Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

100 euro voor kraamzorg is te veel geld

Vaker minder kraamzorg voor zwangere vrouwen met geldproblemen - https://nos.nl/l/2447780

Blijkbaar was anticonceptie ook te duur. Serieus je hoeft toch in 2022 niet zwanger te worden of te bevallen? Waarom een kind krijgen in deze armoede? 


Flanagan schreef op 10-10-2022 om 14:18:

Nu is de zorg ook duur. Mijn vader was vroeger nooit ziek en vroeg zich ook af waarom hij iedere maand een premie moest betalen. Tot hij jaren later een open-hartoperatie kreeg, met alle extra zorg erbij. De rekening van ziekenhuis die door zorgverzekeraar volledig vergoed werd, kreeg hij per abuis onder ogen en deed hem beseffen hoe duur de zorg was. Als hij die jaren premies apart had gelegd als buffer, had hij alsnog flink moeten bijleggen. Ik heb hem nooit meer horen mopperen over premie.
Ik heb mijn moeder ook niet horen klagen toen zij in zorgcentrum extra hulpmiddelen nodig had.
Willen we in dit land zorg kunnen blijven leveren en ontvangen, is een buffer bij de zorgverzekeraar een minimale voorwaarde voor onverwachte gebeurtenissen. Een selectie waarbij anderen gaan oordelen wie wel wie niet, werkt m.i. door als een glijdende schaal. Zo ook in dit draadje; het ging over kraam zorg en nu worden rokers of andere zorgbehoevende erbij gehaald. Wees blij dat je zelf gezond bent.

De reden dat de zorg ' duur" is, is de winst van de farmaceutische industrie,  de marktwerking in de zorg, en de enorme nutteloze hoeveelheid administratie die gedaan moet worden.

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 14:43

Battle-Royale schreef op 10-10-2022 om 13:01:

[..]

Cardio kan ook gewoon in de sportschool dus, beter nog was om niet te roken. Daar betalen we ook gewoon met zn allen aan mee, ik zie dus niet in waarom er voor kraamzorg wel een eigen bijdrage zou moeten zijn.

Aannames...

Copd is niet perse alleen een rokersziekte. 

Daarbij krijg je bij de sportschool niet dezelfde begeleiding die je bij die fysio krijgt. 

Als we in een ideale wereld zouden leven waarin iedereen weloverwogen keuzes zou maken over het al dan niet krijgen van een kind, zou die eigen bijdrage misschien een optie zijn. Helaas is dat niet zo, kunnen veel vrouwen het leven niet overzien, raken ze onbedoeld zwanger en worden er veel kinderen geboren in verre van ideale omstandigheden. Het gaat er dus niet om dat die vrouwen beter hadden moeten nadenken, want dat konden ze blijkbaar niet. Het gaat er om dat alle kinderen recht hebben op een goede start in het leven en dat er dus voor iedereen kraamzorg beschikbaar moet zijn. Kraamzorg en anticonceptie moeten dus beide in het basispakket. Scheelt de samenleving bakken met geld.

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 14:45

Decembermamma schreef op 10-10-2022 om 13:44:

[..]

Ja en de rokers betalen ook de bevallingszorg en de hele zwangerschapsbegeleiding en als het kind is geboren de zorgverzekering, kinderbijslag en bij gezinnen die geen 100 euro hebben voorr kraamzorg zal er ook wel vollige uitkering van kindgebonden budget zijn. Dat zijn overigens allemaal zaken die 18 jaar lang terugkomen en het stoppen met roken gebeuren heb je eenmalig een paar maanden en daarmee wordt al snel gezondheidswinst (en minder zorgkosten) door bereikt.

En dus..

Zeg je precies wat ik zeg. 

We betalen voor elkaar, maar als je het zelf niet nodig hebt is het altijd makkelijk om te zeggen dat je betaald voor iets dat je niet gebruikt.

Bijtje82 schreef op 10-10-2022 om 14:45:

[..]

En dus..

Zeg je precies wat ik zeg.

