Beauty en fashion
Auwereel
01-02-2025 om 20:02
Doe je al of niet aan outfitherhaling?
In Trouw staat zaterdags een column van Anna Roos van Wijngaarden over "Goed gekleed" met een beter kledingsysteem, milieuvriendelijk.
Daarin haalt ze een onderzoek aan waaruit zou blijken dat "slechts een klein deel van de bevolking een creatie steeds opnieuw aantrekt." en dus aan outfitherhaling ("outfit repeating") doet. Vooral jongeren voelen de druk om er altijd anders uit te zien, een leuke outfit kan je maar één keer aan.
Omdat ik, als ik een kledingstuk minder dan een jaar in huis heb, dat beschouw als een nieuw kledingstuk, kan ik me daar weinig bij voorstellen. Maar ik ben geen jongere èn misschien hoor ik inderdaad tot een kleine minderheid. Maar, dat wil ik wel even uitzoeken! Vandaar mijn peiling.
Peiling
Doe jij aan "outfitherhaling"?
Dolfje
02-02-2025 om 09:35
Ik draag gerust 2 dagen achter elkaar hetzelfde naar het werk. Zie dat bij ons de meeste eigenlijk wel doen.
Sassenach
02-02-2025 om 09:50
Koekie1980 schreef op 01-02-2025 om 22:25:
erger nog... een vriendin van me is laatst voor de tweede keer getrouwd, ik wéér getuige. Wel een andere man 😁
na t zien van de fotos besefte ik me pas dat ik exact dezelfde outfit had als op de eerste bruiloft. Omdat er zeker 5-6 andere bruiloften tussen zaten van anderen, had ik t idee dat ik wel goed afwisselde met outfits!
Dan ben ik heel benieuwd hoeveel jaar er tussen die 2 bruiloften zat.
Verder neem ik dat artikel met meerdere korreltjes zout.
Ik koop gemiddeld 2 tot 4 nieuwe outfits per jaar. En je kunt me uittekenen in een bepaald soort vestje dat ik in verschillende kleuren heb en nagenoeg bij elke niet-zomerse outfit past.
rionyriony
02-02-2025 om 10:01
Ies schreef op 02-02-2025 om 08:16:
Ik kan me juist niet voorstellen dat het niet zou kloppen. Het klopt toch goed met het gegeven dat we zo’n 50 nieuwe kledingstukken kopen per jaar?
Volledig bizar maar helaas wel waar.
Lijkt me knap om dan wél aan outfit herhaling te doen![]()
Veel kledingstukken worden nooit gedragen soms omdat er met de overige kleding geen goede combinatie kan worden gemaakt, of omdat het niet lekker zit, er te weinig zakken in zitten of domweg omdat de vriendinnen dit ook hadden en je dus niet achter kon blijven. Je hoorde zoiets dan ook te hebben.
Ik zie maar zelden iemand er echt mooi uitziet. Die valt dan behoorlijk op. Vorig jaar zag ik iemand die vermoedelijk een verdwaalde latin danseres was. Ze had een uitstraling van "ik ben beroemd" en een vanzelfsprekende buitengewoon lenige manier om zich te bewegen. Ik kende haar niet maar het zal wel. Geen bewijs.
Mevrouw75
02-02-2025 om 10:18
mijn dochter, 9 destijds, kreeg de opmerking: IEUW, dat setje is van vorige zomer! Dat doe je toch niet?
Meesje
02-02-2025 om 10:20
Ies schreef op 02-02-2025 om 08:16:
Ik kan me juist niet voorstellen dat het niet zou kloppen. Het klopt toch goed met het gegeven dat we zo’n 50 nieuwe kledingstukken kopen per jaar?
Volledig bizar maar helaas wel waar.
Lijkt me knap om dan wél aan outfit herhaling te doen![]()
Wat bedoelen ze met 'kledingstukken'? Is dat inclusief onderhemdjes, onderbroeken, sokken? Want dan zit je natuurlijk een stuk sneller aan 50. 6 paar wintersokken, 6 paar sneakersokken, 6 nieuwe onderbroeken, 6 onderhemdjes, 3 bh's, 3 panty's/maillot en je zit al aan 30 stuks. Dan blijven ca 6 setjes over; 3 winter en 3 zomer.
Als het alleen broeken, shirts, bloezen en vesten zijn zijn het ca 16 setjes oid. Dat koop ik zelf niet. Maar zelfs dan zul je aan outfitherhaling moeten doen. Een jaar kent imners meer dan 16 dagen.
Mevrouw75
02-02-2025 om 10:30
Meesje schreef op 02-02-2025 om 10:20:
[..]
Wat bedoelen ze met 'kledingstukken'? Is dat inclusief onderhemdjes, onderbroeken, sokken? Want dan zit je natuurlijk een stuk sneller aan 50. 6 paar wintersokken, 6 paar sneakersokken, 6 nieuwe onderbroeken, 6 onderhemdjes, 3 bh's, 3 panty's/maillot en je zit al aan 30 stuks. Dan blijven ca 6 setjes over; 3 winter en 3 zomer.
Als het alleen broeken, shirts, bloezen en vesten zijn zijn het ca 16 setjes oid. Dat koop ik zelf niet. Maar zelfs dan zul je aan outfitherhaling moeten doen. Een jaar kent imners meer dan 16 dagen.
Dan kom je inderdaad sneller aan 50, maar ook die hoef je echt niet elk jaar te kopen.
Zilver_gray
02-02-2025 om 10:43
Ik ken het fenomeen wel. Vind het belachelijk dat je een outfit niet vaker dan 1x zou mogen dragen.
Ik ga gemiddeld 2 dagen per week naar kantoor, en ik draag beide dagen iets anders, omdat ik genoeg mooie “setjes” heb en het leuk vind te combineren.
