Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Voorleesboekjes voor enig kind

Hallo allemaal,
Mijn man en ik willen maar één kindje. Ik vroeg mij af of er boekjes bestaan over geen broertje of zusje krijgen waardoor dit verstaanbaarder en mooi geïllustreerd is voor het enig kind?

Heb al wat opzoekwerk gedaan, maar er lijkt niets te vinden.


Battle-Royale schreef op 30-10-2022 om 10:34:

Wat voor nadelen hebben we het over?

Als je die zelf niet kunt verzinnen zijn we uitgepraat. 

Battle-Royale schreef op 30-10-2022 om 10:34:

Wat voor nadelen hebben we het over?

Jij ziet echt 0 nadelen van 1 kind? Dan heb je wel oogkleppen op. Overal zitten voor en nadelen aan. Geen kinderen, 1 kind, 2 kinderen of een half weeshuis. Alles heeft voor en nadelen. 

Dochter moet zich soms even alleen vermaken en als ze daar geen zin in heeft en wij geen tijd hebben is er geen broer of zusje in de buurt. 

Op vakantie is ze vaak alleen. Er mag wel een vriendje mee, maar dat kan niet elke vakantie. Nu is het een kind dat graag alleen is maar dat is natuurlijk niet voor elk kind zo. 

Als wij oud zijn en evt zorg nodig hebben staat zij er alleen voor. Misschien met hulp van een partner maar dat weet je nog niet. 

Van broers en zussen kun je ook van alles leren. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-10-2022 om 10:43

Kerstin75 schreef op 30-10-2022 om 10:38:

[..]

Als je die zelf niet kunt verzinnen zijn we uitgepraat.

Voor zover ik wist was ik niet met jou in gesprek? En heb jij altijd zo’n agressieve manier van forummen? 

Bijtje82

Bijtje82

30-10-2022 om 10:49

Decembermamma schreef op 30-10-2022 om 09:33:

[..]

Ach zo openlijk worstelen ze niet maar je hoort het tijdens de gesprekken he. Dan zeggen ze o wacht hebben L is nu bij M dat moet ik even in de gaten houden dat kan mis gaan. Of dochter R vraagt aan het moeder of B binnen blijft als zij met vriendje Q buiten gaat spelen.

Natuurlijk kun je heel veel kinderen in een huis proppen, stapelbedden een tweedeurs kast samen te delen aan zomer en winterkleding bij elkaar en geen privacy. Het is maar wat je je kinderen gunt. Twee huizen verder heb je inderdaad 3 kinderen in het huis waar wij ook in zitten onze gezamelijke buren klagen weleens over de herrie van ruzie makende kinderen dat kunnen wij ons voorstellen want wij horen die herrie ook, en onze directe buren horen wij zelden.

Wij zijn juist niet van de merkkleding een dure apparatuur maar af en toe erop uit vinden we heerlijk.

Ik vind dat je wel een heel negatieve kijk hebt op het gezinsleven.

Mijn zoon maakt makkelijk contact en was eigenlijk nooit alleen als wij op vakantie gingen. Hij had binnen de korst keren vriendjes en vriendinnetjes. Een vriendje meenemen op vakantie hebben wij nooit gedaan. Wij hadden echt geen zin om 2 a 3 weken op een kind van een ander te passen en om een vliegticket voor een ander kind te betalen.

watertoren schreef op 30-10-2022 om 10:54:

Mijn zoon maakt makkelijk contact en was eigenlijk nooit alleen als wij op vakantie gingen. Hij had binnen de korst keren vriendjes en vriendinnetjes. Een vriendje meenemen op vakantie hebben wij nooit gedaan. Wij hadden echt geen zin om 2 a 3 weken op een kind van een ander te passen en om een vliegticket voor een ander kind te betalen.

Vliegtickets zou ik ook niet snel betalen voor een ander kind. Wij gaan kamperen met de auto dus de enige extra kosten is wat meer eten en een keer entree van iets. Dus dat valt dan nog mee. Meestal gaan we de bossen/bergen is en zijn we op een gezellige camping. Dus dan heb je niet veel extra kosten. 

Gingergirl schreef op 30-10-2022 om 10:28:

[..]

Nee hoor ik zie bij beiden voor en nadelen. Ik bedoel het anders, dus was misschien niet duidelijk. Neem het voorbeeld van speelgoed; de een ervaart dat als beknibbelen als je bij meerdere kinderen minder vaak iets koopt, de ander die meer kinderen heeft ervaart dat als positief; leren delen, samen spelen. Ik kreeg vroeger ook meer speelgoed dan anderen en was daar zeker blij mee, maar het was ook nodig omdat je vaak jezelf moet vermaken.