We betalen voor elkaar, maar als je het zelf niet nodig hebt is het altijd makkelijk om te zeggen dat je betaald voor iets dat je niet gebruikt.

Klopt maar kinderen krijgen terwijl je geen centen hebt om fatsoenlijk te kunnen eten (anders had je wel 100 euro voor kraamzorg achter de hand) is gewoon dom en dan zul je je echt moeten afvragen waarom je aan kinderen begint. Jij suggereerde dat de zorg voor rokers geschrapt kan worden zodat die 100 euro eigen bijdrage eraf kan voor kraamzorg. Je mag het niet zeggen maar als je niet in de behoeften van je kind kan voorzien zou je er ook niet aan mogen beginnen, dat is de waarheid maar is totaal politiek incorrect.

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 15:13

Decembermamma schreef op 10-10-2022 om 14:54:

[..]

Klopt maar kinderen krijgen terwijl je geen centen hebt om fatsoenlijk te kunnen eten (anders had je wel 100 euro voor kraamzorg achter de hand) is gewoon dom en dan zul je je echt moeten afvragen waarom je aan kinderen begint. Jij suggereerde dat de zorg voor rokers geschrapt kan worden zodat die 100 euro eigen bijdrage eraf kan voor kraamzorg. Je mag het niet zeggen maar als je niet in de behoeften van je kind kan voorzien zou je er ook niet aan mogen beginnen, dat is de waarheid maar is totaal politiek incorrect.

Dat was als reactie op iemand anders die over schrappen van zorg begon. Dat vind ik persoonlijk dan minder belangrijk dan kraamzorg. 

Van mij hoeft niets geschrapt te worden, maar je kunt niet het een willen schrappen vanwege her simpele feit dat je er gebruik van maakt. 

Denk zoals eerder al is aangehaald, dat die 100 euro misschien wel betaald kan worden maar dat ze het liever niet doen om te besparen. 

Het bericht is te summier. Voor een minima is iedere euro er één.  Kan best zijn dat ze financieel prima voor haar gezin kan zorgen, maar niet teveel extra kosten erbij kan hebben.

Het is niet reëel om te stellen dat mensen die geen anticonceptie kunnen betalen geen kinderen mogen krijgen. Dat zou inhouden dat deze mensen geen seks mogen hebben. 

Miepjecody schreef op 10-10-2022 om 14:33:

[..]

De reden dat de zorg ' duur" is, is de winst van de farmaceutische industrie, de marktwerking in de zorg, en de enorme nutteloze hoeveelheid administratie die gedaan moet worden.

Er zijn meer factoren die meespelen.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2022/dit-zijn-de-kosten-van-opname-en-behandeling-in-het-ziekenhuis

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-10-2022 om 15:45

Miepjecody schreef op 10-10-2022 om 14:33:

[..]

De reden dat de zorg ' duur" is, is de winst van de farmaceutische industrie, de marktwerking in de zorg, en de enorme nutteloze hoeveelheid administratie die gedaan moet worden.

Dat is een reden. Maar bepaald niet de enige reden.

De samenleving vergrijst in rap tempo, waardoor er meer zorg nodig is.

En er zijn steeds meer behandelingen mogelijk voor aandoeningen waar je vroeger aan overleedt of mee moest leren leven. En wij als samenleving vinden heel vaak dat als behandeling mogelijk is dat we er dan ook recht op hebben.

Kraamzorg is natuurlijk niet noodzakelijk. Ik snap dat het handig kan zijn. Ik heb het bij mijn jongste ook gehad. Echter bij de oudste kinderen niet en zonder gaat het ook prima. Ik heb ook genoeg wisselende verhalen gelezen over hoe handig het is en hoeveel je er aan had. Ik had een heel aardig meisje en het was fijn dat ze er was maar medisch noodzakelijk was het niet. 

Dus wat dat betreft vind ik een eigen bijdrage niet raar.

Er moeten keuzes worden gemaakt binnen de zorg. Of de premies gaan enorm omhoog of we zullen moeten bezuinigen op sommige aspecten. Eigen bijdrage voor kraamzorg er af kan maar dan moet dat geld ergens anders vandaan komen... 

