Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Kleding repareren

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in het repareren van kleding. Zo heb ik een paar fijne huissokken waar de gaten bij de hielen beginnen te slijten.
En twee van mijn favoriete truien waar een gaatje in zit dat ik moet gaan repareren.

Omdat ik hier nogal beginnend in ben en er hier vast mensen zijn met veel meer ervaring hierin dan ik, dacht ik ik open er een topic over. Dan kan ik al mijn vragen kwijt en kan ik, en anderen met interesse hierin, leren van de meer ervaren mensen


Lollypopje

Lollypopje

22-01-2023 om 15:15 Topicstarter

vraag 1:
Ik heb een paar roze gebreide huissokken. Ik heb al gezien hoe ik dit kan repareren met een weeftechniek. Maar wat voor wol en naald kan ik hier het beste voor gebruiken? 

En hoe werk je de wol dan weg?

Vraag 2:
Ik heb voor het gaatje in een sweater vliesofix gekocht, zijn hier nog speciale tips en tricks voor behalve de uitleg op de verpakking?

Lollypopje

Lollypopje

22-01-2023 om 15:20 Topicstarter

Dit gaatje zit, uiteraard, in het midden van mij trui

Hoe kan ik dit het beste repareren?
Ik ben bang dat je vliesofix namelijk door de andere gaatjes heen gaat zien.

20230122-151615.jpg

P.s. waarschijnlijk duurt het wel nog even voor ik iets met de tips ga doen, energie enzo , maar het is fijn die dingen te kunnen oppakken als ik er de energie voor heb 😊

Vraag 1: roze (de goed kleur) stopwol en een stopnaald.
Vraag 2: nee, gewoon de aanwijzingen volgen.
Vraag 3: dun garen in de goede kleur zoeken en met een (haak)naald door het overgebleven lusje proberen te zorgen dat het niet verder laddert en de boel dichtnaaien. Zo netjes mogelijk, geen vliesofix gebruiken voor dit gaatje.
Succes!

Geen tips, ik volg.

Ik heb met garen knopen vastgezet aan de blouse van zoon en een gat gedicht in zijn onesy. Ziet er niet uit, maar is functioneel.

Hij krijgt ook emblemen voor op zijn blouse, daar heb ik speciale lijm voor gekocht, dat is iets praktischer dan naald en draad...

Voor het stoppen kun je het best een stompe naald gebruiken. Je beschadigt de wol van je sok het minst de uiteinden weef je weg in de stop.

Ik denk dat vliesofix ook niet goed en mooi hecht aan een gebreide trui ook als er geen gaatjes  patroon in zit. Maar herfstappeltaart legt dat al goed uit.

ik heb de hielen van mijn wollen sokken gestopt in een weefpatroon (eerst recht verticaal, dan recht er onderdoor en overheen horizontaal), met stopwol, ‘stoppaddestoel’ en gewone wat grovere naald uit zo’n hemasetje. Hoe secuurder je het doet, hoe mooier het wordt, maar zelfs met mijn slordige eerste poging heb ik het afgelopen jaar met plezier nog een jaar de sokken gedragen. Ik heb de uiteinden met een knoopje afgehecht en na een keer dragen voelde ik er niks meer van. Vast niet helemaal zoals het hoort, maar om je zelfvertrouwen in te spreken dat je het maar gewoon moet proberen 
(Mooie trui trouwens)

Ik repareer ook vaak eigen kleding. Voor netjes moet je niet bij mij zijn, functioneel dan weer wel.
Gaatjes in kleding zoek ik het meest bijpassende draadje en stop het dan. Ik gebruik geen bijzondere technieken, dicht is dicht. En vaak zie je er weinig van. Vliesofix ken ik niet.

Lollypopje

Lollypopje

22-01-2023 om 16:34 Topicstarter

Dankjulliewel voor de algegeven tips 😊
Al zie ik nog niet hoe ik die trui moet gaan doen, dus ik vrees dat die even onderaan de stapel komt

@Montblanc dankje 😊 In het echt is hij trouwens olijfgroen, maar kreeg echt een hele rare kleur op de foto 😂

@Femke Mijn niveau is ook niet veel hoger dan knopen aanzetten hoor

Maar ik vandaag alweer geleerd dat er iets bestaat als stopwol, heb ik echt nooit geweten

Lollypopje schreef op 22-01-2023 om 16:34:

Dankjulliewel voor de algegeven tips 😊
Al zie ik nog niet hoe ik die trui moet gaan doen, dus ik vrees dat die even onderaan de stapel komt

@Montblanc dankje 😊 In het echt is hij trouwens olijfgroen, maar kreeg echt een hele rare kleur op de foto 😂

@Femke Mijn niveau is ook niet veel hoger dan knopen aanzetten hoor

Maar ik vandaag alweer geleerd dat er iets bestaat als stopwol, heb ik echt nooit geweten

misschien ten overvloede...


dat gaatje in dat truitje repareren, dat doe je dus aan de binnenkant he? Dun draadje (echt naaigaren bedoel ik)  in zelfde kleur als de trui. Voor je begint met naald en draad eerst eea zo goed mogelijk in de oorspronkelijke staat brengen (breiwerk, dus er glipt zomaar een extra lusje ergens los. even goed kijken hoe t precies zit met de steken daarnaast, en even terugpielen naar hoe t (ongeveer) hoort.  Haaknaald is dan idd handig, maar niet perse nodig. Juist omdat er al (ajour) gaatjes in de trui zitten denk ik dat je t probleemloos en gemakkelijk onzichtbaar repareert...echt. Valt reuze mee. Beetje losjes werken (niet keihard strak aantrekken, dan ziet t er lelijk uit aan de buittenkant) ) en zeker weten dat je alle losse draadjes op een of andere manier even fixeert. En dan met afhechten... je leidt je draadje voorzichtig (even door  de binnenkant van t breiwerk heen leide, zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar is) terug naar je startdraad (waar je gewoon een  cm of 10 los hebt laten hangen in t begin. Het hoort niet, maar gewoon een klein knoopje erin en afknippen. Klaar. 

