Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vakantie

Ik heb vroeger vanaf mijn 18de wel zuipvakanties gehad. Het was een tijd om nooit te vergeten. Mijn zoon is nu 33 en had die tijd ook nooit willen overslaan.

watertoren schreef op 14-07-2026 om 10:14:

Ik heb vroeger vanaf mijn 18de wel zuipvakanties gehad. Het was een tijd om nooit te vergeten. Mijn zoon is nu 33 en had die tijd ook nooit willen overslaan.

Nou ik ook hoor.  Vond het geweldig. En hoewel ik het altijd spannend vind en blij ben als ze weer heel terug is, zie ik hoe dochter geniet van haar vakantie.  De verhalen komen telkens als ze samen zijn weer naar boven.  En hoe lang kan je nou helemaal op zo'n vakantie gaan? Ik merk nu dat de eerste meiden uit de vriendengroep afhaken,  door vriendjes of door de kosten.  Volgend jaar misschien nog maar dan is het afgelopen met dit soort vakanties denk ik. Het is dus ook iets wat als je het gemist hebt echt weg is.

Meesje schreef op 14-07-2026 om 10:00:

Wat is examenreis? Is dat iets anders dan op vakantie gaan?

Het is in principe gewoon op vakantie gaan, maar dan direct na de examens (dus in het voorseizoen). 

Mijn zoon pakt gewoon zijn tentje achterop de fiets en gaat een weekje niksen op Schiermonnikoog.

Kennelijk is je impuls om het ongemak voor hem weg te willen halen. 

Rationeel gezien komt hij niks te kort, hij wilde festivals en hij gaat naar festivals. Maar hij merkt nu dat andere opties toch ook wel leuk waren geweest, en dat hij eigenlijk bij nader inzien ook wel mee naar cherso had gewild. Nou, dat is een mooie leerervaring: soms wil je eigenlijk iets anders dan je vooraf had bedacht en dat geeft een beetje frustratie. En die frustratie is de motor waardoor je volgende keer meer initiatief neemt of andere plannen maakt. 
En als je dat niet doet, dan was de frustratie misschien toch niet zo groot, was het alleen maar een mild spijtig gevoel. En ook dat is leerzaam, dat je soms kunt denken "ach ja, dat is jammer dat ik dat niet gedaan heb, en door". 

Wat jij nu aan het doen bent is ofwel curlingouderschap: met een bezempje voor hem uit om alle ongemak weg te poetsen, ofwel co-rumineren: hem versterken in de zieligheid door samen te gaan zitten zwelgen hoe sneu het is. Beide zijn menselijk, maar niet gezond en niet helpend. 

Caroline80 schreef op 14-07-2026 om 10:26:

[..]

Het is in principe gewoon op vakantie gaan, maar dan direct na de examens (dus in het voorseizoen).

En dan met je vriendinnen en niet met je ouders.

Mijn oudste ging op examenreis met een vriendin, heel braaf naar Schotland. Toen het vertrek dichterbij kwam, wilde die vriendin ineens het budget terugschroeven omdat ze ook nog met andere vriendinnen naar Cherso of een vergelijkbaar oord ging. Dochter mocht dan ook wel mee maar die had daar geen interesse in. Uiteindelijk hebben ze het wel leuk gehad in Schotland, maar ik vond het alsnog geen chique actie.
Jongste houdt wel van feestjes maar is geen drinker. Ik vind dat wel prima.

Met wie gaat je zoon naar de festivals?

Een vakantie vol festivals is ook super, toch? 

Als je veel filmpjes van de vakanties van anderen kijkt, heb je natuurlijk het idee dat je iets mist. Dat zal groepje X ook hebben als ze de filmpjes van groepje Y bekijken. En bij die filmpjes zie je waarschijnlijk niet de minder leuke dagen van de vakanties. Als zoon er volgend jaar nog zo in staat, kan hij zorgen dat hij zich op tijd bij een clubje aansluit om samen te gaan. 

Ik snap het probleem denk ik niet zo. Je zoon heeft zijn zomervakantie precies zo gepland als hij graag wilde; veel festivals. Natuurlijk is het leuk om óók nog op vakantie te gaan, maar geld is eindig en je kan het maar één keer uitgeven.
Als hij ook nog op zuip/stapvakantie zou gaan, had hij naar minder festivals gekund.
Dat heet keuzes maken en is niet zielig maar gewoon het leven. En een leerzame les om goed na te denken over je wensen en wat dat allemaal kost.