Beide groepen kampen met vooroordelen en cliches; als je 1 kind hebt vinden mensen het zielig, zal wel verwend worden, kan het wel delen etc. En heb je meer kinderen krijg je weer opmerkingen; kinderen hebben zeker vaak ruzie, krijgen ze wel genoeg aandacht, kun je dat wel betalen etc.

Ik vind dat van dat delen altijd wel apart te horen, kinderen leren delen als ze met meer in een gezin zitten. Juist dat delen is iets wat ik enigstkinderen makkelijker zie doen dan kinderen uit gezinnen met meer kinderen.

Bijtje82 schreef op 30-10-2022 om 10:49:

[..]

Ik vind dat je wel een heel negatieve kijk hebt op het gezinsleven.

Hoezo ? Als wij in ons huis een tweede kind zouden hebben zouden ze in een stapelbed moeten slapen en dan is er 1 kledingkast die ze samen moeten delen er is gewoon niet meer ruimte. 

En een negatieve kijk is het niet het is de realiteit van wat we zien gebeuren. Natuurlijk zijn er gezinnen waar het wel goed gaat en leuk is maar ik zie om mij heen ook genoeg gezinnen waar het echt mis gaat. 

Bijtje82

Bijtje82

30-10-2022 om 11:49

Decembermamma schreef op 30-10-2022 om 11:30:

[..]

Hoezo ? Als wij in ons huis een tweede kind zouden hebben zouden ze in een stapelbed moeten slapen en dan is er 1 kledingkast die ze samen moeten delen er is gewoon niet meer ruimte.

En een negatieve kijk is het niet het is de realiteit van wat we zien gebeuren. Natuurlijk zijn er gezinnen waar het wel goed gaat en leuk is maar ik zie om mij heen ook genoeg gezinnen waar het echt mis gaat.

Omdat je het alleen maar over nadelen hebt.

Mijn dochters slapen ook in een stapelbed en delen een kledingkast en hun speelgoed. Tuurlijk trekken ze elkaars haren weleens uit de kop, maar over het algemeen spelen ze heerlijk samen. Schelen 13 maanden en ik kan echt genieten van hun samenspel, het gegiechel en de rollenspellen. Zelfs de oudste die nu 11 is gaat daar soms in mee. 

Nee het gaat niet altijd goed en ja soms is het druk. Maar het weegt niet op tegen alles wat ik ervoor terug krijg. 

Ben gezegend met uitslapers. Ze zijn vaak niet voor 8.30 wakker in het weekend.

Zijn geen moeilijke eters en zijn blij met kleine dingen. 

Als ik er straks niet meer ben dan hoop ik dat ze elkaar nog hebben. Dat is natuurlijk geen garantie, maar net zo min garantie dat een enig kind na zijn jeugd nog contact wil met zijn ouders.

Ik ken ook gezinnen die het met één kind behoorlijk verprutsen. Dus 1 of meer is geen garantie voor een gelukkig kind of tevreden ouders.

Battle-Royale schreef op 30-10-2022 om 10:43:

[..]

Voor zover ik wist was ik niet met jou in gesprek? En heb jij altijd zo’n agressieve manier van forummen?

Dat kun je ook aan jezelf vragen als je deze draad terugleest. Nee een voorleesboekje over een broertje of zusje legt niet uit aan je peuter waarom je er nog eentje bij krijgt maar legt uit wat hij of zij kan verwachten.

Decembermamma schreef op 30-10-2022 om 11:26:

[..]

Ik vind dat van dat delen altijd wel apart te horen, kinderen leren delen als ze met meer in een gezin zitten. Juist dat delen is iets wat ik enigstkinderen makkelijker zie doen dan kinderen uit gezinnen met meer kinderen.

Het is een verschil of je je speelgoed moet delen met een vriendje wat een uurtje komt spelen of een neefje wat een keer komt logeren dan met siblings die er altijd zijn en bv speelgoed wat van de kinderen samen is. Is niet te vergelijken.

 Ik kon ook altijd goed delen met andere kinderen en maakte makkelijk vriendjes maar dat kwam vooral voort uit " pleasing gedrag " (weet even het Nederlandse woord niet), als enig kind moet je wel wil je aanspraak hebben. Ik zie het bv bij het klasgenootje van mijn zoon die als enige van de klas geen siblings heeft, die staat elke woe middag als een soort havik iedereen af te jagen of ze mag komen spelen of dat anderen bij haar komen, en dan tranen me tuiten als anderen niet kunnen. Dan ben ik toch wel blij dat mijn kinderen die druk niet hebben van verplicht moeite moeten doen.

