Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


dan

dan

02-10-2021 om 10:38

watertoren schreef op 01-10-2021 om 20:34:

[..]

Tja, maar mijn man was wel veel gelukkiger met onze taakverdeling en dat hij in huis echt niks hoefde te doen. Vrijdag was het weekend en wij hoefden beiden niks te doen. Ik praat in het verleden omdat mijn man overleden is maar hij was echt gelukkig met onze taakverdeling. En in hele deze discussie zeg ik van laat mensen in hun waarde Brandt mensen niet af omdat andere keuzes hebben gemaakt dan jullie.

Dat kan natuurlijk ook. Het was niet dat mijn man wilde dat ik bleef werken na de geboorte van onze zoon maar dat wilde ik zelf. Hij vindt het overigens niet erg om iets te doen in het huishouden en ik heb er juist een hekel aan. 

---

---

02-10-2021 om 10:39

Herfstappeltaart schreef op 02-10-2021 om 09:10:

[..]

Ik had het over mensen die achter de kassa zitten, handarbeid doen. De vroegere "arbeider" m/v.

Deze groep mensen (en dat is een hele grote groep) heeft meestal geen carrière maar doet heel hun leven hetzelfde werk.

Er wordt in dit soort discussies vaak veel te veel over werk gesproken alsof het allemaal vreselijk boeiend en uitdagend is. Dat is het voor heel veel mensen helemaal niet. Gewoon werk...brood op de plank.

ja ik had het over dezelfde groep. De vaklui kunnen ook van mbo 1 naar mbo 2 naar mbo 3 naar mbo 4 en naar hbo als ze dat willen. Dan gaan ze van onder begeleiding werken (1) , naar zelfstandig werken (2) naar leidinggeven (3) en werkvoorbereiden, berekenen etc (4). Vaak kan dat ook zonder opleiding. Ik wil niet dat je denkt dat timmermannen, tuinmannen, loodgieters, elektromonteurs mv allemaal altijd hun hele leven hetzelfde doen. Je kunt dus opklimmen. Een kassière kan ook opklimmen neem ik aan binnen een supermarkt. 

Maar je punt is duidelijk: voor heel veel mensen is een baan gewoon werken. Niets meer niets minder. Niks mis mee. Ik vind het pas verdrietig worden als deze mensen praten over 'dan ga ik genieten' als ze het hebben over de periode na hun pensioen. 

---

---

02-10-2021 om 10:40

RodeKrullenbol schreef op 02-10-2021 om 09:24:

En hoeveel vrouwen die betaalde arbeid verrichten kunnen daarmee nu eigenlijk daadwerkelijk economisch onafhankelijk van hun partner zijn? Met zoveel hypotheken die slechts kunnen worden opgebracht met twee inkomens.

Ook als je het zo bekijkt is het ideaal van de neoliberale powerfeministes nogal wereldvreemd.

daar is sociale huur toch voor? Als je een huis kunt krijgen. Maar waarom je nu alleen praat over kopen is mij een raadsel. 

Voor heel veel mannen geldt precies hetzelfde, die hebben gewoon een baan, zonder carrièrekansen. Die vinden hun werk ook echt niet allemaal leuk en uitdagend. 

Gek genoeg hoor ik die mannen nooit over stoppen. Ik hoor ook nooit een vrouw zeggen dat haar man best had mogen stoppen met werken toen de kinderen kwamen, maar dat hij het zelf zo graag wilde en dat hij dus maar door is gegaan.

De manier waarop we praten en aankijken tegen het betaalde werk van vrouwen en mannen is nog steeds fundamenteel anders. Veel mensen zijn er zo aan gewend, dat ze het niet eens opmerken. 

Julali schreef op 02-10-2021 om 10:00:

[..]

Hopelijk doen vrouwen ook nog wat zij zelf willen en volgen zij hun ambities en dromen in plaats van te stoppen met hun eigen bezigheden om hun man en de rest van de wereld te pleasen en te dienen. Ik word hier echt een beetje droevig van.

Ik weet dat heel veel vrouwen leven naar de verwachtingen van anderen en ik weet dat deze verwachtingen alom aanwezig zijn in onze maatschappij, maar hopelijk begint het in 2021 eens door te dringen dat niet alles draait om het belang van de man. Jouw wensen en voorkeuren zijn zeker zo belangrijk. Je hoeft niet thuis te blijven jarenlang met een schort om en een poetsdoek, omdat je man dat zo fijn vindt. Echt niet.


Huh? En eerst liep je hier de hele tijd te verkondigen dat mannen zo zielig zijn, omdat zij het inkomen moeten binnen harken en ze zo niet eens bij hun kinderen kunnen zijn, dankzij die luie vrouwtjes?

Julali schreef op 02-10-2021 om 10:46:

Voor heel veel mannen geldt precies hetzelfde, die hebben gewoon een baan, zonder carrièrekansen. Die vinden hun werk ook echt niet allemaal leuk en uitdagend.

