Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vakantie


Pippeltje schreef op 14-05-2023 om 15:53:

Pinokkio ik vind het ook zwaar overdreven dat een kind niet zou mogen horen dat niet het hele leven of de wereld om hen draait. Bovendien gaat het niet om een jong kind maar om een jong volwassene.

Dat kun je op zoveel manieren voorleven, daar heb je echt dat soort opmerkingen niet voor nodig; dat kan onnodig enorm kwetsend, hard, koud en vernederend overkomen( Ook als je het anders bedoeld) en ook wat egocentrisch. Een kind is geen volwassene, maar ook tegen volwassenen hoef je zoiets niet te zeggen.

Bijvoorbeeld kun je zeggen dat andere mensen ook behoeften hebben en dat die niet altijd samengaan met die van jou. Soms moet je wat toegeven en soms heb je geluk als je het helemaal naar jouw zin krijgt. Nu is een van mijn kinderen ook een zwartkijker, met allerlei aanverwante bijzonderheden (o.a. een angststoornis), dus daar kan ik het niet snel goed doen. In het geval zoals hier, zou ik dus gewoon gaan en die kinderen veel succes wensen. Ze zijn allebei meerderjarig, dus ze zoeken het maar uit met zijn tweeën, mij niet bellen. Gelukkig ging het tussen mijn kinderen altijd goed als ik er niet bij was. Oudste was altijd de verstandigste en jongste het meest ondernemend en samen vonden ze dan wel een weg. Vooral bij elkaar uit de weg, maar in ieder geval geen ruzie.

Max88 schreef op 14-05-2023 om 16:08:

[..]

Dat kun je op zoveel manieren voorleven, daar heb je echt dat soort opmerkingen niet voor nodig; dat kan onnodig enorm kwetsend, hard, koud en vernederend overkomen( Ook als je het anders bedoeld) en ook wat egocentrisch. Een kind is geen volwassene, maar ook tegen volwassenen hoef je zoiets niet te zeggen.

Nou nou, laat MamaE ook een beetje in haar waarde zeg. Ze kan zelf heus wel inschatten wat wel en niet kan. En de wereld draait inderdaad niet altijd om die 7-jarige, net zo min als om alle andere mensen. Dat mag heus wel gezegd worden.

Prillewits schreef op 14-05-2023 om 16:33:

[..]

Nou nou, laat MamaE ook een beetje in haar waarde zeg. Ze kan zelf heus wel inschatten wat wel en niet kan. En de wereld draait inderdaad niet altijd om die 7-jarige, net zo min als om alle andere mensen. Dat mag heus wel gezegd worden.

Doe nou niet zo betuttelend...over in waarde laten gesproken, dat kan ze prima zelf. Mijn opmerking is op de opmerking gericht, niet op de persoon, ik vind 'm onnodig, wie het ook zegt.

Max88 schreef op 14-05-2023 om 16:47:

[..]

Doe nou niet zo betuttelend...over in waarde laten gesproken, dat kan ze prima zelf. Mijn opmerking is op de opmerking gericht, niet op de persoon, ik vind 'm onnodig, wie het ook zegt.

Ik vind niet tegen een directe duidelijke opmerking kunnen zoals "de wereld draait niet altijd om jou' ook niet gezond. Alles maar met fluwelen handschoenen te moeten benaderen is ook niet de oplossing. 

Een beetje teflon kweken hoort wel bij opgroeien en volwassen worden. Ik ben duidelijk niet woke genoeg voor deze tijden.

Ysenda schreef op 14-05-2023 om 16:54:

[..]

Ik vind niet tegen een directe duidelijke opmerking kunnen zoals "de wereld draait niet altijd om jou' ook niet gezond. Alles maar met fluwelen handschoenen te moeten benaderen is ook niet de oplossing.

Een beetje teflon kweken hoort wel bij opgroeien en volwassen worden. Ik ben duidelijk niet woke genoeg voor deze tijden.

Dat zeg ik dan ook helemaal niet, behalve dat de opmerking gewoon bot is en dat dat mijns inziens onnodig (......) is. Waarom is met tact een fluwelen handschoen en woke?

Max88 schreef op 14-05-2023 om 17:44:

[..]

Dat zeg ik dan ook helemaal niet, behalve dat de opmerking gewoon bot is en dat dat mijns inziens onnodig (......) is. Waarom is met tact een fluwelen handschoen en woke?

De opmerking is helemaal niet bot maar gewoon waar. Je kunt een kind wel wijsmaken dat zijn belangen boven alles gaan maar daar kweek je geen prettige mensen mee, en er zal nog een rude awakening volgen. Ik had een zeer verwend achterneefje (dat vond iedereen op het dorp) die daar op de middelbare school vrij hardhandig in is bijgestuurd door zijn schoolgenootjes. Dat had niet gehoeven als zijn ouders hem niet zo verwend hadden. Hij is uiteindelijk nog goed terechtgekomen.

