Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Relatie gaat niet zo lekker..

hoi allemaal, ben heel benieuwd naar hoe jullie je relatie goed houden in combinatie met jonge kinderen en je werk. 
Onze relatie gaat niet zo goed momenteel, mijn partner heeft twijfels over zijn gevoel voor mij. Het woord scheiding is gevallen.. ik wil dit niet! Ik ben bang dat ik teveel heb gegeven voor mijn partner en kinderen, en mezelf heb weggemoffeld de laatste jaren. Waardoor ik geen hobby's heb, vrijwel geen tijd voor mezelf, geen vrienden. Ik gaf alles voor mijn partner en kinderen.. helaas ten koste van mijn eigen leven. Kom ik nu achter, hopelijk nog niet te laat. Hoe verander ik dit? 
Hoe zorg ik ervoor dat ik naast mijn gezin ook meer mijn eigen leven krijg? Dat mijn partner weer nieuwsgierig wordt? Dat hij denkt hey wat gebeurt hier? Dat ik weer de aandacht trek? 
Ben benieuwd hoe jullie dit doen, hoe jullie je relatie goed houden in de tropenjaren. 


Wat rot voor je
Maar eigenlijk geef je het antwoord zelf ook al. Leer wat nieuwe mensen kennen, ga sporten, nieuwe hobby zoeken. 

door het vooral voor jezelf te doen en niet om je partners interesse weer op te wekken. 
Was jij ontevreden met je leven voor je partner diens onvrede kenbaar maakte?

Je zet jezelf opzij voor iemand die je dan niet meer leuk vindt omdat je geen eigen leven hebt. Hoe krom is dat? Ga een weekje op vakantie en laat partner achter met de kinderen en de zooi. Kan hij gaan raden of je braaf in je hangmat bent blijven liggen, of in de lokale salsa club stevig getongd heb met de lokale bevolking. Wordt het ook weer spannend voor hem.

Serieus: laat je partner meer doen in het huishouden en met de kinderen. Stop met jezelf opzij zetten. Bouw een leven op voor jezelf, niet omdat hij dat aantrekkelijk vindt. 

Als hij denkt beter te krijgen? Ga 
Stel co ouderschap voor 
Week op week af 
Er gaat een boeiende wereld voor hem open 

Inderdaad. Wat vond je leuk om te doen voor je kinderen kreeg? Wat maakt dat je alleen nog maar tijd besteed aan je werk en je gezin? Is jullie taakverdeling niet goed in huis? Heb je een baan voor veel uur in de week? Misschien kun je het iets rustiger aan doen zodat je wat energie overhoudt voor een paar dagdelen in de week voor jezelf. 

 Hier altijd ca 2 avonden in de week aan hobby dan wel vriendenbezoek besteed, ook toen de kinderen echt klein waren. Ook in het weekend ging ik wel eens een dagje op stap, en zodra ze groter waren ook wel eens een weekendje weg (op bezoek bij vriendin die ver weg woont, of op stap met de sportclub).
  Mijn man onderneemt niks buiten de deur behalve zijn werk en dat maakt hem wel wat saai vind ik (niet dat ik denk aan scheiden, maar áls ik zou nu en dan een slechte bui heb denk ik wel eens, had ik maar een man met een leuke hobby). Ik weet niet of dat zou kunnen spelen bij jouw man? 

Maar wat wil jij? Ik lees dat je wil veranderen voor je partner, maar veranderen voor een ander werkt slechter dan veranderen voor jezelf. Ik besefte tijdens mijn burnout dat er iets moest veranderen en ben naast mijn teamsport begonnen met boksen.

Ow en:
https://www.mv-gestalttherapie.nl/blog/kan-mijn-gevoel-terugkomen/

Ik denk dat er twee dingen spelen die jij aan elkaar gekoppeld hebt maar die ook los van elkaar kunnen staan.
1. Je man heeft twijfels
2. Je bent jezelf kwijtgeraakt de afgelopen jaren

Ik raad je aan om met je man in gesprek te gaan en om voor jezelf na te gaan wat je mist en wat je weer wilt gaan oppakken.

Ik denk dat het naast ieder een eigen leven ook belangrijk is om een leven samen zonder kinderen te hebben. Laat minstens eens per maand een oppas komen en ga iets leuks doen. Bijvoorbeeld samen een avond dansen, naar de film, wat eten, een massage workshop, picknicken, schaatsen, museum, theater etc. Boek eens een weekend weg zonder kinderen. Praat dan ook niet alleen over de kinderen maar ook en vooral over andere gezamenlijke interesses, dromen en ambities.

een relatie bestaat mijn inziens uit geven en nemen. 
Zoals het nu beschrijft heb je heel veel gegeven en ben je bereid om je nu weer aan te passen.
Wat maakt dat jij denkt dat jij je moet aanpassen en veranderen. Ben jij de enigste die verantwoordelijk is voor een succesvolle relatie? 
Op welke momenten Neem jij nu onvoorwaardelijk en zonder of weinig schuldgevoel? 

