MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
MRI
15-06-2026 om 13:28
En nog eens wat: er liggen prima wetsartikelen klaar om op te treden tegen vrouwenhaat:
- Artikel 137c Sr (Groepsbelediging): Stelt het opzettelijk beledigen van een groep mensen in het openbaar wegens hun ras, godsdienst, levensovertuiging, seksuele gerichtheid of handicap strafbaar. Hierop staat maximaal 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete van de derde categorie. [1]
- Artikel 137d Sr (Aanzetten tot haat): Strafstelt het in het openbaar aanzetten tot haat of discriminatie tegen personen of groepen wegens hun ras, godsdienst, geslacht of andere kenmerken. Hierop staat maximaal 6 jaar gevangenisstraf of een geldboete. [1]
Maar we zagen een paar jaar geleden al ("vrouwen zijn sperma emmers wier nekken moeten worden gebroken") dat het OM verre van vervolging blijft in deze. Waarom? 1. de beledigde groep is te groot (51%) en het komt te vaak voor 2. de plegers zijn (zonen van) vrindjes 3. justitie is al overbelast en dit heeft geen prioriteit (terwijl er meer vrouwen omkomen door femicide dan jongens in de georganiseerde criminaliteit). Als een belediging of aanzetten tot een meer specifieke groep betreft (Joodse, Islamitische, zwarte mensen of ministers) kan men er wat mee of wil men althans overwegen. Betreft het vrouwen dan trekt men zijn handen ervan af.
ArianneH
15-06-2026 om 14:03
tsjor schreef op 14-06-2026 om 07:33:
'Een beetje meid, met een opleiding, werk, vriendinnen, hobby's en interesses, heeft daar toch geen zin in?' Kijk toch maar eens naar de documentaire over Forum voor Democratie en de wijze waarop Lidewij de Vos wordt gebruikt. Een begaafde vrouw, maar helemaal ingepakt en gebruikt als uithangsbord voor de fascistische manosfeer van FvD. Ik denk dat het waarschuwen voor deze afschuwelijke beweging in de samenleving echt wel een duidelijk geluid vraagt.
Daar tegenover: vrouwen accepteren je pas als je de afwas doet en luiers kunt vouwen (kan iemand dat nog?) is ook een zwak verhaal. Dat lijkt hier dan weer een beetje de tendens.
Misschien mannen leren wat we ook vrouwen leren: blijf dicht bij jezelf, wat vind je leuk etc.
En wat met al die taken die geen van beiden leuk vindt?
Ik hou niet van huishouden en koken. Mijn ex ook niet.
Een hulp was dus fijn, maar er bleef nog genoeg over wat ik niet leuk vond maar ex ook niet, en ook niet deed.
En dan kan je daar een gesprek over voeren en bij sommige mannen helpt dat, maar bij anderen is zo’n gesprek echt niet leuk. En helpt het ook niet.
Jujubee
16-06-2026 om 05:28
MRI schreef op 15-06-2026 om 12:07:
Tja de verdeling van het afwassen zal me eigenlijk een zorg zijn. Ik ben bezorgd over femicides, loverboys, huiselijk geweld, objectificatie, verkrachtingen, geweldadige porno (in 40 tot 90% van de 'gewone' pornosites, in meer dan 90% in specifieke sites die men gewoon kan bezoeken), de orgasmekloof, het algehele dedain en de haat jegens vrouwen die wordt uitgedragen door de manosfeer. 31% van jonge mannen vindt dat vrouwen hun man 'moeten gehoorzamen'. Eén op de drie dus. Ik vind het veel.
Ja, dat laatste is veel. Al vraag ik me af waar je die cijfers vandaan hebt. Maar het zou zomaar kunnen. Vergeet niet dat de mannelijke jeugd met een moslimachtergrond sowieso vindt dat hij de baas is in huis. Tel daar de Tate-aanhangers bij op en je kan zomaar op die 31% komen. Toevallig had ik het er met een oud collega over, een maand geleden.
Ze is Nederlands/Marokkaans en haar broer is een vreselijk dominant typje. Van huis uit al, want dat zit helaas in de cultuur om neer te kijken op zijn zusjes en zijn moeder, maar hij is dus ook nog een groot Tate-fan geworden en sindsdien nog veel radicaler. Als ze naar een concert wil gaan, wil hij het verbieden, want dat mag ze niet.