(ik ben echt geen held als t om naaien gaat, maar dit kan ik. En jij ook! 

Geen antwoorden gelezen,  Lollypopje. 

Wat het stoppen van sokken betreft, volgens mij kan je alleen gebreide sokken stoppen, geen katoenen of sponsen sokken. En een echt gat kan je niet meer stoppen, je moet op het ogenblik dat de hiel al dun (bijna versleten dus) is, de herstelling uitvoeren.
De techniek is poepsimpel: wol in dezelfde dikte en liefst in dezelfde kleur (tenzij je een fantasietje wil) en een naald met redelijk botte punt. Je begint aan de kant van ´het gat´ en de draden die je tegenkomt, doe je altijd op en neer. Dus naald met de stopdraad boven de draad van de sok en dan onder de draad van de sok.  Aan het einde van ´het gat´ draai je de sok en ga je terug (met weer telkens op en neer zodat de stopdraad zich tussen de originele sokdraad vast kan hechten) naar de richting waarvan je kwam. Zo werk je tot het volledige ´gat´ gevuld is met draden in één richting. Het werkje is nu half gedaan. Want nu moet ook nog in de andere richting gewerkt worden. Horizontaal en vertikaal. Als de beide richtingen met nieuwe wol zijn opgevuld, stop je de loshangende draadjes ook nog in en zijn je sokken klaar voor een tweede leven.
Wat je trui betreft, het is heel moeilijk zoiets te herstellen, zonder dat het te zien is. Maar ik wens je natuurlijk succes.

Veel plezier met alle herstelwerk!

Lollypopje schreef op 22-01-2023 om 16:34:

Dankjulliewel voor de algegeven tips 😊
Al zie ik nog niet hoe ik die trui moet gaan doen, dus ik vrees dat die even onderaan de stapel komt

@Montblanc dankje 😊 In het echt is hij trouwens olijfgroen, maar kreeg echt een hele rare kleur op de foto 😂

@Femke Mijn niveau is ook niet veel hoger dan knopen aanzetten hoor

Maar ik vandaag alweer geleerd dat er iets bestaat als stopwol, heb ik echt nooit geweten

Die trui kun jij! Echt dat is niet zo moeilijk hoor. Wel zoals ik al zei, zorgen dat het niet verder laddert. De losse lusjes en eindjes goed vastzetten. Je ziet vanzelf dat het steeds mooier wordt als je begint. (en mijn niveau is ook echt heel laag op dit gebied. Laten we het over een naaimachine maar helemáál niet hebben  )

Lollypopje

Lollypopje

22-01-2023 om 18:22 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-01-2023 om 18:17:

[..]

Die trui kun jij! Echt dat is niet zo moeilijk hoor. Wel zoals ik al zei, zorgen dat het niet verder laddert. De losse lusjes en eindjes goed vastzetten. Je ziet vanzelf dat het steeds mooier wordt als je begint. (en mijn niveau is ook echt heel laag op dit gebied. Laten we het over een naaimachine maar helemáál niet hebben )

Het lastige bij die trui is, is dat het grotere gaatje dicht tegen de siergaatjes zit en dat tussen de siergaatjes maar één of twee draadjes zit. Maar ik ga het zeker proberen

@iedereen Heel erg bedankt voor de tips

letterkoekje schreef op 22-01-2023 om 17:19:

Geen antwoorden gelezen, Lollypopje.

Wat het stoppen van sokken betreft, volgens mij kan je alleen gebreide sokken stoppen, geen katoenen of sponsen sokken. En een echt gat kan je niet meer stoppen, je moet op het ogenblik dat de hiel al dun (bijna versleten dus) is, de herstelling uitvoeren.
De techniek is poepsimpel: wol in dezelfde dikte en liefst in dezelfde kleur (tenzij je een fantasietje wil) en een naald met redelijk botte punt. Je begint aan de kant van ´het gat´ en de draden die je tegenkomt, doe je altijd op en neer. Dus naald met de stopdraad boven de draad van de sok en dan onder de draad van de sok. Aan het einde van ´het gat´ draai je de sok en ga je terug (met weer telkens op en neer zodat de stopdraad zich tussen de originele sokdraad vast kan hechten) naar de richting waarvan je kwam. Zo werk je tot het volledige ´gat´ gevuld is met draden in één richting. Het werkje is nu half gedaan. Want nu moet ook nog in de andere richting gewerkt worden. Horizontaal en vertikaal. Als de beide richtingen met nieuwe wol zijn opgevuld, stop je de loshangende draadjes ook nog in en zijn je sokken klaar voor een tweede leven.
Wat je trui betreft, het is heel moeilijk zoiets te herstellen, zonder dat het te zien is. Maar ik wens je natuurlijk succes.

Veel plezier met alle herstelwerk!

Een echt gat kan je repareren door er een soort van weefwerkje in te maken. 

Tuinfluiter schreef op 22-01-2023 om 18:30:

[..]

Een echt gat kan je repareren door er een soort van weefwerkje in te maken.

Dit. Gewoon het ouderwetse stopwerk (zijn er geen youtube-filmpjes van?)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.