Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Hoe werkt een grijze haar?

Ik ben begin 40, gezegend met lang, dik, bruin haar en inmiddels aan de flanken een grijze duif.

Vandaag heb ik uit nieuwsgierigheid één van de grijze haren uit mijn hoofd getrokken en die zag eruit: bruin, grijs, bruin, grijs, mijn haar had zes verschillende kleurvlakken (bruin of grijs) en was ook wisselend stug of minder stug.

Hoe kan dit? 
Een haar kiest toch voor grijs, nadat ie altijd bruin was, en gaat daarna toch niet terug naar zijn oude kleur? Maar dat doet ie bij mij wel.

Ik verf of kleur niet.

Wat zijn jullie ervaringen met grijs haar?

Wat apart! Ik heb nog geen ervaring met grijze haren. 

C..

C..

09-03-2022 om 23:46

Ik weet het niet, maar herken het wel. Haren die voor de helft grijs zijn en dan bij mijn hoofdhuid opeens weer donkerbruin of juist weer andersom. Het stugge en niet stugge herken ik ook bij mijn 'gewone' haren..

Haarzakjes produceren melanine, pigment. Als je ouder wordt, wordt die productie minder en krijg je grijs haar. In jou geval heeft het haarzakje soms nog wel melanine geproduceerd en soms niet. Dan krijg je dus die gekleurde en grijze stukjes. Op een gegeven moment stopt het haarzakje helemaal met produceren en is je hele jaar “grijs”. Grijs haar bestaat niet, het is kleurloos. Maar doordat er nog jaren tussen zitten met kleur, lijkt het grijs. Als alles kleurloos is, lijkt het wit.

Je ziet dat de haren niet alleen kleurloos zijn, maar er zitten op diverse plaatsen ook ineens knikken in, waardoor ze pluizerig diverse kanten op gaan staan en nog meer opvallen dan ze al deden.

Het leven is geen pretje.

En als ik zo'n volkomen doorzichtige haar voor mijn ogen voel hangen, ben ik een hele tijd aan het tasten voordat ik 'm heb, want ik zie 'm niet!

Auwereel schreef op 10-03-2022 om 20:33:

En als ik zo'n volkomen doorzichtige haar voor mijn ogen voel hangen, ben ik een hele tijd aan het tasten voordat ik 'm heb, want ik zie 'm niet!

Nou, dat heb ik ook vaak. Meestal als je je handen vol hebt!

Femke09

Femke09

14-03-2022 om 21:20 Topicstarter

Irregular_Choice schreef op 10-03-2022 om 06:36:

Haarzakjes produceren melanine, pigment. Als je ouder wordt, wordt die productie minder en krijg je grijs haar. In jou geval heeft het haarzakje soms nog wel melanine geproduceerd en soms niet. Dan krijg je dus die gekleurde en grijze stukjes. Op een gegeven moment stopt het haarzakje helemaal met produceren en is je hele jaar “grijs”. Grijs haar bestaat niet, het is kleurloos. Maar doordat er nog jaren tussen zitten met kleur, lijkt het grijs. Als alles kleurloos is, lijkt het wit.

Ik had niet gezien dat er reacties waren. Deze (En andere) post is heel duidelijk. Wel grappig is dat.

Alleen begin ik nu echt grijze duif te worden aan de flanken, toch een kleurspoeling eroverheen (Ik durf niet aan verf te beginnen ivm het risico op een landingsbaan...ik hou niet zo van regelmatig naar de kapper gaan) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.