Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Jurk mag niet in de wasmachine - viscose

ik heb een werkelijk prachtige jurk gekocht van LK Bennett. Ineens viel m’n oog op het wasetiket: dry clean only.
Het jurkje is gewoon viscose, 100%. De stof voelt ook helemaal niet zo spannend aan, gewoon een gladde viscose.
Wat kan er misgaan als ik hem toch in de wasmachine gooi? Ik vraag me echt af waarom hij naar de stomerij zou moeten..


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-05-2022 om 07:37

Krimp kan gebeuren. Viscose is een natuurlijke vezel.

Krimp is een (klein) risico inderdaad. Maar ik zou het zelf op een fijnwasprogramma op 30 graden wel durven hoor. 

Tenzij het een jurk van 250 euro is 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-05-2022 om 07:58

Schommelstoel schreef op 13-05-2022 om 07:48:

Krimp is een (klein) risico inderdaad. Maar ik zou het zelf op een fijnwasprogramma op 30 graden wel durven hoor.

Tenzij het een jurk van 250 euro is

Dan wel met een lage centrifuge stand. Als vezels van viscose knakken dan krijg je dat met strijken er heel moeilijk uit.

Tickel schreef op 13-05-2022 om 07:58:

[..]

Dan wel met een lage centrifuge stand. Als vezels van viscose knakken dan krijg je dat met strijken er heel moeilijk uit.

Vandaar een fijn-wasprogramma 

Tickel schreef op 13-05-2022 om 07:58:

[..]

Dan wel met een lage centrifuge stand. Als vezels van viscose knakken dan krijg je dat met strijken er heel moeilijk uit.

De meeste fijnwasprogramma's centrifugeren amper. Op mijn machine is dat op 800 toeren. 

Ai, dat is balen. Ik had het een tijdje terug ook met een viscose jurk en die heb ik toen geretourneerd. Dat was een satijnachtig weefsel, dus daar komen supersnel haaltjes in. Dat durfde ik niet aan met de wasmachine.
Ik zou even kijken hoe de stof geweven is. Denk je dat er snel haaltjes in komen? Dan niet in de wasmachine. Is het meer een crêpe-achtig weefsel (zoals vaak bij viscose jurken), dan zou ik het proberen in een waszakje op het fijnwasprogramma. Of handwas.

Ik heb dat met kleding voor Carnaval. Er staat eigenlijk altijd op dat het niet in de wasmachine mag. Ik doe dat toch op een kort programma van een kwartier op 30 graden. Dat is altijd goed gegaan.

Wattenbolleke

Wattenbolleke

13-05-2022 om 12:13 Topicstarter

het is wel een dure jurk… maar ik zie echt niks geks aan de stof. Als ik het etiket niet gezien zou hebben zou ik m gewoon in de was hebben gegooid 🫢
Ik ga letten op lage toeren bij centrifugeren en in een waszakje! Dank!

watertoren schreef op 13-05-2022 om 10:29:

Ik heb dat met kleding voor Carnaval. Er staat eigenlijk altijd op dat het niet in de wasmachine mag. Ik doe dat toch op een kort programma van een kwartier op 30 graden. Dat is altijd goed gegaan.

Dat soort kleding lijkt me toch echt een goede wasbeurt nodig te hebben

Mijn ervaring is dat viscose vrijwel altijd krimpt bij machinewas - ook met een fijnwasprogramma en op lage toeren centrifugeren. Wat is de reden dat je de jurk niet wil laten stomen?

Wattenbolleke

Wattenbolleke

13-05-2022 om 13:17 Topicstarter

irmaladouce schreef op 13-05-2022 om 13:16:

Mijn ervaring is dat viscose vrijwel altijd krimpt bij machinewas - ook met een fijnwasprogramma en op lage toeren centrifugeren. Wat is de reden dat je de jurk niet wil laten stomen?

Dan moet ik de jurk elke week laten stomen. Lijkt me ook een beetje een kostbare aangelegenheid..


irmaladouce schreef op 13-05-2022 om 13:16:

Mijn ervaring is dat viscose vrijwel altijd krimpt bij machinewas - ook met een fijnwasprogramma en op lage toeren centrifugeren. Wat is de reden dat je de jurk niet wil laten stomen?

Als je viscose na het wassen strijkt of stoomt, dan komt het weer terug in zijn oorspronkelijke vorm.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-05-2022 om 14:59

Wattenbolleke schreef op 13-05-2022 om 12:13:

het is wel een dure jurk… maar ik zie echt niks geks aan de stof. Als ik het etiket niet gezien zou hebben zou ik m gewoon in de was hebben gegooid 🫢
Ik ga letten op lage toeren bij centrifugeren en in een waszakje! Dank!

Niet in een zakje doen maar gewoon los zodat de jurk ruimte heeft in het water. Als je een droger hebt zou je hem ook nog op lage temperatuur tot de natste strijkdroog kunnen drogen.

Zelf gooi ik mijn viscose blouses wel in de droger en ze komen er dan ook veel soepeler uit dan zeiknat aan de lucht laten drogen.

Moeilijk ... soms zetten ze dat op het etiket voor de zekerheid, en kan je best in de wasmachine wassen. Maar heb ook al eens meegemaakt dat een kledingstuk echt verpest was na een wasbeurt. 

Misschien vragen bij de stomerij als je tenminste denkt dat ze je eerlijk zullen antwoorden?

Overigens was ik mooie jurken zelden. Ik douche minstens één keer per dag, gebruik een goede deo, transpireer weinig en draag meestal een heel dun hemdje met korte mouwtjes onder een jurk. En doe meteen iets anders aan als ik thuiskom. En hang hem na één keer dragen te luchten. Ik denk dat ik pas was na tien draagbeurten. Voor jurken waar ik een dik hemd onder draag en dikke panties, kan dat nog meer zijn. Zo'n jurk komt niet in aanraking met blote huid.       

Wattenbolleke

Wattenbolleke

13-05-2022 om 19:55 Topicstarter

Maanlicht schreef op 13-05-2022 om 15:21:

Moeilijk ... soms zetten ze dat op het etiket voor de zekerheid, en kan je best in de wasmachine wassen. Maar heb ook al eens meegemaakt dat een kledingstuk echt verpest was na een wasbeurt.

Misschien vragen bij de stomerij als je tenminste denkt dat ze je eerlijk zullen antwoorden?

Overigens was ik mooie jurken zelden. Ik douche minstens één keer per dag, gebruik een goede deo, transpireer weinig en draag meestal een heel dun hemdje met korte mouwtjes onder een jurk. En doe meteen iets anders aan als ik thuiskom. En hang hem na één keer dragen te luchten. Ik denk dat ik pas was na tien draagbeurten. Voor jurken waar ik een dik hemd onder draag en dikke panties, kan dat nog meer zijn. Zo'n jurk komt niet in aanraking met blote huid.

Ik zweet juist wel vrij veel. Ik ga m eerst wel even uithangen, kijken hoe hij morgen ruikt.

Ik ben nog nooit bij een stomerij geweest dus geen idee welke te vertrouwen is 😂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.