Gelukkig grijpt haar moeder dan in, die is milder, maar haar vader is het daar eigenlijk ook wel mee eens. Maar als het aan haar broer ligt, gaan zijn zusjes nergens naartoe zonder zijn toestemming. Ze is 21 jaar oud, hè, geen kleuter meer. Maar ze zit in een gouden kooitje. Samen met haar zusjes. Ze hebben nog nooit een date gehad, want dat mag allemaal niet. En dan zijn haar ouders nog vrij mild, in haar woorden. Ze hoeft ook geen hoofddoek te dragen. Van haar broer moet het eigenlijk wel, maar daar heeft ze schijt aan. Ze snakt naar vrijheid, maar kan nergens heen, want ze kan nooit een eigen huis betalen. Dankzij mij staan zij en haar zusjes nu al 2 jaar ingeschreven bij de woningbouw. Daar wist ze ook niets van dat dat moest. Ik werd echt zo woest van haar verhalen. Ze wil zelf ook nooit wat met een moslimman, want dat zijn giftige eikels. Ze wilde vrijheid en gewaardeerd worden om wie ze is. Ze is flink feministisch gelukkig. Maar ze kan geen kant op.
ToetieToover
16-06-2026 om 07:33
Jujubee schreef op 16-06-2026 om 05:28:
[..]
Ja, dat laatste is veel. Al vraag ik me af waar je die cijfers vandaan hebt. Maar het zou zomaar kunnen. Vergeet niet dat de mannelijke jeugd met een moslimachtergrond sowieso vindt dat hij de baas is in huis. Tel daar de Tate-aanhangers bij op en je kan zomaar op die 31% komen. Toevallig had ik het er met een oud collega over, een maand geleden.
Ze is Nederlands/Marokkaans en haar broer is een vreselijk dominant typje. Van huis uit al, want dat zit helaas in de cultuur om neer te kijken op zijn zusjes en zijn moeder, maar hij is dus ook nog een groot Tate-fan geworden en sindsdien nog veel radicaler. Als ze naar een concert wil gaan, wil hij het verbieden, want dat mag ze niet.
Gelukkig grijpt haar moeder dan in, die is milder, maar haar vader is het daar eigenlijk ook wel mee eens. Maar als het aan haar broer ligt, gaan zijn zusjes nergens naartoe zonder zijn toestemming. Ze is 21 jaar oud, hè, geen kleuter meer. Maar ze zit in een gouden kooitje. Samen met haar zusjes. Ze hebben nog nooit een date gehad, want dat mag allemaal niet. En dan zijn haar ouders nog vrij mild, in haar woorden. Ze hoeft ook geen hoofddoek te dragen. Van haar broer moet het eigenlijk wel, maar daar heeft ze schijt aan. Ze snakt naar vrijheid, maar kan nergens heen, want ze kan nooit een eigen huis betalen. Dankzij mij staan zij en haar zusjes nu al 2 jaar ingeschreven bij de woningbouw. Daar wist ze ook niets van dat dat moest. Ik werd echt zo woest van haar verhalen. Ze wil zelf ook nooit wat met een moslimman, want dat zijn giftige eikels. Ze wilde vrijheid en gewaardeerd worden om wie ze is. Ze is flink feministisch gelukkig. Maar ze kan geen kant op.
Goed dat je ze hebt gewezen op de inschrijving! Triest voor haar en haar zussen. Ik hoop dat alle zusjes samen in een huis kunnen gaan wonen. Om te kunnen ‘landen’ weg van de boodschappen die nu worden ingeprent, die ze als normaal beschouwen.
Al hoorde ik laatst een verhaal van een-eiige tweelingzusjes (niet mijn dochters) dat ze geen kamer konden huren in hun Universiteitsstad omdat veel verhuurders niet aan zusjes wilden verhuren. Wat hebben ze toen gedaan? Apart van elkaar gaan kijken en doen alsof ze 1 vrouw waren.
En omdat ze dezelfde achternaam hadden, de aanname in stand gelaten dat het om de getrouwde partner ging.
Pief
16-06-2026 om 08:20
MRI schreef op 15-06-2026 om 12:07:
Tja de verdeling van het afwassen zal me eigenlijk een zorg zijn. Ik ben bezorgd over femicides, loverboys, huiselijk geweld, objectificatie, verkrachtingen, geweldadige porno (in 40 tot 90% van de 'gewone' pornosites, in meer dan 90% in specifieke sites die men gewoon kan bezoeken), de orgasmekloof, het algehele dedain en de haat jegens vrouwen die wordt uitgedragen door de manosfeer. 31% van jonge mannen vindt dat vrouwen hun man 'moeten gehoorzamen'. Eén op de drie dus. Ik vind het veel.
Dat onderzoek waar jij op doelt is voor het overgrote deel uitgevoerd in India. Nederland is ook meegenomen en daar zie je hele andere uitkomsten. Op dit punt is dat 6 procent. Dat wordt door de media niet goed geduid vind ik. Ik vind de uitkomsten voor Nederland helemaal niet alarmerend.
