Netherfield
30-06-2026 om 21:08
Cadeau meisje geslaagd middelbare school
We willen onze dochters iets geven omdat ze allebei geslaagd zijn voor de middelbare school. Maar wat? Ze krijgen van opa en oma al een sieraad.
afrodite05
01-07-2026 om 12:32
Beterlaat2021! schreef op 01-07-2026 om 11:47:
[..]
Nee, natuurlijk niet, het was een grapje! 🤭
Dan blijkt maar weer hoe naïef ik ben
letterkoekje
01-07-2026 om 16:25
Aan al diegenen die in hun pen zijn gekropen om te zeggen dat het niet niks is om je middelbare diploma te behalen, vraag ik: is het verder studeren in Nederland dan echt zó makkelijk? Dat je bijna moet zeggen: hèhè, ik ben nu 18 en heb de zwaarste kaap al genomen?
Je mag toch aannemen dat een middelbaar schooldiploma iets is wat je hoort te halen, wil je niet als achterblijver geklasseerd worden. Als ik - ook in België hoor - zie en hoor dat er overal met titels wordt gegooid, titels waarvan ik merendeels niet weet wat de inhoud van de functie behelst (*), dan vermoed ik dat na de middelbare schooltijd toch nog een zwaardere periode te wachten staat. En dat is de reden waarom ik vind dat een reis (bijvb) al een niet-in-verhouding-staand kado is, voor een laureaat van een middelbare opleiding.
En wie schrijft, een huwelijk doe je hopelijk ook maar éénmaal, die heeft gelijk en toch vind ik het een verschil. Ik kan niet uitleggen waarom, het is een gevoel. Misschien een beetje als: hoe ouder je bent, hoe belangrijker een grote stap is, zoiets? Dan kan je ook zeggen: leren lopen, leren praten, zindelijk zijn, ..., ... dat gebeurt toch ook maar één maal. Moet daar dan ook telkens een kado tegenover staan.
Maar gelukkig is het een forum waarop iedereen zijn mening mag hebben. Ik respecteer die van een ander, hopelijk jullie ook die van mij.
(*) niet omdat ik zo dom ben, maar omdat het mij lijkt dat, hoe ingewikkelder de titel, hoe belangrijker het beroep overkomt, ook een zéér bekend fenomeen in België.
En nu over naar de orde van de dag? Wat als kado geven?
EmmaT
01-07-2026 om 16:50
Het studeren na de middelbare school is niet perse makkelijk. Maar ik kon eindelijk iets doen waarin ik gedreven was en dat scheelt een hoop bij mij.
Gingergirl
01-07-2026 om 16:54
letterkoekje schreef op 01-07-2026 om 16:25:
Aan al diegenen die in hun pen zijn gekropen om te zeggen dat het niet niks is om je middelbare diploma te behalen, vraag ik: is het verder studeren in Nederland dan echt zó makkelijk? Dat je bijna moet zeggen: hèhè, ik ben nu 18 en heb de zwaarste kaap al genomen?
Je mag toch aannemen dat een middelbaar schooldiploma iets is wat je hoort te halen, wil je niet als achterblijver geklasseerd worden. Als ik - ook in België hoor - zie en hoor dat er overal met titels wordt gegooid, titels waarvan ik merendeels niet weet wat de inhoud van de functie behelst (*), dan vermoed ik dat na de middelbare schooltijd toch nog een zwaardere periode te wachten staat. En dat is de reden waarom ik vind dat een reis (bijvb) al een niet-in-verhouding-staand kado is, voor een laureaat van een middelbare opleiding.
En wie schrijft, een huwelijk doe je hopelijk ook maar éénmaal, die heeft gelijk en toch vind ik het een verschil. Ik kan niet uitleggen waarom, het is een gevoel. Misschien een beetje als: hoe ouder je bent, hoe belangrijker een grote stap is, zoiets? Dan kan je ook zeggen: leren lopen, leren praten, zindelijk zijn, ..., ... dat gebeurt toch ook maar één maal. Moet daar dan ook telkens een kado tegenover staan.