Jullie zijn in de gezins BV gerold. Goed dat je man zich uitspreekt over zijn gevoel. Het schud je zo te lezen wakker. Want het zijn tropenjaren met werk, huishouden, jonge kinderen en een relatie. Dat laatste vergt investering van twee kanten. Goede tips hierboven om huishouden en kinderen ook eens volledig op zijn bord te zetten terwijl jij op pad gaat. Maar hebben jullie nog wel goede verbinding? 

En wat gaat niet goed tussen jullie? 

Je zegt dat je wil veranderen. Uit ervaring kan ik zeggen dat nieuwe dingen doen, samen of alleen of juist met anderen, heel veel kan brengen. Ga dingen ondernemen! Begin met zelf te veranderen. Ga sporten. Spreek allereerst weer af met je vriendinnen. Of familie. Of nieuwe meiden via vriendinnen zoek sites. Bouw ook een wereld op voor jezelf naast die van jullie samen. 

Je wil hem verrassen? Nieuwsgierig maken? Regel komend weekend oppas voor de kids. Boek een verassing weekendje weg alleen met hem met een bijzondere activiteit. Of simpeler met een avondje hem sensueel verrassen, kaarsjes, mooie lingerie, tut jezelf op, dat kan weer voor verbinding zorgen. Mannen zijn vaak makkelijk daarin: intimiteit en visuele stimulatie bieden. Dat geeft ze goed gevoel. En mannelijk gevoel. 

Als de relatie echt in zwaar weer zit is therapie dan een optie voor jullie? 

Misschien deze blogs lezen en hem ook laten lezen:  https://www.mv-gestalttherapie.nl/blog/mijn-gevoel-is-weg/

Ik wil ook meteen zorg uiten. Het kan ook zijn dat je partner buiten de deur aan het kijken is geslagen. En het woord scheiden viel. Vreemdgaan of dat nou zoenen is of meer ontkennen partners altijd. Maar wees alert en misschien toch vragen naar eerlijkheid of er soms iets speelt rondom andere vrouw. Misschien zoekt je man spanning. Gewild worden. Waardering. Mist hij de vrouw die je was. Niet dat jij dat moet gaan invullen maar onderzoeken wat jij nodig hebt en wat hij nodig heeft is belangrijk. 

Allereerst, ik vind dit ontzettend rot voor je. Zal ook rauw op je dak vallen.

Maar je schrijft: 
"Onze relatie gaat niet zo goed momenteel, mijn partner heeft twijfels over zijn gevoel voor mij. Het woord scheiding is gevallen.."

Zijn gevoel voor jou, daar heeft hij dus twijfels over. Wat zou er dan volgens hem precies moeten veranderen om dat gevoel voor jou weer terug te krijgen? Heeft hij dat ook duidelijk gemaakt? 

Het is eigenlijk vrij normaal dat een relatie in de periode van jonge kinderen minder goed aanvoelt. Ik ben van mijzelf aartstrouw, ook mijn man is dat. Daarmee 'doorsta' je deze periodes. Het hoeft niet altijd 'goed' te voelen, je verliefd te voelen, of twijfelloos, als je maar trouw bent en hierdoor heen groeit. Heel normaal dat de ander van zijn 'voetstuk' valt. En dat jij ervan af valt. Dat de minder leuke kanten naar boven komen. Dat verdiept een relatie, dat verdiept jouzelf. 
Dat je met jonge kinderen weinig eigen leven overhoudt, dat is ook gewoon zo. Heel mooi dat je verlangt naar iets voor jezelf. Volg een bijscholing, cursus, ga inderdaad iets doen wat je leuk vindt, wat jou vlot trekt. Heb ik ook gedaan in die periode. En wees gewoon trouw, alle twee, doorsta en doorleef deze periode, dat is liefde.

voordat je nieuwe vrienden gaat zoeken, een week met vakantie gaat en boel aan hem laat, of kanten slipjes gaat bestellen om hem te verleiden is het volgens mij vooral belangrijk dit samen te bespreken. Dit zijn bij uitstek géén onderwerpen om in je eentje op te lossen. 

Hebben jullie er uitgebreid en herhaaldelijk over gesproken en naar elkaar geluisterd? Kunnen jullie je wensen en verlangens goed onder woorden brengen? Begrijpen jullie elkaars wensen en verlangens? Kunnen best lastige gesprekken zijn waarin verbinding krijgen en echt luisteren ongelooflijk lastig is. Zouden jullie openstaan voor een therapeut die daarbij helpt? Zo ja dan raad ik een therapeut aan die werkt volgens de EFT therapie vorm. 

Ik denk dat je hem ook eens moet vragen of er niet een andere dame is met wie hij zo goed kan praten. Dit soort ‘niet meer zo leuk, het gevoel is weg’-praat komt meestal niet uit een hoge boom vallen. Dan kun je wel in paniek schieten en jezelf proberen te verbeteren, maar dan ben je de verkeerde strijd aan het voeren.

Een heel goed idee om oude vriendschappen nieuw leven in te blazen en nieuwe vrienden te gaan maken. Niet om interessanter te worden voor je man,  maar om mensen te hebben op wie je kan terugvallen als hij inderdaad zou willen scheiden.

En ook al trekken jullie de relatie weer vlot, vrienden naast je relatie zijn altijd een goed idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.