Beauty en fashion
Auwereel
01-02-2025 om 20:02
Doe je al of niet aan outfitherhaling?
In Trouw staat zaterdags een column van Anna Roos van Wijngaarden over "Goed gekleed" met een beter kledingsysteem, milieuvriendelijk.
Daarin haalt ze een onderzoek aan waaruit zou blijken dat "slechts een klein deel van de bevolking een creatie steeds opnieuw aantrekt." en dus aan outfitherhaling ("outfit repeating") doet. Vooral jongeren voelen de druk om er altijd anders uit te zien, een leuke outfit kan je maar één keer aan.
Omdat ik, als ik een kledingstuk minder dan een jaar in huis heb, dat beschouw als een nieuw kledingstuk, kan ik me daar weinig bij voorstellen. Maar ik ben geen jongere èn misschien hoor ik inderdaad tot een kleine minderheid. Maar, dat wil ik wel even uitzoeken! Vandaar mijn peiling.
Peiling
Doe jij aan "outfitherhaling"?
oudmaarnognietkoud
02-02-2025 om 18:09
Ik heb 30 jaar in uniform gewerkt. Dus ik droeg weinig burgerkleding. Het meest draag ik zwart en in de zomer een paar kleurige jurkjes. Het kan mij eerlijk gezegd ook niet zo boeien. Kleding moet vooral prettig dragen, qua pasvorm en materiaal en schoenen moeten lekker lopen. Dat is het voor wat mij betreft wel een beetje.
Herfstappeltaart
02-02-2025 om 18:10
Ik heb ook een "speciaal voor kerst" top. Een zwarte met wat lurex. Die combineer ik elk jaar met een andere broek en een ander vest.
MMcGonagall
02-02-2025 om 18:31
Bruiloften heb ik zo weinig dat ik er wel iets nieuws voor koop. De laatste is alweer 7 jaar geleden. Die jurk en schoenen heb ik nadien niet meer aan gehad. Begrafenissen veel te vaak. Dan pak ik gewoon iets stemmigs uit de kast, ik ga er tenslotte niet voor mijn lol heen of om mooi te zijn.
Herfstappeltaart
02-02-2025 om 19:16
Mevrouw75 schreef op 02-02-2025 om 11:49:
Ik heb een aantal jaar een beetje ‘de koop niks nieuws challenge’ gedaan en heb dat zo’n 4 jaar volgehouden, met mijn beperkte kledingkast (ik denk dat ik minder had dan een capsule wardrobe). Niks nieuws was ook -niks tweedehands-.
Nu ben ik een beetje aan het inhalen, met afgeragde kledij voor de klas werd ook een beetje beschamend. Daar ben ik me wel bewust van 2 dagen in hetzelfde wordt eigenlijk als not done gezien.
Door wie dan? De leerlingen?
Auwereel
02-02-2025 om 19:45
Ik hen keurige zwarte kleding, maar als bij een begrafenis de nabestaande vraagt om liever niet in zwart te komen (wens ook van de overledene) en ik ken de overledene goed, ga ik niet in zwart
Herfstappeltaart
02-02-2025 om 19:48
Auwereel schreef op 02-02-2025 om 19:45:
Ik hen keurige zwarte kleding, maar als bij een begrafenis de nabestaande vraagt om liever niet in zwart te komen (wens ook van de overledene) en ik ken de overledene goed, ga ik niet in zwart
Dat hoeft tegenwoordig ook helemaal niet meer hoor. De laatste begrafenissen waar ik geweest ben was iedereen vrij casual gekleed. Ook gewoon jeans enzo. Oké, felle kleuren (tenzij gewenst) zijn niet passend, maar zwart hoeft ook niet persé, Gewoon een beetje gedekte tinten.
Auwereel
02-02-2025 om 19:59
Het probleem van mijn niet-zwarte kleding is, dat die niet zo netjes is als de nette zwarte kleding. Wil ik er een beetje netjes bijlopen niet in het zwart, moet ik toch even naar de winkel.
Moederkareltje
02-02-2025 om 20:16
Herfstappeltaart schreef op 02-02-2025 om 19:16:
[..]
Door wie dan? De leerlingen?
