Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


Maar wat moeten we ervan vinden dat een deel van onze bevolking te arm is om kinderen te krijgen?

Thera schreef op 10-10-2022 om 17:33:

Maar wat moeten we ervan vinden dat een deel van onze bevolking te arm is om kinderen te krijgen?

Daar hoef je helemaal niets van te vinden. En is het wel zo?

Als het zo us, vind ik wel dat je er wat van moet vinden. Ik denk dat wij als land een afspraak hebben dat niemand onder het bestaansminimum hoeft te leven. Je kunt het dan nog zoeken in: ze gaan niet goed met geld om, waarbij de vraag is of je dat altijd kan blijven zeggen. 

Thera schreef op 10-10-2022 om 17:46:

Als het zo us, vind ik wel dat je er wat van moet vinden. Ik denk dat wij als land een afspraak hebben dat niemand onder het bestaansminimum hoeft te leven. Je kunt het dan nog zoeken in: ze gaan niet goed met geld om, waarbij de vraag is of je dat altijd kan blijven zeggen.

Laten we dan eerst eens vast gaan stellen of dat zo is. Ik denk dat het heel erg meevalt eerlijk gezegd. 

Ik heb wel eens wat gebruikte baby en kinderspullen te koop gezet en dan vooral omdat het zonde is om weg te gooien. Mijn ervaring is dat er geen hond in geïnteresseerd is. En er is een hele brede onderlaag in Nederland.

Ik hoor dan wel weer regelmatig dat mensen zo’n pakket kopen. 
Het kan ook nog zijn dat je kraamzorg kan zijn als iets wat niet meegenomen hoeft te worden bij het vaststellen wat eigenlijk onder een bestaansminimum valt. Als dat niet zo is maken deze ouders die daarvan afzien dus een verstandige keuze. 

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 18:05

DS1971 schreef op 10-10-2022 om 17:54:

[..]

Laten we dan eerst eens vast gaan stellen of dat zo is. Ik denk dat het heel erg meevalt eerlijk gezegd.

Ik heb wel eens wat gebruikte baby en kinderspullen te koop gezet en dan vooral omdat het zonde is om weg te gooien. Mijn ervaring is dat er geen hond in geïnteresseerd is. En er is een hele brede onderlaag in Nederland.

Dit herken ik ook heel erg. 

Heb nog heel veel babykleding op zolder liggen en heb een groot deel aan de kraamzorg gegeven die minima ondersteunen. Maar raak het gewoon niet kwijt. 

Kringloop vind ik zonde. Ik zie graag waar dingen terechtkomen. 

Heb zelfs nog een quinny kinderwagen staan. Alleen het onderstel heeft flink gebruikerssporen, maar de wieg is nog nagenoeg nieuw en kinderwagen deel is ook nog prima. Niemand wil het hebben. 

Ja als je het uiteindelijk gratis neerzet.

watertoren schreef op 10-10-2022 om 10:24:

Ik vind wel dat wanneer je een kind op de wereld wil zetten je daar wel het geld voor moet hebben. Je moet een kind wel wat te bieden hebben en da hoeft echt geen luxe te zijn.

Ik vind wel wrang dat in Nederland veel armoede voorkomt, ook bij mensen die betaald werk doen.

Iemands inkomen kan ook na de bevruchting achteruitgaan.

Thera schreef op 10-10-2022 om 17:46:

Als het zo us, vind ik wel dat je er wat van moet vinden. Ik denk dat wij als land een afspraak hebben dat niemand onder het bestaansminimum hoeft te leven. Je kunt het dan nog zoeken in: ze gaan niet goed met geld om, waarbij de vraag is of je dat altijd kan blijven zeggen.

Kinderen zijn geen eerste levensbehoefte, maar een dure kostenpost. We worden allemaal een flink pak armer als de ontwikkelingen zo door gaan dus dure keuzes maken kun je dan beter achterwege laten. 

DS1971 schreef op 10-10-2022 om 17:54:

[..]

Laten we dan eerst eens vast gaan stellen of dat zo is. Ik denk dat het heel erg meevalt eerlijk gezegd.

Ik heb wel eens wat gebruikte baby en kinderspullen te koop gezet en dan vooral omdat het zonde is om weg te gooien. Mijn ervaring is dat er geen hond in geïnteresseerd is. En er is een hele brede onderlaag in Nederland.

