Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MRI

MRI

13-05-2026 om 11:25

Gevaar voor onze dochters? (en zonen)

Ies

Ies

27-05-2026 om 16:04

Mwoah, Duckie, ik weet het niet. Als je aantrekkelijk bent loop je misschien net wat meer risico maar minder aantrekkelijk zijn beschermt je heus niet. De echt foute mannen gaan volgens mij ook niet voor uiterlijk. En is het meer toeval/pech, op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Ik ben in veel hachelijke situaties terecht gekomen. (Met veel dreiging maar gzd met relatief  weinig kleerscheuren vanaf gekomen) 
En er spelen natuurlijk nog wat andere factoren mee. Ik merkte dat als ik als jong meisje alleen in een grote stad liep het echt puinhoop was. Liep ik met vrouwelijk gezelschap ging het wat beter. Liep ik met mannelijk gezelschap ging het nog veel beter. 😭

Verder geloof ik niet dat ik dominant ben, mijn zoon zal echter nooit grensoverschrijdend zijn, dat zit echt helemaal niet in zijn karakter. Dat is dus zeker ook geen verdienste van mij. Het is hier ook niet echt onderwerp van gesprek. Met dochter wel iets meer. Maar ik doe vooral verwoede pogingen dochter op zelfverdediging oid te krijgen. Ik sleepte de kinderen al jong naar allerlei verdedigingssporten, maar het matchte helaas nooit zo. Verder probeer(de) ik ze gewoon tot zelfbewust en assertief op te voeden. Mijn kinderen zullen eerder slachtoffer zijn dan dader. Respect voor anderen hebben ze in breedste zin altijd heel sterk gehad. 
Dochter is vrijgezel en ik hoop altijd maar dat ze niet verliefd wordt op de verkeerde. 

In Tunesië (vóór de omwenteling) merkte ik dat ik als vrouw alleen veiliger was dan met mijn lange, blonde man naast me. Toerist, yes, where you from?

Indo, licht getint en donker haar. De mannen konden niet inschatten of mijn vader, broer, man in de buurt was en hielden afstand.

Bakblik schreef op 21-05-2026 om 12:28:

[..]

Sinds me-too kom ik in verweer. Echt ik pik het niet meer heb veel te lang mijn mond gehouden, vaak ook onder druk van andere vrouwen.

Dus ja het moet van de vrouwen komen. Wij vrouwen moeten de mannen en de vrouwen (die de mannen faciliteren in het foute gedrag) tot inzicht laten komen.

De tante, getrouwd met mijn oom (die altijd de meest vunzige opmerkingen maakte) staat nog altijd achter haar man en vindt nog steeds dat Henk zulke leuke grapjes maakt. Dan ik denk: Waarom? Je hebt een dochter! Je hebt kleindochters! Henk wordt dit jaar 80! Het is wel klaar met de leukigheid van Henk.

Ik zeg er wat van als mijn vader, man, zoon of willekeurig welke man over de grens gaat. Helaas ben ik vaak een roepende in de woestijn. Man en zoon heb ik altijd kunnen overtuigen en die vertonen inmiddels passend gedrag op dit vlak.

We hebben nog een hoop werk te verzetten, helaas.

En vandaag heb ik er toch weer niks van gezegd toen een vreemde man over mijn grens ging. De man wilde iets vragen en vroeg netjes of hij iets mocht vragen. 

Ik was omringd door minstens 70 kinderen een een stuk of 9 andere vrouwen. 

Ik had toestemming dat hij iets mocht vragen en hij kreeg keurig antwoord van mij. 

Hij bedankt mij, slaat een arm om schouder en trekt mij even dicht tegen zich aan.

Ik had zo'n om zijn bril van kop te timmeren maar ik heb me ingehouden. >70 kinderen getuige laten zijn wilde ik even niet.

Ies

Ies

27-05-2026 om 17:50

Bakblik schreef op 27-05-2026 om 17:40:

[..]

En vandaag heb ik er toch weer niks van gezegd toen een vreemde man over mijn grens ging. De man wilde iets vragen en vroeg netjes of hij iets mocht vragen.

