Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Kleur- en stijladvies

Mijn kledingstijl komt al jaren niet veel verder dan een donkere spijkerbroek met een donker T-shirt en een vest. Dit is eigenlijk niet echt verandert sinds ik een tiener was. Maar inmiddels ben ik toch echt 30 plus en toe aan een nieuwe stijl met meer kleur. Want dat zwart is eigenlijk niet zo mijn kleur en past zeker niet bij mijn behoorlijk lichte huidskleur. Tijd voor verandering dus maar zelf ben ik niet zo handig met stijl.

Online bieden stylisten dit aan als onderdeel van een cursus, in mijn regio vond ik op Google verschillende opties. Dus daarom ben ik benieuwd naar ervaringen. 

Heeft iemand hier wel eens een consult voor gevolgd? Online of bij een stylist? Heb je er iets aan gehad? Gebruik je het kleuradvies nog?

Jaaaaaren geleden, toen 'men' sprak over 'lente, zomer, herfst en winter types'. Geen make-up op en de gewone sieraden moest ik dragen en ik geloof witte bloes. Er werd met ontzettend veel sjaaltjes gewerkt die om mijn hals gelegd werden. Ik bleek een 'lente' type te zijn, kreeg een soort boekje mee met stofjes erin met 'mijn' kleuren. Ik heb nooit met dat boekje in winkels gelopen, maar ik koop wel vaak dié kleuren ... en soms maak ik nog een uitglijder en vang dat dan op met een sjaal (wel in mijn kleur). 

idem als Chiquita. Wel 30 jaar geleden denk ik, met al die sjaaltjes en toestanden, en een boekje met kleuren. 
en toch heb ik er echt wel wat aan gehad.  Ik ben me veel bewuster geworden van welke kleuren wel en niet goed staan. Ik houd me er niet rigide aan, maar het heeft me wel wat miskopen bespaard. 

ik heb mijn type bepaald met alle bloggers en vloggers die er wat over schrijven of vloggen. Ik merk dat ik het heel fijn vind, omdat nu alle kleding die ik heb ook bij elkaar passen qua kleur. Dus combineren is veel gemakkelijker geworden omdat ik nu alleen nog hoef te kijken naar hoe het kledingstuk valt bij elkaar

Chiquita schreef op 26-01-2022 om 21:49:

Jaaaaaren geleden, toen 'men' sprak over 'lente, zomer, herfst en winter types'. Geen make-up op en de gewone sieraden moest ik dragen en ik geloof witte bloes. Er werd met ontzettend veel sjaaltjes gewerkt die om mijn hals gelegd werden. Ik bleek een 'lente' type te zijn, kreeg een soort boekje mee met stofjes erin met 'mijn' kleuren. Ik heb nooit met dat boekje in winkels gelopen, maar ik koop wel vaak dié kleuren ... en soms maak ik nog een uitglijder en vang dat dan op met een sjaal (wel in mijn kleur).

Ja dit. Vond het toen wel heel leuk om te doen en gelukkig gaat mijn voorkeur ook uit naar de kleuren die bij mijn type passen Ik had toen zo'n kleurenwaaier gekregen, maar vergat die wel altijd mee te nemen als ik ging winkelen. Ik koop nog steeds vaak die kleuren en heb eigenlijk nooit een miskoop qua kleur.

Wel zou ik zelf graag een keer uitgebreider advies willen. Niet perse over kleur, maar over vorm, accenten, combinaties, enz. Dus als iemand daar nog tips voor heeft?

ik heb als kind een kleuradvies gehad en jaren geleden stijl. In het begin vond ik  het lastig. Want ik wilde perfect. En dat is natuurlijk niet te koop. 
Ondertussen weet ik welke kleuren ik het beste kan dragen en bij twijfel pak ik m’n kaart. Met stijl vind ik het makkelijk. Ik kan bijvoorbeeld het beste “feestje boven” dragen. Dus broeken met print vallen af. Ik weet welke rol/jurk lengt het beste is, enz. Dus ik winkel veel gerichter. 
Ik heb een bepaalde kledingzaak waar ik graag kom. De verkoopster gaat dan met m’n kaartje door de winkel en zoekt van alles bij elkaar. Ideaal. 
Ik weet niet waar je woont, maar in het noorden zit een hele goede imagostyliste. Als je wilt weten wie, stuur je maar een pb. 