Maar gelukkig is het een forum waarop iedereen zijn mening mag hebben. Ik respecteer die van een ander, hopelijk jullie ook die van mij.
(*) niet omdat ik zo dom ben, maar omdat het mij lijkt dat, hoe ingewikkelder de titel, hoe belangrijker het beroep overkomt, ook een zéér bekend fenomeen in België.
Ik begrijp je gedachtegang niet. Maar misschien lees ik het verkeerd. Ik lees het als; de middelbare school is makkelijker dan studeren dus daarom hoeft een bepaald cadeau zoals een reis niet. Alleen " zware" zaken als een studie afronden verdienen zo'n soort cadeau omdat het moeilijker is, zoiets. Ik denk dat de meeste ouders zo niet denken. Ja, de middelbare school hoort erbij maar het gaat bij velen om het afsluiten van een levensfase, niet of het moeilijker of makkelijker is dan iets anders. Een reisje of cadeau als een sieraad kan een leuke afsluiting daarvan zijn, een mooie herinnering.
En studeren hoeft niet perse zwaarder te zijn; mijn oudste kinderen vonden de middelbare veel zwaarder met al die verplichte vakken dan hun studies waar ze zelf voor kozen en talent voor hadden, maar dat staat verder los van het cadeau wat ze kregen. Een levensfase afsluiten is iets heel anders dan bv een vaardigheid onder de knie krijgen, dat gaat bij jonge kinderen in rap tempo dus daar zet je niet telkens een cadeau tegenover. Middelbare school duurt flink wat jaren en is echt anders. Vergeet ook niet; niet iedereen kan goed leren en gaat verder studeren, daarom juist zo leuk om na de middelbare iets te geven of te doen. Een sieraad, uitstapje of device hoor je wel vaak.
Kimdekim
01-07-2026 om 17:07
letterkoekje schreef op 01-07-2026 om 16:25:
Het heeft wat mij betreft niets te maken met gemakkelijk maar met de prestatie op zich. Je haalt een diploma. Iets wat je jaren hard voor gewerkt hebt. En daarbij sluit je inderdaad een fase af. Voor veel kinderen is dit de eerste keer dat ze ergens examen voor doen. Het is iets grootst. Als ze straks hun bachelor halen zullen we misschien gaan uiteten maar voor mij voelt dat niet als een afsluiting. Na de master zullen ze vast ook iets moois krijgen. Want dat is dan ook weer het einde van een fase.
Maar goed ik vier graag de succes in het leven en sta graag stil bij bijzondere momenten. Ik vier graag zoveel mogelijk.
Soccer-Mom
01-07-2026 om 17:42
Mijn man ging met onze oudste naar een voetbalwedstrijd in Liverpool en mijn jongste kreeg de PS5. Dat waren hun wensen. Het is vooral om de mijlpaal dat middelbare school heet, af te sluiten
letterkoekje
01-07-2026 om 17:50
Kimdekim schreef op 01-07-2026 om 17:07:
[..]
Het heeft wat mij betreft niets te maken met gemakkelijk maar met de prestatie op zich. Je haalt een diploma. Iets wat je jaren hard voor gewerkt hebt. En daarbij sluit je inderdaad een fase af. Voor veel kinderen is dit de eerste keer dat ze ergens examen voor doen. Het is iets grootst. Als ze straks hun bachelor halen zullen we misschien gaan uiteten maar voor mij voelt dat niet als een afsluiting. Na de master zullen ze vast ook iets moois krijgen. Want dat is dan ook weer het einde van een fase.
Maar goed ik vier graag de succes in het leven en sta graag stil bij bijzondere momenten. Ik vier graag zoveel mogelijk.
Wat bedoel je met 'voelt niet als een afsluiting', Kim? Eigenlijk is het dat wel, zo denk ik er over. Het is - als je geen jaar hebt over gedaan - de afsluiting van de verplichte leerperiode. Vanaf dan ben je vrij te gaan werken of verder te studeren.