Kimdekim
16-06-2026 om 08:30
Hoewel onwenselijk denk ik dat een deel van de uitspraken van puber jongens die over meiden gedaan wordt onder " peer pressure" plaatsvindt . Als ze daadwerkelijk met meiden zijn laten ze vaak heel ander gedrag zien.
MRI
16-06-2026 om 11:02
Okay ik heb het opgezocht en het onderzoek is inderdaad wereldwijd gedaan. https://www.ipsos.com/en-uk/almost-third-gen-z-men-globally-agree-wife-should-obey-her-husband
Laat onverlet dat ook hier in Nederland femicide, verkrachting, objectivering (motherless website) lastig vallen, huiselijk geweld het vrij verkrijgbaar zijn van vrouwenhatende porno etc enz aan de orde van de dag is. En dat dat evengoed Nederlandse daders zijn. Ik vind het zo kortzichtig om dit soort zaken op andere culturen af te wentelen. Ik loop al lang mee en afgezien van de gewelddadige porno (toch ook best een westers bedrijf?) zie ik deze zaken al mijn hele leven gebeuren. (en dat is lang) Wellicht komt het wat meer in het nieuws, dat wel.
Pief
16-06-2026 om 12:11
MRI schreef op 16-06-2026 om 11:02:
Okay ik heb het opgezocht en het onderzoek is inderdaad wereldwijd gedaan. https://www.ipsos.com/en-uk/almost-third-gen-z-men-globally-agree-wife-should-obey-her-husband
Laat onverlet dat ook hier in Nederland femicide, verkrachting, objectivering (motherless website) lastig vallen, huiselijk geweld het vrij verkrijgbaar zijn van vrouwenhatende porno etc enz aan de orde van de dag is. En dat dat evengoed Nederlandse daders zijn. Ik vind het zo kortzichtig om dit soort zaken op andere culturen af te wentelen. Ik loop al lang mee en afgezien van de gewelddadige porno (toch ook best een westers bedrijf?) zie ik deze zaken al mijn hele leven gebeuren. (en dat is lang) Wellicht komt het wat meer in het nieuws, dat wel.
Dat geweld tegen vrouwen een probleem is, is zeker waar. Ook in Nederland. Maar door te zeggen dat eenderde van de jongemannen manosfeer-types zijn, zet je ook een hele grote groep in de hoek waar die niet hoort. Verreweg de meeste Nederlandse jongeren staan er heel anders in, zoals je ook in het onderzoek kan zien.
MRI
16-06-2026 om 12:56
Pief schreef op 16-06-2026 om 12:11:
[..]
Dat geweld tegen vrouwen een probleem is, is zeker waar. Ook in Nederland. Maar door te zeggen dat eenderde van de jongemannen manosfeer-types zijn, zet je ook een hele grote groep in de hoek waar die niet hoort. Verreweg de meeste Nederlandse jongeren staan er heel anders in, zoals je ook in het onderzoek kan zien.
Ja het was een mondiaal onderzoek. Ik kan me inderdaad voorstellen dat Nederlandse jongeren er voor het grootste deel niet zo over denken Toch zie ik ook een gevaar in het relativeren: we staan hoog qua femicide cijfers (en dat zegt ook wat over de mate van huiselijk geweld), we staan laag op de global gender gap index (https://lisaloeb.substack.com/p/in-vrije-val-op-de-gender-gap-index). Motherless (site waarbij mannen elkaar vertellenhoe je je vrouw kan drogeren en verkrachten, in maart 82 miljoen hits) wordt gehost vanuit Nederland. En wellicht schuilt er ook een gevaar in het niet uitspreken van manosfeer ideeën doch wel de verwachting hebben dat vrouwlief het huishouden en de opvoeding van kinderen op zich neemt en een vrouwbeeld opgedaan in pornogebruik.
Pief
16-06-2026 om 14:20
MRI schreef op 16-06-2026 om 12:56:
[..]
Ja het was een mondiaal onderzoek. Ik kan me inderdaad voorstellen dat Nederlandse jongeren er voor het grootste deel niet zo over denken Toch zie ik ook een gevaar in het relativeren: we staan hoog qua femicide cijfers (en dat zegt ook wat over de mate van huiselijk geweld), we staan laag op de global gender gap index (https://lisaloeb.substack.com/p/in-vrije-val-op-de-gender-gap-index). Motherless (site waarbij mannen elkaar vertellenhoe je je vrouw kan drogeren en verkrachten, in maart 82 miljoen hits) wordt gehost vanuit Nederland. En wellicht schuilt er ook een gevaar in het niet uitspreken van manosfeer ideeën doch wel de verwachting hebben dat vrouwlief het huishouden en de opvoeding van kinderen op zich neemt en een vrouwbeeld opgedaan in pornogebruik.
