Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Waarom willen mannen vader worden?


Muurbloem1985 schreef op 28-02-2023 om 21:33:

ik denk hetzelfde als bij vrouwen, om een doel in het leven te hebben, ja ik weet het ook zonder kinderen kun je een doel hebben maar kinderen zijn wel een verrijking.

Nou nou, wat een vooroordelen. Ik heb prima doelen in mijn leven. Zo zet je een hele groep even weg als doelloos en geen verrijking van hun leven. 

Ik merk vaker dat sommige ouders, meestal moeders, gelukkig zijn dat enkelingen, ouderschap de heilige graal vinden en kindervrijen op een bepaalde manier weg zet. Net of kan je niet buiten je eigen bubbel van moederschap denken. Heel erg jammer dat je niet verder kan kijken dan dit. 

En eigenlijk best wel jammer dat je een kind nodig hebt als doel in je leven. Daarmee zeg je dus eigenlijk dat je het zelf niet kan, dat doel vinden, en iemand anders nodig hebt. 

Muurbloem1985 schreef op 01-03-2023 om 06:31:

[..]

Nou ik heb zelf geen kinderen, maar denk wel dat een leven met kinderen veel meer kleur geeft, jij niet?

Je geeft zelf kleur aan het leven, omstandigheden zoals familie, vrienden, wonen, gezondheid, werk en wel/geen kinderen werken hooguit soms mee of tegen.

Maxan32 schreef op 28-02-2023 om 13:34:

[..]

Misschien kwam moedertje verkeerd over, maar het kan ook zijn omdat ik mensen na een bevalling enorm heb zien veranderen en niet per se in de leuke zin. Mensen die bij mij dicht bij stonden en nu echt geen gesprek kan houden want het gaat alleen maar over baby's. Daar schrik ik van. Ik heb gelukkig ook leuke voorbeelden om mij heen. Ja ik zit met veel dingen in de knoop rondom moederschap en zwangerschap. Ik doe er totaal niet luchtig over, dat komt door onze prive situatie, geen vrouwelijke voorbeelden helaas meer. Aan de andere kant zie ik mensen veel leunen op familieleden, dit zou ik zelf nooit willen. Als ik voor een kind kies dan vind ik dat ik ook moet zorgen voor het kind en zelf samen met mijn man voor opvang en oppas moeten regelen (betaalde oppas). Met dit topic probeer ik de begrijpen waarom mannen zo graag vader worden, ik probeer meer de andere kant de begrijpen met de hoop dat ik meer vertrouwen ga krijgen ook in mezelf.

Ik ben echt geïntrigeerd door jouw vraag. Waarom wil je zo graag weten waarom mannen zo graag vader worden als het gaat om je eigen twijfel? 

Vrijevlinder schreef op 01-03-2023 om 07:26:

[..]

Nou nou, wat een vooroordelen. Ik heb prima doelen in mijn leven. Zo zet je een hele groep even weg als doelloos en geen verrijking van hun leven.

Ik merk vaker dat sommige ouders, meestal moeders, gelukkig zijn dat enkelingen, ouderschap de heilige graal vinden en kindervrijen op een bepaalde manier weg zet. Net of kan je niet buiten je eigen bubbel van moederschap denken. Heel erg jammer dat je niet verder kan kijken dan dit.

En eigenlijk best wel jammer dat je een kind nodig hebt als doel in je leven. Daarmee zeg je dus eigenlijk dat je het zelf niet kan, dat doel vinden, en iemand anders nodig hebt.

Dat, of mensen die geen kinderen hebben/willen zijn direct getriggerd als er ook maar iets in die richting gepost wordt. 

Waar reageer je nou op? Muurbloem zegt toch dat je ook prima een doel in je leven kunt hebben, maar dat kinderen een verrijking voor je leven zijn? Ze zegt toch helemaal niet dat je als kindloze geen doel kunt hebben? En daar is overigens niks aan gelogen: Kinderen zijn een verrijking voor je leven. En dat is iets waar je niet over kunt oordelen totdat je een hummeltje in je handen hebt die uit jezelf is voorgekomen. Period. Je kunt het niet willen, dat is wat anders. Maar je kunt niet oordelen over wat het wel of niet voor je betekend. En nee, dat je dan leuke nichtjes of neefjes hebt veranderd daar niks aan.

