Hadewych
18-12-2025 om 13:49
Zoon (26) aan woning helpen
Mijn zoon is al sinds 2019 werkende, staat al sinds het mocht ingeschreven bij de woningbouw maar vindt maar geen woning.
De reden is heel flauw: Zoon heeft voldoende wachttijd, maar hij is geen senior en heeft ook geen vriendin of kind die met hem meeverhuist.
Kamers zijn er (natuurlijk) niet, studenten kunnen al geen kamer vinden laat staan dat een kamer vaak meer kost dan een sociale huurwoning en zoon dan geen huurtoeslag kan krijgen
Intussen zit ik hier met nog 3 jongere kinderen waarvan ik dacht dat die ooit wel een keer uit huis kunnen, en is mijn partner al een tijd overleden. Als ik zelf kleiner wil gaan wonen, zit ik dus met dat de kinderen moeten meeverhuizen (ik ben wel 55+, dat scheelt weer)
Hoe kan ik zoon aan een woning helpen?
tsjor
19-12-2025 om 09:07
Waarom zou jij kleiner willen gaan wonen als er nog (volwassen) kinderen in huis wonen? Waarom is het belangrijk dat je weduwe bent? Dat begrijp ik niet goed.
Dat er woningnood is is algemeen bekend. Er worden nu snel oplossingen gezocht, zoals tijdelijke woningen, optoppen, tegen woningen aan bouwen, woning opdelen, bouwprocedures versnellen (ongelooflijk hoe lang die duren) en bouwen, bouwen, bouwen. Dan zijn er nog veel andere initiatieven, zoals met een groep mensen samen gaan bouwen (gemeenschappelijk opdrachtgeverschap - kost wel heel veel tijd en veel stress vanwege onverwachte obstakels in de procedures, je moet dus wel vol kunnen houden. Of samen gaan huren. Of inwonen bij een hospita. Anti-kraak is ook een mogelijkheid.
De gedachte dat een alleenstaande van 26 een betaalbare gehuurde eengezinswoning toegewezen zal krijgen zou ik achter me laten. Zo zit de markt nu niet in elkaar, en volgens mij heeft die zo nooit in elkaar gezeten.
krulliebollie
19-12-2025 om 09:39
geen idee hoe oud je andere kinderen zijn maar je zou nog kunnen overweg om hen in je huis te laten en iets kleins voor jezelf te zoeken? Afhankelijk natuurlijk van is het koop of huur, kun je verkopen aan je kinderen ( met erfenis 8n vooruitzicht) etc.
Yumi
19-12-2025 om 11:41
krulliebollie schreef op 19-12-2025 om 09:39:
geen idee hoe oud je andere kinderen zijn maar je zou nog kunnen overweg om hen in je huis te laten en iets kleins voor jezelf te zoeken? Afhankelijk natuurlijk van is het koop of huur, kun je verkopen aan je kinderen ( met erfenis 8n vooruitzicht) etc.
Als het huur is moet het huurcontract ook op naam van de kinderen worden gezet en dat lukt meestal niet.
Daarnaast staat er in de op dat to nog 3 jonge kinderen heeft, dus in totaal 4. Waarom zou ze dan kleiner willen gaan wonen?
Jillz
19-12-2025 om 11:42
Je zoon is 26 verdiend tenminste het minimum loon. Als hij fulltime werkt kan hij daarmee een hypotheek krijgen van circa 150.000. Hij werkt al 6 jaar en woont bij jou in en zou dus in principe met gemak hebben kunnen sparen of daar anders nu mee beginnen. Van de 32000 bruto zou het echt moeten lukken om 15.000 euro per jaar te sparen mits hij geen kost en inwoning betaald. Er zijn best veel appartementen te koop voor tussen de 150 en 200k. Dat betekend dat hij in het slechtste geval (minimum loon + nul spaargeld) binnen nu en drie jaar het huis uit kan. Moet hij alleen accepteren dat dat een studio is van 20m2 en dat hij vanaf nu heel hard moet sparen.
krulliebollie
19-12-2025 om 11:55
Yumi schreef op 19-12-2025 om 11:41:
[..]
Als het huur is moet het huurcontract ook op naam van de kinderen worden gezet en dat lukt meestal niet.
Daarnaast staat er in de op dat to nog 3 jonge kinderen heeft, dus in totaal 4. Waarom zou ze dan kleiner willen gaan wonen?
Als de kinderen allemaal 18+ zijn.. er staat jongere kinderen niet jonge kinderen. Het kan zijn dat zij behoefte heeft aan een leeg nest maar dat get door de woning markt niet zo makkelijk is. Kennissen hebben dat ook gedaan maar die hadden een koopwoning. Dan is dat zeker makkelijker.
Yumi
19-12-2025 om 12:07
krulliebollie schreef op 19-12-2025 om 11:55:
[..]
Als de kinderen allemaal 18+ zijn.. er staat jongere kinderen niet jonge kinderen. Het kan zijn dat zij behoefte heeft aan een leeg nest maar dat get door de woning markt niet zo makkelijk is. Kennissen hebben dat ook gedaan maar die hadden een koopwoning. Dan is dat zeker makkelijker.
