Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon 14...iemand adviezen?

HR07

HR07

12-04-2026 om 18:31 Topicstarter

duizel schreef op 12-04-2026 om 17:24:

[..]

Hij wordt geschorst vanwege het vele te laat komen in combinatie met eruit gestuurd worden en spijbelen. Het lijkt me de combinatie.

Ben wel benieuwd wat een schorsing op deze school inhoudt. Als het betekent dat hij een paar dagen niet op school mag komen zal hij het misschien alleen maar fijn vinden. Ik weet dat er ook scholen zijn waar je juist wel moet komen en ergens (onder toezicht) moet gaan zitten werken zonder contact met anderen.

Daar wordt hij inderdaad voor geschorst. En hij zal dan een dag naar school moeten om opdrachten te maken.

HR07

HR07

12-04-2026 om 18:38 Topicstarter

Pippeltje schreef op 12-04-2026 om 16:49:

Bij een VWO-leerling die structureel te laat komt en waarbij verbetering uitblijft, is een consequente en stapsgewijze aanpak nodig. Het gedrag duidt vaak op motivatieproblemen, faalangst, schoolmoeheid of problemen in de thuissituatie.

Motivatieproblemen en schoolmoeheid speelt zeker een rol. En thuis wilt hij alle vrijheid. Dus ookal dat hij cognitief VWO zou aankunnen blijkt het in de praktijk toch lastig. Ik denk ook dat hij problemen heeft met de executieve functies. Dingen waar je wellicht aan kan werken maar daar zal hij niet voor open staan want hij ziet het probleem niet. Ik denk dat Havo eerlijk gezegd ook een probleem gaat worden op deze manier. 

Podcast de Geweldloze podcast al geluisterd? 

In mijn visie trek je teveel en het touwtje tussen jullie staat al op knappen. 

Wat je dan wel moet doen? Geen idee, luister anders even de podcast afleveringen over pubers.

klinkt/klonk beetje als mijn zoon al is die in veel punten bijgedraaid gelukkig leukere vrienden gekregen. Maar inderdaad boos worden heeft geen nut ruzie maken ook niet je drijft hem alleen verder weg! (Helaas) ik ben van de tijd moeder praat kind luistert maar tegenwoordig gaat het iets anders vrees ik! Je mag /moet uiteraard wel je grenzen aangeven maar compromis sluiten bijv, je mag dit… maar locatie mag niet uit! Je mag vapen maar niet thuis! Je mag uit maar … enzo enzo verder weet ik het ook niet blijven praten denk ik! De mijne is bijna 18 en ik heb ik nog steeds af en toe. 

"Ik denk ook dat hij problemen heeft met de executieve functies."

Hebben pubers dat niet standaard? 

is het optioneel hem nu al te laten afstromen. Weten dat je gaat afstromen motiveert niet tot inspanning voor school.
Waarom hebben jullie nog steeds het adres van het meisje niet? Ze is bij jullie thuis geweest, dan kan je haar toch het adres en contactgegevens van haar en haar ouders vragen?
Als ze dat niet wilt geven, wilt ze het waarschijnlijk verborgen houden voor haar ouders. 

HR07

HR07

13-04-2026 om 07:43 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 13-04-2026 om 06:10:

is het optioneel hem nu al te laten afstromen. Weten dat je gaat afstromen motiveert niet tot inspanning voor school.
Waarom hebben jullie nog steeds het adres van het meisje niet? Ze is bij jullie thuis geweest, dan kan je haar toch het adres en contactgegevens van haar en haar ouders vragen?
Als ze dat niet wilt geven, wilt ze het waarschijnlijk verborgen houden voor haar ouders.

Dat denk ik zelf eigenlijk ook. 

HR07

HR07

13-04-2026 om 07:43 Topicstarter

Temet schreef op 13-04-2026 om 02:58:

"Ik denk ook dat hij problemen heeft met de executieve functies."

Hebben pubers dat niet standaard?