Prillewits schreef op 14-05-2023 om 18:14:

[..]

De opmerking is helemaal niet bot maar gewoon waar. Je kunt een kind wel wijsmaken dat zijn belangen boven alles gaan maar daar kweek je geen prettige mensen mee, en er zal nog een rude awakening volgen. Ik had een zeer verwend achterneefje (dat vond iedereen op het dorp) die daar op de middelbare school vrij hardhandig in is bijgestuurd door zijn schoolgenootjes. Dat had niet gehoeven als zijn ouders hem niet zo verwend hadden. Hij is uiteindelijk nog goed terechtgekomen.

Het is nooit in mij opgekomen om dat tegen mijn kinderen te zeggen. Ja, ik vind ‘m ook bot. Zeker als in een omgeving waar de teller meer uitslaat naar gevoel voor jezelf dan naar gevoel voor de ander. Je kan het ook anders zeggen, zoals hierboven uitgelegd is. Dan wordt het niet iets statisch zwart-wit maar krijgt het een betekenis. Maar misschien is dat eerder iets voor de rekkelijken onder ons dan voor de preciezen. 

Prillewits schreef op 14-05-2023 om 18:14:

[..]

De opmerking is helemaal niet bot maar gewoon waar. Je kunt een kind wel wijsmaken dat zijn belangen boven alles gaan maar daar kweek je geen prettige mensen mee, en er zal nog een rude awakening volgen. Ik had een zeer verwend achterneefje (dat vond iedereen op het dorp) die daar op de middelbare school vrij hardhandig in is bijgestuurd door zijn schoolgenootjes. Dat had niet gehoeven als zijn ouders hem niet zo verwend hadden. Hij is uiteindelijk nog goed terechtgekomen.

Jee wat een zwart wit beeld heb jij zeg. 
Dus mensen die niet te horen krijgen dat de wereld niet om hen draait zijn verwende monsters? Bespottelijk en zeer beperkt. 

Met die opmerking loop je *altijd* grote kans dat dit wordt opgevat als een suggestie dat de persoon in kwestie zich zo gedraagt en/ of denkt dat de wereld om hem draait. 
Bij kleine kinderen sla je hiermee mi altijd de plank mis omdat kleine kinderen nog moeten leren dat de wereld niet om hen draait. 

Nooit ook maar een moment in mij opgekomen om zo'n opmerking "de wereld draait niet alleen om jou" te maken tegen mijn kinderen (in mijn ruim 22 jarig moederschap). Ik vind het ook een botte rotopmerking en een volstrekt overbodige ook nog.
 
Als zich al een situatie voordoet waarbij je aan zo'n opmerking gaat denken, dan zijn er nog altijd heel veel betere/prettiger manieren om die boodschap over te brengen. 

Oei, ik heb wel wat losgemaakt met mijn opmerking geloof ik. Dat was niet mijn bedoeling. Ik heb oprecht niet het idee dat mijn dochter zich hierdoor gekwetst voelt of er wat aan over houdt. 
Ja, jonge kinderen moeten nog leren dat de wereld niet om hen draait, maar daar kun je best al op jonge leeftijd mee beginnen. In die jaren leg je de basis voor de rest van het leven.
Ik loop dit echt niet heel de dag door tegen haar te roepen of zo. En heel vaak draait ons leven wel om haar. Maar ik kan er vrij slecht tegen als ze dan op een moment dat ze geen zin heeft om iets voor ons te doen of even mee moet ergens heen omdat een van ons daar heen wil, dan zet ik haar op deze manier wel even op haar plaats. Dat accepteert ze dan ook en als het nodig is, zegt ze het genadeloos terug op momenten dat ik moeilijk doe over niks. 

Mijn moeder zei vroeger weleens "je bent niet alleen op de wereld". Dat komt op hetzelfde neer maar vind ik minder kwetsend overkomen. 

Anienom

Anienom

16-05-2023 om 11:07 Topicstarter

Nou in ieder geval bedankt voor de tips en succes met de discussie 

Poezie schreef op 15-05-2023 om 16:09:

Mijn moeder zei vroeger weleens "je bent niet alleen op de wereld". Dat komt op hetzelfde neer maar vind ik minder kwetsend overkomen.

En zo is het ook. We moeten allemaal geven en nemen in het leven dus beter al vroeg aanleren. En dat hoeft helemaal niet op een botte manier maar als iedereen in het leven alleen maar doet waar hij zelf zin in heeft en als je geen zin hebt dan maar niet dan wordt de samenleving daar niet beter op. En dat heeft niks te maken met grenzen overgaan die buiten proportioneel zijn.

Anienom schreef op 16-05-2023 om 11:07:

Nou in ieder geval bedankt voor de tips en succes met de discussie

En heb je al besloten wat je gaat doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.