Auwereel
28-06-2025 om 22:35
Kinderen die nadenken over emigratie
Vandaag waren mijn dochter en haar vriend vriend op mijn verjaardagsvisite en ze lieten weten dat ze ernstig zitten na te denken over emigratie. Nederland is ze te druk, te vol en weinig natuur en huizen in een rustige omgeving die betaalbaar zijn èn in de buurt van werk zijn schaars. Dochter is werkzoekend, vriend is op zoek naar ander werk, dus een geschikt moment om ook het buitenland te overwegen, met name het land waar vriend vandaan komt, Nieuw Zeeland, dus niet echt in de buurt.
Het verwondert me niet, het verwonderde me eerder toen ze vertelden op zoek te zijn naar een huis in Nederland.
Zijn er nog andere ouders met kinderen met emigratieplannen?
Yumi
13-04-2026 om 10:44
Achh Auwereel daar zou ik ook flink moeite mee hebben. Je gunt ze de wereld, maar dan is die ineens te groot....
Ted68
18-04-2026 om 08:43
Spannend Auwereel…….En ik moet je eerlijk schrijven: als ik nu geen kinderen had, en Jong was zou ik ook naar nieuw zeeland vertrekken….Ik geloof dat jonge mensen daar nu veel meer kansen hebben Dan in Europa…
Auwereel
18-04-2026 om 17:42
De a.s. schoonvader, die dus in NZ woont, vroeg ze nog, weet je het zeker, Nieuw Zeeland? In Australië heb je veel meer mogelijkheden.
Ze hebben allebei een diploma van de Technische Universiteit, daar kan je op aardig wat plekken in de wereld terecht. Maar geen idee hoe dat uitwerkt in NZ.
kerst
18-04-2026 om 18:01
Heerlijk, als ik nog jong en/of gezond was, zou ik dat ook wel willen.
Mijn ouders zijn allebei al overleden.
Nederland is erg duur en overbevolkt, en veel (jonge) mensen kunnen vaak geen huis
krijgen .
Mugs
19-04-2026 om 08:32
Mijn zoon van 22 is van plan om over een jaar een fietstocht in zijn eentje te gaan maken van Alaska naar het Zuidelijkste puntje van Zuid Amerika. Het is dan wel geen emigratie maar hij verwacht wel een jaar of twee onderweg te zijn.
Ook wel in de categorie: hardstikke leuk/mooi/avontuurlijk als ánderen dat doen, maar je eigen kind....
Ted68
19-04-2026 om 09:15
Spannend Auwereel…..Voor jou niet leuk…. Maar wel een mooi doel voor je dochter en vriend…
Mugs: zou ik bij een ander ook top vinden….
haarklover
19-04-2026 om 09:34
Mugs schreef op 19-04-2026 om 08:32:
Mijn zoon van 22 is van plan om over een jaar een fietstocht in zijn eentje te gaan maken van Alaska naar het Zuidelijkste puntje van Zuid Amerika. Het is dan wel geen emigratie maar hij verwacht wel een jaar of twee onderweg te zijn.
Ook wel in de categorie: hardstikke leuk/mooi/avontuurlijk als ánderen dat doen, maar je eigen kind....
En dan komt hij ook door een paar landen met vrij veel criminaliteit / drugsmafia (sommige gebieden van Mexico bijvoorbeeld)
Poezekat
19-04-2026 om 15:38
Ik zou het ook niet fijn vinden als onze zoon met dit idee zou komen. Emigratie zou ik ook niet fijn vinden maar dat zou voor mij toch nog anders voelen. Onze schoondochter is ook geen Nederlandse overigens.
MMcGonagall
19-04-2026 om 15:45
Inmiddels ben ik natuurlijk door de wol geverfd, met een kind dat al vijf jaar in het buitenland woont, maar ik zou dat wel een stoer plan vinden.
Mugs
19-04-2026 om 17:43
Hij heeft afgelopen jaar al wel wat ervaring opgedaan door solo (met tentje achterop) van Nederland naar Tbilisi (Georgië) te fietsen en later ook nog van Nederland naar Noorwegen. Dus hij weet in ieder geval enigszins waar hij aan begint...
Auwereel
19-04-2026 om 19:24
Mugs schreef op 19-04-2026 om 17:43:
Hij heeft afgelopen jaar al wel wat ervaring opgedaan door solo (met tentje achterop) van Nederland naar Tbilisi (Georgië) te fietsen en later ook nog van Nederland naar Noorwegen. Dus hij weet in ieder geval enigszins waar hij aan begint...
De PanAmerican Highway?
https://www.davestravelpages.com/cycling-from-alaska-to-argentina-the-pan-american-highway
Ook dat is spannend voor de thuisblijvers, maar heel avontuurlijk als je het doet.
Mugs
19-04-2026 om 19:36
Auwereel schreef op 19-04-2026 om 19:24:
[..]
De PanAmerican Highway?
https://www.davestravelpages.com/cycling-from-alaska-to-argentina-the-pan-american-highway
Ook dat is spannend voor de thuisblijvers, maar heel avontuurlijk als je het doet.
Ja, dat is het plan. Een slordige 30.000km fietsen. Ik heb me nu al voorgenomen hem tzt bij het eindpunt op te wachten 😊