Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Dit jaar minder kleding willen kopen.

Omdat ik eigenlijk genoeg in mijn kast heb hangen en ik het eigenlijk zonde begin te vinden om steeds maar wat nieuws te kopen, wil ik proberen om dit jaar zo min mogelijk te kopen voor mezelf.
Wie heeft dit eerder gedaan en was het vol te houden? 


Ik ruim eens in het jaar m'n kast op en dan creeer ik weer ruimte voor wat nieuws. Er liggen toch altijd kledingstukken die ik in de praktijk niet (meer) draag. 

Ik tel niet mee denk ik voor het advies, want ik koop zelden kleding. En ik hoorde hier eens dat ik heel veel kleding heb. Dat klopt ook, want ook gooi ook zelden wat weg.
Ik koop eigenlijk nooit trend dingen, en veel basics, vaak ook nog allemaal in ongeveer dezelfde kleuren (zwart, donkerblauw, beige, wit, jeansblauw, grijs, streepjes blauw wit, en als uitschieter soms bordeaux of donkergroen) 
Dus ja ik zou zeggen, gewoon niets meer kopen. Ruim je kast weer eens op, soms kom je dan dingen tegen die je vergeten was, en probeer nieuwe combinaties te verzinnen.  Ik ging even voor je zoeken, want ik had hier eens een artikel over gelezen en vond meerdere mensen die 'challenges' aan gingen met het minder kopen van kleding, best leuk om eens te lezen (met foto's) hier een paar linkjes, maar er waren er veel meer te vinden.
https://www.girlscene.nl/artikel/17140-maudy-droeg-een-maand-lang-dezelfde-zeven-kledingstukken
https://mintgreenmind.nl/10x10-challenge-summer/
https://www.byrosann.nl/the-no-buy-challenge-zes-maanden-geen-nieuwe-kleding-kopen/
Ook vind ik leuke ideetjes als je op 'capsule clothing' googeld.

Ik heb eens een capsule wardrobe willen starten en dan niks meer bij te kopen. Dat is mij niet gelukt. Maar door die verkenning ben ik wel heel anders naar kleding gaan kijken.
Om te beginnen heb ik alles weggedaan waar ik niet blij van word. En daarmee geaccepteerd dat mijn kast niet knettervol hoeft te zijn. De winterkleding leg ik nu ook helemaal weg in de zomer en vice versa. 
Ten tweede heb ik mij voorgenomen alleen nog maar dingen te kopen die ik minstens op drie manieren kan dragen/combineren. Te vaak kwam ik thuis met een leuke rok waar ik echt geen top op wist te passen.
En ten derde ben ik veel bewuster bezig met wat ik zoek. Dus Als ik merk dat ik elke ochtend weer moeite heb een leuke top uit te zoeken voor op m'n jeans, dan mag ik best iets bij kopen. Maar dat 'iets' moet een topje zijn en ik bedenk mij ook van te voren welke kleuren zouden passen. Ik hou dan rekening met wat ik al heb, wat mij goed staat en wat ik kan combineren. En zo ga ik gericht op weg. Vroeger ging ik gewoon stadten en kwam ik in zo'n geval gerust thuis met vier jurkjes, twee rokken, een jeans en geen topjes. Tegenwoordig is mijn inkoop dus veel beter. En ik merk dat ook in hoe blij ik word van de inhoud van mijn kledingkast.

Weinig kopen is bij mij dus niet het streven, maar bewust kopen. 

Ik koop al een aantal jaren heel weinig kleding. Ik stel mezelf de vraag (bij alles wat ik wil kopen) of ik het nodig heb, en het antwoord is vaak: nee, ik heb niets nodig. Als ik heel erg blij van iets word koop ik het ook, maar dat heb ik niet zo vaak met kleding.

Tijdens de lockdown heb ik ook een spijkerbroek laten repareren in plaats van een nieuwe te kopen, en dat wil ik ook vaker gaan doen.

Ik hou echt veel geld over sinds ik dit doe! Om leuke dingen mee te doen waar ik blij van word in plaats van dingen kopen. Of minder te gaan werken, of sparen voor iets, enz.

