Beauty en fashion
Dromertje
12-01-2025 om 09:50
Uitverkoop en jezelf regels opleggen
Ik vind het heerlijk om te shoppen. Het gevolg is dat ik dan ook veel kleding heb. Al lange tijd heb ik daarom de regel dat ik kleding alleen koop als ik maximaal eenderde van de oorspronkelijke prijs hoef te betalen en schoenen minimaal 50% korting moeten hebben. Ik kom ook alleen in winkels waar de oorspronkelijke prijs nog zichtbaar is op het prijskaartje. Dit seizoen zag ik een hele leuke blouse. Zo leuk dat ik het niet kon laten om het te passen ondanks dat de korting 50% was. Hij stond me mooi, maar alsnog heb ik het niet gekocht, vanwege de korting van 50%. Nu zag ik gisteren online hele mooie laarzen. Maar op deze laarzen is de korting nog lager: 30%. Ik vind ze zo mooi dat ik er steeds naar blijf kijken. Ik heb ze ook opgeslagen op mijn telefoon in de hoop dat de korting nog wordt aangepast, maar er staat bij dat er nog maar 3 paar beschikbaar zijn dus die kans acht ik niet groot.
Zijn er hier meer mensen die zulke regels hanteren voor zichzelf?
Loetjekoe
12-01-2025 om 17:26
Ik heb geen regels, maar ben wel gevoelig voor de opruiming. Als in; ik koop tussendoor vrij weinig, tenzij iets écht nodig is en ik weet dat ik het niet in de opruiming ga vinden zoals bijv bh's (geen gangbare maat, maar 2 modellen die fijn zitten). Daar staat wel tegenover dat ik niet onnodig koop, als ik geen broeken nodig heb, koop ik de ook niet in de sale, tenzij ik denk dat ze op korte termijn slecht kunnen worden, dan sla ik liever met korting alvast wat in.
Het liefst koop ik dan met 50% korting en probeer ik zo nooit "mis" te grijpen in mijn kast. 1x gehad dat ik allemaal nieuwe shirtjes voor de zomer nodig had en dus voor alles volle mep heb moeten betalen. Er gaat niks meer weg omdat ik het niet mooi meer vind, pas als het "op" is, dus dan heb ik er liever 5 teveel dan dat ik weer volle mep moet betalen.
Zo koop ik mijn pyjama's ook altijd in de sale, 1 merk & kritisch op de pasvorm dus niet altijd geluk met het model dat ik zoek. Daarin heb ik dus echt een voorraadje in huis, omdat ik weet dat ik het toch wel ga dragen & er op die manier niet duur aan hoef of in een jaar wat nieuws moet wanneer alle broeken wijde pijpen hebben bijv
Zilver_gray
12-01-2025 om 17:26
Tuinfluiter schreef op 12-01-2025 om 17:01:
[..]
Is van een bepaald merk waar ik meerdere vesten van heb en ik heb al op verschillende sites gekeken en niet gevonden. Maar zo'n soort vest vind ik volgend jaar wel.
Ah ok. Ik heb een paar fijne vesten van Naketano. Ook de moeite waard om voor rond te googlen.
rionyriony
12-01-2025 om 18:19
Kleding wordt speciaal voor de opruiming geproduceerd en verkocht. Dus het is gewoon een surplus op de productie bedoeld om de mensen nóg meer onnodige dingen te laten kopen.
Vaak is het van mindere kwaliteit (de lagere verkoopprijzen moeten gecompenseerd worden) en alleen de kenners kunnen dat dan zien. Het katoen is bijvoorbeeld van kortere vezels gesponnen en er zijn bij het weven van de gebruikte stoffen minder scheringdraden gebruikt en minder inslagen gedaan dan bij de originele kwaliteit. De stof weegt dan lichter en vaak worden er hulpstoffen gebruikt om het beter te laten lijken dan het is.
Alles om de kostprijs te drukken.
Tuinfluiter
12-01-2025 om 19:02
Zilver_gray schreef op 12-01-2025 om 17:26:
[..]
Ah ok. Ik heb een paar fijne vesten van Naketano. Ook de moeite waard om voor rond te googlen.
Heel anders dan het vest waar ik naar keek en ik had nog nooit van dit merk gehoord maar op mijn verlanglijstje voor het voorjaar staat een nieuw outdoor vest. Ik vind deze wel mooi zou het weleens bij een fysieke winkel willen passen.