Ik had toestemming dat hij iets mocht vragen en hij kreeg keurig antwoord van mij.

Hij bedankt mij, slaat een arm om schouder en trekt mij even dicht tegen zich aan.

Ik had zo'n om zijn bril van kop te timmeren maar ik heb me ingehouden. >70 kinderen getuige laten zijn wilde ik even niet.

Mmhh. Ondanks dat ik altijd in verweer ben gekomen heb ik me ook vaker laten overrompelen door situaties. In de situatie die je beschrijft zou ik mogelijk ook te overrompeld zijn om te reageren. Maar níet reageren vanwege kinderen? Juist wel!!

[..]

Niet boos zijn op jezelf Bakblik dat je er niks van hebt gezegd. Achteraf bedenk je altijd wat je had kunnen zeggen. Maar in de situatie zelf had je zijn bril van mij best mogen wegwerpen. Kon die ‘m gaan zoeken. 

Ies schreef op 27-05-2026 om 17:50:

[..]

Mmhh. Ondanks dat ik altijd in verweer ben gekomen heb ik me ook vaker laten overrompelen door situaties. In de situatie die je beschrijft zou ik mogelijk ook te overrompeld zijn om te reageren. Maar níet reageren vanwege kinderen? Juist wel!!

Ik krijg altijd neigingen om te gaan vechten,  ik had hem echt op zijn bek willen timmeren.

Met het onderdrukken van die impuls heb ik alles onderdrukt maar je hebt gelijk ik had gewoon moeten roeptoeteren dat dit een volstrekt onnodige actie was. Luid en duidelijk. Dan had ik een voorbeeld gesteld.

[..]

Ik hoop dat in zon geval mijn reactie zou zijn: nou meneer,  dit vind ik wel een erg overdreven gebaar van dank.... en dan een duidelijke uitdrukking van weerzin van mijn kant erbij (dat laatste had jij vast ook wel, t is nl t eerste wat bij mij naar boven komt).

Maar ik snap ook hoor, dat je ZO verrast was, dat je niets deed. 

Bakblik schreef op 27-05-2026 om 17:59:

[..]

Ik krijg altijd neigingen om te gaan vechten, ik had hem echt op zijn bek willen timmeren.

Met het onderdrukken van die impuls heb ik alles onderdrukt maar je hebt gelijk ik had gewoon moeten roeptoeteren dat dit een volstrekt onnodige actie was. Luid en duidelijk.

Ik heb een zinnetje paraat dat altijd van toepassing is: “doe je dat ook bij een man”? Zeggen ze schijnheilig ‘nee’ en dan heb ik even wat ruimte om te formuleren dat het ongewenst is wat die deed. Maar ik mep ook gewoon. Het is een reflex, ik heb 4 zwarte banden. Ga er maar bij liggen,  op mijn liefst gebruik ik een zachte techniek om je op de grond te gooien. 

TineWinkel schreef op 27-05-2026 om 18:01:

[..]

Ik hoop dat in zon geval mijn reactie zou zijn: nou meneer, dit vind ik wel een erg overdreven gebaar van dank.... en dan een duidelijke uitdrukking van weerzin van mijn kant erbij (dat laatste had jij vast ook wel, t is nl t eerste wat bij mij naar boven komt).

Maar ik snap ook hoor, dat je ZO verrast was, dat je niets deed.

Nou dit inderdaad. Ik was totaal overrompeld. Het gesprek begon heel keurig, man was rond de 70 met een kleinkind naast zich van een jaar of 9. Ik ben 59. In de buurt van een school, 70 kinderen minstens begeleid door 8 of 9 vrouwen. Ik had het gewoon echt niet verwacht.

ToetieToover schreef op 27-05-2026 om 18:02:

[..]

Ik heb een zinnetje paraat dat altijd van toepassing is: “doe je dat ook bij een man”? Zeggen ze schijnheilig ‘nee’ en dan heb ik even wat ruimte om te formuleren dat het ongewenst is wat die deed. Maar ik mep ook gewoon. Het is een reflex, ik heb 4 zwarte banden. Ga er maar bij liggen, op mijn liefst gebruik ik een zachte techniek om je op de grond te gooien.