Elpisto schreef op 01-03-2023 om 09:46:

[..]

Dat, of mensen die geen kinderen hebben/willen zijn direct getriggerd als er ook maar iets in die richting gepost wordt.

Waar reageer je nou op? Muurbloem zegt toch dat je ook prima een doel in je leven kunt hebben, maar dat kinderen een verrijking voor je leven zijn? Ze zegt toch helemaal niet dat je als kindloze geen doel kunt hebben? En daar is overigens niks aan gelogen: Kinderen zijn een verrijking voor je leven. En dat is iets waar je niet over kunt oordelen totdat je een hummeltje in je handen hebt die uit jezelf is voorgekomen. Period. Je kunt het niet willen, dat is wat anders. Maar je kunt niet oordelen over wat het wel of niet voor je betekend. En nee, dat je dan leuke nichtjes of neefjes hebt veranderd daar niks aan.

Ik kan me dat van dat hummeltje zo goed voorstellen. En toch heb ik, als ik ouders en hun kinderen zie, regelmatig het gevoel dat "het nieuwtje eraf is". Een baby die vanuit de kinderwagen naar papa kijkt die op zijn mobiel zit. Ik snap daar niks van. 

Dat gezegd hebbende, mijn partner en ik zitten ook vaak op onze mobiel. Daar ben ik natuurlijk ook niet altijd op gericht.

Elaine68 schreef op 01-03-2023 om 10:00:

[..]

Ik kan me dat van dat hummeltje zo goed voorstellen. En toch heb ik, als ik ouders en hun kinderen zie, regelmatig het gevoel dat "het nieuwtje eraf is". Een baby die vanuit de kinderwagen naar papa kijkt die op zijn mobiel zit. Ik snap daar niks van.

Het is natuurlijk ook niet altijd die roze wolk. Tuurlijk ben je het ook wel eens goed zat als je voor de 88888e keer je kinderen uit elkaar halen moet omdat ze weer lopen te eikelen in het weekend.

Elpisto schreef op 01-03-2023 om 09:46:

[..]

Dat, of mensen die geen kinderen hebben/willen zijn direct getriggerd als er ook maar iets in die richting gepost wordt.

Waar reageer je nou op? Muurbloem zegt toch dat je ook prima een doel in je leven kunt hebben, maar dat kinderen een verrijking voor je leven zijn? Ze zegt toch helemaal niet dat je als kindloze geen doel kunt hebben? En daar is overigens niks aan gelogen: Kinderen zijn een verrijking voor je leven. En dat is iets waar je niet over kunt oordelen totdat je een hummeltje in je handen hebt die uit jezelf is voorgekomen. Period. Je kunt het niet willen, dat is wat anders. Maar je kunt niet oordelen over wat het wel of niet voor je betekend. En nee, dat je dan leuke nichtjes of neefjes hebt veranderd daar niks aan.

Waar het om gaat is dat kinderen niet voor iedereen een verrijking van hun leven zijn en dan is het heel irritant als dat als een soort algemene waarheid wordt gepost, zoals jij nu ook weer doet.

Ik mis het moedergen en hoeveel ik vast van mijn kinderen zou houden, ze zouden waarschijnlijk meer een last dan een verrijking zijn.

Lollypopje schreef op 01-03-2023 om 10:13:

[..]

Waar het om gaat is dat kinderen niet voor iedereen een verrijking van hun leven zijn en dan is het heel irritant als dat als een soort algemene waarheid wordt gepost, zoals jij nu ook weer doet.

Ik mis het moedergen en hoeveel ik vast van mijn kinderen zou houden, ze zouden waarschijnlijk meer een last dan een verrijking zijn.

