Beauty en fashion Beauty en fashion

Beauty en fashion

Basis garderobe samen stellen

Hoi! 

Mijn kledingkast heeft een ernstige update nodig! 
Voorheen droeg ik veel jurken, maar ik merk dat ik daar wel een beetje klaar mee en begin steeds meer broeken te dragen. 
Toch hou ik van gekleed en koop graag mooie merken. Maar ik merk dat veel items niet goed met elkaar te combineren zijn, waardoor ik veel losse setjes heb. 
Graag zou ik zien dat mijn items wat meer te combineren zijn waardoor ik met mooie basis stukken veel kan variëren waardoor ik niet een kast vol heb liggen met alleen maar losse stukken. 
Kortom wat heb je nodig om goed te kunnen combineren zonder dat het heel erg saai gaat worden.


2 accentkleuren kiezen die bij jou passen en bij elkaar. En dan alleen nog maar die kleuren kopen bovenop je neutralen.
Ik heb het alleen zelf ook nog niet doorgevoerd dus tips daarvoor heb ik nog niet. 

Inderdaad wat Saga zegt, en van nu af aan zorgen dat als je iets nieuws koopt, dit kledingstuk te combineren is met minstens drie kledingstukken die al in je kast hangen.

Kies een paar kleuren die bij elkaar passen en koop enkel kleding in die kleuren. Accessoires kunnen in een andere kleur. Kijk welke kledingstijl bij je past. Ik hou van basic, saai, minimalistisch, Frans. Het is maar net welk label je er aan wil hangen 😉.
Ik heb 2 spijkerbroeken, 2 crèmekleurige broeken, een olijfgroene en een zwarte broek.
Dan diverse bloesjes en tshirts in wit, donkerblauw, zwart. En natuurlijk ook een gestreept t-shirt.
Voor over het shirtje (denk in laagjes!) heb ik de keus uit diverse blazers. Ook nog twee vesten, een chunky crèmewit wollen vest en een donkerblauw balletvestje.
Als ik geen shirt +blazer/vest draag, heb ik een trui. Donkerblauw, lichtgrijs, poederroze, crèmekleurig of zwart.
Hiermee kan ik onvoorstelbaar veel combinaties maken.
Je hoeft natuurlijk niet voor deze kleuren te gaan. Ik heb ook wel eens een garderobe gehad van turquoise, paars en groen. Was wat hysterischer, vond ik toen leuk maar ik hield me wel aan een beperkt aantal kleuren. En een keer olijfgroen, lichte jeansblauw, crème. En een keer enkel herfsttinten. Groen, rood, oranje, donkerpaars, bruin. Kan allemaal zolang je maar kiest.
Verder kan je met tas, schoenen of sieraden een outfit ook heel anders laten lijken. Dr Martens of een klassieke laars met hak of een gymp geeft elk een ander effect. Door ook een schoenengarderobe te hebben, creëer je meer mogelijkheden.
Door sieraden kan je het wat spannender maken. Als ik jeans met dr Martens en die blauwe wollen trui draag, combineert ik dat met bijvoorbeeld een parelketting. Schuurt een beetje, vind ik leuk.

ik hou me aan mijn kleuren die me mooi staan qua kleurtype. En al deze kleuren combineren goed, waardoor ik eindeloos kan combineren kleurtechnisch gezien. 

Fenyw schreef op 26-10-2021 om 17:10:

 Door ook een schoenengarderobe te hebben, creëer je meer mogelijkheden.

Dit vind ik ook een goede tip. De juiste/verkeerde schoenen kunnen een broek bijvoorbeeld maken of breken.

Herfstappeltaart schreef op 26-10-2021 om 18:32:

[..]

Dit vind ik ook een goede tip. De juiste/verkeerde schoenen kunnen een broek bijvoorbeeld maken of breken.

Maar ook vooral je hele outfit een andere look geven. 

Saga schreef op 26-10-2021 om 19:06:

[..]

Maar ook vooral je hele outfit een andere look geven.

Zeker.