Ik begrijp dat ook niet wat ga je dan met die kleren doen die je een dag droeg en niet vies genoeg zijn voor de wasmand.. ik ben gewoon opgevoed dat je kleren twee max drie dagen aantrekt. Sokken en onderbroeken elke dag schone. Mijn man is ook zo een zeikerd die alles één keer maar aan wil. Wie let nou zo erg op jou zeg ik dan, ben jij de grote baas ofzo. Elke dag komen er nieuwe patiënten en die collega's zijn gewoon met zichzelf bezig. Zit ik dus weer met allemaal truien en blousen die ik weer moet opruimen.. maar waar. Een berg kleren op een stoel wil ik niet zien.
MMcGonagall
02-02-2025 om 20:38
Moederkareltje schreef op 02-02-2025 om 20:16:
[..]
Ik begrijp dat ook niet wat ga je dan met die kleren doen die je een dag droeg en niet vies genoeg zijn voor de wasmand.. ik ben gewoon opgevoed dat je kleren twee max drie dagen aantrekt. Sokken en onderbroeken elke dag schone. Mijn man is ook zo een zeikerd die alles één keer maar aan wil. Wie let nou zo erg op jou zeg ik dan, ben jij de grote baas ofzo. Elke dag komen er nieuwe patiënten en die collega's zijn gewoon met zichzelf bezig. Zit ik dus weer met allemaal truien en blousen die ik weer moet opruimen.. maar waar. Een berg kleren op een stoel wil ik niet zien.
Ik heb in de badkamer een stapeltje gedragen maar nog niet vies. Hangspul kun je weer in de kast hangen. Desnoods met een papiertje ertussen als je bang bent dat je schone kleren vies worden.
Caroline80
02-02-2025 om 20:54
MMcGonagall schreef op 02-02-2025 om 20:38:
[..]
Ik heb in de badkamer een stapeltje gedragen maar nog niet vies. Hangspul kun je weer in de kast hangen. Desnoods met een papiertje ertussen als je bang bent dat je schone kleren vies worden.
Als je bang bent dat de schone kleren die er naast hangen vies worden dan zijn de kleren dus gewoon vies en niet geschikt om weer in de kast te hangen.
MMcGonagall
02-02-2025 om 21:07
Caroline80 schreef op 02-02-2025 om 20:54:
[..]
Als je bang bent dat de schone kleren die er naast hangen vies worden dan zijn de kleren dus gewoon vies en niet geschikt om weer in de kast te hangen.
Ik ben niet zo moeilijk. Ik moet regelmatig iets uit de wasmand vissen omdat ik bijv denk dat ik nog een wit hemdje heb en die zitten allemaal in de was.
Tuinfluiter
02-02-2025 om 21:16
[..]
Ik heb een staande spiegel met een stang er achter waaraan ik gedragen kleding op een knaapje hang te luchten tot ik het nog een keer aantrek.
Mevrouw75
02-02-2025 om 22:39
[..]
Ik draag mijn kleding om en om. Of een andere trui ofzo. Maar leerlingen letten juist heel erg op wat je draagt.
Ik heb wel collega’s die alleen maar zwart dragen, of een pak, dan is het opeens weer heel erg ok.
IngridT
02-02-2025 om 23:06
Mevrouw75 schreef op 02-02-2025 om 22:39:
[..]
Ik draag mijn kleding om en om. Of een andere trui ofzo. Maar leerlingen letten juist heel erg op wat je draagt.
Ik heb wel collega’s die alleen maar zwart dragen, of een pak, dan is het opeens weer heel erg ok.
Leerlingen letten extreem op wat je draagt. Tot aan je oorbellen of sokken aan toe. Vooral de meisjes. Ik krijg regelmatig een opmerking of complimentje als als ze vinden dat ik iets leuks of nieuws aan heb. Leuk toch?? Ik zeg omgekeerd ook gerust eens iets tegen een leerling met een prachtig kapsel of waanzinnige laarzen of zo. Moet kunnen!
En op t gevaar af dat ik het halve forum over me heen krijg omdat je toch gewoon jezelf moet kunnen zijn..... als je er onverzorgd, slonzig of slobberig bijloopt word je echt minder serieus genomen door de klas. Natuurlijk kun je dat compenseren met een waanzinnige persoonlijkheid en falbelhafte lestechniek...maar waarom zou je met 1-0 achterstand beginnen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.