Jawel maar hij had ook wel al motivatie en startproblemen op de basisschool. Wel goede cito scores dus daar is verder nooit echt naar gekeken.

'En ik wilde uiteraard niet boos reageren omdat ik de boel niet wilde laten escaleren.' Maar dan ben je hier niet eerlijk geweest, alleen zacht zalvend. Daar kopen pubers niks voor.  Je hoeft niet boos te worden, je kunt wel helder en eerlijk zijn en zeggen: ja, daar heb ik een probleem mee; en dan eenmaal thuis een ernstig gesprek met hem gaan voeren over seksueel gedrag en de risico's ervan. 
Eisen dat hij laat weten waar hij is zou ik dan weer niet doen, wel vragen maar niet eisen, omdat het nogal controlerend is vanuit het ouderlijk huis naar de wereld toe. En juist in die wereld ligt zijn ruimte nu om te experimenteren, dus daar schuift de grens van ouders op: het wordt steeds minder jouw terrein en steeds meer zijn terrein. 
Heel algemeen: vertrouwen geven is belangrijk: ga maar de wereld in, maak je eigen keuzes maar, je stoot je hoofd wel een paar keer, maar ik vertrouw erop dat je dat aankunt en ik zal je steunen met advies en meer als je echt vastloopt. 
Wat school betreft: geef hem opties: wat als je toch VWO wil, wat als je naar havo gaat, wat als je met een overgangsbewijs van 3-4 havo naar het MBO gaat, wat zou je willen worden. Hij zal zelf de keuze moeten maken en de gevolgen daarvan moeten accepteren, maar het is dan ook zijn leven. Toon vooral nieuwsgierigheid en laat je niet leiden door je eigen teleurstelling. 

HR07

HR07

13-04-2026 om 08:26 Topicstarter

tsjor schreef op 13-04-2026 om 08:09:

'En ik wilde uiteraard niet boos reageren omdat ik de boel niet wilde laten escaleren.' Maar dan ben je hier niet eerlijk geweest, alleen zacht zalvend. Daar kopen pubers niks voor. Je hoeft niet boos te worden, je kunt wel helder en eerlijk zijn en zeggen: ja, daar heb ik een probleem mee; en dan eenmaal thuis een ernstig gesprek met hem gaan voeren over seksueel gedrag en de risico's ervan.
Eisen dat hij laat weten waar hij is zou ik dan weer niet doen, wel vragen maar niet eisen, omdat het nogal controlerend is vanuit het ouderlijk huis naar de wereld toe. En juist in die wereld ligt zijn ruimte nu om te experimenteren, dus daar schuift de grens van ouders op: het wordt steeds minder jouw terrein en steeds meer zijn terrein.
Heel algemeen: vertrouwen geven is belangrijk: ga maar de wereld in, maak je eigen keuzes maar, je stoot je hoofd wel een paar keer, maar ik vertrouw erop dat je dat aankunt en ik zal je steunen met advies en meer als je echt vastloopt.
Wat school betreft: geef hem opties: wat als je toch VWO wil, wat als je naar havo gaat, wat als je met een overgangsbewijs van 3-4 havo naar het MBO gaat, wat zou je willen worden. Hij zal zelf de keuze moeten maken en de gevolgen daarvan moeten accepteren, maar het is dan ook zijn leven. Toon vooral nieuwsgierigheid en laat je niet leiden door je eigen teleurstelling.

Goede post en ik heb zeker geen moeite met een mbo opleiding oid. Het is meer dat ik bang ben dat hij helemaal gaat uitvallen omdat ik daar ook wel wat voorbeelden van heb gezien. 

Hij geeft zelf aan dat er geen seksuele handelingen met dat meisje zijn geweest wat ik best nog kan geloven. Met slapen bedoelde mijn zoon ook letterlijk slapen. En uiteraard heb ik hem hier op gewezen, en daarvoor ook al, net als mijn 13 jarige dochter.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.