Goede tips al gegeven! Ook ik heb een ‘vast’ kleurschema waarop ook mijn schoenen, jassen en tassen zijn afgestemd qua kleur. 

ik ben ook altijd grote fan van sjaals. Kan kleur en afwisseling brengen in je outfit. En als het je stijl is denk dan ook eens aan hoofddeksels of haarbanden / accessoires. 

Fenyw schreef op 26-10-2021 om 17:10:

Kies een paar kleuren die bij elkaar passen en koop enkel kleding in die kleuren. Accessoires kunnen in een andere kleur. Kijk welke kledingstijl bij je past. Ik hou van basic, saai, minimalistisch, Frans. Het is maar net welk label je er aan wil hangen 😉.
Ik heb 2 spijkerbroeken, 2 crèmekleurige broeken, een olijfgroene en een zwarte broek.
Dan diverse bloesjes en tshirts in wit, donkerblauw, zwart. En natuurlijk ook een gestreept t-shirt.
Voor over het shirtje (denk in laagjes!) heb ik de keus uit diverse blazers. Ook nog twee vesten, een chunky crèmewit wollen vest en een donkerblauw balletvestje.
Als ik geen shirt +blazer/vest draag, heb ik een trui. Donkerblauw, lichtgrijs, poederroze, crèmekleurig of zwart.
Hiermee kan ik onvoorstelbaar veel combinaties maken.
Je hoeft natuurlijk niet voor deze kleuren te gaan. Ik heb ook wel eens een garderobe gehad van turquoise, paars en groen. Was wat hysterischer, vond ik toen leuk maar ik hield me wel aan een beperkt aantal kleuren. En een keer olijfgroen, lichte jeansblauw, crème. En een keer enkel herfsttinten. Groen, rood, oranje, donkerpaars, bruin. Kan allemaal zolang je maar kiest.
Verder kan je met tas, schoenen of sieraden een outfit ook heel anders laten lijken. Dr Martens of een klassieke laars met hak of een gymp geeft elk een ander effect. Door ook een schoenengarderobe te hebben, creëer je meer mogelijkheden.
Door sieraden kan je het wat spannender maken. Als ik jeans met dr Martens en die blauwe wollen trui draag, combineert ik dat met bijvoorbeeld een parelketting. Schuurt een beetje, vind ik leuk.

Wat een fijne tips! Ik denk dat wij misschien wel ongeveer dezelfde kledingstijl hebben. Bij welke winkels slaag jij goed? Ik ga graag naar de Mango want daar hebben ze vaak wel mooie basics, maar vind wat meer afwisseling wel leuk! 

Ik koop overal en nergens 😉. Shirtjes soms bij The Stone of Zalando Lounge maar meestal tweedehands. De streepjes zijn van Petit Bateau. 
Blazers vaak tweedehands maar ik heb 
ook een echt geweldig mooie van Harris Tweed shop in Den Bosch. Rib uit mijn lijf maar zó mooi en zó goed te combineren en ook nog eens lekker warm dat de cost per wear na een jaar op misschien €3 euro zit.
Broeken bij Esprit, The Stone of waar ik het maar tegenkom. Soms koop ik online bij de Bijenkorf. 
Ik heb ook een trui van Filippa K., een tweedehands en twee merkloze. 
Jassen (camel en grijze visgraat) tweedehands en een waxoat is van Barbour.
Ik heb een dure smaak maar niet het bijbehorende budget. In mijn dorp is een fijne tweedehandswinkel met mooi spul en een echte aanrader is Hartendief in Leiden. Ik heb daar laatst een wollen blazer uit de jaren 80 gekocht die er als nieuw uitzag en een geweldige hoed. Ze hebben ook een fijn insta-account.
Als een broek bevalt koop ik gewoon twee dezelfde. Veel makkelijker met combineren.
Ik heb een lijstje in mijn telefoon wat ik nog wil hebben, ook qua accessoires. Mega structo maar het voorkomt voor mij impulsaankopen. Verder is mijn kast niet zo heel groot. De kleding van buiten het seizoen gaat in een tas op zolder en vervolgens moet ik het doen met de ruimte die ik heb. Beperkte ruimte dwingt mij ook om keuzes te maken en mezelf te beperken.

