Hadewych
18-12-2025 om 13:49
Zoon (26) aan woning helpen
Mijn zoon is al sinds 2019 werkende, staat al sinds het mocht ingeschreven bij de woningbouw maar vindt maar geen woning.
De reden is heel flauw: Zoon heeft voldoende wachttijd, maar hij is geen senior en heeft ook geen vriendin of kind die met hem meeverhuist.
Kamers zijn er (natuurlijk) niet, studenten kunnen al geen kamer vinden laat staan dat een kamer vaak meer kost dan een sociale huurwoning en zoon dan geen huurtoeslag kan krijgen
Intussen zit ik hier met nog 3 jongere kinderen waarvan ik dacht dat die ooit wel een keer uit huis kunnen, en is mijn partner al een tijd overleden. Als ik zelf kleiner wil gaan wonen, zit ik dus met dat de kinderen moeten meeverhuizen (ik ben wel 55+, dat scheelt weer)
Hoe kan ik zoon aan een woning helpen?
Yumi
19-12-2025 om 15:13
troelahoep schreef op 19-12-2025 om 14:32:
[..]
En zijn dat echt woningen of ook andere objecten? In mijn omgeving (net even gekeken) zijn er alleen garageboxen te koop onder de 200.000 euro, en ik woon niet eens in de Randstad of een grote stad.
Klik eens op de link, die staat erbij!
Dan zie je het vanzelf en niet alleen studio's maar ook appartementen verschillende eengezinswoningen.
Toevoeging, er is inderdaad bouwgrond ed meegenomen, maar dan nog zijn het er 1282.
Dat er in jou omgeving alleen garageboxen te koop zijn voor die prijs, is heel vervelend. De woningnood is hoog, dus je moet indien maar enigszins mogelijk andere keuzes maken. Vrienden zijn naar Limburg verhuisd voor een woning, uur rijden naar werk, ze zijn er blij mee.
troelahoep
19-12-2025 om 15:17
Yumi schreef op 19-12-2025 om 15:13:
[..]
Dan zie je het vanzelf en niet alleen studio's maar ook appartementen verschillende eengezinswoningen
Ja, dat heb ik dus gedaan, zie mijn andere reactie.
Yumi
19-12-2025 om 15:23
troelahoep schreef op 19-12-2025 om 15:17:
[..]
Ja, dat heb ik dus gedaan, zie mijn andere reactie.
Zag het, heb mijn bericht aangepast
troelahoep
19-12-2025 om 15:31
Nu was ik mij toch mijn tijd aan het verdoen en nieuwsgierig: als je ook nog de huizen in het buitenland er af haalt en 'appartementen' kleiner dan 20 m2, hou je zo'n 750 woningen over die er te koop zijn op Funda in heel Nederland, en dan heb ik de vakantiehuisjes er nog niet uitgefilterd. Want die staan er ook nog tussen (ondanks het filter van Funda). Oja, en de helft ongeveer is onder bod.
Temet
19-12-2025 om 15:46
Groentetuin schreef op 19-12-2025 om 14:49:
Wij hebben een paar jaar geleden de hypotheek opgehoogd ( en al ons spaargeld bij elkaar geschraapt)en een appartement gekocht voor kind. Kind betaalde huur aan ons, ( en kreeg huursubsidie) dus kind zat niet te duur, wij kregen de extra hypotheek kosten terug door de huur.
Kind gelukkig want woonruimte, wij gelukkig want kind blij geen extra kosten.
Win win win zeker toen kind een grote mensen huis kon kopen en we t appartement met veel winst konden verkopen ( en kinderen de maximale schenking van de overwaarde konden doen)
Dat is een goed plan, maar wel lastig uitvoerbaar als het om meer dan éen kind gaat. TO heeft 4 kinderen, dan moet het een heel grote woning worden, of ze moeten niet kort na elkaar het huis uit.
troelahoep
19-12-2025 om 15:46
Yumi schreef op 19-12-2025 om 15:13:
[..]
Dan zie je het vanzelf en niet alleen studio's maar ook appartementen verschillende eengezinswoningen.
Toevoeging, er is inderdaad bouwgrond ed meegenomen, maar dan nog zijn het er 1282.
Dat er in jou omgeving alleen garageboxen te koop zijn voor die prijs, is heel vervelend. De woningnood is hoog, dus je moet indien maar enigszins mogelijk andere keuzes maken. Vrienden zijn naar Limburg verhuisd voor een woning, uur rijden naar werk, ze zijn er blij mee.
Het is dus nog veel schraler (zie mijn vorige reactie). En 'vrienden die naar Limburg verhuizen', dat is voor de gemiddelde 20er die met zijn eerste baan bezig is misschien ook niet direct een optie, gerekend dat er nog een hele hoop reistijd bij komt en zelfs in de perifere regio's de woningen onder 2 ton veelal lage energielabels hebben en veel onderhoud nodig. Kerkrade of Terneuzen of Nieuwe Pekela is wel wat verder dan een uur reizen naar het werk. Als je al een auto hebt want met het ov is het al helemaal bar en boos.
Caroline80
19-12-2025 om 16:05
Yumi schreef op 19-12-2025 om 12:29:
[..]
