Beauty en fashion
Dromertje
12-01-2025 om 09:50
Uitverkoop en jezelf regels opleggen
Ik vind het heerlijk om te shoppen. Het gevolg is dat ik dan ook veel kleding heb. Al lange tijd heb ik daarom de regel dat ik kleding alleen koop als ik maximaal eenderde van de oorspronkelijke prijs hoef te betalen en schoenen minimaal 50% korting moeten hebben. Ik kom ook alleen in winkels waar de oorspronkelijke prijs nog zichtbaar is op het prijskaartje. Dit seizoen zag ik een hele leuke blouse. Zo leuk dat ik het niet kon laten om het te passen ondanks dat de korting 50% was. Hij stond me mooi, maar alsnog heb ik het niet gekocht, vanwege de korting van 50%. Nu zag ik gisteren online hele mooie laarzen. Maar op deze laarzen is de korting nog lager: 30%. Ik vind ze zo mooi dat ik er steeds naar blijf kijken. Ik heb ze ook opgeslagen op mijn telefoon in de hoop dat de korting nog wordt aangepast, maar er staat bij dat er nog maar 3 paar beschikbaar zijn dus die kans acht ik niet groot.
Zijn er hier meer mensen die zulke regels hanteren voor zichzelf?
Mevrouw75
12-01-2025 om 14:46
Schommelstoel schreef op 12-01-2025 om 14:18:
[..]
Op de fiets die kleding gaan kopen, maakt het niet ineens verantwoorde kleding natuurlijk.
Hoe ver jij ook fietst, de kledingindustrie blijft even vervuilend.
Compensatiegedrag leidt vaak tot vervuilender gedrag. Flexitariers schijnen op hun ‘vleesdag’ ook lekker vlees te bunkeren, ‘want het mag’.
Schommelstoel
12-01-2025 om 14:53
Dromertje schreef op 12-01-2025 om 14:44:
[..]
Ik ontken ook niet dat de kledingindustrie vervuilend is. Wel denk ik dat iedereen wel iets doet wat vervuilend is. De één rijdt 20.000 kilometer per jaar, de ander gaat 4 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie etc. Ook zonder diegenen daarop te wijzen weten ze dat het vervuilend is. Dat geldt ook voor mij.
De kledingindustrie is niet alleen dubieus als het om de milieuimpact gaat, ook op sociaal en arbeidsrechtelijk vlak schort er bij veel bedrijven enorm veel aan. Dat compenseer je nou eenmaal niet door de auto wat vaker te laten staan.
Je kunt de impact van het één niet met iets totaal anders opvangen.
DeOnbekende
12-01-2025 om 15:03
Nee, ik hanteer geen regels. Ik ben veel te gek op nieuwe kleding, ik koop gewoon wat en wanneer ik wil.
yette
12-01-2025 om 15:14
Mevrouw75 schreef op 12-01-2025 om 14:42:
[..]
Ik heb dat ook een aantal jaar gedaan, maar nu was ik wel een beetje door mijn kleding heen (ben ook een beetje qua vorm veranderd). Ik ben aan het bijkopen, maar het meeste gaat via Vinted.
Wat goed! Ook ik verander van vorm, daar is die nieuwe riem voor
Uiteindelijk ontkom ik natuurlijk niet aan nieuwe broeken, sokken, ondergoed, jassen. Maar met mijn shirts, truien, vestjes, etc. red ik het misschien wel tot mijn 80ste. Da's nog 25 jaar. En daarna treedt het decorumverlies toch in 
Zilver_gray
12-01-2025 om 15:17
@ To; zou je het niet ontzettend jammer vinden als die laarzen straks wel 50% korting, maar helaas niet meer in jouw maat zijn?
Als het iets is wat je heel graag wil hebben, waarom dan wachten? Ik zouden dat “risico” niet nemen.
Mevrouw75
12-01-2025 om 15:21
yette schreef op 12-01-2025 om 15:14:
[..]
Wat goed! Ook ik verander van vorm, daar is die nieuwe riem voor
![]()
Uiteindelijk ontkom ik natuurlijk niet aan nieuwe broeken, sokken, ondergoed, jassen. Maar met mijn shirts, truien, vestjes, etc. red ik het misschien wel tot mijn 80ste. Da's nog 25 jaar. En daarna treedt het decorumverlies toch in
Oh haha, zoveel shirtjes had ik niet..
Het leuke is dat ik nu weleens iets heel ouds (vintage zeg maar, niet versleten oud) aan doe, wegens gebrek aan beter en dat daar dan opeens allemaal complimenten over komen. Op een vest dat ik al sinds de jaren 90 heb🤣
rionyriony
12-01-2025 om 15:22
Ik heb twee heel mooie parka's, die heel lekker warm zijn; eentje nog van Wolfskin. Ik kan ze niet allebei tegelijk dragen, laat staan nog een derde jas erbij. Ik zou niet weten wat ik verder moet wensen; zou me echt rot moeten zoeken naar een jas die deze twee kan evenaren. En ik kan me veel leuker tijdverdrijf voorstellen. 
