Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

zoon (35) wil sinds verkering geen contact meer of alleen maar heel af en toe

De zoon van Blancheke geeft aan dat hij het druk heeft en dat haar verzoek om meer contact verstikkend werkt. Dit zijn volgens mij twee goede redenen. Verder speculeren, heeft volgens mij weinig zin. 

Met een druk leven blijft er gewoon weinig vrije tijd over. En je mag helemaal zelf bepalen wat je met die vrije tijd doet. 

Daarnaast voelt het contact voor haar zoon verstikkend. Ook de reden daarvoor noemt ze zelf al in haar OP. Je kind vertellen dat je verdrietig bent door zijn toedoen en daarom zelfs een therapeut bezoekt, is namelijk een prima manier om de band die je met je kind hebt om zeep te helpen. Of het nou zo bedoeld is of niet, dat riekt naar manipulatie. De frequentie van contact moet niet gebaseerd zijn op schuldgevoel, maar op een wederzijdse behoefte. En ja, natuurlijk is het verdrietig als die behoeften verschillen en jij degene bent die de ander liever vaker ziet. Maar dat is jouw verdriet. Je moet die ander daar niet mee belasten. 

Ik zou TO willen adviseren om haar teleurstelling en verdriet zelf te verwerken en haar excuses aan te bieden voor de druk die ze op haar zoon legt.

FruitMoeder schreef op 16-03-2026 om 11:11:

Ik ben meer van het kamp dat er eens een goed gesprek moet komen dan dat geapp. En dat kan je het beste face to face doen. Toen er over mij geroddeld werd door een vriendin ben ik er ook gelijk onaangekondigd naar toegegaan om het te bespreken. Ze schrok wel dat ik zo voor haar deur stond, maar we hebben het wel uitgepraat. Dat kan TO ook doen.

Dat is een hele andere situatie. Hier wordt niet geroddeld, hier wordt enkel aangegeven dat er veel minder contact gewenst is als dat ma wil. En ja toen mijn ouders voor mijn deur stonden omdat ik "nooit wat van me liet horen" werkte dat vreselijk verstikkend. Let wel ik was toen op de maandag na werk nog bij hen komen eten (op hun uitdrukkelijke wens) heb de rest van de week gewerkt, studie gehad, huis schoongemaakt en was op weg boodschappen doen om daarna weer met huiswerk verder te gaan.

Decembermamma schreef op 16-03-2026 om 12:29:

[..]

Dat is een hele andere situatie. Hier wordt niet geroddeld, hier wordt enkel aangegeven dat er veel minder contact gewenst is als dat ma wil. En ja toen mijn ouders voor mijn deur stonden omdat ik "nooit wat van me liet horen" werkte dat vreselijk verstikkend. Let wel ik was toen op de maandag na werk nog bij hen komen eten (op hun uitdrukkelijke wens) heb de rest van de week gewerkt, studie gehad, huis schoongemaakt en was op weg boodschappen doen om daarna weer met huiswerk verder te gaan.

Het lijkt me best wel schrikken als je ouders zo voor je deur staan. Ik zou daar destijds wel van geschrokken zijn, zeker omdat ze dan waarschijnlijk ook niet met hun vriendelijkste, meest verwachtingsvolle blik voor je deur staan.

Een moeder die dus eigenlijk van haar kind verlangt dat het haar gelukkig maakt ("want ik ben nu alsmaar verdrietig en loop bij de therapeut omdat jij...") legt een zware druk en zou dringend afstand moeten nemen. Kinderen zijn daar niet voor. Je hebt geen rechten op je kind. Je hebt het verzorgd, maar dat was je keuze. Jij wou een kind. 

Een kind hoeft niet dankbaar te zijn (waardering zou wel leuk zijn, maar het is niet verplicht). Geboren worden en grootgebracht worden is niet hetzelfde als een studieschuld opbouwen bij DUO, dat ze hem op een dag moeten gaan afbetalen en dat de rest van jouw leven.

AnnaPollewop schreef op 16-03-2026 om 14:22:

[..]

Het lijkt me best wel schrikken als je ouders zo voor je deur staan. Ik zou daar destijds wel van geschrokken zijn, zeker omdat ze dan waarschijnlijk ook niet met hun vriendelijkste, meest verwachtingsvolle blik voor je deur staan.

Een moeder die dus eigenlijk van haar kind verlangt dat het haar gelukkig maakt ("want ik ben nu alsmaar verdrietig en loop bij de therapeut omdat jij...") legt een zware druk en zou dringend afstand moeten nemen. Kinderen zijn daar niet voor. Je hebt geen rechten op je kind. Je hebt het verzorgd, maar dat was je keuze. Jij wou een kind.

Een kind hoeft niet dankbaar te zijn (waardering zou wel leuk zijn, maar het is niet verplicht). Geboren worden en grootgebracht worden is niet hetzelfde als een studieschuld opbouwen bij DUO, dat ze hem op een dag moeten gaan afbetalen en dat de rest van jouw leven.

Dat is het, je krijgt als kind het gevoel geboren te zijn om je ouder(s) te vermaken/verzorgen. 

Het is een ander verhaal maar persoonlijk vind ik een kind op de wereld zetten en niet zorgen dat er een spaarpot is om te kunnen studeren (als is het alleen het college en boekengeld) ook een kwalijke zaak. 

Decembermamma schreef op 16-03-2026 om 21:48:

[..]

Dat is het, je krijgt als kind het gevoel geboren te zijn om je ouder(s) te vermaken/verzorgen.