Hoezo is dat onzin? Op funda staan er 2326 te koop tot € 200.000,-
Koopwoningen - huizen te koop op Funda | Funda
Van die 2326 zijn er 950 al in onderhandeling. Daarnaast staan er woningen tussen die alleen als beleggingsopject te koop zijn (want in verhuurde staat), waarvoor je geen hypotheek mag afsluiten, gigantische opknapper zijn of zoals eerder gezegd in een uithoek van het land zijn.
Yumi
19-12-2025 om 16:13
troelahoep schreef op 19-12-2025 om 15:46:
[..]
Het is dus nog veel schraler (zie mijn vorige reactie). En 'vrienden die naar Limburg verhuizen', dat is voor de gemiddelde 20er die met zijn eerste baan bezig is misschien ook niet direct een optie, gerekend dat er nog een hele hoop reistijd bij komt en zelfs in de perifere regio's de woningen onder 2 ton veelal lage energielabels hebben en veel onderhoud nodig. Kerkrade of Terneuzen of Nieuwe Pekela is wel wat verder dan een uur reizen naar het werk. Als je al een auto hebt want met het ov is het al helemaal bar en boos.
Ik ontken niet dat er woningnood is, woon zelf op een plek met een wachttijd van 23 jaar. Vanwege ziekte ook de keuze moeten maken voor een duurdere woning, naar een hele andere buurt en van 3 naar 1 slaapkamer.
De woningnood zal de komende jaren niet anders worden, dus als je niet wilt reizen of veranderen van woonplaats/werk? Tsja....
Yumi
19-12-2025 om 16:18
Voor iemand waarvan de nood hoog is, en de plek oké, is dit een leuke starterswoning.
Instapklaar, 66m, 2 slaapkamers, energielabel B, € 189.500,-
Huis te koop: 1e Rembrandtdwarsstraat 3 8921 EC Leeuwarden | Funda
Groentetuin
19-12-2025 om 16:24
Temet schreef op 19-12-2025 om 15:46:
[..]
Dat is een goed plan, maar wel lastig uitvoerbaar als het om meer dan éen kind gaat. TO heeft 4 kinderen, dan moet het een heel grote woning worden, of ze moeten niet kort na elkaar het huis uit.
Wij hebben ook meer kinderen , de anderen hadden een partner waarmee ze gezamenlijk wel een woning konden kopen ( en nu hebben ze door de overwaarde allemaal geprofiteerd)
Ik begreep dat de oudste van To een stuk ouder is... Dus misschien in etappes
Maar niet iedereen heeft deze mogelijkheid dat begrijp ik heel goed.
Poezie
19-12-2025 om 16:29
Yumi schreef op 19-12-2025 om 16:18:
Voor iemand waarvan de nood hoog is, en de plek oké, is dit een leuke starterswoning.
Heel leuke woning voor mijn 28-jarige. Maar wel een beetje ver weg als je iedere dag en in geval van calamiteiten van Leeuwarden naar IJsselstein moet omdat je daar werkt. (Geen kantoorbaan, dus van thuiswerken is er geen sprake)
MMcGonagall
19-12-2025 om 16:32
Bij mijn zus in de straat stond een vervallen benedenwoning te koop. Dat werd een executoriale verkoop dus we hebben nog even gefilosofeerd of we dat samen zouden doen, een kluswoning voor een prikkie. Uiteindelijk werd het huis verkocht, vermoedelijk onder de 3 ton. Er kwamen klussers die in twee weken de overwoekerde achtertuin van 70 m2 leegtrokken en binnen wat orde in de chaos schiepen. Likje verf hier en daar en nu staat het voor 409.000 te koop, amper een maand later.
Zo wordt dus de markt verpest.
yasmijn27
19-12-2025 om 16:35
Yumi schreef op 19-12-2025 om 16:18:
En daar wordt gigantisch op overboden. Die prijzen op funda zeggen weinig meer. Onze huizen staan voor 4 ton op funda, maar gaan voor zeker 60.000 meer weg. Ongeacht de staat binnen.
MMcGonagall
19-12-2025 om 16:40
yasmijn27 schreef op 19-12-2025 om 16:35:
[..]
En daar wordt gigantisch op overboden. Die prijzen op funda zeggen weinig meer. Onze huizen staan voor 4 ton op funda, maar gaan voor zeker 60.000 meer weg. Ongeacht de staat binnen.
Als bijna verkoper klinkt dat dan wel weer fijn. Ik heb een taxatie laten doen voor een overbruggingshypotheek en daar kwam een dermate hoge waarde uit waarvoor ik het morgen zou verkopen, met een strik erom. Ik kan het me niet voorstellen dat dat lukt, maar natuurlijk zou ik het niet afslaan 
Overigens hebben wij ook bij huizen gekeken die al maanden te koop stonden, dus niet alles gaat als warme broodjes (maar zijn geen starterswoningen).
Poezenmeisje
19-12-2025 om 16:59
Poezie schreef op 19-12-2025 om 16:29:
[..]
Heel leuke woning voor mijn 28-jarige. Maar wel een beetje ver weg als je iedere dag en in geval van calamiteiten van Leeuwarden naar IJsselstein moet omdat je daar werkt. (Geen kantoorbaan, dus van thuiswerken is er geen sprake)
In Friesland zijn óók vacatures.💡