Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Julali schreef op 02-10-2021 om 11:11:

De vraag is of het een vrije keuze is. Ik denk het in heel veel gevallen niet.

Mensen kunnen ook gelukkig zijn met een wat minder vrije keuze. 

Je schetst hier voortdurend een theoretisch, in jouw ogen ideaalplaatje van hoe een gezin zou moeten functioneren in deze maatschappij. 
Waarom dat niet werkt:
- De praktijk is weerbarstiger dan de  theorie en is constant aan verandering onderhevig. 
- Ieder mens/gezin is uniek, wat voor de één werkt, loopt spaak bij een ander. 

Je kunt mensen niet in een mal proppen. 

De lol is er het snelste af bij massaal negeren. 

Vialiva schreef op 02-10-2021 om 11:18:

Je schetst hier voortdurend een theoretisch, in jouw ogen ideaalplaatje van hoe een gezin zou moeten functioneren in deze maatschappij.
Waarom dat niet werkt:
- De praktijk is weerbarstiger dan de theorie en is constant aan verandering onderhevig.
- Ieder mens/gezin is uniek.wat voor de één werkt, loopt spaak bij een ander.

Je kunt mensen niet in een mal proppen.

Dat wil ik ook niet.

Veranderingen zijn altijd moeilijk, maar soms zijn ze nodig. Anders hadden vrouwen nog steeds niet mogen stemmen. En dan hadden vrouwen nog steeds niet mogen werken nadat ze getrouwd waren. 

Dan waren we nog steeds overtuigd dat een man niet kan leren hoe een wasmachine werkt en dat hij niet in staat is zijn eigen kind te verschonen, te knuffelen en te voeden. 

Het is jammer als mensen een bepaalde kant op worden geduwd puur om hun geslacht. Dat bepaalde deuren gesloten blijven, omdat je een vagijn hebt, of een piemel. Dat ervan wordt uitgegaan dat je bepaalde dingen wel kunt en andere dingen niet. 

Als jij liever thuis bent en je hebt financieel alles op orde, dan zou ik de laatste zin die daar iets van vindt. Feit is alleen dat de meeste tbm hun zaken helemaal niet op orde is en in plaats daarvan een groot risico hebben om in armoede te vervallen. 

Dat kan direct zijn, of pas wanneer er geen pensioen blijkt te zijn. Of wanneer die kostwinner die jou al die jaren heeft onderhouden ineens ziek wordt of komt te overlijden. In heel veel gevallen is het dan helemaal niet zo goed geregeld voor vrouw en kinderen. 


Julali schreef op 02-10-2021 om 10:00:

[..]

Hopelijk doen vrouwen ook nog wat zij zelf willen en volgen zij hun ambities en dromen in plaats van te stoppen met hun eigen bezigheden om hun man en de rest van de wereld te pleasen en te dienen. Ik word hier echt een beetje droevig van.

Ik weet dat heel veel vrouwen leven naar de verwachtingen van anderen en ik weet dat deze verwachtingen alom aanwezig zijn in onze maatschappij, maar hopelijk begint het in 2021 eens door te dringen dat niet alles draait om het belang van de man. Jouw wensen en voorkeuren zijn zeker zo belangrijk. Je hoeft niet thuis te blijven jarenlang met een schort om en een poetsdoek, omdat je man dat zo fijn vindt. Echt niet.


Ik ken echt, serieus waar, mensen die heel erg blij worden van lekker het huishouden doen. Die ervan houden om alles schoon te maken op de manier zoals ze zelf willen, uitgebreid te koken, (moes)tuinieren kamerplantjes kweken, het interieur piekfijn inrichten. En stress krijgen bij het idee dat ze buitenshuis verantwoordelijkheden zouden moeten hebben. Het zijn wel vrij introverte huismussen over het algemeen. Maar dat mag, en het is daar supergezellig en je bent altijd welkom. Dat is óók heel wat waard. 

Heeft niks te maken met wat hun man ervan vindt, sterker nog, de man vindt vaak dat ze wel zouden moeten werken nu de kinderen groter zijn. 

--- schreef op 02-10-2021 om 10:39:

[..]

jMaar je punt is duidelijk: voor heel veel mensen is een baan gewoon werken. Niets meer niets minder. Niks mis mee. Ik vind het pas verdrietig worden als deze mensen praten over 'dan ga ik genieten' als ze het hebben over de periode na hun pensioen.

Bah, wat neerbuigend. 

Mevrouw75 schreef op 02-10-2021 om 11:12:

[..]

Mensen kunnen ook gelukkig zijn met een wat minder vrije keuze.

Klopt. Je maakt de voor jou (!) beste keuze, maar wel binnen de mogelijkheden. En vervolgens bepaalt die keuze -wat je ook kiest- ook weer je toekomstige mogelijkheden. 

