Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Doen jullie mee met Second Hand September?

Ik ben het grootste deel van September op vakantie dus het zou zomaar kunnen dat ik niets koop, ga niet echt winkelen want het is meer een natuur vakantie.
Ik koop altijd heel gericht kleding en altijd nieuw. Heb zelden een miskoop ik heb een bepaalde style en daar houd ik mij vrij strak aan. 
Als ik weer thuis ben loop ik mijn kleding kast wel even door en bepaal wat ik deze winter wil kopen.
Ik ben afgevallen en heb een paar mooie broeken die te groot zijn. Die ga ik naar de winkel van het leger des heils brengen. Ik doe dus wel mee maar op een andere manier.

Poezenmeisje schreef op 31-08-2026 om 19:42:

Ik heb nog een wollen overjas van mijn vader uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Daar leefde ik als puber in tijdens mijn heavymetaltijd.

Mijn dochter draagt een wollen duffelse jas die ik meer dan 20 jaar geleden gekocht heb. Ik heb hem jaren gedragen maar op een gegeven moment is hij achter in de kast beland. Dochter was een weekendje thuis toen het weer omsloeg en toen heb ik haar die jas uitgeleend. Ze vond hem zo fijn dat ik hem 8 jaar later nog niet terug heb. 

Groentetuin schreef op 31-08-2026 om 19:21:

ik vind dat een groot probleem juist zit in 2e hands kopen. Al die pakjes die verzonden worden zijn een aanslag voor t milieu.
Mensen moeten bewuster kopen.
Nu zijn mensen trots als ze kleding een 2e leven geven anderen trots dat ze op Vinted kopen" zo goed bezig" maar al die busjes die rijden....
Koop bewust en draag je kleding op, je hoeft niet met elke modetrend mee te doen.
En nee ik doe niet mee

Je kunt ook prima offline tweedehands kopen. In vrijwel elk gehucht zit wel een kringloopwinkel.

Ik koop nooit kleding online (en overige spullen zo min mogelijk), en grotendeels tweedehands.

Al die pakketjes is inderdaad niet echt milieuvriendelijk en ook niet erg werknemervriendelijk - bezorgers en orderpickers worden beroerd betaald.

Ik heb heel dringend een jas nodig voor trainen en wandelen met de hond. Die koop ik nieuw en waarschijnlijk van Fjallraven want die kleding is niet kapot te krijgen. Mijn vorige jas was een ander merk.
Verder heb ik op een paar winterschoenen na volgens mij niets nodig.

Alleen bij Topvintage (ondanks de naam allemaal nieuwe items) durf ik wel kleding te bestellen omdat ik weet hoe bepaalde merken vallen. 

Ze passen de kleding ook altijd op hun eigen personeel.en geven aan waar iets ruimer of smaller valt en of je beter een maat kleiner of groter bestelt.

lientje69 schreef op 31-08-2026 om 19:05:

[..]

Maar gisteren was nog augustus. Dus dat mag!

Haha het is goed dat we de winterjassen voor de kinderen vorige week al gekocht hebben dan inderdaad.  🤣 Nu maak ik nog kans om het een maand vol te houden. 

Ik heb op zich trouwens ook geen problemen met een goede jas van vinted, maar mijn man en ene kind wel.  🫣

En shoppen op vinted is soms inderdaad wel een beetje gokken, maar ik koop er vooral dingen van een merk en model dat ik al ken of een favoriet van de kinderen in een maat groter, dus ik doe gelukkig niet veel miskopen 

Ik koop nooit tweedehands. Het enige wat ik wel eens aanneem is iets wat mijn dochters niet meer gebruiken. De kleding die ik koop draag ik wel totdat het versleten is. Ik heb deze maand twee nieuwe jurken gekocht maar dat was het enige dat ik dit jaar nieuw heb. Vorig jaar heb ik wat spijkerbroeken en shirts gekocht omdat ik 15 kilo afgevallen was.
Qua kleding ben ik dus zeker geen vervuiler.
Mijn dochter koopt en verkoopt regelmatig op Vinted. Dat is een wisselend succes. Laatst heb ik iets twee keer moeten wassen voordat de geur van de vorige eigenaar eruit was. Daar heb ik voor mezelf dus echt geen zin in. Bovendien wil ik niet iets met gebruikssporen, want dan doe ik er zelf minder lang mee.

