Auwereel
28-06-2025 om 22:35
Kinderen die nadenken over emigratie
Vandaag waren mijn dochter en haar vriend vriend op mijn verjaardagsvisite en ze lieten weten dat ze ernstig zitten na te denken over emigratie. Nederland is ze te druk, te vol en weinig natuur en huizen in een rustige omgeving die betaalbaar zijn èn in de buurt van werk zijn schaars. Dochter is werkzoekend, vriend is op zoek naar ander werk, dus een geschikt moment om ook het buitenland te overwegen, met name het land waar vriend vandaan komt, Nieuw Zeeland, dus niet echt in de buurt.
Het verwondert me niet, het verwonderde me eerder toen ze vertelden op zoek te zijn naar een huis in Nederland.
Zijn er nog andere ouders met kinderen met emigratieplannen?
Schemerlampje
19-04-2026 om 23:59
Jortdendolder schreef op 19-04-2026 om 23:55:
Ik snap ze volkomen, een veel gehoord fenomeen
Tien Posts om een link te kunnen plaatsen? Ik heb je vast gemeld.
griteson
20-04-2026 om 13:18
Herkenbaar hoor, mijn dochter heeft ook zulke plannen. Wat mij helpt: blijf vooral in gesprek, vraag hoe je kunt ondersteunen (bijvoorbeeld met visa-onderzoek of oriëntatie) en geef ze het vertrouwen dat ze altijd terug mogen komen als het tegenvalt. Uiteindelijk is het mooi dat ze hun eigen weg durven te gaan, ook al is de afstand lastig.
Auwereel
20-04-2026 om 14:48
Ik ondersteunde de laatste tijd vooral met helpen afval naar de milieustraat te brengen van het huis-opruimen en ons huis als tijdelijke opslag voor de dingen die mee moeten! En als tijdelijke verblijfplaats mocht dat nodig zijn totdat het uitzwaaimoment plaatsvindt.
MidasWolf
03-05-2026 om 11:24
Ik zou eerder emigreren als ik ouder ben, ben rond de 30. Heb gelukkig nu veel/genoeg sociale contacten hier, dat opgeven of op een andere manier invullen zou op dit moment geen fijne keus zijn.
Terwijl als je ouder wordt, ouders bijvoorbeeld wegvallen zijn, andere sociale contacten gaan ook meer hun eigen ding doen, gezin, soms op een gegeven moment zelfs al kleinkinderen, de frequentie van elkaar zien gaat vaak al omlaag. Zelfs al woon je in dezelfde buurt en of regio.
Contacten worden anders ingevuld. Vaak minder spontaan, dan maakt afstand ook minder uit.
Heb geen gezin, dat speelt ook mee.