Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Duiveninhetnieuws schreef op 29-09-2021 om 11:28:

[..]

Altijd fijn om te horen dat je dom bezig bent. Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd, ben er blij mee, was bewuste keuze. Mijn man verdient inmiddels minder dan ik (was eerst omgekeerd), dus als we uit elkaar gaan zal ik moeten dokken. Nou en? Dankzij hem kan ik werken zoals ik doe, met alle extra vergaderingen in de avond. Onze ‘rijkdom’ hebben we samen vergaard.

En al dat gepraat over ambitie. Op m’n werk lopen ze ook altijd te zeuren over je persoonlijke ontwikkelingsplan. Waarom mag je niet gewoon tevreden zijn met hoe iets is, waarom moet het altijd meer/beter/groter/duurder? Goede vakmensen moet je met een lampje zoeken, terwijl er legio mensen zijn met hoge opleidingen waarmee geen droog brood te verdienen valt.

Dat onderste stuk wilde ik ook zeggen.

Al dat gezeik over carrière en dat je jezelf " wil ontwikkelen "

Ik wil dat helemaal niet, ik werk in de gehandicaptensector en lees thuis wetenschappelijke boeken.  En daar wil ik verder niets mee, alleen interesse ( in heelal etc)

irmama schreef op 29-09-2021 om 14:06:

[..]

Dat onderste stuk wilde ik ook zeggen.

Al dat gezeik over carrière en dat je jezelf " wil ontwikkelen "

Ik wil dat helemaal niet, ik werk in de gehandicaptensector en lees thuis wetenschappelijke boeken. En daar wil ik verder niets mee, alleen interesse ( in heelal etc)

Dat gaat ook alleen maar  op voor mensen met Een Hele Interessante Baan.

Er wordt vaak vergeten dat het gros van de mensen gewoon Werk heeft en geen Carrière. Kassamedewerkers, thuiszorgmedewerkers, lassers, stukadoors, timmerlieden, koks, bakkers, noem maar op. 

Als je je intellectueel wilt ontwikkelen kan dat prima buiten je werk om.

Ik denk persoonlijk niet dat ik het zou kunnen (fulltime thuisblijven). Niet vanwege ontwikkeling ofzo (dat staat voor mij los van werk), maar wel vanwege de financiële onafhankelijkheid die ik nu heb en niet op wil geven. Dat geldt ook voor andere dingen: ik wil alles zelf kunnen doen. Inmiddels ben ik ook een keer gescheiden en misschien ben ik mij er daarom persoonlijk (teveel) van bewust dat een partner geen zekerheid is. Ik zie dat heel erg terug in mijn huidige partnerschap: de lasten zijn heel gebalanceerd verdeeld. Financieel, plezieruitjes, verplichte uitjes, het huishouden, klussen etc... in alles dragen wij evenveel bij. Ik denk dat ik het moeilijk zou vinden om dat anders te doen, dus dat ik bijvoorbeeld meer in het huishouden zou doen en hij meer financieel gaat bijdragen. We zijn samen, maar ook heel onafhankelijk en dat bevalt mij echt heel goed. 

Maar dit is volledig vanuit mijzelf gesproken. Je moet doen waar je zelf gelukkig van wordt. En lang niet alle relaties gaan naar de haaien (anders zou ik er misschien wel wat harder in staan, want in deze westerse wereld draait het nu eenmaal heel erg om geld). 

Herfstappeltaart schreef op 29-09-2021 om 14:12:

[..]

Dat gaat ook alleen maar op voor mensen met Een Hele Interessante Baan.

Er wordt vaak vergeten dat het gros van de mensen gewoon Werk heeft en geen Carrière. Kassamedewerkers, thuiszorgmedewerkers, lassers, stukadoors, timmerlieden, koks, bakkers, noem maar op.

Als je je intellectueel wilt ontwikkelen kan dat prima buiten je werk om.

Iemand vroeg een keer : wat zijn jouw ambities? Ik dacht euhh nou vooral gezond blijven en tijd doorbrengen met vrienden en familie.

En uitpluizen hoe het heelal in elkaar zit en wat we hier nu eigenlijk doen. 

Herfstappeltaart schreef op 29-09-2021 om 14:12:

[..]

Dat gaat ook alleen maar op voor mensen met Een Hele Interessante Baan.

Er wordt vaak vergeten dat het gros van de mensen gewoon Werk heeft en geen Carrière. Kassamedewerkers, thuiszorgmedewerkers, lassers, stukadoors, timmerlieden, koks, bakkers, noem maar op.

Als je je intellectueel wilt ontwikkelen kan dat prima buiten je werk om.