Caroline80
12-01-2025 om 19:19
Ik koop zelden kleding voor de volle prijs. Eigenlijk alles koop ik in de opruiming/aanbieding. Ik heb maat 36 en kan daardoor ook kinderkleding dragen, dus kan genoeg in de opruiming vinden. Als ik qua broeken iets in de aanbieding tegenkom koop ik het en liggen ze op voorraad totdat de oude broeken niet mooi meer zijn. Ik let niet op hoeveel korting het is, maar wat de uiteindelijke prijs is.
Schoondochter
12-01-2025 om 19:53
Yumi schreef op 12-01-2025 om 17:12:
[..]
Echt? Zijn daar onderzoeken naar gedaan en heb je een linkje?
https://www.frankwatching.com/archive/2022/01/09/groene-keuzes-milieu-compensatiegedrag/
Ik ben niet wetenschappelijk onderlegd, maar als je zoekt op compensatiegedrag of moral self licensing kun je er genoeg over terugvinden.
Damoontje
12-01-2025 om 21:04
Fenyw schreef op 12-01-2025 om 11:04:
Je hebt niet voor elk hoeraatje een nieuwe jurk nodig, zei mijn schoonmoeder zaliger.
Mooie uitspraak.
Ik koop in de uitverkoop dingen die soms tweedehands niet lukken. Een goed passende spijkerbroek bijvoorbeeld. Laatst heb ik bij de kringloop spijkerbroeken staan passen maar waren allemaal te kort, te laag model... het was het allemaal niet. Dan koop ik liever een nieuwe goede.
Of goede basics. Shirts met lange mouwen etc. Zie ik in de kringloop ook niet altijd.
Yumi
12-01-2025 om 23:15
Schoondochter schreef op 12-01-2025 om 19:53:
[..]
https://www.frankwatching.com/archive/2022/01/09/groene-keuzes-milieu-compensatiegedrag/
Ik ben niet wetenschappelijk onderlegd, maar als je zoekt op compensatiegedrag of moral self licensing kun je er genoeg over terugvinden.
Dank je
Ik heb inmiddels zelf ook gezocht en blijkbaar is men inderdaad meer vlees gaan eten. Waar het precies aan ligt is niet duidelijk, omdat er ook meer vleesvervangers worden gegeten.
Meer flexitariërs maar nog evenveel vlees - hoe kan dat? - Nederland Vleesland
Dromertje
12-01-2025 om 23:35
Zilver_gray schreef op 12-01-2025 om 15:17:
@ To; zou je het niet ontzettend jammer vinden als die laarzen straks wel 50% korting, maar helaas niet meer in jouw maat zijn?
Als het iets is wat je heel graag wil hebben, waarom dan wachten? Ik zouden dat “risico” niet nemen.
Dat zou inderdaad jammer zijn. Aan de andere kant heb ik ze ook niet echt nodig.. en als ik nu een uitzondering maak op deze regel ben ik bang dat ik dat een volgende keer weer zal doen.
Mevrouw75
13-01-2025 om 07:59
Dromertje schreef op 12-01-2025 om 23:35:
[..]
Dat zou inderdaad jammer zijn. Aan de andere kant heb ik ze ook niet echt nodig.. en als ik nu een uitzondering maak op deze regel ben ik bang dat ik dat een volgende keer weer zal doen.
Mijn stelregel is dan: jammerdebammer, dan waren ze niet voor mij.
Yumi
13-01-2025 om 09:26
Mevrouw75 schreef op 13-01-2025 om 07:59:
[..]
Mijn stelregel is dan: jammerdebammer, dan waren ze niet voor mij.
Niet alleen van jou 
Vorige week ook een jasje wat ik erg mooi vond, toen het "mijn" prijs had was het niet meer in mijn maat. Heb het niet echt nodig maar was leuk geweest.
Ginevra
13-01-2025 om 10:46
Yumi schreef op 12-01-2025 om 23:15:
blijkbaar is men inderdaad meer vlees gaan eten. Waar het precies aan ligt is niet duidelijk, omdat er ook meer vleesvervangers worden gegeten.
Ik kan het niet wetenschappelijk bewijzen of onderbouwen, maar als ik om me heen kijk vind ik het volkomen verklaarbaar.
Toen ik jong was, had ik in mijn lunchpakketje een boterham met boterhamworst of salami of zoiets, en dat was dan één plakje beleg. Belegde sandwiches waren nergens te koop, behalve in lunchrooms in de stad. Zoiets als kipkerriesalade kende ik helemaal niet.
Nu zijn overal belegde broodjes te koop, maar daar zit dan lagen dik beleg op. Ik zie bij de slager in de lunchpauze rijen mensen staan, en die belegt zijn broodjes met zowat een centimeter dik.
