Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Uitverkoop en jezelf regels opleggen

Schoondochter schreef op 12-01-2025 om 09:58:

ik koop kleding als ik het nodig heb en het moet duurzaam zijn. Kleding is een grote aanslag op het milieu, daar hoef ik niet meer van op te gebruiken dan ik nodig heb.

Dit is mijn regel ook. Hoewel ik het af en toe overtreed (met een plastic HEMA-vest die ik toevallig nu aan heb), maar ik koop zeer weinig kleding (ik kom wel makkelijk aan de maximaal 5 stuks per jaar), dus dat mag dan weer wel, vind ik. 

Dromertje schreef op 12-01-2025 om 11:40:

Wat de overige reacties betreft: ik weet dat de kledingindustrie vervuilend is. Ik compenseer dat weer door met de fiets of met het openbaar vervoer naar mijn werk te gaan en ook voor andere activiteiten zo veel mogelijk de fiets te gebruiken, geen kinderen op de wereld te zetten etc.

Ook dat doe ik (je argumentatie klinkt nogal jong eigenlijk). Maar ik zal maar niet over mijn andere gedrag vertellen, ik ben door een leerling al gelabeld als ‘dat is wel héél alternatief hoor, mevrouw!’

stokstaart schreef op 12-01-2025 om 11:28:

wat was de reactie tuinfluiter?

Ze stond met haar mond vol tanden. Het was een zakelijke feestje en ik vergezelde mijn man dus ik heb toen gelijk een ander onderwerp aangesneden om het niet te genant te maken.

Ik heb altijd wel op prijs en aanbiedingen gelet. Maar nu ik grote maten nodig heb en ik minder keus heb omdat bepaalde fysieke winkels bij mij in de buurt weg zijn, is shoppen voor mij wel duurder geworden. Ik ben nu al blij als ik iets leuks en goed passends kan vinden en let minder op de prijs.
Ik koop zelden online, kan shoppen best leuk vinden maar doe dat zeker niet maandelijks. 

Ik heb best veel kleren van goede kwaliteit, die meestal lang meegaan en tijdloos zijn.
Koop bijna alles in de uitverkoop, wil ik iets graag hebben en de prijs is wat ik ervoor wil uitgeven, en ik kan het combineren dan koop ik het. Laatst vroeg iemand, waarom heb je zoveel jassen? Antwoorde dat ik in NL woon en er daardoor elke dag een nodig heb  

ik ben een jojo qua gewicht dus ik heb kleding in veel maten, waarvan ik telkens maar een deel kan dragen. 
Maar ik koop niet veel, en wat ik koop is vaak tweedehands of het komt uit de kledingruiltas. Dan voel ik me ook niet bezwaard die enkele keer dat ik wel iets nieuw koop. 
Ondergoed, t-shirts, sokken en maillots koop ik wel nieuw. Maar grotere stukken zoals truien, broeken, jurken, jassen, koop ik alles bij elkaar denk ik 3 per jaar nieuw. De rest is tweedehands. 

Ik koop wel graag kleding. Dat dit milieu-vervuilend is weet ik; het is een egoistische keuze omdat ik bijzondere kleding gewoon echt leuk vind en er blij van word, en dat is ook mijn enige verdediging. Mijn grens ligt dan weer bij Primark/Ali-express/Shein; ik koop over het algemeen duurdere merken, die meestal ook duurzaam zijn (maar ik weet ook wel dat een tweedehands Primarkje minder vervuilend is, dus nogmaals: ik laat me hierin duidelijk niet leiden door ethiek).  

Ik koop graag in de uitverkoop, maar heb niet de strenge regels die jij hebt w.b. kortingspercentage. Ik laat me gewoon leiden door wat ik het waard vind. Soms vind ik iets al good value en is die 20% eraf mooi meegenomen. Soms vind ik het na 70% eraf nog te duur. Ik heb ook een jaarlijks budget voor kleding, maar dat is wel heel ruim (200,- per maand voor mij en mijn dochter) en alsnog ga ik er weleens overheen. Dochter heeft trouwens met haar 6 jaar al maat 128 en qua schoenen 33 dus ze gaat er ook wel ontzettend snel doorheen. Ze heeft ook genoeg klasgenootjes die nog in 110 of 116 zitten. Dat scheelt wel denk ik; ik zit nog steeds elk seizoen met een complete garderobe wissel. 

ik zou met een vast budget werken als ik jou was. Die korting zegt niks. Ze kunnen het wel 800 maken die laarzen en dan ben jij blij met een korting van 50 procent. Maak mij de kop niet gek. Ik trap niet in deze psychische marketing trucjes. 
Ik krijg of leen de meeste kleding of kringloop of soms koop ik iets. Ik heb vooral geen tijd of geld om te shoppen. Als ik iets shop dan het liefst mooie lingerie want dat is akelig duur in grote maten. Dan voel ik mezelf mooi en maakt het niet uit wat ik erop draag. Ik hoef niet meer te paraderen buiten de deur. Ik ben moeder nu en op bevoorbeeld hoge hakken lopen met mijn kinderen aan de arm voelt ronduit ongepast. Ook strakke jurkjes of iets van teveel vorm voelt heel ongepast. Het interesseert me dus ook niet echt meer. 

Dromertje

Dromertje

12-01-2025 om 13:00 Topicstarter

Leuk om te lezen hoe anderen omgaan met de uitverkoop!

