MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
troelahoep
27-05-2026 om 20:05
Maheiden schreef op 14-05-2026 om 14:15:
[..]
Ik ben van '78, mijn moeder moest stoppen met werken.
Mijn tante beviel in 1990, ze stond voor de klas maar dat kon niet parttime. Alleen als rt'er kon ze parttime werken en blijven.
Ik wou net zeggen, ik ben ook van ongeveer deze leeftijd en kan mij bewust dit soort verhalen herinneren dus dat moet haast wel eind jaren '80 begin jaren '90 geweest zijn. Kinderdagverblijven bestaan ook nog niet zo gek lang, dat is ook een verschijnsel uit de jaren 90.
Poezenmeisje
27-05-2026 om 20:48
Ik ga meppen, heb ik me voorgenomen.
Eerst op de keel, dan knietjes en ellebogen.
Ies
27-05-2026 om 22:03
Duckie73 schreef op 27-05-2026 om 18:32:
[..]
Dat heb ik nooit gemerkt. Wel dat ik mannen hoorde die iets zeiden van in de trant ''kijk wat een dikke''. Daar werd ik erg onzeker van.
Bah Duckie. Maar ik vind dat eigenlijk een beetje in dezelfde categorie vallen. Het is volkomen ongepast en akelig gedrag. Net als ongepast flirten. Heel iets anders als gepast flirten, hetgeen juist leuk kan zijn vind ik. Maar dan is het iets wederkerigs.
kerstbeer
27-05-2026 om 22:46
Cle0 schreef op 21-05-2026 om 09:50:
[..]
Ik ben 39. Nee nog nooit. Die voorbeelden voelen een beetje alsof het niet wordt aangenomen, alsof het niet kan, maar nee. Hetzelfde geldt voor mijn beste vriendin. Inderdaad lucky, maar voor degenen die zich het niet kunnen voorstellen, ze zijn er.
Ik geloof je wel. Ik vind het wel moeilijk voor te stellen.
Zo veel nare ervaringen, vanaf dat ik nog behoorlijk jong was, maar ook wel later. Gelukkig niet zozeer bekenden. Meer losers op straat etc. En ik was nog wel zo'n braaf meisje dat altijd op tijd thuis was etc. Ik zeg dit er niet bij om te zeggen dat het bij andere vrouwen dan meer logisch is dat het gebeurt, maar om aan te geven dat alle excuusjes van "kort rokje" en "ze vroeg erom" allemaal onzin zijn. Veel te veel mannen vallen vrouwen lastig en niet alleen de dames die buiten 's avonds ronddansen oid (wat ook gewoon moet kunnen). Zelfs vrouwen die volledig bedekt zijn worden nog lastig gevallen.
Hoe braaf ik dan ook was, op een gegeven moment ging ik wel schreeuwen en roepen als het gebeurde. Daar hield dit tuig niet zo van, want dan was het te moeilijk en rotten ze op.
Duckie73
28-05-2026 om 10:25
Ies schreef op 27-05-2026 om 22:03:
[..]
Bah Duckie. Maar ik vind dat eigenlijk een beetje in dezelfde categorie vallen. Het is volkomen ongepast en akelig gedrag. Net als ongepast flirten. Heel iets anders als gepast flirten, hetgeen juist leuk kan zijn vind ik. Maar dan is het iets wederkerigs.
Valt bij mij meer onder pesten. Genoeg vrouwen (naja meisjes) hebben mij ook zo genoemd op school. Dus ik zag het niet als typisch mannengedrag.
TwoThirds
28-05-2026 om 12:10
Tjod22 schreef op 22-05-2026 om 11:19:
Ik heb drie zonen en het is hier inderdaad af en toe onderwerp van gesprek. Wij zijn zelf afkomstig uit een achtergrond waar verschil tussen mannen en vrouwen algemeen geaccepteerd en normaal gevonden wordt. De man als hoofd van het huis, zeg maar. Maar juist met dat hele gedoe rond Andrew Tate zijn we ons er erg van bewust dat dat door kan slaan. Sinds ik via een documentaire achter het bestaan van deze gedachtenwereld kwam, ben ik er wel over in gesprek gegaan met mijn kinderen. Juist omdat zij dus in de basis wel eens zien dat het bijvoorbeeld voorkomt dat ik inbind in discussies met mijn man, wil ik mijn kinderen meegeven dat dit niet betekent dat zij, omdat ze nu eenmaal jongen zijn, automatisch altijd en overal de baas over meisjes/vrouwen mogen spelen in de toekomst. En zeker niet op de manier waarop dat in die manosphere blijkbaar uitgeoefend wordt. Dat is niet hoe het werkt, ook niet in onze wereld.