Ik herhaal bepaalde combinaties wel vaker.
FaithfulDuck87
02-02-2025 om 11:11
Strijkstok schreef op 02-02-2025 om 09:29:
Ik koop geen 50 kledingstukken per jaar, maar wil er toch ook niet jarenlang hetzelfde uitzien, dus regelmatig wordt er wel wat nieuws gekocht.
Het meeste kan ik onderling wel met elkaar combineren en zo variëren, dat vind ik het leukste. Ik doe niet aan vaste outfits.
ik wil ook niet jaren in dezelfde kleding op de foto staan. Nu koop ik meer kleding omdat ik zoveel afval. Maar normaal koop ik elk seizoen iig wel nieuwe kleding. Wat ik niet meer draag gaat naar een 2e handskledingwinkel.
Auwereel
02-02-2025 om 11:31
Friezinnetje schreef op 02-02-2025 om 11:11:
[..]
ik wil ook niet jaren in dezelfde kleding op de foto staan. Nu koop ik meer kleding omdat ik zoveel afval. Maar normaal koop ik elk seizoen iig wel nieuwe kleding. Wat ik niet meer draag gaat naar een 2e handskledingwinkel.
Door een ander artikel in de krant snap ik nu welke doelgroep aan het vermijden van outfit herhaling doet, dat zijn de mensen die hun "outfit van de dag" op Insta zetten. Die hebben dit dus in extreme mate, niet jarenlang in dezelfde kleding, maar dagenlang in dezelfde kleding.
Overigens heb ik wat Dolfje ook heeft, op vakantiefoto's heb ik ook vaak dezelfde kleding aan. Eens ontdekt welke combi's praktisch zijn op vakantie, plus een rugzak waar alles in moet passen, dan is er weinig keus.
En wat betreft de 50 stukken, doordat ik er bij een begrafenis netjes uit wilde zien, heb ik een nieuwe broek, schoenen, truitje en jasje gekocht. Voor de rest, 4 onderbroeken, 4 paar sokken, nieuwe daagse schoenen (schoenen voor begrafenis bleken niet zo geschikt voor elke dag), een regenpak (geldt dat voor 2?), 2 yogabroeken, 2 koltruitjes. Moet ik dikke handschoenen ook meerekenen? Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar ik denk dat ik aan ongeveer de helft kom.
Schoondochter
02-02-2025 om 11:37
Meesje schreef op 02-02-2025 om 10:20:
[..]
Maar dat ondergoed en de sokken enzo hoef je toch ook niet elk jaar te vervangen?
Dolfje
02-02-2025 om 11:41
Ik heb afgelopen 2 jaar best wel veel nieuwe kleren gekocht. Was goed afgevallen ( nu helaas weer 5 kilo erbij).
Maar qua werk en op vakantie pak ik toch vaak hetzelfde wat gewoon het fijnste zit.
MMcGonagall
02-02-2025 om 11:41
Ik ben in augustus begonnen met mijn nieuwe baan. Op mijn eerste werkdag had ik mijn leukste zomerjurk aan. Week later weer, zegt een collega (m) ‘hé, die jurk had je ook aan op je eerste werkdag.’ Ik heb hem gevraagd of hij dat soort dingen bijhoudt, want dan gaat hij die jurk nog veel zomerdagen zien. Sowieso valt er weinig te combineren met jurken. Ik heb er een stuk of vijf en hooguit de panty of schoenen willen nog wel eens variëren.
Mevrouw75
02-02-2025 om 11:49
Ik heb een aantal jaar een beetje ‘de koop niks nieuws challenge’ gedaan en heb dat zo’n 4 jaar volgehouden, met mijn beperkte kledingkast (ik denk dat ik minder had dan een capsule wardrobe). Niks nieuws was ook -niks tweedehands-.
Nu ben ik een beetje aan het inhalen, met afgeragde kledij voor de klas werd ook een beetje beschamend. Daar ben ik me wel bewust van 2 dagen in hetzelfde wordt eigenlijk als not done gezien.
Strijkstok
02-02-2025 om 11:52
Friezinnetje schreef op 02-02-2025 om 11:11:
[..]
Dat laatste doe ik ook. Zomaar kleding weggooien vind ik zonde, er is vast nog iemand anders blij mee.
Meesje
02-02-2025 om 12:10
Schoondochter schreef op 02-02-2025 om 11:37:
[..]
Maar dat ondergoed en de sokken enzo hoef je toch ook niet elk jaar te vervangen?
nee natuurlijk, is ook maar een voorbeeld. Een ander jaar heb je geen wintersokken nodig maar wel 2 paar hardloopsokken, broekje, sportshirtje, sportbh, regenjasje, sportschoenen. Weer een ander jaar badpak, slippers. Je koopt ook schoenen; laarzen, sneakers, sandalen, wandelschoenen. Pyjama, badjas. Winterjas, zomerjas. Muts, sjaal, wanten. Petje/hoedje. Thermo shirt. Een keer een setje voor een bruiloft/feestje/sollicitatie/begrafenis oid. En dan ben je 3 jaar verder en heb je écht geen sokken meer en koop je toch maar weer zo'n voordeelpak van 10 paar. En dan wil je toch een extra sportshirt en een lange sportbroek en blijkt er een niet te wassen vlek in je zomerjas, scheur je je panty en lijkt een jongingbroek voor thuis ook wel prettig. Enz enz
Nou ja: 50 stuks kleding wil dus mi niet perse zeggen dat iemand ieder jaar 15 nieuwe setjes mode koopt. Ik denk niet dat ik de 50 stuks haal in een normaal jaar. Maar denk dat je er sneller in de buurt zit dan je denkt. Zonder voortdurend 'in het nieuw' te lopen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.