Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Capsule wardrobe

Sinds deze winter ben ik begonnen met een capsule wardrobe. Elke 3 maanden wissel ik een aantal stukken kleding om voor hetgeen past bij het seizoen. Door de lockdown bestond mijn eerste capsule vooral uit lounge kleding maar dat maakt voor het systeem verder niet uit.

Wie is er hier ook bezig met een capsule wardrobe? En wat hebben jullie met de rest van de kleding gedaan? Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?


Ik niet, maar lees graag tips!
Zou graag van mijn overvolle kast af willen, waarvan ik maar een klein deel écht draag

Glamourlama

Glamourlama

24-07-2021 om 18:13 Topicstarter

Ik had van de kleding die ik online gekocht had de foto’s bewaard en daar heb ik allemaal setjes mee gemaakt. Dat heb ik in een capsule gedaan en in één laatje van een ladenkast gelegd. De rest van de kleding heb ik gewoon bewaard.

Maar heb ook heel veel kleding die te klein is helaas. Weet niet wat ik daarmee moet.

ik ben er mee bezig maar in de ruime vorm. Ik heb mijn kledingkast afgelopen winter goed uitgezocht en aantal dingen aangepast. Er hangt nu minder in, nog alleen de items die me echt mooi staan. Ik heb een aantal basis kleuren en zorg dat ik alleen kleding bijloop die hierbij passen. 

Afgelopen winter had ik een capsule wardrobe. Ik vond het echt super gemakkelijk om 's ochtends mijn kleding voor die dag uit te zoeken. Voor het voorjaar en zomer vond ik het te moeilijk om een capsule wardrobe uit te zoeken. Ik hou van zomerkleding, ik heb dan ook (te) veel. Ook door het weer vind ik dat moeilijk. Ik heb het lang koud gehad en nu wissel ik ook weer tussen zomerjurkjes en voorjaarskleding.

In principe heb ik dit al een beetje. Ik heb niet meer zoveel kleding en wat ik heb past eigenlijk allemaal goed bij elkaar. Het kan nog beter hoor, maar ik ben aardig op weg. Komt vooral omdat ik mijn post-baby buikje heb geaccepteerd voor nu en dus wat nieuwe dingen moest hebben. Meteen spullen gekocht die allemaal goed bij elkaar passen.

Vind het wel moeilijk om afscheid te nemen van te kleine kleding. Want het is nog goed en mooi en het doel is wel om er weer in te passen als ik weer beter in m'n vel zit.

En ik heb geen duidelijke seizoenskleding, want ik draag in de winter ook wel zomerkleding met een vest erover. 

Glamourlama

Glamourlama

24-07-2021 om 22:16 Topicstarter

Van het slechte weer herken ik. Ik had nu gewisseld moeten zijn naar een summer capsule maar draag ondertussen mijn lente capsule gewoon door. Het is nog niet echt korte broeken weer geweest.

hm, mijn winterkleding draag ik ook in de zomer (lange broeken) en mijn zonershirts ook in de winter (maar dan met een jasje erop). Valt dat er ook onder?

Glamourlama

Glamourlama

24-07-2021 om 22:59 Topicstarter

Een capsule hoef je niet per sé per seizoen te doen. Sommige mensen hebben maar 1 capsule voor het hele jaar. 

Ik volg even. Ik wil dit al lange tijd doen maar ik weet niet goed hoe en waar te beginnen. Ik heb veel kleding die niet zo lekker meer zit. Na de zwangerschap is mijn lichaam toch wat veranderd (ik zit ongeveer terug op mijn oude gewicht maar mijn buikje en heupen zijn toch wat uitgezet zeg maar). Het is weer een beetje zoeken.. Ik hoop hier op wat tips om daadwerkelijk aan die capsule te beginnen!

Ah ik kom ook graag volgen! Het concept lijkt mij echt fantastisch 🙂 

Ik heb momenteel al niet heel veel kleding (+- 50 stuks excl outdoor/ondergoed/sokken/schoenen/sportkleding), maar er zit qua stijl en kleur weinig logica in. Ik heb een enorme hekel aan shoppen, doe dat zo min mogelijk en zo snel mogelijk, maar daardoor is er een allegaartje ontstaan in mijn kast met veel dingen die ik niet eens écht mooi vind, maar gewoon in de mode waren toen ik het kocht (en geen zin had om nog tien winkels af te gaan).
Mijn idee is om de komende maanden/jaren toe te groeien naar een capsule wardrobe. Ik ga daarbij geen kleren weg doen, tenzij ze echt afgedragen/stuk zijn. Dat vind ik ivm duurzaamheid belangrijk. Maar áls er iets weg gaat en vervangen moet worden, dan moet het nieuwe item in mijn “plan” passen.

Dat plan is er trouwens nog niet. Ik heb wel wat ideeën, maar wil als ik weer op m’n gewicht ben van voor m’n bevalling (duurt nog een maand of 2 schat ik) eerst een keer een goed kleur- en stijladvies doen. Daar ga ik het dan daarna op baseren!