Net zoals jezelf goed kunnen vermaken, zelfs met clubjes en speelafspraken zit je toch het meerendeel van de tijd in je uppie, logisch dat je, jezelf dan alleen kunt vermaken. Dat is meer een gevolg niet perse een eigenschap. Kinderen met siblings kunnen zich ook prima zelf vermaken maar daar hebben zij meer keus in, dat is wel een verschil.

Gingergirl schreef op 30-10-2022 om 12:47:

[..]

Het is een verschil of je je speelgoed moet delen met een vriendje wat een uurtje komt spelen of een neefje wat een keer komt logeren dan met siblings die er altijd zijn en bv speelgoed wat van de kinderen samen is. Is niet te vergelijken.

Ik kon ook altijd goed delen met andere kinderen en maakte makkelijk vriendjes maar dat kwam vooral voort uit " pleasing gedrag " (weet even het Nederlandse woord niet), als enig kind moet je wel wil je aanspraak hebben. Ik zie het bv bij het klasgenootje van mijn zoon die als enige van de klas geen siblings heeft, die staat elke woe middag als een soort havik iedereen af te jagen of ze mag komen spelen of dat anderen bij haar komen, en dan tranen me tuiten als anderen niet kunnen. Dan ben ik toch wel blij dat mijn kinderen die druk niet hebben van verplicht moeite moeten doen.

Net zoals jezelf goed kunnen vermaken, zelfs met clubjes en speelafspraken zit je toch het meerendeel van de tijd in je uppie, logisch dat je, jezelf dan alleen kunt vermaken. Dat is meer een gevolg niet perse een eigenschap. Kinderen met siblings kunnen zich ook prima zelf vermaken maar daar hebben zij meer keus in, dat is wel een verschil.

Precies dat. Nog erger: Mijn neef die ook enigstkind was kon prima zijn speelgoed delen als een vriendje een uurtje kwam spelen maar als wij 3 dagen kwamen logeren was het een heel ander verhaal. De verbazing ook bij hem dat hij bij ons moest wachten met eten tot iedereen iets op zijn bord had, dat mijn kinderen zelf drinken haalden en hij het kreeg (ik kan niet voor meer dan 2 personen drinken meesjouwen dus dat deden ze altijd zelf). Ook altijd als eerste opscheppen, de voor hem lekkerste toetjes meteen pakken, niet vragen of iemand ook iets wil als hij wel iets ging halen uit de keuken, bij het ontbijt ook altijd als eerste het brood pakken. Natuurlijk kan dat in het karakter zitten maar met een brusje erbij leer je dat wel af.


Decembermamma schreef op 30-10-2022 om 11:26:

[..]

Ik vind dat van dat delen altijd wel apart te horen, kinderen leren delen als ze met meer in een gezin zitten. Juist dat delen is iets wat ik enigstkinderen makkelijker zie doen dan kinderen uit gezinnen met meer kinderen.

Het hele simpele principe: Wat betekent "kiezen of delen"? Kent jouw kind dat?

Battle-Royale schreef op 30-10-2022 om 10:43:

[..]

Voor zover ik wist was ik niet met jou in gesprek? En heb jij altijd zo’n agressieve manier van forummen?

Hahahahahaha serieus? Hoe omschrijf jij jouw manier van discussiëren dan? En niet alleen in dit draadje, maar in het algemeen?

Kerstin75 schreef op 30-10-2022 om 13:01:

[..]

Precies dat. Nog erger: Mijn neef die ook enigstkind was kon prima zijn speelgoed delen als een vriendje een uurtje kwam spelen maar als wij 3 dagen kwamen logeren was het een heel ander verhaal. De verbazing ook bij hem dat hij bij ons moest wachten met eten tot iedereen iets op zijn bord had, dat mijn kinderen zelf drinken haalden en hij het kreeg (ik kan niet voor meer dan 2 personen drinken meesjouwen dus dat deden ze altijd zelf). Ook altijd als eerste opscheppen, de voor hem lekkerste toetjes meteen pakken, niet vragen of iemand ook iets wil als hij wel iets ging halen uit de keuken, bij het ontbijt ook altijd als eerste het brood pakken. Natuurlijk kan dat in het karakter zitten maar met een brusje erbij leer je dat wel af.


Dat was bij mij ook wel zo. Niet dat ik niet goed opgevoed ben ofzo maar je hoeft simpelweg niet vaak te delen of op je beurt te wachten, te overleggen wie welk toetje eet, welk programma er gekeken wordt etc. Is gewoon een gevolg. Het is niet beter of slechter maar wel anders.

 Toen ik 19 was en met mijn ex ging samenwonen ( die kwam uit een gezin met 6 kinderen) was het verschil tussen ons groot op die punten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.