Wat ik wel meegemaakt heb is dat mijn schoonvader mij steeds een kus op mijn lippen wilde geven als hij mij begroeten. Maar dat doet hij ook bij zijn dochters en hun partners en mijn man. Na de eerste keer heb daar wel wat van gezegd dat ik daar niet gediend van ben. Bij mijn dochter heeft die dat nooit geprobeerd, maar zij had vaak een koortslip dus dat schrok hem wel af. Maar dat is niet perse omdat ik een vrouw ben, maar meer dat hij een andere omgangsvorm gewend was. Dus dat valt misschien in een andere categorie. 

Ies schreef op 27-05-2026 om 16:04:

Mwoah, Duckie, ik weet het niet. Als je aantrekkelijk bent loop je misschien net wat meer risico maar minder aantrekkelijk zijn beschermt je heus niet. De echt foute mannen gaan volgens mij ook niet voor uiterlijk. En is het meer toeval/pech, op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Ik ben in veel hachelijke situaties terecht gekomen. (Met veel dreiging maar gzd met relatief weinig kleerscheuren vanaf gekomen)
En er spelen natuurlijk nog wat andere factoren mee. Ik merkte dat als ik als jong meisje alleen in een grote stad liep het echt puinhoop was. Liep ik met vrouwelijk gezelschap ging het wat beter. Liep ik met mannelijk gezelschap ging het nog veel beter. 😭

Dat heb ik nooit gemerkt. Wel dat ik mannen hoorde die iets zeiden van in de trant ''kijk wat een dikke''. Daar werd ik erg onzeker van.

Duckie73 schreef op 27-05-2026 om 18:30:

[..]

Wat ik wel meegemaakt heb is dat mijn schoonvader mij steeds een kus op mijn lippen wilde geven als hij mij begroeten. Maar dat doet hij ook bij zijn dochters en hun partners en mijn man. Na de eerste keer heb daar wel wat van gezegd dat ik daar niet gediend van ben. Bij mijn dochter heeft die dat nooit geprobeerd, maar zij had vaak een koortslip dus dat schrok hem wel af. Maar dat is niet perse omdat ik een vrouw ben, maar meer dat hij een andere omgangsvorm gewend was. Dus dat valt misschien in een andere categorie.

Getver. Sinds Corona hebben de meesten dat gelukkig aardig afgeleerd. 

ToetieToover schreef op 27-05-2026 om 18:35:

[..]

Getver. Sinds Corona hebben de meesten dat gelukkig aardig afgeleerd.

Daar ben ik zo blij om. Ook die drie kussen is verleden tijd. Ik hoef dan niet de hele middag naar tante Mieps parfum te ruiken.

MRI

MRI

27-05-2026 om 18:53 Topicstarter

Ja het lastige is dat een man in zo'n situatie waarschijnlijk echt vindt dat hij helemaal niets fout doet. Dat maakt jou als je er iets van zegt altijd de moeilijke bitch. Zelfs voor je eigen gevoel (voor mij wel in ieder geval) Volkomen onterecht natuurlijk. En ook heel begrijpelijk dat je niets zei Bakblik.

Bakblik schreef op 27-05-2026 om 18:07:

[..]

Nou dit inderdaad. Ik was totaal overrompeld. Het gesprek begon heel keurig, man was rond de 70 met een kleinkind naast zich van een jaar of 9. Ik ben 59. In de buurt van een school, 70 kinderen minstens begeleid door 8 of 9 vrouwen. Ik had het gewoon echt niet verwacht.

MRI

MRI

27-05-2026 om 19:29 Topicstarter

Over fluiten (en sissen e.d.). Ik was vroeguh dus wel een meid waar naar gefloten e.d.  werd. Want ja ik had  lang blond haar en grote borsten. Ik heb het altijd vervelend gevonden. Een vorm van aandachttrekkerij en onderlinge male bonding (want veel erger bij bouwplaatsen). Laat me met rust dacht ik altijd. Is er nou ooit een leuke relatie of ons uit ontstaan? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.