Het is een ander verhaal maar persoonlijk vind ik een kind op de wereld zetten en niet zorgen dat er een spaarpot is om te kunnen studeren (als is het alleen het college en boekengeld) ook een kwalijke zaak.

Er zijn hele families waar nooit iemand gaat studeren. Dus waarom zou je daar voor sparen?

Van mijn familie ben ik de enige in 3 generaties (8 ooms en tantes moeders kant, 6 vaders kant, 40 neven en nichten) de enige met een hbo opleiding of hoger. Dat wordt maar raar gevonden, mbo is al heel wat.

Sparen voor het rijbewijs kan ook.

Zoon heeft eindelijk zijn MBO-diploma, maar we hebben ervoor gezorgd dat hij niets hoefde te lenen. 

Hij kan schuldenvrij aan zijn grotemensenleven beginnen.

Ysenda schreef op 16-03-2026 om 22:29:

[..]

Er zijn hele families waar nooit iemand gaat studeren. Dus waarom zou je daar voor sparen?

Van mijn familie ben ik de enige in 3 generaties (8 ooms en tantes moeders kant, 6 vaders kant, 40 neven en nichten) de enige met een hbo opleiding of hoger. Dat wordt maar raar gevonden, mbo is al heel wat.

Dit inderdaad. Plus, niet elk gezin heeft geld over om flink te sparen. Als je met moeite de boodschappen kan betalen dan heb je niet zoveel keus. 

Ysenda schreef op 16-03-2026 om 22:29:

[..]

Tegenwoordig noemen ze een mbo opleiding ook al studeren he. Zou wel fijn zijn als daar dus voor gespaard ja. 

Joszy schreef op 17-03-2026 om 06:41:

[..]

Dit inderdaad. Plus, niet elk gezin heeft geld over om flink te sparen. Als je met moeite de boodschappen kan betalen dan heb je niet zoveel keus.

Je hebt 16/18 jaar om te sparen he. Dat kan dus al met 10 euro per week ofzo. Zeker de eerste jaren moet je flink kunnen sparen, dan zit je zo kort op je keuze om een kind te krijgen dan moet je zelf al flink wat gespaard hebben of een inkomen groot genoeg om flexibiliteit te hebben tot sparen.

Decembermamma schreef op 17-03-2026 om 07:06:

[..]

Je hebt 16/18 jaar om te sparen he. Dat kan dus al met 10 euro per week ofzo. Zeker de eerste jaren moet je flink kunnen sparen, dan zit je zo kort op je keuze om een kind te krijgen dan moet je zelf al flink wat gespaard hebben of een inkomen groot genoeg om flexibiliteit te hebben tot sparen.

Genoeg mensen die dat ook niet redden. Spaargeld zit dan in het eerste huis met hoge lasten.

Ysenda schreef op 17-03-2026 om 07:14:

[..]

Genoeg mensen die dat ook niet redden. Spaargeld zit dan in het eerste huis met hoge lasten.

Ja, de huidige huizenmarkt zou nog best eens extra generatie geldproblemen kunnen geven. Doordat ouders hun kinderen straks massaal niet financieel kunnen steunen.

Zeespiegel schreef op 17-03-2026 om 07:46:

[..]

Ja, de huidige huizenmarkt zou nog best eens extra generatie geldproblemen kunnen geven. Doordat ouders hun kinderen straks massaal niet financieel kunnen steunen.

Ik denk dat de periode dat kinderen het beter hebben dan hun ouders en ze de generatie na hun kunnen helpen weer over raakt.

De generatie van mijn ouders kreeg ook weinig of niets mee van hun ouders. 8 kinderen, ambachtsman er was niet veel in die na oorlogseperiode. Ongeveer het beeld van het dorp waar ik opgroeide in de generatie van mijn ouders, uitzonderingen: de huisarts, de tandarts en de notaris.

De huidige periode was een enorme luxe, kleinere gezinnen, woningen, stijgende welvaart. Alles wordt minder.

Want dat spaargeld dat wij aan onze kinderen willen geven zal straks nodig zijn om zorg in te kopen, je huis aan te passen etc.

Decembermamma schreef op 16-03-2026 om 21:48:

[..]

Waar is deze opmerking nou weer voor nodig?

Ten eerste is het compleet offtopic. Ten tweede is het ook nog eens een bijzonder nare sneer.  

Volgens het Nibud krijgt 58% van de studenten een bijdrage van hun ouders. 

Als jij de overige 42% van de ouders èn de ouders die wèl iets bijdragen maar jouw maatstaven niet halen, zo graag wil vertellen hoe je daarover denkt, doe dat dan ajb in een eigen topic! 

Heeft TO al weer gereageerd?

yette schreef op 17-03-2026 om 08:07:

[..]

Waar is deze opmerking nou weer voor nodig?

Ten eerste is het compleet offtopic. Ten tweede is het ook nog eens een bijzonder nare sneer.

Volgens het Nibud krijgt 58% van de studenten een bijdrage van hun ouders.

Als jij de overige 42% van de ouders èn de ouders die wèl iets bijdragen maar jouw maatstaven niet halen, zo graag wil vertellen hoe je daarover denkt, doe dat dan ajb in een eigen topic!

Tja het was een reactie op een opmerking over een opgebouwde schuld bij de DUO, daar kwam dit uit voort. En ik schreef er ook bij dat het totaal iets anders was maar als je het er dan toch over hebt geef ik daar ook mijn mening over. Je zet een kind op de wereld die moet je goed afleveren dat ze een eigen toekomst kunnen opbouwen, zowel emotioneel als financieel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.