Beauty en fashion
Fiorah
10-08-2025 om 11:43
Hoe een nieuw parfum kiezen?
Ik heb al 100 jaar hetzelfde parfum, op zich bevalt het me goed om er maar eentje te hebben, maar misschien wil ik wel eens iets anders. Alleen het idee dat ik een parfumerie binnen moet en dan een keuze moet maken, overweldigt me, want al na 3 geurtjes weet ik echt niet meer welke ik het lekkerst vind, en dan weet ik nog niet eens hoe ze op mijn huid ruiken. Plus na een tijdje ruik je het zelf niet meer.
En ik ben dus echt op zoek naar een Wauw-geur. Zo een waar je complimentjes bij krijgt. Maar niet eentje die je 3km verderop nog ruikt. Hoe pak jij het kiezen van een nieuw parfum aan?
Rozi
10-08-2025 om 11:54
Ik vul bijv bij chatgpt aan wat voor parfum ik nu heb en dan komt Chatgpt met suggesties en daar bestel ik dan samples van of ik ga deze ruiken in de parfumerie. Of ik zoek een bepaalde geurnoot en vul dit in bij chatgpt.
watertoren
10-08-2025 om 12:08
Vroeger vroeg ik altijd om een paar testers bij de parfumerie. Zo ben ik aan vele lekkere luchtjes gekomen. Nu ik al heel lang mijn reukvermogen kwijt ben hou ik het bij deze parfums en probeer niks nieuws meer uit.
BlairW
10-08-2025 om 12:10
Ik ga eigenlijk gewoon een winkel in en pak dan maar wat, spray dat op zo’n strookje en ruik. En ik let ook vooral op de prijs. Ik koop echt geen parfum van €70,- of meer. En ik heb voor de zomer en winter andere geuren. Zomer is meer zonnebrandgeuren, iets met ylang ylang of monoï. Winter wat zwaardere geuren.
Waar ik veel complimenten over kreeg is Giorgio Beverly hills (de gele) en Monoï van Yves Rocher. Ben sowieso gek op de geuren van Yves Rocher, die blijven heel lang hangen en ruik ik zelf ook echt uren lang. En sinds kort heb ik de geuren van La rive ontdekt, dat zijn dupes van duurdere parfums. Maar deze blijven ook echt lang hangen en zijn fijn geprijsd.
Ginevra
10-08-2025 om 14:04
Rozi schreef op 10-08-2025 om 11:54:
Ik vul bijv bij chatgpt aan wat voor parfum ik nu heb en dan komt Chatgpt met suggesties en daar bestel ik dan samples van of ik ga deze ruiken in de parfumerie. Of ik zoek een bepaalde geurnoot en vul dit in bij chatgpt.
Waar kun je samples van specifieke geuren bestellen? (edit: ik heb wel een paar sites gevonden maar die hebben niet de testers die ik zoek, dus ik hoor graag tips
)
FaithfulDuck87
10-08-2025 om 17:42
kijken wat van geurnoten er in je huidige parfum zit, die je lekker vindt. Dan deze invullen op een site, en dan komen er wel andere merken uit. Deze eens gaan ruiken in een parfumwinkel.
MiniJCW
10-08-2025 om 17:57
Ik ben dus wel een parfumerie (ICI Paris XL) ingelopen en daar uitgelegd wat ik graag wilde. Ik heb in de winkel wat geroken en 3 proefjes meegenomen. Je moet wel een klantenkaart hebben of ter plekke nemen.
-Bo-
10-08-2025 om 17:59
Als ik een lekker geurtje ruik bij iemand anders, vraag ik, als het een bekende is, welke geur het is. Zo ben ik al aan een aantal lekkere geurtjes gekomen.
Ook kijk ik vaak wat de top 10 is bij parfumeries online en ga dan de populairste ruiken in de winkel. Of ik koop samples online van 1 of 2 ml en test ze dan.
Ik loop ook echt nooit een parfumerie binnen, want inderdaad, na drie geurtjes ruik je niks meer en alles ruikt naar elkaar.
madee
10-08-2025 om 18:04
Bij ‘mijn’ parfumerie hebben ze een kopje koffiebonen staan, als je daar even in ruikt na de teststrip dan is je neus weer neutraal en ruik je de volgende weer goed
Slekire
11-08-2025 om 08:53
er zijn van veel merken setjes te koop met bijvoorbeeld vijf kleine verpakkingen, dan kan je wat langer testen voordat je een grote fles aanschaft. Bij skins kan je ook een setje proefjes voor jezelf laten samenstellen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.