Ja als je dit allemaal aan elkaar koppelt klinkt het logisch, maar uit dat onderzoek blijkt hier helemaal niks van als het gaat om Nederlandse jongeren. Ze vinden niet eens dat de vrouw meer in het huishouden moet doen. Als je dit onderzoek moet geloven ten minste. Ik heb er moeite mee dat een onderzoek dat voor 99 procent in een land is uitgevoerd waar vrouwen gezien worden als een soort van vee op Nederlandse jongens wordt geplakt.
MRI
16-06-2026 om 14:50
Pief schreef op 16-06-2026 om 14:20:
[..]
Ja als je dit allemaal aan elkaar koppelt klinkt het logisch, maar uit dat onderzoek blijkt hier helemaal niks van als het gaat om Nederlandse jongeren. Ze vinden niet eens dat de vrouw meer in het huishouden moet doen. Als je dit onderzoek moet geloven ten minste. Ik heb er moeite mee dat een onderzoek dat voor 99 procent in een land is uitgevoerd waar vrouwen gezien worden als een soort van vee op Nederlandse jongens wordt geplakt.
Ja je blijft het maar aan het onderzoek koppelen en ik geef je gelijk dat het niets zegt over Nederlandse jongeren. En dat zeg ik ook in mijn post. Maar ga nou eens hier op in: Toch zie ik ook een gevaar in het relativeren: we staan hoog qua femicide cijfers (en dat zegt ook wat over de mate van huiselijk geweld), we staan laag op de global gender gap index (https://lisaloeb.substack.com/p/in-vrije-val-op-de-gender-gap-index). Motherless (site waarbij mannen elkaar vertellenhoe je je vrouw kan drogeren en verkrachten, in maart 82 miljoen hits) wordt gehost vanuit Nederland. En wellicht schuilt er ook een gevaar in het niet uitspreken van manosfeer ideeën doch wel de verwachting hebben dat vrouwlief het huishouden en de opvoeding van kinderen op zich neemt en een vrouwbeeld opgedaan in pornogebruik.
Wellicht komt dat allemaal niet door de manosfeer maar gewoon, omdat seksisme systemisch is. Ook in Nederland. En ja dan treed ik buiten de vraag waarmee ik het draadje begon. Maar als iets minder hard gezegd wordt maar in de dynamiek er dezelfde karaktertrekken van heeft, wil ik het niet onbesproken laten
Pief
16-06-2026 om 15:14
Ik ga in op dat onderzoek omdat jij zegt dat eenderde van de gen z mannen vindt dat de vrouw de man moet gehoorzamen. Dat is gewoon niet zo. Verder ben ik het helemaal eens met alles dat je schrijft. Ik vind het alleen niet goed om dit op mannen in het algemeen te plakken. Dat helpt ons echt niet.
MRI
16-06-2026 om 15:24
Pief schreef op 16-06-2026 om 15:14:
Ik ga in op dat onderzoek omdat jij zegt dat eenderde van de gen z mannen vindt dat de vrouw de man moet gehoorzamen. Dat is gewoon niet zo. Verder ben ik het helemaal eens met alles dat je schrijft. Ik vind het alleen niet goed om dit op mannen in het algemeen te plakken. Dat helpt ons echt niet.
Wat wil je nou nog? Ik schrijf letterlijk: "ik geef je gelijk dat (het onderzoek) het niets zegt over Nederlandse jongeren. Een paar keer.
felija
16-06-2026 om 16:44
https://nos.nl/artikel/2613655-steeds-meer-jongens-en-mannen-met-problematisch-gedrag-beinvloed-door-manosphere
In dit artikel wordt uitgelegd dat het onder een groep jonge mannen echt een probleem is:
"De jongens met problematisch gedrag die beïnvloed raken door de manosphere zijn volgens Hoogsteder te verdelen in grofweg twee groepen. "Het gaat om een brede, maar kwetsbare groep jongens. Boosheid richting de samenleving en een negatief zelfbeeld spelen vaak een rol. De eerste groep bestaat uit jongens bij wie al meerdere risicofactoren spelen. Zij hebben vaak moeite met emotieregulatie, kampen met ontwikkelingsproblemen en hebben regelmatig ingrijpende of traumatische ervaringen meegemaakt."
De tweede groep bestaat uit jongens die sociaal geïsoleerd zijn. "Over deze groep maken we ons de meeste zorgen", zegt Hoogsteder. Het gaat om een relatief kleine, maar groeiende groep, vaak met kenmerken binnen het autismespectrum. Zij hebben behoefte aan verbinding en intimiteit, maar zijn tegelijk kwetsbaar voor beïnvloeding. Onder invloed van de manosphere kunnen vrouwonvriendelijke en soms ook radicale denkbeelden ontstaan. "Het is moeilijk om deze denkbeelden bij hen te doorbreken."