Een maand stelt toch niets voor. Beter maken ze er een jaar van

Mick87 schreef op 31-08-2026 om 21:10:

Een maand stelt toch niets voor. Beter maken ze er een jaar van

Nou inderdaad. Ik zat laatst te bedenken wat ik dit jaar aan kleding had gekocht. Zaten twee impulsaankopen bij die ik zeer veel draag, twee stuks kleding als vervanging ivm slijtage en twee paar schoenen. Schoenen moesten want ik kan mijn oude niet meer dragen.

Ik ga niet winkelen of kleding kopen als hobby, alles wat je koopt heeft ruimte en onderhoud nodig. Ik heb genoeg.

ik zag net benb vol liefde, 1 van de deelnemers ( Caroline )vertelde erg veel kleding te kopen. Ze had bv 300 paar schoenen,( en veel kleding en wel 100 tassen) kijk dat snap ik dus echt niet.

Ik mag van mezelf alleen maar tweedehands tassen kopen. 
😇

Bij ons op het werk organiseren ze een kledingbeurs. Het is een immens bedrijf met heel veel personeel. Die beurs duurt dacht ik een aantal dagen, en is in september. Personeel mag inbrengen en je mag gratis kleding uitzoeken. Ik ga wel wat inbrengen maar of ik ook ga uitzoeken weet ik nog niet.
Het idee is leuk.

Ies

Ies

31-08-2026 om 23:00

Ik vind het een goed idee. Natuurlijk stelt een maand niets voor, maar het kan heus wel bijdragen tot een stukje bewustwording. Zeker bij de grote kopers. Voor mensen die toch al zeer bewust kopen voegt het natuurlijk minder toe. Maar de verspilling is natuurlijk echt ongelofelijk dus voor een hoop mensen zal een maand best wat opleveren.
Zelf probeer ik al een hele poos bewuster te kopen maar dat is helaas ook wel anders geweest. Voor mij voegt meedoen nu dan ook niet zoveel toe. Grote kans ook wel dat ik iets koop in september. Ik heb een (voor mij heel schaarse) shop afspraak staan. Ik heb een enorme hekel aan shoppen en doe het bijna nooit. Dus als ik die dag iets geschikts zie dan neem ik het wel mee. Ik kan wel het eea gebruiken. (Want veel van mijn kleding is eigenlijk al een poos ‘klus en poets- kleding’ geworden) 
Tweedehands wil bij mij niet zo, al heb ik wel het een en ander. Zoals gezegd een enorme hekel aan winkelen en met tweedehands kleding is het nog veel meer uitzoeken en veel kleinere slagingskans en daar mis ik echt het geduld voor. Vinted e.d. lijkt me helemaal niks, dochter is daar wel flink actief. Zij gaat ook graag naar kringloop en soms krijgt ze me zover dat ik mee ga. Ik kijk daar dan ook wel rond maar meestal net niet mijn maat etc. 

Ik koop niet zoveel nieuw, maar vind juist september een maand dat ik wél iets nieuws wil. Wintercollectie in de winkel, warme mooie kleding die je ook daadwerkelijk veel gaat dragen. (Ik bedoel een zomerjurkje draag ik maar een paar keer per jaar). 

Ben van vroeger gewend dat we voor de verjaardag van vader (24 sept) allemaal in het nieuw gestoken werden en de rest van het jaar kregen we alleen het hoognodige. Die nieuwe kleding in september voelde heerlijk. 

Zal toch eens kijken wat hier in de buurt allemaal gedaan wordt voor Second Hand September. Mensen doen tegenwoordig ook wel kleding weg die niet of nauwelijks gedragen is. 

Groentetuin schreef op 31-08-2026 om 22:10:

ik zag net benb vol liefde, 1 van de deelnemers ( Caroline )vertelde erg veel kleding te kopen. Ze had bv 300 paar schoenen,( en veel kleding en wel 100 tassen) kijk dat snap ik dus echt niet.

Ik ook niet hoor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.