Fenyw schreef op 27-10-2021 om 15:41:

Ik koop overal en nergens 😉. Shirtjes soms bij The Stone of Zalando Lounge maar meestal tweedehands. De streepjes zijn van Petit Bateau.
Blazers vaak tweedehands maar ik heb
ook een echt geweldig mooie van Harris Tweed shop in Den Bosch. Rib uit mijn lijf maar zó mooi en zó goed te combineren en ook nog eens lekker warm dat de cost per wear na een jaar op misschien €3 euro zit.
Broeken bij Esprit, The Stone of waar ik het maar tegenkom. Soms koop ik online bij de Bijenkorf.
Ik heb ook een trui van Filippa K., een tweedehands en twee merkloze.
Jassen (camel en grijze visgraat) tweedehands en een waxoat is van Barbour.
Ik heb een dure smaak maar niet het bijbehorende budget. In mijn dorp is een fijne tweedehandswinkel met mooi spul en een echte aanrader is Hartendief in Leiden. Ik heb daar laatst een wollen blazer uit de jaren 80 gekocht die er als nieuw uitzag en een geweldige hoed. Ze hebben ook een fijn insta-account.
Als een broek bevalt koop ik gewoon twee dezelfde. Veel makkelijker met combineren.
Ik heb een lijstje in mijn telefoon wat ik nog wil hebben, ook qua accessoires. Mega structo maar het voorkomt voor mij impulsaankopen. Verder is mijn kast niet zo heel groot. De kleding van buiten het seizoen gaat in een tas op zolder en vervolgens moet ik het doen met de ruimte die ik heb. Beperkte ruimte dwingt mij ook om keuzes te maken en mezelf te beperken.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Staan echt wat leuke tips tussen waar ik wat mee kan! 

Als ik ooit in Leiden kom ga ik zeker kijken bij Hartendief! 

Op deze website zijn ontzettend veel tips te vinden, over basisstukken, wat er bij je figuur past, wat jouw beste neutrale kleur is, etc https://www.lidathiry.nl/categorie/garderobemanagement/

Mlah! schreef op 27-10-2021 om 20:51:

Op deze website zijn ontzettend veel tips te vinden, over basisstukken, wat er bij je figuur past, wat jouw beste neutrale kleur is, etc https://www.lidathiry.nl/categorie/garderobemanagement/

Is inderdaad een hele fijne site! Ik kijk ook graag naar filmpjes van Justine Leconte.

Fenyw schreef op 27-10-2021 om 21:01:

[..]

Is inderdaad een hele fijne site! Ik kijk ook graag naar filmpjes van Justine Leconte.

Justine kijk ik ook graag naar. Wel jammer dat het kleurenpalet van een Parisienne niet voor mij is weggelegd (ben gedempt warm). Maar adviezen over basics zijn geweldig.

Unwind schreef op 27-10-2021 om 20:43:

[..]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Staan echt wat leuke tips tussen waar ik wat mee kan!

Als ik ooit in Leiden kom ga ik zeker kijken bij Hartendief!

Graag gedaan! En maak een lijstje wat je graag wil, maakt het winkelen echt een stuk makkelijker. Ik kom regelmatig in de tweedehandswinkel in mijn dorp en bijna altijd met een duidelijke missie zoals bijvoorbeeld shirtjes korte mouw in die en die kleur. Is het er niet, klaar en ga ik weer naar huis. Volgende week een nieuwe poging.

De eigenaresse tipt me ook wanneer er een lading aan komt van iemand met mijn smaak en mijn maat.

Het is echt de moeite waard om voor Hartendief naar Leiden te gaan! Okee, misschien niet als je vanuit Limburg of Groningen moet komen. Op hun insta zie je goed wat ze allemaal hebben. Het tweedehands warenhuis in de voormalige Hudson is het niet. Geen hele mooie kwaliteit al kan je altijd een toevalstreffer hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.