Beauty en fashion
wild-flower
31-08-2026 om 17:30
Doen jullie mee met Second Hand September?

Second hand september is een initiatief van Oxfam om bewuster te
consumeren. Jaarlijks gooien we wereldwijd 48 miljoen ton kleding weg.
Bijna driekwart daarvan, 35 miljoen ton, belandt ook echt bij het afval.
Een berg vol afdankertjes die ooit gloednieuw waren. Dat moet en kan anders.
Meedoen aan Second Hand September is heel makkelijk.
Koop een maand lang helemaal niets nieuws. Heb je toch iets nodig? Zoek het dan in een kringloopwinkel, vintage winkel of via online platforms (zoals Vinted of Marktplaats).
Wie durft het aan en doet ook mee?
OnherkenbaarAnoniem
31-08-2026 om 17:53
Ik denk niet dat ik iets ga kopen in september. Had al wat items voor de herfst gekocht/gekregen samen met dochter geshopt bij de kringloop inderdaad.
Zelfs mijn creatieve project waar ik net mee begonnen ben is een ding van eigen en gekregen restjes katoen. Een kleurig bont geheel.
Prachtwacht
31-08-2026 om 17:54
leuk initiatief! Ik ben sowieso een krent dus ja ik koop het meeste tweedehands.
Herfstappeltaart
31-08-2026 om 18:21
Ik koop nooit tweedehands kleding, maar een maand niks kopen is voor mij geen uitdaging hoor. Soms koop ik een heel seizoen geen nieuwe kleding.
Ik gebruik mijn kleding ook echt op. Als het niet netjes genoeg meer is om mee op visite te gaan wordt het voor thuis. Is het ook daar niet meer netjes genoeg voor, dan gaat het bij de kluskleren.(schoonmaken badkamer, schilderen o.i.d.). Als het een miskoop is geweest en ik draag het nooit gaat het naar de kledingbank.
lientje69
31-08-2026 om 18:29
Herfstappeltaart schreef op 31-08-2026 om 18:21:
Ik koop nooit tweedehands kleding, maar een maand niks kopen is voor mij geen uitdaging hoor. Soms koop ik een heel seizoen geen nieuwe kleding.
Ik gebruik mijn kleding ook echt op. Als het niet netjes genoeg meer is om mee op visite te gaan wordt het voor thuis. Is het ook daar niet meer netjes genoeg voor, dan gaat het bij de kluskleren.(schoonmaken badkamer, schilderen o.i.d.). Als het een miskoop is geweest en ik draag het nooit gaat het naar de kledingbank.
Hier ook. Ik heb zelfs nog een jasje van ruim 40 jaar terug dat ik regelmatig draag!
Herfstappeltaart
31-08-2026 om 18:34
lientje69 schreef op 31-08-2026 om 18:29:
[..]
Hier ook. Ik heb zelfs nog een jasje van ruim 40 jaar terug dat ik regelmatig draag!
Zijn wij even goed bezig!
Herfstappeltaart
31-08-2026 om 18:44
Ik vind het ook nooit nodig om aan het begin van de herfst al direct iets nieuws te kopen. Er ligt toch altijd wel iets van vorig jaar in de kast? En dat lijkt juist weer nieuw na een heel seizoen zomerkleding dragen. Als ik mijn kast ga opruimen en schoonmaken (doe ik elk voorjaar en elk najaar) is het altijd weer een verrassing (O ja...dat had ik ook nog!).
Schemerlampje
31-08-2026 om 19:00
Ik zou heel hard moeten denken wanneer ik voor het laatst iets van kleding heb gekocht. Ik betwijfel of ik dit jaar al iets gekocht heb. Dus een maandje erbij moet kunnen.
Tenzij schoenen meetellen, die heb ik gisteren gekocht. Maar in mijn oude zaten gaten, daar kan ik me niet meer mee op school vertonen. 😀
Edit: als ik iets koop, is dat (bijna) altijd nieuw, dat dan weer wel.
