Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Brouilleren met je kind?

ik lees nergens terug wat het de moeite waard maakt om in contact te blijven. Heb je al wel eens met hem/hen besproken om het contact op een zeer laag pitje te zetten? Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie beide een enorme opluchting kan zijn. 

Harrynd schreef op 15-08-2026 om 14:54:

Dag Stardust (en anderen), ik ben al in therapie hiervoor. Heb in de afgelopen jaren juist heel erg veel empathie getoond en meegeleefd. Ik kan me wel voorstellen dat ik nu wat verhard ben omdat er alleen maar zeer negatief op mij gereageerd wordt. ik vind het moeilijk om daarmee om te gaan en vraag misschien inderdaad wat begrip voor ouders die na 10 jaar intensieve zorg (tijdens het huwelijk) en 10 jaar zeer veel investeren in de relatie met mijn zoons alleen maar zware beschuldigingen krijgen. Dat doet inderdaad pijn (ik ben ook maar een mens). Heeft niet te maken met dat ik niet kan incasseren want dat heb ik de afgelopen 30 jaar zeer veel gedaan. Misschien ben ik in de afgelopen maanden te veel doorgeslagen in mijn boosheid en klinkt dit vooral door. Daarmee snap ik jullie heftige reacties wel. Misschien zoek ik wel te veel steun bij anderen. Alle zaken die mensen mij adviseren heb ik geprobeerd en gedaan, maar toch blijft de toon alleen maar negatief. Er zijn wat dat betreft inderdaad grenzen aan wat ik kan hebben

In therapie gaan met je kind kan wederzijds wat opleveren, misschien is dat nog een helpende gedachte. Hij lijkt behoefte te hebben aan erkenning dat het allemaal niet zo is gegaan als hij had gewild als kind. En jij lijkt behoefte te hebben aan erkenning dat je alles hebt gedaan wat (in elk geval voor jouw gevoel en misschien ook echt) in jouw macht lag als vader. 

Door met begeleiding met elkaar te praten kom je van elkaar te weten hoe de ander het beleefd heeft, wat beweegredenen waren, etc. Dus niet alleen verwijten heen en weer te gooien, maar ook echt in te voelen in die ander. Door te snappen wat hij doormaakte, zal het dan wellicht ook lukken om erkenning aan hem te geven. En ontstaat er bij hem mogelijk ook ruimte om naar jouw verhaal te luisteren. En wie weet om daar ook enige erkenning te geven.

Het lijkt me voor alle partijen juist helend.  

Mijn moeder heeft jaren geleden ook met mijn zus gebroken, het kostte haar teveel energie (was chronisch ziek) en ze deden elkaar heel veel pijn in het contact. Uiteindelijk is dat nog redelijk goed gekomen na een paar jaar maar het is nooit meer zo geworden als voorheen.

Ik vind dat je als ouder zeker wel het recht hebt om je contact te verbreken. Want ook jij bent een mens met gevoel. En je kiest je ouders en kinderen niet uit, dat is iets wat je overkomt. Dus je kunt ook niet van te voren inschatten of je wel of niet met een van de kinderen of ouders door 1 deur kunt.

Ook vind ik dat je je zoon mag herinneren aan zijn actie om een therapeut te zoeken. Oke, een week is wellicht wat snel, zeker omdat het nu vakantie is. Maar zoon is ook volwassen en mag zo behandeld worden. Dus als er vanuit zijn kant een actie openstaat welke hij niet uitvoert mag hij daar best een herinnering voor krijgen.

Bij veel berichten die jij in dit topic schrijft , lees ik bijzondere dingen. Twee kleine puntje (kan er wel 10 noemen maar tijdgebrek)
Jij hebt een huis dicht bij moeder gekocht, zodat je kinderen langs kunnen komen. Jongste doet dat regelmatig.
Jij zorgde voor je moeder: je ging regelmatig bij je moeder langs. Precies wat je zoon ook deed dus. Wat je van hem verwachtte deed hij dus keurig netjes. Maar toch voel jij je degene die zich opofferde door dicht bij te gaan wonen, oh oh oh wat goed van je!

Oh, en je oudste (ADD) communiceert niet. Wat wil je met dat (ADD) zeggen? Is het daardoor een mislukkeling? (Want tja... ADD, dan krijg je dit soort slechte dingen hè!) 

ik krijg het gevoel dat je dingen zeeeer slecht aanvoelt en alles op theorie doet ipv op gevoel. 
Je weet dat ADD erfelijk kan zijn en dat het  veel voorkomt in combinatie met ASS? 

Diezijnvanmij schreef op 15-08-2026 om 21:52:

ik lees nergens terug wat het de moeite waard maakt om in contact te blijven. Heb je al wel eens met hem/hen besproken om het contact op een zeer laag pitje te zetten? Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie beide een enorme opluchting kan zijn.

Niet? Ik wel, namelijk een zoon die zijn vader emotioneel nodig heeft. 

ToetieToover schreef op 16-08-2026 om 08:35:

[..]

Niet? Ik wel, namelijk een zoon die zijn vader emotioneel nodig heeft.

Maar die zoon wijst toch ook elke vorm van handreiking van zijn vader af? Als ik het zo lees in de openingspost heeft zijn zoon dus aangeboden naar een therapeut te gaan maar wijst vervolgens af als vader met suggesties komt? (Nogmaals ik ga nu af op de openingspost) Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij ouder, maar als een kind volwassen wordt, ook bij het kind op een gegevens moment!

Muurbloem1985 schreef op 16-08-2026 om 12:06:

[..]

Maar die zoon wijst toch ook elke vorm van handreiking van zijn vader af? Als ik het zo lees in de openingspost heeft zijn zoon dus aangeboden naar een therapeut te gaan maar wijst vervolgens af als vader met suggesties komt? (Nogmaals ik ga nu af op de openingspost) Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij ouder, maar als een kind volwassen wordt, ook bij het kind op een gegevens moment!

Dit is geen gelijkwaardige relatie, dit is een ouder-kind relatie. Mijn bescheiden mening is dat de ouder altijd degene is die de eerste stap moet zetten. Degene die de maand radiostilte kan doorbreken met een aardig bericht. Degene die moet leren dat kinderen volwassen worden en tóch een enorme emotionele afhankelijkheid hebben in de relatie. Als de relatie je lief is als ouder, is het goed om je daarvan bewust te zijn. In een ouder-kind relatie is een ‘gevende/zorgzame’ rol voor de ouder weggelegd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.