Ik zie ook totaal geen verschil tussen de modellen van dit jaar en die van vijf jaar geleden. Volgens mij zijn ze hetzelfde.
Strijkstok
12-01-2025 om 15:37
Met schoenen en jassen wacht ik niet meer op de uitverkoop. Ik heb ondertussen te vaak misgegrepen, omdat mijn maat dan uitverkocht was. Met andere kleding wacht ik meestal wel op de uitverkoop, minimaal 50% korting vind ik toch wel leuker dan de volle mep betalen. Behalve als ik een kledingstuk heel graag wil hebben, dan koop ik het wel meteen.
Ik rommel maar wat aan, dus eigenlijk ![]()
Tuinfluiter
12-01-2025 om 15:47
Zilver_gray schreef op 12-01-2025 om 15:17:
@ To; zou je het niet ontzettend jammer vinden als die laarzen straks wel 50% korting, maar helaas niet meer in jouw maat zijn?
Als het iets is wat je heel graag wil hebben, waarom dan wachten? Ik zouden dat “risico” niet nemen.
Begin van de winter getwijfeld of ik een vest wilde kopen. Maar prijzig dus niet gedaan want vesten genoeg. Afgelopen week besloten dat twee vesten toch echt te oud worden en ik ze aan het eind van de winter weg doe. Na aanleiding van dit topic vest op gezocht en jawel met dik 40% korting te koop alleen niet meer in mijn maat. Vond ik best een beetje jammer.
Zilver_gray
12-01-2025 om 16:04
Tuinfluiter schreef op 12-01-2025 om 15:47:
[..]
Begin van de winter getwijfeld of ik een vest wilde kopen. Maar prijzig dus niet gedaan want vesten genoeg. Afgelopen week besloten dat twee vesten toch echt te oud worden en ik ze aan het eind van de winter weg doe. Na aanleiding van dit topic vest op gezocht en jawel met dik 40% korting te koop alleen niet meer in mijn maat. Vond ik best een beetje jammer.
Nou dat! Ik spreek ook uit ervaring. Als het enkel een kwestie is van geen/ te weinig korting, dan koop ik het toch als ik het echt graag wil hebben.
Tuinfluiter
12-01-2025 om 16:26
Zilver_gray schreef op 12-01-2025 om 16:04:
[..]
Nou dat! Ik spreek ook uit ervaring. Als het enkel een kwestie is van geen/ te weinig korting, dan koop ik het toch als ik het echt graag wil hebben.
Ik ga nu aan het begin van de herfst wel voor zo'n soort vest kijken. Voor de lente heb ik al een klein lijstje.
Zilver_gray
12-01-2025 om 16:30
Tuinfluiter schreef op 12-01-2025 om 16:26:
[..]
Ik ga nu aan het begin van de herfst wel voor zo'n soort vest kijken. Voor de lente heb ik al een klein lijstje.
Wat zoek je precies? Is het elders ook verkrijgbaar?
Marty1984
12-01-2025 om 16:57
Ik koop alleen iets als het vorige zowat in flarden vaneen valt.
En de prijs moet meevallen (50 à 60 euro voor een truitje maximaal, 60 à 70 euro voor een stel schoenen). En ik moet het kunnen combineren. En ik moet inschatten qua stof en qua mijn smaak dat het lang - minstens een jaar of 5 - meegaat.
Ik kom maximaal aan een stuk of 5 stukken kleding per jaar die ik nieuw koop. En 1 paar schoenen om de 2 jaar.
Korting daarbij is leuk meegenomen, maar is niet de essentie. Ik leg gewoon geen 90 euro neer voor een truitje en geen 150 euro voor een stel schoenen.
Met andere woorden:
Welke schoenen ga je wegdoen als je deze nieuwe schoenen koopt?
Welk truitje ga je de container in smijten?
Tuinfluiter
12-01-2025 om 17:01
Zilver_gray schreef op 12-01-2025 om 16:30:
[..]
Wat zoek je precies? Is het elders ook verkrijgbaar?
Is van een bepaald merk waar ik meerdere vesten van heb en ik heb al op verschillende sites gekeken en niet gevonden. Maar zo'n soort vest vind ik volgend jaar wel.
Yumi
12-01-2025 om 17:12
Mevrouw75 schreef op 12-01-2025 om 14:46:
[..]
Compensatiegedrag leidt vaak tot vervuilender gedrag. Flexitariers schijnen op hun ‘vleesdag’ ook lekker vlees te bunkeren, ‘want het mag’.
Echt? Zijn daar onderzoeken naar gedaan en heb je een linkje?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.