Gek genoeg hoor ik die mannen nooit over stoppen. Ik hoor ook nooit een vrouw zeggen dat haar man best had mogen stoppen met werken toen de kinderen kwamen, maar dat hij het zelf zo graag wilde en dat hij dus maar door is gegaan.

De manier waarop we praten en aankijken tegen het betaalde werk van vrouwen en mannen is nog steeds fundamenteel anders. Veel mensen zijn er zo aan gewend, dat ze het niet eens opmerken.

Dat komt omdat je niet zo goed luistert. 

Vialiva schreef op 02-10-2021 om 10:46:

[..]

Huh? En eerst liep je hier de hele tijd te verkondigen dat mannen zo zielig zijn, omdat zij het inkomen moeten binnen harken en ze zo niet eens bij hun kinderen kunnen zijn, dankzij die luie vrouwtjes?

Ja dus? 

Mevrouw75 schreef op 02-10-2021 om 10:51:

[..]

Dat komt omdat je niet zo goed luistert.

Nou nee. Over het algemeen denken mannen niet eens aan stoppen wanneer ze kinderen krijgen. Mannen die kinderen krijgen gaan gemiddeld meer werken ipv minder. De kosten stijgen immers en iemand moet daarvoor betalen en dus werken. 

Julali schreef op 02-10-2021 om 10:55:

[..]

Ja dus?

Je spreekt jezelf dus tegen.

Vialiva schreef op 02-10-2021 om 10:59:

[..]

Je spreekt jezelf dus tegen.

Nee, waar lees je dat? Kun je het uitleggen? 

Julali schreef op 02-10-2021 om 10:57:

[..]

Nou nee. Over het algemeen denken mannen niet eens aan stoppen wanneer ze kinderen krijgen. Mannen die kinderen krijgen gaan gemiddeld meer werken ipv minder. De kosten stijgen immers en iemand moet daarvoor betalen en dus werken.

Ja en? 
jij zegt dat je het niet hoort. Dat betekent echt dat je niet goed luistert. En leest, dat weet ik zeker, want ikzelf heb die verhalen onder je neus gewreven. 

Je laatste zin is nogal onzin. Niet alleen je laatste. 

Wederom: ik word een beetje verdrietig van oogkleppen. 

Mevrouw75 schreef op 02-10-2021 om 11:01:

[..]

Ja en?
jij zegt dat je het niet hoort. Dat betekent echt dat je niet goed luistert. En leest, dat weet ik zeker, want ikzelf heb die verhalen onder je neus gewreven.

Je laatste zin is nogal onzin. Niet alleen je laatste.

Wederom: ik word een beetje verdrietig van oogkleppen.

Dus de kosten stijgen niet als je kinderen krijgt? 

Julali schreef op 02-10-2021 om 11:05:

[..]

Dus de kosten stijgen niet als je kinderen krijgt?

Ik heb het over de zin, niet over een frase. 

Julali schreef op 02-10-2021 om 10:00:

[..]

Hopelijk doen vrouwen ook nog wat zij zelf willen en volgen zij hun ambities en dromen in plaats van te stoppen met hun eigen bezigheden om hun man en de rest van de wereld te pleasen en te dienen. Ik word hier echt een beetje droevig van.

Ik weet dat heel veel vrouwen leven naar de verwachtingen van anderen en ik weet dat deze verwachtingen alom aanwezig zijn in onze maatschappij, maar hopelijk begint het in 2021 eens door te dringen dat niet alles draait om het belang van de man. Jouw wensen en voorkeuren zijn zeker zo belangrijk. Je hoeft niet thuis te blijven jarenlang met een schort om en een poetsdoek, omdat je man dat zo fijn vindt. Echt niet.


Dat voortdurend inhakken op mensen die blij zijn met hun eigen keuze, word je daar nou gelukkiger van? Het komt nogal gefrustreerd over namelijk. 

Hier ook weer. 

We leven in een welvarend, vrij land. Iedereen heeft een opleiding kunnen volgen en kan binnen de mogelijkheden zelf kiezen hoe ze hun leven inrichten. Oók vrouwen die besluiten dat ze liever (tijdelijk) thuis blijven voor de kinderen. Geen enkele reden om droevig te zijn. Integendeel 

Ik vind eigenlijk dat je ongelukkig over komt. Alle andere (al dan niet werkende) vrouwen in deze discussie focussen vooral op het hoe en waarom van hun eigen keuzes. Jouw focus lijkt te liggen op het afkraken van thuisblijfmoeders. Het lijkt wel of je er moeite mee hebt dat niet iedereen jouw ideale levenspad ambieert. Da's jammer. De bevestiging dat je goed hebt gedaan aan je keuze, moet namelijk vanuit jezelf komen. 

De vraag is of het een vrije keuze is. Ik denk het in heel veel gevallen niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.