De behoeft aan een leeg nest begrijp ik echt wel, maar in deze tijd vind ik die wens met 4 kinderen onrealistisch.
Johan999
19-12-2025 om 12:24
Stardust schreef op 18-12-2025 om 16:43:
[..]
Volgens mij betekent dit gewoon; niet genoeg inschrijvingstijd voor zijn situatie.
Volgens mij bedoelt hij/zij dat de aangeboden woningen allemaal alleen voor meerpersoonshuishoudens zijn. Ik weet niet welke website het is. Maar Zuidwestwonen (Brabant, Zeeland) was een tijd populair onder jongeren omdat je er maar 3 jaar (nu 5) ingeschreven kon staan en zogenaamd gegarandeerd een woning kreeg. Niet dus, want door 'passend toewijzen' kon je met genoeg wachttijd alsnog de woning niet in.
Ik denk dat de beste oplossingen voor de zoon zijn: zich inschrijven voor projecten speciaal voor jongeren OF op meerdere sociale huurwoning websites in heel Nederland. Er zijn zeker sociale huurwoningen die je ook als alleenstaande mag huren. Maar in veel gebieden van Nederland heb je vooral laagbouw en daardoor heel veel gezinswoningen. In een grote stad als Rotterdam is het misschien makkelijker, ook doordat daar veel wordt gebouwd.
Johan999
19-12-2025 om 12:25
Jillz schreef op 19-12-2025 om 11:42:
Er zijn best veel appartementen te koop voor tussen de 150 en 200k.
Haha, wat een onzin.
Yumi
19-12-2025 om 12:29
Johan999 schreef op 19-12-2025 om 12:25:
[..]
Haha, wat een onzin.
Hoezo is dat onzin? Op funda staan er 2326 te koop tot € 200.000,-
Koopwoningen - huizen te koop op Funda | Funda
Jillz
19-12-2025 om 12:30
Johan999 schreef op 19-12-2025 om 12:25:
[..]
Haha, wat een onzin.
Ik zou zeggen kijk op funda zet een filter aan en je zult zien dat er echt in elk gebied wel studios te koop zijn. Ja dan is het 20m2 meter maar dat zou voor iemand alleen prima moeten kunnen.
Ik ontken niet dat er woning nood is. En als alleenstaande ouder met drie kinderen wordt het inderdaad onmogelijk. Maar een 1 kamer appartement is echt nog wel te vinden in de koopsector.
Dees!
19-12-2025 om 13:26
Jillz schreef op 19-12-2025 om 11:42:
Je zoon is 26 verdiend tenminste het minimum loon. Als hij fulltime werkt kan hij daarmee een hypotheek krijgen van circa 150.000. Hij werkt al 6 jaar en woont bij jou in en zou dus in principe met gemak hebben kunnen sparen of daar anders nu mee beginnen. Van de 32000 bruto zou het echt moeten lukken om 15.000 euro per jaar te sparen mits hij geen kost en inwoning betaald. Er zijn best veel appartementen te koop voor tussen de 150 en 200k. Dat betekend dat hij in het slechtste geval (minimum loon + nul spaargeld) binnen nu en drie jaar het huis uit kan. Moet hij alleen accepteren dat dat een studio is van 20m2 en dat hij vanaf nu heel hard moet sparen.
Waaar?
Bovendien is dit de vraagprijs. Vaak moet daar dan nog een flinke klap geld bij.
Hier zit je dan al gauw tussen 250 en 300k. Dat is onmogelijk op te brengen met een miniumloon. Dat wordt met een modaal salaris al moeilijk.
troelahoep
19-12-2025 om 14:32
Yumi schreef op 19-12-2025 om 12:29:
[..]
En zijn dat echt woningen of ook andere objecten? In mijn omgeving (net even gekeken) zijn er alleen garageboxen te koop onder de 200.000 euro, en ik woon niet eens in de Randstad of een grote stad.
troelahoep
19-12-2025 om 14:37
Yumi schreef op 19-12-2025 om 12:29:
[..]
even gecheckt, als je alleen de opties aanvinkt wat daadwerkelijk woningen zijn en geen parkeerplaatsen, bouwgrond e.d. zijn het er nog maar een kleine 1300. In heel Nederland. En de meeste zijn in uithoeken van het land, zoals Zeeuws Vlaanderen of het noordoosten van Groningen. Dat zijn ook niet persé opties vanwege werkgelegenheid.
Groentetuin
19-12-2025 om 14:49
Wij hebben een paar jaar geleden de hypotheek opgehoogd ( en al ons spaargeld bij elkaar geschraapt)en een appartement gekocht voor kind. Kind betaalde huur aan ons, ( en kreeg huursubsidie) dus kind zat niet te duur, wij kregen de extra hypotheek kosten terug door de huur.
Kind gelukkig want woonruimte, wij gelukkig want kind blij geen extra kosten.
Win win win zeker toen kind een grote mensen huis kon kopen en we t appartement met veel winst konden verkopen ( en kinderen de maximale schenking van de overwaarde konden doen)