Wat ik bijvb, maar dat kan niet voor wie na 1 juli is geboren, wel zou geven bij het diploma middelbare, een bedeltje met 18. Moet je natuurlijk weer wel zo een armband hebben. Of zijn die niet meer in de mode momenteel? Die armband kan dan bij een volgend diploma aangevuld worden met een uiltje (wijsheid) en/of bedeltjes in de sfeer van het diploma. Vb hondje of poes voor een dierenarts, muzieknootje voor wie iets in de muziek heeft gestudeerd. Natuurlijk bij verder studeren (mijn mening!) is één of enkele bedeltjes dan wel weer pover.
Wat ik wel blijf vinden is, als de middelbare - wat tenslotte 'maar' de basis is voor verder studeren - al zo moeilijk was, dat het bijvb een reis verdient, zit dan een veel hoger diploma halen er voor die persoon nog wel in? Waar ik niet mee bedoel dat ze minderwaardig zijn, maar aangezien we het hier over 'een fase' in het studieleven hebben, ga ik ook op dat studeren verder. Voor iemand die stopt met studeren en voor wie het een prestatie is geweest dat diploma toch te halen, vind ik het - dat moet ik toegeven - wel een mooie geste dat je daar als ouder een kado tegenover stelt dat evenredig is met de inspanningen. Maar die indruk krijg ik niet uit de OP dat de kleine Netherfieldjes nu gaan stoppen met studeren.
Lisabette
01-07-2026 om 17:53
Mijn kinderen krijgen een examenreis cadeau! Als ze dat niet willen, mogen ze zelf iets uitzoeken. Maar wij geloven erg in samen herinneringen maken boven nieuwe spullen.
Gingergirl
01-07-2026 om 18:37
letterkoekje schreef op 01-07-2026 om 17:50:
[..]
Wat bedoel je met 'voelt niet als een afsluiting', Kim? Eigenlijk is het dat wel, zo denk ik er over. Het is - als je geen jaar hebt over gedaan - de afsluiting van de verplichte leerperiode. Vanaf dan ben je vrij te gaan werken of verder te studeren.
Wat ik bijvb, maar dat kan niet voor wie na 1 juli is geboren, wel zou geven bij het diploma middelbare, een bedeltje met 18. Moet je natuurlijk weer wel zo een armband hebben. Of zijn die niet meer in de mode momenteel? Die armband kan dan bij een volgend diploma aangevuld worden met een uiltje (wijsheid) en/of bedeltjes in de sfeer van het diploma. Vb hondje of poes voor een dierenarts, muzieknootje voor wie iets in de muziek heeft gestudeerd. Natuurlijk bij verder studeren (mijn mening!) is één of enkele bedeltjes dan wel weer pover.Wat ik wel blijf vinden is, als de middelbare - wat tenslotte 'maar' de basis is voor verder studeren - al zo moeilijk was, dat het bijvb een reis verdient, zit dan een veel hoger diploma halen er voor die persoon nog wel in? Waar ik niet mee bedoel dat ze minderwaardig zijn, maar aangezien we het hier over 'een fase' in het studieleven hebben, ga ik ook op dat studeren verder. Voor iemand die stopt met studeren en voor wie het een prestatie is geweest dat diploma toch te halen, vind ik het - dat moet ik toegeven - wel een mooie geste dat je daar als ouder een kado tegenover stelt dat evenredig is met de inspanningen. Maar die indruk krijg ik niet uit de OP dat de kleine Netherfieldjes nu gaan stoppen met studeren.
De middelbare school is voor iedereen anders qua niveau in Nederland, sommige zijn met 15/ 16 klaar en gaan verder leren, anderen zijn met 17 of 18 jaar klaar en gaan verder leren of niet.
De waarde van het cadeau heeft niet te maken met de moeilijkheidsgraad van de middelbare school en / of er verder gestudeerd gaat worden. Maar met het afsluiten van een levensfase wat je viert met bv een cadeau of bv een reis.