Eens! Ik heb dan wel interessant en goedbetaald werk maar ik zou het geen carrière noemen en ook ik heb verdacht weinig ambities vrees ik. Heerlijk, wat een rust. 

Ik zie me al voor me op een sollicitatiegesprek: waar wil je zijn over vijf jaar? Nou, precies hier, waar ik nu ook ben. Dat lijkt me leuk om te zeggen. 

dan

dan

29-09-2021 om 17:37

Julali schreef op 20-09-2021 om 11:54:

[..]

Ik heb niks te zeggen over of mijn man wil werken. Als hij wil werken, dan mag hij dat doen, daar ga ik niet over.

Als hij volledig zou willen stoppen, dan zou ik dat niet zonder meer ok vinden. Daar zouden eerst gesprekken aan vooraf gaan, want dat zou betekenen dat naast mijn kinderen en mezelf er nog een volwassen persoon bij komt die ik volledig moet onderhouden.

Financieel zou het kunnen, maar ik zou het best als een belasting ervaren om de enige kostwinner te zijn en ik zou er moeite mee hebben om ons gezin zo kwetsbaar te maken. En waarvoor? Onze kinderen gaan naar school en ons huishouden loopt prima zo, daarvoor hoeft er niet iemand altijd thuis te zitten.

Dat is ook de reden dat ik altijd bleef werken, al ging ik destijds van fulltime naar parttime en ben geleidelijk aan weer meer uren gaan werken (nu 27 uur per week gemiddeld). Ik wilde niet dat mijn man het als een belasting zou ervaren om de enige kostwinner te zijn. Nog steeds blij met die beslissing overigens.

dan

dan

29-09-2021 om 17:43

Duiveninhetnieuws schreef op 29-09-2021 om 11:28:

[..]

Altijd fijn om te horen dat je dom bezig bent. Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd, ben er blij mee, was bewuste keuze. Mijn man verdient inmiddels minder dan ik (was eerst omgekeerd), dus als we uit elkaar gaan zal ik moeten dokken. Nou en? Dankzij hem kan ik werken zoals ik doe, met alle extra vergaderingen in de avond. Onze ‘rijkdom’ hebben we samen vergaard.

En al dat gepraat over ambitie. Op m’n werk lopen ze ook altijd te zeuren over je persoonlijke ontwikkelingsplan. Waarom mag je niet gewoon tevreden zijn met hoe iets is, waarom moet het altijd meer/beter/groter/duurder? Goede vakmensen moet je met een lampje zoeken, terwijl er legio mensen zijn met hoge opleidingen waarmee geen droog brood te verdienen valt.

Hier komt het POP ook altijd aan bod tijdens het jaargesprek maar dat wil niet zeggen dat je er iets mee moet doen uiteraard. Ik ben niet echt op zoek naar een andere functie of opleiding binnen de organisatie maar als zich iets leukers aandient, dan ga ik er zeker wel gebruik van maken. 

dan schreef op 29-09-2021 om 17:37:

[..]

Dat is ook de reden dat ik altijd bleef werken, al ging ik destijds van fulltime naar parttime en ben geleidelijk aan weer meer uren gaan werken (nu 27 uur per week gemiddeld). Ik wilde niet dat mijn man het als een belasting zou ervaren om de enige kostwinner te zijn. Nog steeds blij met die beslissing overigens.

Dit is voor mijn man en mij ook een van de (vele) redenen om allebei te bijven werken. 

Mannen die alle verantwoordelijkheid voor de financiën in hun eentje dragen zijn ongelukkiger, dan mannen die deze verantwoordelijkheid kunnen delen met hun partner. 

https://www.nu.nl/werk-en-prive/4309416/jonge-mannen-ongelukkiger-als-ze-kostwinner-zijn.html

Julali schreef op 01-10-2021 om 19:15:

[..]

Dit is voor mijn man en mij ook een van de (vele) redenen om allebei te bijven werken.

Mannen die alle verantwoordelijkheid voor de financiën in hun eentje dragen zijn ongelukkiger, dan mannen die deze verantwoordelijkheid kunnen delen met hun partner.

https://www.nu.nl/werk-en-prive/4309416/jonge-mannen-ongelukkiger-als-ze-kostwinner-zijn.html

Tja, maar mijn man was wel veel gelukkiger met onze taakverdeling en dat hij in huis echt niks hoefde te doen. Vrijdag was het weekend en wij hoefden beiden niks te doen. Ik praat in het verleden omdat mijn man overleden is maar hij was echt gelukkig met onze taakverdeling. En in hele deze discussie zeg ik van laat mensen in hun waarde Brandt mensen niet af omdat andere keuzes hebben gemaakt dan jullie.

dan schreef op 29-09-2021 om 17:43:

[..]