@ Moederkareltje, ik weet dat bij sommige winkels ze een sticker plakken op de oorspronkelijke prijs en dan net doen of je meer korting krijgt dan je daadwerkelijk krijgt. Mango is daar een voorbeeld van. Ik vind hun stijl superleuk, maar om deze reden vermijd ik deze keten nu wel. Ik ga dus alleen naar de winkels waar de oorspronkelijke prijs nog zichtbaar is. En de regels helpen mij om niet te veel te kopen.

@Renmuis, ik kom ook bijna nooit bij primark. Bij Shein en Ali express heb ik überhaupt nog nooit wat gekocht en dat ben ik ook niet van plan. Goedkope rotzooi vind ik het en dan kies ik inderdaad liever voor meer kwaliteit.

Ik koop nu meer kleding dan eerst. Kon vroeger weinig verschillende broeken aan omdat ik van heel veel eczeem kreeg. Nu de stoffen zachter worden merk ik dat ik op moet letten dat genoeg ook echt genoeg is. Ook al is het 50 procent afgeprijsd. 
Ik kijk wel naar bepaalde soort jas altijd in de uitverkoop. Zit geweldig, ik doe er jaren mee maar de prijs is niet mis. Dus als die er dan een keer in de uitvekoop is. dan pak ik m

Ik heb geen regels. Ik zou best willen kunnen kledingshoppen maar ik kan er geen barst van. Ik heb best een aardig figuur van mezelf dus het zou niet al te moeilijk moeten zijn maar shoppen ervaar ik als een drama. waar ik bloedjenerveus van word.

Ik koop hooguit een paar sneakers per jaar en dat is het dan. Daar doe ik ook twee middagen over. O ja en ik heb weleens gebreide handschoenen gekocht bij de Action voor een euro per paar en die zaten lekker en waren warm. En daar was ik blij genoeg mee. Intussen liggen er peperdure nappaleren Bijenkorf handschoenen in de kast die ik ook weleens draag maar ik heb toch de voorkeur voor de goedkope om te dragen.

Vorig jaar had ik als goed voornemen dat ik in '24 alleen maar kleding zou kopen als er echt iets vervangen moest worden. 

Dat is bijna gelukt. Ik heb vier dingen gekocht. Drie omdat ze echt nodig waren: een riem, een nette broek en een bh. Maar ook een jurk. Dat laatste had niet gehoeven. 

Aanvankelijk maakte mijn gewoonte om steeds te kijken naar wat er te koop was, het wel lastig. Maar omdat ik ècht niks wilde kopen, bleek kijken naar nieuwe kleding (irl en online) eigenlijk ook niet leuk meer. Dus dat verdween uit mijn systeem. En als je niet kijkt, kom je ook niet in de verleiding. Niks kopen, was daardoor al snel geen enkele uitdaging meer. 

Dus ik plak er nog een jaartje (of 2, 3, 4 ...) aan vast 

Dromertje schreef op 12-01-2025 om 11:40:

Wat de overige reacties betreft: ik weet dat de kledingindustrie vervuilend is. Ik compenseer dat weer door met de fiets of met het openbaar vervoer naar mijn werk te gaan en ook voor andere activiteiten zo veel mogelijk de fiets te gebruiken, geen kinderen op de wereld te zetten etc.

Op de fiets die kleding gaan kopen, maakt het niet ineens verantwoorde kleding natuurlijk. 

Hoe ver jij ook fietst, de kledingindustrie blijft even vervuilend. 

yette schreef op 12-01-2025 om 13:31:

Vorig jaar had ik als goed voornemen dat ik in '24 alleen maar kleding zou kopen als er echt iets vervangen moest worden.

Dat is bijna gelukt. Ik heb vier dingen gekocht. Drie omdat ze echt nodig waren: een riem, een nette broek en een bh. Maar ook een jurk. Dat laatste had niet gehoeven.

Aanvankelijk maakte mijn gewoonte om steeds te kijken naar wat er te koop was, het wel lastig. Maar omdat ik ècht niks wilde kopen, bleek kijken naar nieuwe kleding (irl en online) eigenlijk ook niet leuk meer. Dus dat verdween uit mijn systeem. En als je niet kijkt, kom je ook niet in de verleiding. Niks kopen, was daardoor al snel geen enkele uitdaging meer.

Dus ik plak er nog een jaartje (of 2, 3, 4 ...) aan vast

Ik heb dat ook een aantal jaar gedaan, maar nu was ik wel een beetje door mijn kleding heen (ben ook een beetje qua vorm veranderd). Ik ben aan het bijkopen, maar het meeste gaat via Vinted.

Dromertje

Dromertje

12-01-2025 om 14:44 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 12-01-2025 om 14:18:

[..]

Op de fiets die kleding gaan kopen, maakt het niet ineens verantwoorde kleding natuurlijk.

Hoe ver jij ook fietst, de kledingindustrie blijft even vervuilend.

Ik ontken ook niet dat de kledingindustrie vervuilend is. Wel denk ik dat iedereen wel iets doet wat vervuilend is. De één rijdt 20.000 kilometer per jaar, de ander gaat 4 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie etc. Ook zonder diegenen daarop te wijzen weten ze dat het vervuilend is. Dat geldt ook voor mij. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.