Joszy
01-07-2026 om 19:22
Letterkoekje, vind je 18 worden dan wel een prestatie waar een kadootje tegenover zou moeten staan? Want dat kost nog veel minder moeite dan je diploma halen toch?
Kimdekim
01-07-2026 om 20:09
letterkoekje schreef op 01-07-2026 om 17:50:
[..]
Wat ik bijvb, maar dat kan niet voor wie na 1 juli is geboren, wel zou geven bij het diploma middelbare, een bedeltje met 18. Moet je natuurlijk weer wel zo een armband hebben. Of zijn die niet meer in de mode momenteel? Die armband kan dan bij een volgend diploma aangevuld worden met een uiltje (wijsheid) en/of bedeltjes in de sfeer van het diploma. Vb hondje of poes voor een dierenarts, muzieknootje voor wie iets in de muziek heeft gestudeerd. Natuurlijk bij verder studeren (mijn mening!) is één of enkele bedeltjes dan wel weer pover.Wat ik wel blijf vinden is, als de middelbare - wat tenslotte 'maar' de basis is voor verder studeren - al zo moeilijk was, dat het bijvb een reis verdient, zit dan een veel hoger diploma halen er voor die persoon nog wel in? Waar ik niet mee bedoel dat ze minderwaardig zijn, maar aangezien we het hier over 'een fase' in het studieleven hebben, ga ik ook op dat studeren verder. Voor iemand die stopt met studeren en voor wie het een prestatie is geweest dat diploma toch te halen, vind ik het - dat moet ik toegeven - wel een mooie geste dat je daar als ouder een kado tegenover stelt dat evenredig is met de inspanningen. Maar die indruk krijg ik niet uit de OP dat de kleine Netherfieldjes nu gaan stoppen met studeren.
Ik bedoel dat de bachelor ondanks dat het een diploma is, voor mijn kinderen niet het einde is. Ze zullen beide hun master gaan halen en dan is de uni pas klaar. En dan zullen we dat uitgebreid vieren.
lientje69
01-07-2026 om 20:52
Kimdekim schreef op 01-07-2026 om 17:07:
[..]
Dat zeker. Maar daar hadden wij gewoon taart voor en eventueel een klein feestje met de vrienden.
Gingergirl
01-07-2026 om 21:01
lientje69 schreef op 01-07-2026 om 20:52:
[..]
Dat zeker. Maar daar hadden wij gewoon taart voor en eventueel een klein feestje met de vrienden.
Dat is toch ook leuk. Net zoals dat een ander kiest voor een reis of een cadeau; met beiden niks mis.
Marty1984
01-07-2026 om 21:13
Als ze van oma en opa al iets krijgen en ze zijn zelf nergens mee gekomen zou ik het geld opsparen en gebruiken voor pakweg het betalen van hun rijbewijs of een deel van hun vervolg-studie als ze die gaan doen.
Lijkt mij nuttiger dan in het wilde weg iets kopen.
Ik zou het zelf dus houden bij een etentje bij hun favoriete Italiaan of tapasbar.
MamaE
01-07-2026 om 22:16
Ik vind de middelbare school zeker wel een mijlpaal. Echt bijzonder is het nu ook weer niet want elk jaar halen hele hordes leerlingen hun diploma, maar voor een kind dat er hard voor heeft gewerkt is het wel degelijk iets om te vieren. Net zoals een zwemdiploma; uiteindelijk haalt bijna elk kind dat wel, maar ze hebben er wel hun best voor moeten doen, elke week naar de les etc. dan mag daar best een cadeautje tegenover staan. En dat hoeft echt geen kapitalen te kosten, genoeg leuke zwemspeeltjes te koop bij action of zo.
En inderdaad, jarig zijn is al helemaal geen prestatie op zich. Prima om dat ook te vieren trouwens, maar ik vind het niet gek om voor een diploma iets groter uit te pakken.
Ik zou mijn kind dan wel iets willen geven waar ze echt blij van wordt, en dat dan ook gewoon vragen.