-Klaproos- schreef op 25-07-2021 om 06:55:

Ik volg even. Ik wil dit al lange tijd doen maar ik weet niet goed hoe en waar te beginnen. Ik heb veel kleding die niet zo lekker meer zit. Na de zwangerschap is mijn lichaam toch wat veranderd (ik zit ongeveer terug op mijn oude gewicht maar mijn buikje en heupen zijn toch wat uitgezet zeg maar). Het is weer een beetje zoeken.. Ik hoop hier op wat tips om daadwerkelijk aan die capsule te beginnen!

Herkenbaar, vooral het niet weten waar te beginnen! Kleding vind ik ook een lastig ding. Ik heb wel wat houvast gehad aan het filmpje van The Minimal Mom "Trick to simplify your wardrobe in 20 minutes". (Kan nog even geen links plakken.)

Eerst je favoriete kleding uitzoeken en kijken of je daar al een capsule mee kunt bouwen, of dat er nog iets mist. Daarna je goede nog te kleine kleding wegleggen in een aparte zak/doos, zodat je er niet steeds tegenaan kijkt (confronterend!) en je er vast wat afstand van kunt nemen als afvallen toch niet lukt. Dan de rest (als het goed is, is dat de niet zo joy sparkende kleding die over is) doorspitten.

Als tegenhanger van de Marie Kondo stijl waar je je hele kast op je bed pleurt, letterlijk en figuurlijk tegen een enorme berg op kijkt en acuut de huisarts belt vanwege hartritmestoornissen door stress en een receptje valium.

SuperCow schreef op 25-07-2021 om 08:22:

[..]

Herkenbaar, vooral het niet weten waar te beginnen! Kleding vind ik ook een lastig ding. Ik heb wel wat houvast gehad aan het filmpje van The Minimal Mom "Trick to simplify your wardrobe in 20 minutes". (Kan nog even geen links plakken.)

Eerst je favoriete kleding uitzoeken en kijken of je daar al een capsule mee kunt bouwen, of dat er nog iets mist. Daarna je goede nog te kleine kleding wegleggen in een aparte zak/doos, zodat je er niet steeds tegenaan kijkt (confronterend!) en je er vast wat afstand van kunt nemen als afvallen toch niet lukt. Dan de rest (als het goed is, is dat de niet zo joy sparkende kleding die over is) doorspitten.

Als tegenhanger van de Marie Kondo stijl waar je je hele kast op je bed pleurt, letterlijk en figuurlijk tegen een enorme berg op kijkt en acuut de huisarts belt vanwege hartritmestoornissen door stress en een receptje valium.

Goeie tip, ik zal het filmpje eens zoeken  en bekijken. Ik merk dat ik hier inderdaad wat tegenaan loop. Er ligt een hoop nog goede kleding in mijn kast die mij, voor de zwangerschap perfect paste. Maar nu 1 jaar na de bevalling, zit het mij niet lekker meer. Ik zit terug op mijn oude gewicht maar mijn lichaam is veranderd. Ik heb de afgelopen tijd wel wat kledij gekocht maar het is het gewoon net niet. Ik heb gekocht met het idee dat het maar tijdelijk is en dat ik daarna wel weer mijn oude kledij aankan. Maar ik moet nu accepteren dat dit wellicht niet meer zal gebeuren. Ik wil van die grote hopen "net niet" kledij vanaf en een beperkte kast waar ik blij van word opbouwen. Dat lijkt mij heerlijk rustgevend 

Ik lees ook even mee, wil hiermee aan de slag gaan na mijn zwangerschap. Heb te veel kleding en merk nu tijdens mijn zwangerschap (nu niet alles meer past) dat ik mezelf goed kan kleden met minder kleding. Ik ben van plan om voor een aantal goede basics te gaan in kleuren die me goed staan, de basics kan ik dan het hele jaar door dragen, dit wil ik dan aanvullen met wat seizoensgerichte kledingstukken.

Echt een capsule zou ik het niet noemen, maar ik probeer er naar toe te werken. 
Zelf zou ik graag 1 garderobe hebben voor het hele jaar en dus vooral ook met laagjes werken.


Leuk om tips en het proces van anderen te volgen. Ook wat betreft duurzame merken en waar je echt mooie aankopen doet voor je capsule.  

Voor mij blijft het capsule idee tot nu vooral beperkt tot alleen bepaalde kleuren kopen. Ik merkte dat ik automatisch vaker op bepaalde kleuren uitkwam, en heb nu bedacht me in principe tot die kleuren te beperken. Een aantal echte basiskleuren (zwart, wit, marineblauw, lichtgrijs) en een paar accentkleuren (turquoise, roestbruin en bordeauxrood). De meeste zaken moeten dan min of meer bij elkaar passen (al is het óf blauw óf zwart en óf roestbruin óf bordeauxrood). 

Ik vind de blog 'the vivienne files' heel handig, met heel veel voorbeelden (mag ook nog geen linkjes plakken). Ben er zelf dus alleen nooit écht mee verder gegaan..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.