Destijd at je bij het avondeten één gehaktballetje van bescheiden formaat. Ik denk dat we 60-75 gr gehakt per persoon hadden. Nu zouden we dat karig vinden. Vroeger aten we stamppot met één rookworst voor het hele gezin, nu vinden mensen het niet raar om een halve rookworst weg te werken, gewoon te koop als snack.
Vleessnacks tussendoor hadden we niet, aten we ook niet. Nu zie ik bij de supermarkt bakjes met 'indische gehaktballetjes', 'frikadelbroodje', etc. Op elke straathoek is een snackbar, kiosk of iets dergelijks.
Kortom de porties zijn groter geworden, en er is meer vlees beschikbaar en betaalbaar voor tussendoor.
Dan kun je af en toe een vegetarische dag hebben of een dagje vegagehakt door de pasta doen, maar op de andere momenten is de vleesconsumptie nog best hoog.
Let wel, ik zeg dit zonder oordeel. En het zal vast niet voor iedereen gelden, maar ik zie het gewoon om me heen. Vroeger at je vlees ook beperkt omdat het duur was. Tegenwoordig is dat volgens mij ook niet meer zo'n afweging.
Yumi
14-01-2025 om 13:35
Je hebt gelijk Ginevra, had er op die manier nog niet over nagedacht. Ik zie ook dat de hoeveelheid is verandert en schrik vaak van wat er wordt opgeschept als ik ergens mee eet. Vergeleken met vroeger is dat enorm, dat maakt de oorzaak wel duidelijk.
watertoren
15-01-2025 om 09:42
Ik koop meestal niet in de uitverkoop want dan is mijn maat eruit. Ik ben gek op kleding. Ik heb veel kleding en toch koop ik regelmatig iets bij. Er zijn hier 2 boetieken waar ik het merendeel van mijn kleding koop. Voordeel is dat ze van elk kledingstuk er in elke maat maar 1 of 2 stuks hebben. De kans dat je iemand tegen komt met bv dezelfde bloes is klein. Ik krijg ook een mail als ze weer nieuwe kleding binnen hebben. Dan sla ik gelijk mijn slag.
watertoren
15-01-2025 om 09:50
Ginevra schreef op 13-01-2025 om 10:46:
[..]
Ik kan het niet wetenschappelijk bewijzen of onderbouwen, maar als ik om me heen kijk vind ik het volkomen verklaarbaar.
Toen ik jong was, had ik in mijn lunchpakketje een boterham met boterhamworst of salami of zoiets, en dat was dan één plakje beleg. Belegde sandwiches waren nergens te koop, behalve in lunchrooms in de stad. Zoiets als kipkerriesalade kende ik helemaal niet.
Nu zijn overal belegde broodjes te koop, maar daar zit dan lagen dik beleg op. Ik zie bij de slager in de lunchpauze rijen mensen staan, en die belegt zijn broodjes met zowat een centimeter dik.
Destijd at je bij het avondeten één gehaktballetje van bescheiden formaat. Ik denk dat we 60-75 gr gehakt per persoon hadden. Nu zouden we dat karig vinden. Vroeger aten we stamppot met één rookworst voor het hele gezin, nu vinden mensen het niet raar om een halve rookworst weg te werken, gewoon te koop als snack.
Vleessnacks tussendoor hadden we niet, aten we ook niet. Nu zie ik bij de supermarkt bakjes met 'indische gehaktballetjes', 'frikadelbroodje', etc. Op elke straathoek is een snackbar, kiosk of iets dergelijks.
Kortom de porties zijn groter geworden, en er is meer vlees beschikbaar en betaalbaar voor tussendoor.
Dan kun je af en toe een vegetarische dag hebben of een dagje vegagehakt door de pasta doen, maar op de andere momenten is de vleesconsumptie nog best hoog.
Let wel, ik zeg dit zonder oordeel. En het zal vast niet voor iedereen gelden, maar ik zie het gewoon om me heen. Vroeger at je vlees ook beperkt omdat het duur was. Tegenwoordig is dat volgens mij ook niet meer zo'n afweging.
Dat herken ik eigenlijk niet. Ik ben 59 en als wij gehaktballen aten dan was het ook voor ieder 2 flinke gehaktballen. Vleeswaren aten wij ook uit het vuistje. Ik vergeet nooit meer dat ik bij een vriendin bleef eten en ik een plakje boterhamworst zo op at. Die vader werd kwaad en zei van wat doe jij nou! Tja, ik was dat zo gewend thuis en nee mijn ouders waren echt niet rijk. Kleding kregen we alleen als de kinderbijslag er was.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.