Hier komt het POP ook altijd aan bod tijdens het jaargesprek maar dat wil niet zeggen dat je er iets mee moet doen uiteraard. Ik ben niet echt op zoek naar een andere functie of opleiding binnen de organisatie maar als zich iets leukers aandient, dan ga ik er zeker wel gebruik van maken.

Nou hier wel hoor! Er wordt verwacht dat je elke twee jaar met een plan komt over hoe je je weer gaat verbeteren.

Het leven is niet maakbaar en niet planbaar, dat is me wel duidelijk geworden door de jaren heen.
Ik ben voor mijn 4 kinderen thuis gebleven want ik vond dat niemand zo goed voor mijn kinderen kon zorgen dan ikzelf. Veel geholpen op school en sportclubjes ed.
Juist doordat ik zo betrokken was bij de kinderen en school maakte ik veel nieuwe ontwikkelingen mee die gaande waren in de maatschappij. 
Deze jaren vond ik heerlijk....alle tijd voor de kinderen, vaak vriendjes over de vloer.  Elke ochtend tijd voor ontbijt met zn allen aan tafel, zo ook tussen de middag en in de avond. Niks geen gehaast en geren. Voor mij persoonlijke een zeer gelukkige tijd. [ wel minder geld en luxe uiteraard]

Toen kwam de scheiding...tering naar de nering zetten. Vader verdween compleet uit het zicht. Geen alimentatie. Schoonmaakbaantjes en fulltime werken.  Weigerde pertinent naar de bijstand te gaan. 
Ook aan deze tijd denk ik met veel warmte aan terug. Mijn kinderen en ik hebben ons er door heen geslagen, hele hechte band gekregen. 
Nu zijn zij jong volwassen en ik ben bere trots op ze! Zij redden zich wel in het leven.
Ik ben zelf 6 jaar geleden een eigen bedrijf begonnen en dat loopt erg lekker. Werk nu dus fulltime en heb al die jaren een heerlijke hobby erbij gehad dat mij met veel verschillende mensen in contact heeft gebracht.
Ik ben nu 54 en voel me een gezegend mens. Maak me niet snel druk ergens om en al helemaal niet om een carriere.  Mijn kinderen en kleinkinderen zijn absoluut prio 1 in mijn leven. Voor hen ben ik onvervangbaar en voor de rest van de wereld ben ik dat wel.

---

---

01-10-2021 om 22:54

Herfstappeltaart schreef op 29-09-2021 om 14:12:

[..]

Dat gaat ook alleen maar op voor mensen met Een Hele Interessante Baan.

Er wordt vaak vergeten dat het gros van de mensen gewoon Werk heeft en geen Carrière. Kassamedewerkers, thuiszorgmedewerkers, lassers, stukadoors, timmerlieden, koks, bakkers, noem maar op.

Als je je intellectueel wilt ontwikkelen kan dat prima buiten je werk om.


Op MBO niveau kun je je toch ook ontwikkelen? Niveau 2, 3, 4 HBO? Of is dat geen carrière? 

watertoren schreef op 01-10-2021 om 20:34:

[..]

Tja, maar mijn man was wel veel gelukkiger met onze taakverdeling en dat hij in huis echt niks hoefde te doen. Vrijdag was het weekend en wij hoefden beiden niks te doen. Ik praat in het verleden omdat mijn man overleden is maar hij was echt gelukkig met onze taakverdeling. En in hele deze discussie zeg ik van laat mensen in hun waarde Brandt mensen niet af omdat andere keuzes hebben gemaakt dan jullie.

Hoe denk je dat dit gaat in een huishouden waar beide ouders werken? Wij doen in het weekend ook niks (buiten natuurlijk koken en dat weer opruimen).

Julali schreef op 02-10-2021 om 08:04:

[..]

Hoe denk je dat dit gaat in een huishouden waar beide ouders werken? Wij doen in het weekend ook niks (buiten natuurlijk koken en dat weer opruimen).

Jij blij, watertoren blij. Hoef je niet meer over in discussie te gaan hoor. 

Julali schreef op 02-10-2021 om 08:04:

[..]

Hoe denk je dat dit gaat in een huishouden waar beide ouders werken en waar geld genoeg is voor een schoonmaker ? Wij doen in het weekend ook niks (buiten natuurlijk koken en dat weer opruimen).

Je vergat een paar woorden 

Wij doen dan weer wel huishoudelijk werk in het weekend. Ik ga nou eenmaal niet op dinsdagavond de badkamer poetsen of de vloeren dweilen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.