Kampeerder
31-08-2026 om 19:04
Nee, ik doe niet mee. Ik koop heel bewust, best weinig en van goede kwaliteit. Draag vervolgens alles tot het echt versleten is.
Naast kleding koop ik wel veel tweedehands.
lientje69
31-08-2026 om 19:05
Schemerlampje schreef op 31-08-2026 om 19:00:
Ik zou heel hard moeten denken wanneer ik voor het laatst iets van kleding heb gekocht. Ik betwijfel of ik dit jaar al iets gekocht heb. Dus een maandje erbij moet kunnen.
Tenzij schoenen meetellen, die heb ik gisteren gekocht. Maar in mijn oude zaten gaten, daar kan ik me niet meer mee op school vertonen. 😀
Maar gisteren was nog augustus. Dus dat mag!
wild-flower
31-08-2026 om 19:13
lientje69 schreef op 31-08-2026 om 19:05:
[..]
Maar gisteren was nog augustus. Dus dat mag!
Auwereel
31-08-2026 om 19:15
Ik paste laatst in een winkel een vestje en bedacht toen, ik heb een truitje dat erop lijkt, dus heb nu het truitje aan.
Ook liep ik laatst langs een kringloopwinkel met leuke kleding, maar bij elk ding die ik pakte, dacht ik, wat breng ik ervoor terug? Toch maar niets gekocht.
Maar: eerlijk is eerlijk, ik heb in juli aardig nieuwe bovenkleding gekocht, voor een fotoshoot en voor de vakantie. En ook nieuwe wandelschoenen die beter lopen dan mijn oude. Ook wel belangrijk als je een wandelvakantie wil doen.
In september heb ik geen tijd om kleding te kopen. In oktober en november waarschijnlijk ook niet.
Dus ik doe mee uit luiheid.
Groentetuin
31-08-2026 om 19:21
ik vind dat een groot probleem juist zit in 2e hands kopen. Al die pakjes die verzonden worden zijn een aanslag voor t milieu.
Mensen moeten bewuster kopen.
Nu zijn mensen trots als ze kleding een 2e leven geven anderen trots dat ze op Vinted kopen" zo goed bezig" maar al die busjes die rijden....
Koop bewust en draag je kleding op, je hoeft niet met elke modetrend mee te doen.
En nee ik doe niet mee
OnherkenbaarAnoniem
31-08-2026 om 19:26
Groentetuin schreef op 31-08-2026 om 19:21:
ik vind dat een groot probleem juist zit in 2e hands kopen. Al die pakjes die verzonden worden zijn een aanslag voor t milieu.
Mensen moeten bewuster kopen.
Nu zijn mensen trots als ze kleding een 2e leven geven anderen trots dat ze op Vinted kopen" zo goed bezig" maar al die busjes die rijden....
Koop bewust en draag je kleding op, je hoeft niet met elke modetrend mee te doen.
En nee ik doe niet mee
Dit zeker!
En mooi krijgertje van de buurvrouw die iets te klein gekocht had draag ik echt. Dat kan ik passen en dan beslissen of ik het wel of niet neem. Iets via vinted laten komen vind ik moeilijk, dat wordt dan bezorgd en als het niet past wordt het alsnog niet gedragen of nog een keer verkocht en verzonden.
Dochter heeft bij de fysieke kringloop een jasje gekocht. Goede kwaliteit, dat kan nog jaren mee. Daar moet je wel naar zoeken maar het is echt mogelijk om daar duurzame dingen te scoren.
Poezenmeisje
31-08-2026 om 19:40
Wat een onzin, speciaal een maand om te gaan kringlopen?
Wat moet ik de rest van het jaar dan doen? Kringlopen is mijn lust en mijn leven.
Poezenmeisje
31-08-2026 om 19:42
Ik heb nog een wollen overjas van mijn vader uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Daar leefde ik als puber in tijdens mijn heavymetaltijd.