Ik heb met baby/ kinderspullen vaak op van die vintage fair beurzen gestaan. Wie er dan komen neuzen in je spullen zijn vaak mensen die opa en oma worden/ zijn en wat speelgoed willen hebben voor de kleinkinderen of een kinderstoel of zo. 

Mensen die in je kledingrek gaan snuffelen zijn vaak mensen die het een sport vinden om mooie dingen te scoren voor een klein prijsje. 

DS1971 schreef op 10-10-2022 om 17:42:

[..]

Daar hoef je helemaal niets van te vinden. En is het wel zo?

Op zijn minst zijn er veel mensen die niet goed met hun geld om kunnen gaan. 

Coreopsis schreef op 10-10-2022 om 15:45:

[..]

Dat is een reden. Maar bepaald niet de enige reden.

De samenleving vergrijst in rap tempo, waardoor er meer zorg nodig is.

En er zijn steeds meer behandelingen mogelijk voor aandoeningen waar je vroeger aan overleedt of mee moest leren leven. En wij als samenleving vinden heel vaak dat als behandeling mogelijk is dat we er dan ook recht op hebben.

Klopt,  maar in mijn werk 30 jaar zorg,  zie ik veel zinloos geld weg glijden.

troelahoep schreef op 10-10-2022 om 19:01:

[..]

Op zijn minst zijn er veel mensen die niet goed met hun geld om kunnen gaan.

Ik ben wel benieuwd wat de meningen zijn over wat je besteedbaar inkomen zou moeten zijn om in je eerste levensbehoeften te voorzien met kind en zonder kind. Ik vind eigenlijk dat op het moment dat je het probleem van armoede weg lijkt te wuiven met het argument dat veel mensen zijn die niet met geld om kunnen gaan,je wel een idee moet hebben over waar de grens ongeveer ligt. Andera kun je dat argument altijd maar blijven gebruiken.

Decembermamma schreef op 10-10-2022 om 14:54:

[..]

Klopt maar kinderen krijgen terwijl je geen centen hebt om fatsoenlijk te kunnen eten (anders had je wel 100 euro voor kraamzorg achter de hand) is gewoon dom en dan zul je je echt moeten afvragen waarom je aan kinderen begint. Jij suggereerde dat de zorg voor rokers geschrapt kan worden zodat die 100 euro eigen bijdrage eraf kan voor kraamzorg. Je mag het niet zeggen maar als je niet in de behoeften van je kind kan voorzien zou je er ook niet aan mogen beginnen, dat is de waarheid maar is totaal politiek incorrect.

Ben ik het wel mee eens, maar er kan ook van alles veranderen in je situatie. Als je nu kijkt naar die energieprijzen, daar hadden mensen geen rekening mee kunnen houden. En wat als je net arbeidsongeschikt raakt, of je hebt ander ongeluk. Er kunnen best wat redenen zijn waarom mensen krap bij kas zitten, redenen die er 9 maanden daarvoor misschien nog niet waren.

Madamecannibale schreef op 10-10-2022 om 19:45:

[..]

Ben ik het wel mee eens, maar er kan ook van alles veranderen in je situatie. Als je nu kijkt naar die energieprijzen, daar hadden mensen geen rekening mee kunnen houden. En wat als je net arbeidsongeschikt raakt, of je hebt ander ongeluk. Er kunnen best wat redenen zijn waarom mensen krap bij kas zitten, redenen die er 9 maanden daarvoor misschien nog niet waren.

Zoals bijvoorbeeld de gasrekening 

Madamecannibale schreef op 10-10-2022 om 19:45:

[..]

Ben ik het wel mee eens, maar er kan ook van alles veranderen in je situatie. Als je nu kijkt naar die energieprijzen, daar hadden mensen geen rekening mee kunnen houden. En wat als je net arbeidsongeschikt raakt, of je hebt ander ongeluk. Er kunnen best wat redenen zijn waarom mensen krap bij kas zitten, redenen die er 9 maanden daarvoor misschien nog niet waren.

Klopt maar over het algemeen komt het niet vaak voor en al helemaal niet vaak in een korte tijdsbestek van 9 maanden dat mensen plotsklaps arm worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.