--- schreef op 02-10-2021 om 10:39:

[..]

ja ik had het over dezelfde groep. De vaklui kunnen ook van mbo 1 naar mbo 2 naar mbo 3 naar mbo 4 en naar hbo als ze dat willen. Dan gaan ze van onder begeleiding werken (1) , naar zelfstandig werken (2) naar leidinggeven (3) en werkvoorbereiden, berekenen etc (4). Vaak kan dat ook zonder opleiding. Ik wil niet dat je denkt dat timmermannen, tuinmannen, loodgieters, elektromonteurs mv allemaal altijd hun hele leven hetzelfde doen. Je kunt dus opklimmen. Een kassière kan ook opklimmen neem ik aan binnen een supermarkt.

Niet iedereen kan dat. Ondanks dat de overheid wil dat iedereen minstens een HBO opleiding heeft is dit gewoon niet voor iedereen weggelegd. En dat is prima, want het lager geschoolde werk is minstens zo belangrijk. Mensen met een HBO opleiding willen doorgaans niet het vuilnis ophalen bijvoorbeeld. En als niemand dat meer wil hebben we toch een groot probleem met zijn allen. 

_melon schreef op 02-10-2021 om 11:23:

De lol is er het snelste af bij massaal negeren.

Nou. 

Ik vind het ook wel knap dat mensen er nog energie in steken.

Er valt geen open gesprek te houden met verschillende invalshoeken als er kennelijk maar “één juiste manier bestaat”. Dat lijkt wel wat op die religieuze types, of een wappie, die zien ook alleen hun eigen waarheid en discussiëren ook zo.

Julali schreef op 02-10-2021 om 09:31:

[..]

Maar dat hoeft toch niet in het weekend? Mijn man en ik zijn allebei een volledige dag thuis doordeweeks, dat zijn de dagen dat we het huishouden doen.

Dan komt de schoonmaker nog een halve dag, daarmee is alles wel gedaan. Zoveel tijd kost het nou ook weer niet.

Ik draai elke dág minstens drie wassen. Of mijn man, of de gastouder. Als we dat allemaal zouden laten liggen voor de dag dat we geen betaald werk verrichten zouden we verzuipen in het wasgoed denk ik. 

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 12:28:

[..]

Ik draai elke dág minstens drie wassen. Of mijn man, of de gastouder. Als we dat allemaal zouden laten liggen voor de dag dat we geen betaald werk verrichten zouden we verzuipen in het wasgoed denk ik.

Drie per dag

Dat heb ik dus alleen vlak voor we op vakantie gaan en vlak erna. Doe je de bedden elke dag of zo? Of draai je halfvolle machines? 

yette schreef op 02-10-2021 om 12:33:

[..]

Drie per dag

Dat heb ik dus alleen vlak voor we op vakantie gaan en vlak erna. Doe je de bedden elke dag of zo? Of draai je halfvolle machines?

In ieder geval een bonte, een witte en een hete. Daarnaast vaak nog een keer wol- of fijne was of beddengoed inderdaad. De machine is niet altijd helemaal vol, wij hebben zo’n ding dat de lading weegt en dan bepaalt hoeveel water en wasmiddel nodig is. 

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 12:35:

[..]

In ieder geval een bonte, een witte en een hete. Daarnaast vaak nog een keer wol- of fijne was of beddengoed inderdaad. De machine is niet altijd helemaal vol, wij hebben zo’n ding dat de lading weegt en dan bepaalt hoeveel water en wasmiddel nodig is.

Oh, dat verklaart het wel. 

Wij draaien alleen volle machines, dus dat zijn er vrijwel nooit drie per dag. Zelfs niet toen ons eigen kwartet nog klein en niet helemaal zindelijk was en ook niet toen we er twee ama's bij hadden die drie keer per dag iets anders aan wilden. Gelukkig. Wassen is niet onze hobby. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-10-2021 om 12:48

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 12:28:

[..]

Ik draai elke dág minstens drie wassen. Of mijn man, of de gastouder. Als we dat allemaal zouden laten liggen voor de dag dat we geen betaald werk verrichten zouden we verzuipen in het wasgoed denk ik.

Jeetje... Ik draai 3 tot max 4 wassen per week. Ik ben dan wel alleen met een puber. 

Wel een machine waar veel in kan, max 10 kg voor katoen.  En hij weegt het gewicht en past programma en hoeveelheid wasmiddel hier op aan.

Wij zijn met z'n 4en (waarvan 1 spuger en 1 superpoeper) en ik heb gemiddeld 6 wassen per week.
1x werkkleding, 2x fijne was, 1x beddengoed, 1x handdoeken en 1x een onvoorziene kinderwas.

Ik sorteer niet op wit (hebben we bijna niet), bont (alle kleding is bont imo), kookwas of extra heet. Dat vind ik echt onnodig.
Probeer de trommel altijd zo vol mogelijk te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.