Nogmaals dan maar: Daar kun je niet over oordelen als je geen kind hebt. Simple as that. Dan kun je het irritant vinden dat dat als algemene waarheid wordt gepost, maar dat wordt door ervaringsdeskundigen gedaan. Mensen die inderdaad de liefde en warmte van een kind hebben mogen ervaren.


Overigens zijn er uiteraard situaties denkbaar waarin je besluit dat er geen plek in je leven is voor een kind. Maar dat doet niks af dat het alsnog een verrijking zou zijn. Jij mist het moedergen net zo goed als dat ik van tevoren ook het vadergen mistte. Nou, dat is er inmiddels wel hoor.

 

Elpisto schreef op 01-03-2023 om 10:17:

[..]

Nogmaals dan maar: Daar kun je niet over oordelen als je geen kind hebt. Simple as that. Dan kun je het irritant vinden dat dat als algemene waarheid wordt gepost, maar dat wordt door ervaringsdeskundigen gedaan. Mensen die inderdaad de liefde en warmte van een kind hebben mogen ervaren.


Overigens zijn er uiteraard situaties denkbaar waarin je besluit dat er geen plek in je leven is voor een kind. Maar dat doet niks af dat het alsnog een verrijking zou zijn. Jij mist het moedergen net zo goed als dat ik van tevoren ook het vadergen mistte. Nou, dat is er inmiddels wel hoor.

Zolang er mensen zijn die achteraf spijt hebben van het ouderschap, kun je niet concluderen dat kinderen altijd voor iedereen een verrijking zijn. En ik vind het onverstandig om die gok te nemen, want daar heb niet alleen ik last van, maar ook het kind. Dan maar geen "verrijkt" leven.

Lollypopje schreef op 01-03-2023 om 10:21:

[..]

Zolang er mensen zijn die achteraf spijt hebben van het ouderschap, kun je niet concluderen dat kinderen altijd voor iedereen een verrijking zijn. En ik vind het onverstandig om die gok te nemen, want daar heb niet alleen ik last van, maar ook het kind. Dan maar geen "verrijkt" leven.

Oh eens hoor. Maar ik denk dan ook dat je dat los moet zien. Het zou vast een verrijking zijn voor mijn leven om rijk te zijn, toch streef ik het niet na. Begrijp je? 

Hoeveel mannen praten er nou eigenlijk mee in deze draad? 
Over invullen en vooroordelen gesproken.

Elpisto schreef op 01-03-2023 om 10:28:

[..]

Oh eens hoor. Maar ik denk dan ook dat je dat los moet zien. Het zou vast een verrijking zijn voor mijn leven om rijk te zijn, toch streef ik het niet na. Begrijp je?

Pffff het is niet voor iedereen een verrijking, daar gaat het om, hoe graag jij ook anders wilt beweren. Mensen met spijt maken dat wel duidelijk, als het een verrijking was dan hadden ze namelijk geen spijt, en aangezien ik absoluut geen kinderwens heb is dat geen gok die ik ga nemen. Hoeveel ik blijkbaar ook mis als ik het niet doe.

maar ik laat het hierbij, je snapt het of niet en TO heeft verder niks aan deze discussie.

Elaine68 schreef op 01-03-2023 om 10:00:

[..]

Ik kan me dat van dat hummeltje zo goed voorstellen. En toch heb ik, als ik ouders en hun kinderen zie, regelmatig het gevoel dat "het nieuwtje eraf is". Een baby die vanuit de kinderwagen naar papa kijkt die op zijn mobiel zit. Ik snap daar niks van.

Je kunt ook niet 24/7 naar je kind kijken. En tóch een kind als levensverrijkend zien of als doel hebben. Het doet ook helemaal niks af aan de post dat het kan, maar niet hoeft. 

EmmaT schreef op 01-03-2023 om 10:30:

Hoeveel mannen praten er nou eigenlijk mee in deze draad?
Over invullen en vooroordelen gesproken.

Hier in elk geval eentje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.