Due-scimmie

Due-scimmie

27-01-2022 om 07:01 Topicstarter

Ik woon vlakbij de Belgische grens dus het Noorden is een beetje uit de richting 😅. Al weet ik wel een winkel bij ons in het dorp die als ik zo'n kaartje mee zou nemen daar wel op zou uitzoeken denk ik.

Due-scimmie schreef op 27-01-2022 om 07:01:

Ik woon vlakbij de Belgische grens dus het Noorden is een beetje uit de richting 😅. Al weet ik wel een winkel bij ons in het dorp die als ik zo'n kaartje mee zou nemen daar wel op zou uitzoeken denk ik.

😅 of een leuk weekje vakantie naar het hoge noorden. 😜

ik vind het ideaal! Soms loop ik een winkel binnen en zie ik binnen 10 seconden of ze mijn kleuren hebben of alleen maar pastel of aardetinten. 
laatst had ik overigens wel weer een miskoop. Ik dacht dat ik een goede kleur groen had gekocht maar op m’n werk zag ik in de spiegel dat ik er écht niet goed uitzag. Bleek toen ik thuis checkte dat het echt geen goede kleur groen voor me was. 

Ook gedaan, jaren geleden en sindsdien koop ik veel gerichter.
Ik heb er in ieder geval van geleerd dat donkerblauw voor mij een betere optie is dan zwart. En dat kleur best kan, maar dat ik dan beter kan gaan voor de vergrijsde tinten.
Het was best een uitgave, maar je koopt daarna ook veel gerichter je kleren. Dus al met al de investering wel waard.
De styliste waar ik geweest ben geeft naast kleuradvies ook stijladvies. Dus die staat nog op mijn wensenlijstje.

Ik heb trouwens eerst een cursus gedaan via de Volksuniversiteit. Dat was niet zo heel erg duur en wel leuk. Daarna heb ik dus een advies laten doen waarin ze ook keek naar make-up en haarkleur etc.

Ik heb ooit zelf een cursus gevolgd tot kleur- en stijlconsulente (twee jaar lang, twee avonden per week). Niet om er ooit iets mee te doen, maar voor mezelf. Heb er heel wat van geleerd. Ik kan een winkel binnenlopen en binnen de twee minuten zien of mijn kleuren ertussen hangen of niet. Voor mij geldt bijvoorbeeld dat kleuren gedempt (vergrijsd) moeten zijn, en dan liefst blauwige, groenige, taupe tinten.  Online doe ik ook niet veel miskopen, tenzij de kleur niet correct wordt weergegeven.
Alles in mijn kast past bij elkaar (harmonieert), ik heb nooit meer dat ik bv geen tas, jas of schoenen, of vestje heb bij een pasgekocht kledingsstuk. Dat bespaart echt hopen geld.    
Medecursisten destijds waren soms gefrustreerd als ze hoorden dat bepaalde kleuren niks voor hen waren. Ik vind het soms ook jammer dat een knakrode jurk bv niks voor mij is. Ik heb ook niet één zwart stuk in mijn kast hangen. Met een andere kleur komen mijn ogen mooier uit, ziet mijn huid er egaler uit, krijg ik meer complimentjes.

Zelfde met stijl. Dat moet je onderverdelen in twee aspecten. Eerste aspect: je kleden volgens je figuur. Als je doel is om er zo voordelig/slank/evenwichtig gebouwd uit te zien is het handig om te weten welke modellen je wel of niet flatteren. Mijn dochter heeft onlangs online een jeans voor me gekocht die  perfect was! 
Ik laat rokken en jurken inkorten tot op net die lengte die mijn benen er op zijn voordeligst doet uitkomen. Dat betekent hier en daar een concessie aan de trend van het moment maar hé, ik ben 50-plus, en ik voeg dan wel een ander trendy element toe.

Tweede aspect van stijl: hou je van sportief, elegant ... Ik hou bv van elegant/klassiek met een beetje een dramatische touch.

Als je eenmaal precies weet wat jouw kleurtype, bodytype en stijlvoorkeur is, wordt je kleden echt zoveel makkelijker !      

Due-scimmie

Due-scimmie

27-01-2022 om 10:55 Topicstarter

Fijn alle positieve ervaringen! Ik ga binnenkort als het budget het toelaat een sessie boeken .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.