kwamen. Inmiddels zijn er meer merken voor lange vrouwen en ben ik niet meer genoodzaakt om het zelf te maken, maar ik heb vaak geen zin om veel geld te betalen voor iets wat matig zit qua pasvorm en waarschijnlijk door een onderbetaald kind is gemaakt terwijl ik het zelf perfect passend kan maken.

Wat leuk dat jij zoveel zelf maakt. Ik heb zeker een jaar of 10 nagenoeg niets meer gedaan. Door de Corona ben ik weer begonnen. Moet zeggen dat er toch wel wat vaardigheden waren weggezakt, maar langzaam komt het weer boven drijven

Merel7

Merel7

10-07-2021 om 07:20 Topicstarter

Aardbei_86 schreef op 09-07-2021 om 22:04:

Leuk topic. Ik ben echt een beginner met naaien en heb aankomende maandag mijn eerste naailes. Natuurlijk heb ik al veel te veel leuke stoffen in huis Mijn andere hobby's qua handwerken zijn haken en borduren. Hopelijk wordt naaien een leuke toevoeging.

Ben benieuwd naar je eerste naailes. Weet je al wat je gaat maken? 

Merel7

Merel7

10-07-2021 om 07:23 Topicstarter

Patatje15 schreef op 10-07-2021 om 06:50:

Ik lees mee, had op Viva ooit een naaivragen topic gestart maar dat was ondertussen ook weer ingedut. Ik naai al wel een paar jaar maar ik ben altijd blijven steken op beginnersniveau omdat ik erg lang over mijn projecten doe. Heb in de buurt waar ik woon ook geen leuke naailes kunnen vinden, eerder wel les gehad.

Ik heb al stof klaarliggen voor een paar projecten die op me liggen te wachten dus ik schrijf weer mee. Hopelijk komen ook hier weer de ervaren naaisters af en toe een kijkje nemen om tips te delen

Lijkt me heel leuk wanneer we elkaar hier kunnen helpen, dus kom maar op met je vragen. 
Wat ik zelf vaak doe, wanneer ik er niet uitkom, is even op YouTube kijken. Heeft mij al vaak geholpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.