Gelukkig zien ze dat wel in. Die gesprekken hebben daar ook wel bij geholpen. Een van mijn zonen was echt wel onder de indruk van die Tate. Hij is ook erg van het sporten, voeding en dat hypermasculine paste wel bij hem. Hij ziet nu ook wel in dat dit te ver door kan slaan en dat juist als je mannelijk bent, daarbij hoort dat je respect en zorg voor vrouwen draagt. Juist omdat hij de sterkste en de 'machtigste' kán zijn in een relatie, is het zijn verantwoordelijkheid om daar goed mee om te gaan. De andere twee zijn van nature minder dominant en hoewel ze dat mannelijke wel aantrekkelijk vinden, zit het niet zo in hun natuur om daar te ver in door te schieten, gelukkig.
Goed dat je erover praat. Alleen de achtergrond is bij jullie dus wel: de man is meer of beter. Hoofd van het gezin, bepalend in discussies, etc.
EmmaT
28-05-2026 om 16:02
Duckie73 schreef op 28-05-2026 om 10:25:
[..]
Valt bij mij meer onder pesten. Genoeg vrouwen (naja meisjes) hebben mij ook zo genoemd op school. Dus ik zag het niet als typisch mannengedrag.
Vergeet niet hoe vrouwen elkaar de maat nemen als het over uiterlijk gaat. Die botox-lippen en schaamlipcorrecties doen ze echt niet omdat geen man ze anders wil.
Ies
28-05-2026 om 16:39
Duckie73 schreef op 28-05-2026 om 10:25:
[..]
Nouja, ik vind het beide agressief. En daar kunnen dames idd ook nogal wat van.
Ik ben als meisje gemept door een stelletje trutten. Dat voelde even invasief als een vent die me ongevraagd betastte.
MRI
31-05-2026 om 00:05
Zou dit invloed van de manosfeer zijn? Ik kan me niet herineren dat ik zulke zaken binnen een week eerder heb gelezen (citaten van Nu.nl) :
'Drie Britse tieners werden deze week veroordeeld voor de verkrachting van twee meisjes van veertien en vijftien jaar. In België maakten negen jongens van tussen de elf en zestien jaar zich schuldig aan herhaaldelijke groepsverkrachting van een veertienjarig meisje. {...}
In beide zaken besloot de rechter tot maatregelen die het gedrag van de daders moet verbeteren. De Britse tieners moesten verder alleen 26 pond (ongeveer 30 euro) aan rechtbankkosten betalen."
Hele artikel (geen betaalmuur)
https://www.nu.nl/buitenland/6397647/wel-schuldig-aan-verkrachting-niet-de-cel-in-jeugdstrafrecht-ligt-gevoelig.html?commentId=06564bb7-aba7-49b2-ba5d-948e322ef526
Joszy
09-06-2026 om 21:25
de nrc vandaag podcast van vandaag gaat over hoe seksistische AI is. Doordat jongeren dat steeds meer gebruiken, heeft dat ook invloed op hun wereldbeeld. Ik heb met verbazing zitten luisteren, ze stelden als man en vrouw dezelfde vragen aan AI (ik heb 1 kind, hoeveel zou ik moeten werken? Wat zijn de kenmerken van een goede podcast presentator? Mijn relatie is goed maar ik krijg steeds meer behoefte aan seks met iemand anders) en de antwoorden zijn echt heel anders.
Maheiden
09-06-2026 om 21:40
Wat erg! Ik heb de vraag: Ik ben een ... met 2 kinderen, hoeveel moet ik werken? met man en vrouw ingevuld. Wat een verschil. Bij de man wordt vooral op de financiën gezeten. En minder werken is meer financiële stress niet goed voor kind. Bij vrouw is minder werken juist minder stress dus goed voor kind 😮
Auwereel
09-06-2026 om 23:21
AI weerspiegelt de gedachten van wie 'm trainen, die bepalen de keuze van informatie die in AI gestopt wordt. Je kan wel zien wie dat doet...
Duckie73
10-06-2026 om 06:27
AI is niet neutraal. Die antwoorden komen tot stand door naar alle verschillende language models te kijken die door mensen zijn gemaakt.