Ik heb dat ook geprobeerd, heb er hier zelfs nog een topic over geopend, al ging dat meer over helemaal niet kopen. Dat is jammerlijk mislukt, ik word gewoon veel te blij van een nieuwe jurk of jeans op z'n tijd. 
Wel heb ik Vinted ontdekt, tweedehands kleding heeft toch wat minder impact op het milieu. En het scheelt bakken met geld, dat ook.

Ik heb dit tijdens de hele coronaperiode gedaan, omdat ik toch bijna nergens meer kwam. Het ging vanzelf. Ik vond het niet moeilijk, omdat ik de basics wel had en die droeg ik constant.

ja en ja. Het is echt heel lang vol te houden. 

Ik doe ook geen dingen weg om eens goed op te ruimen/ ik het al járen niet gedragen heb. Zo kom ik opeens aan kledingcombinaties die uiteindelijk tóch leuk zijn. 

waarom beginnen no buy challenges/zero waste uitdagingen altijd met weggooien? Is dat omdat men actief wil beginnen ofzo? Of is het de commercie? 

Mevrouw75 schreef op 01-10-2021 om 20:13:

waarom beginnen no buy challenges/zero waste uitdagingen altijd met weggooien? Is dat omdat men actief wil beginnen ofzo? Of is het de commercie?

Het heeft wel samenhang, ontspullen en dit soort challenges, vaak is het doel toch wat bewuster en minimalistischer leven en wat minder gericht op materialisme en consumeren. Als je echt alleen maar minder wilt kopen of besparen is het niet logisch nee.

Ik ben destijds ook begonnen met ontspullen, heb heel veel naar de kringloop gebracht. En dan is het niet handig om vervolgens weer te gaan shoppen


SilverQuelea47

SilverQuelea47

01-10-2021 om 21:06

Ja, al had ik wel de uitzondering van panty's en ondergoed. 

Ik zou wél opruimen. Niet zozeer om weg te keilen maar om te kijken wat je nog hebt. Daar kunnen wel eens pareltjes tussen zitten die je stomweg vergeten was en/of nog geen klik had gemaakt dat het goed te combineren is met iets dat je veel later een keer hebt gekocht.
Ook vind je soms vervaald en/of kapot spul terug dat je met een beetje diy-en nog perfect kan dragen en oprecht leuk vindt. Dat hoeft niet gelijk heel kreatief met kurk te zijn als je daar nul zin in hebt, heb ik ook zelden. 

Echt kapotte en andere ondraagbare dingen die al tig jaar in die kast rondslingeren zou ik wel weg doen. Op een gegeven moment moet je het toch echt opgeven, soms kun je er nog een ander doel voor vinden. Een van mijn oude badjassen is nu een lap voor opvangkittens om lekker tegen te knuffelen.

Ik moet toegeven dat ik niet van het minimalisme ben. Ik ben goed tevreden met spullen, ik moet ze alleen wel echt gebruiken.

Mevrouw75 schreef op 01-10-2021 om 20:13:

waarom beginnen no buy challenges/zero waste uitdagingen altijd met weggooien? Is dat omdat men actief wil beginnen ofzo? Of is het de commercie?

Een zeer valide punt. Niet meer kopen én alles gebruiken wat je al hebt is het beste.

Als je weggooit loop je het risico het opnieuw te moeten kopen.

Ik heb sinds Jan 2020 alleen 2 T-shirts, wat ondergoed en wat sokken gekocht. De winkels waren dicht door Corona en thuiswerken kan prima in je oude slofje.

Dus niet de behoefte gehad om te shoppen. Eenmaal gestopt, heb je minder de neiging om weer te beginnen met kopen.

Mevrouw75 schreef op 01-10-2021 om 20:13:

waarom beginnen no buy challenges/zero waste uitdagingen altijd met weggooien? Is dat omdat men actief wil beginnen ofzo? Of is het de commercie?