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 16:54

Kyana schreef op 10-10-2022 om 16:17:

Kraamzorg is natuurlijk niet noodzakelijk. Ik snap dat het handig kan zijn. Ik heb het bij mijn jongste ook gehad. Echter bij de oudste kinderen niet en zonder gaat het ook prima. Ik heb ook genoeg wisselende verhalen gelezen over hoe handig het is en hoeveel je er aan had. Ik had een heel aardig meisje en het was fijn dat ze er was maar medisch noodzakelijk was het niet.

Dus wat dat betreft vind ik een eigen bijdrage niet raar.

Er moeten keuzes worden gemaakt binnen de zorg. Of de premies gaan enorm omhoog of we zullen moeten bezuinigen op sommige aspecten. Eigen bijdrage voor kraamzorg er af kan maar dan moet dat geld ergens anders vandaan komen...

Ze maken genoeg winst om de premie te kunnen verlagen, maar keren uit aan oa aandeelhouders en verschuilen zich achter de mazen in de wet.

Bijtje82 schreef op 10-10-2022 om 11:04:

[..]

Ja, maar wie zegt dat de roker wel aanvullend verzekerd is?

Ik ken heel veel mensen die geen aanvullende verzekering hebben omdat de basis al zo duur is en ze toch nooit ziek zijn.. totdat het ineens wel nodig blijkt.

Als je ziet hoeveel die verzekeraars op de plank hebben liggen is dat gewoon asociaal eigenlijk. Ik leerde vroeger op school dat zorgverzekeraars geen winstbelang hadden, maar dat is allang achterhaald.

Maar er zullen wel mazen in een wet zijn.

*Zorgverzekeraars mogen op grond van de Nederlandse wet geen winst behouden. Winst moet direct terugvloeien naar de verzekerden via een lagere premie. De winst mag ook worden gebruikt om de financiële buffers te versterken.*

Aha, komt je citaat uit deze link?

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/zorgverzekeraar-cz-boekt-140-miljoen-winst

Ja, wel een boel geld en volgens reacties in de link ook een hoop vraagtekens.

Jonagold schreef op 10-10-2022 om 09:57:

[..]

En wie ben jij om dat voor een ander te bepalen? Ik vind dat je je met dit soort uitspraken op ontzettend glad ijs begeeft.

De 20e eeuwse filosoof M. Jackson zong het anders al: if you can't feed your baby, then don't have a baby. And don't think maybe, if you can't feed your baby.

Wasmachine schreef op 10-10-2022 om 15:19:

Het is niet reëel om te stellen dat mensen die geen anticonceptie kunnen betalen geen kinderen mogen krijgen. Dat zou inhouden dat deze mensen geen seks mogen hebben.

Er zijn anders legio manier om seks te hebben zonder dat je er zwanger van kan raken.

Het is overigens wel een hele interessante discussie. Waar toch voor beide standpunten wel iets valt te zeggen. Met name in de meer extreme gevallen, waarbij er meerdere kinderen komen van verschillende vaders. Maar uiteindelijk blijft dan altijd weer het aloude liberale principe staan dat de overheid in beginsel niets van doen heeft met wie wel en niet zwanger wordt. 

Buiten gevallen om waarbij nu al verplicht anticonceptie kan worden gebruikt. 

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 17:32

Flanagan schreef op 10-10-2022 om 17:14:

[..]

Aha, komt je citaat uit deze link?

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/zorgverzekeraar-cz-boekt-140-miljoen-winst

Ja, wel een boel geld en volgens reacties in de link ook een hoop vraagtekens.

Moest het weer even opzoeken, maar ja daar komt het vandaan. 

Het is gewoon krom, zeker als je leest dat een deel van die winst uitgekeerd wordt aan aandeelhouders etc. 

Ze hebben miljoenen op de plank liggen, maar weten hier zo mee om te gaan dat het bijna legaal witgewassen wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.