Op deze leeftijd regel je als ouders geen vakantie of uitjes meer voor je kind en vrienden. Als ze iets willen doen, regelen ze dat zelf maar. 
Of hij gaat wat extra werken zodat hij vast een buffertje aanlegt voor volgend jaar, kan hij dan én naar festivals én op vakantie.

Meesje schreef op 14-07-2026 om 10:00:

Wat is examenreis? Is dat iets anders dan op vakantie gaan?

Nee, je koppelt het alleen aan een gelegenheid. Dan lijkt voelt het specialer.

is een lading festivals achter elkaar, niet gewoon een soort zuip vakantie, met luide muziek? Tussendoor nog even naar Renesse, de Nederlandse zuipvakantie locatie, om de puntjes op de i te zetten.

Of misschien is Renesse alweer uit? Dan is er vast nog wel een ander jongeren strand in Nederland. 

Lotd

Lotd

14-07-2026 om 23:18 Topicstarter

Damoontje schreef op 14-07-2026 om 20:12:

Met wie gaat je zoon naar de festivals?

Een vakantie vol festivals is ook super, toch?

Als je veel filmpjes van de vakanties van anderen kijkt, heb je natuurlijk het idee dat je iets mist. Dat zal groepje X ook hebben als ze de filmpjes van groepje Y bekijken. En bij die filmpjes zie je waarschijnlijk niet de minder leuke dagen van de vakanties. Als zoon er volgend jaar nog zo in staat, kan hij zorgen dat hij zich op tijd bij een clubje aansluit om samen te gaan.

Ja daar heb je wel een punt, waarschijnlijk heeft de jeugd onderling ook weer wat aan te merken op elkaar. Het is gewoon soms lijkt het zo makkelijk te gaan om vrienden te maken vakanties ect. Maar hij heeft bewust gekozen voor de festivals en die doet hij ook wel met andere niet alleen officieel! 

watertoren schreef op 14-07-2026 om 10:14:

M'n dochter is nu 18. Is wezen interrailen als examenreis, maar ook al enthousiast plannen aan het maken met een paar vrienden voor een vakantie volgend jaar. Ze is helemaal blij dat ze met dat groepje naar de bergen kan, en in ieder geval iets met natuur en actief zijn. (In plaats van met andere vrienden die vooral graag willen feesten, want "daarvoor hoef ik niet op vakantie, dat kan hier ook")

Waarom gaat hij niet kamperen op zo'n festival? Dat is voor veel mensen gewoon een vakantie hoor. 

ik snap je wel hoor, maar denk dat het niet nodig (en niet helpend) is om zelf heel druk bezig te zijn met hoe zoonlief zich voelt over zijn vakantieplannen versus de vakantieplannen van anderen. Je kunt wel klankbord zijn voor hem, als hij dat wil uiteraard. Maar probeer het verder lekker bij hem te laten en hem zijn eigen pad te laten lopen. Daar hoort ook bij dat ie soms een stukje pad loopt dat leuk leek maar toch minder uitpakte, of per ongeluk onderweg een leuke bezienswaardigheid mist die anderen wel zijn tegengekomen...

Dat gezegd hebbende, ik zit hier thuis tegen een zoon van bijna 19 aan te kijken die ook graag iets wil qua vakantie maar niet echt vrienden heeft waar dat leuk mee kan. Heeft bedacht dat ie dan wel alleen gaat, maar ik schat in dat de kans vrij groot is dat t niet gaat gebeuren. Iets met te weinig geld en het ook wel spannend vinden. Niet goed in regelzaken en dat ook een beetje uit de weg gaan. 

Eindstand is dus vermoedelijk dat ie een weekje met ons meegaat en verder thuis is en veel werkt. Vind ik dat sneu? Ja absoluut. Zou ik het graag anders zien? Ja dat ook. Maar ik ben me er wel van bewust dat hij er niet zoveel aan heeft dat ik dat allemaal vind en voel. Ik laat het bij hem en zie wel hoe het loopt. En hoeveel moeite ie er uiteindelijk in wil steken. Linksom of rechtsom leert ie daar weer van voor een volgende keer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.