Bij mij had het wel een positief effect. Door alle minder prettige kledingstukken in mijn kast te hebben hangen, gaf mijn kledingkast mij een negatief gevoel. En met minder prettig bedoel ik: geen fijne stof, net iets te ruim/strak, kleine wasgaatjes of een kleur/model die me net niet leuk staat  Dan open je die kast en denk je niks leuks te hebben. Dus er moet nodig wat bij. Dat er gewoon vijf prima opties hangen om die dag te dragen, overzag ik dan niet.

Sinds m'n kledingkast drie keer zo leeg is en ik echt alleen maar de fijne artikelen over heb, word ik weer veel blijer van het openen van die kast. En is de drang tot nieuwe aankopen dus ook enorm afgenomen.

Rondstruiner schreef op 01-10-2021 om 20:41:

[..]

Het heeft wel samenhang, ontspullen en dit soort challenges, vaak is het doel toch wat bewuster en minimalistischer leven en wat minder gericht op materialisme en consumeren. Als je echt alleen maar minder wilt kopen of besparen is het niet logisch nee.

Ik ben destijds ook begonnen met ontspullen, heb heel veel naar de kringloop gebracht. En dan is het niet handig om vervolgens weer te gaan shoppen .


Ik zie het heel vaak en waarschijnlijk heb ik dan een andere mindset ofzo, maar bewuster en weggooien gaan in mijn hoofd gewoon niet zo goed samen. Ik zie het echt áltijd samen met meer aankopen. Ik denk stiekem echt dat het een soort nudge is van de kleding-industrie om Marie kondo-achtige taferelen te stimuleren. 

Nu moet ik toegeven dat ikzelf helemaal niet zo’n shopper ben en miskopen heb ik gewoon niet zo. Ik heb ook een zomer- en wintergarderobe, dus alles gaat sowieso 2x per jaar langs mijn handen. 

Ik doe dit eigenlijk al heel lang, ik vind shoppen gewoon niet zo leuk en grijp toch vaak weer op wat tijdloze basics uit t verleden. Ik heb vorig jaar een shirt weggedaan die ik al 13 jaar had, zag er nog goed uit maar was blijven haken dus met pijn in m’n hart weggegooid.
Nu kom ik helaas niet onder wat nieuws kopen uit want na twee zwangerschappen pas ik sommige tops gewoon niet meer en dat gaat ook niet meer passen.
Maar ik heb al tijden geleden met mezelf afgesproken dat ik alleen nog dingen koop waar ik echt heeel blij van wordt en heb dus nauwelijks iets in mijn kast wat ik niet mooi vind. Helaas nu wel veel wat niet meer staat door mijn buikje maar die gaat hopelijk nog weer weg en dan ga ik pas opruimen. 
Ik koop wel elk jaar iets wat in de mode is, maar vaak wel iets wat ook meerdere jaren mee kan en wat ik dus echt mooi vind

Mevrouw75 schreef op 01-10-2021 om 22:16:

[..]

Ik zie het heel vaak en waarschijnlijk heb ik dan een andere mindset ofzo, maar bewuster en weggooien gaan in mijn hoofd gewoon niet zo goed samen. Ik zie het echt áltijd samen met meer aankopen. Ik denk stiekem echt dat het een soort nudge is van de kleding-industrie om Marie kondo-achtige taferelen te stimuleren.

Nu moet ik toegeven dat ikzelf helemaal niet zo’n shopper ben en miskopen heb ik gewoon niet zo. Ik heb ook een zomer- en wintergarderobe, dus alles gaat sowieso 2x per jaar langs mijn handen.

Ik gooi niets weg dat nog goed is, ik breng het naar de kringloop, of geef het weg. Weggooien vind ik ook echt idioot en dat heeft niets te maken met bewuster leven nee. Ik zie dat eigenlijk nooit, maar ik zit niet op Facebook enzo, dat scheelt denk ik.

Maar dingen weg willen doen kan naast miskopen nog allerlei redenen hebben: gewichtsverlies of gewichtstoename zodat het niet meer past, van baan veranderen en minder nette kleding en schoenen nodig hebben, zooltjes nodig hebben die niet passen in al je schoenen, meer of zelfs bijna helemaal thuis gaan werken. Enzovoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.