Lotd
13-07-2026 om 15:58
Vakantie
mijn zoon is 18 net geworden, heeft voor de vakantie besloten deze zomer lekker veel festivals te gaan doen, verschillende kaartjes gekocht ook blij mee hoor, maar Nu … gaan er verschillende jongeren uit deze regio op vakantie cherso loret albu! Zijn allemaal in groepen weg en tik tok staat er vol mee! Zijn “groepje” van 4 gaan niet geen geld, werk of gaan met ouders. Nu vind hij zichzelf maar ik ook behoorlijk zielig maar waarom vind ik dat? Hij komt niks te kort maar toch ben ik van alles aan het verzinnen om hem te pleasen? Ik ben zelfs tik tok filmpjes van die kids aan het kijken ? Why ik snap mezelf niet? Is dit omdat ik het hem zo gun er gaan gaan nogal wat dingen “mis” bij hem hij treft het ook niet echt met vrienden enzo? Maar toch wat is dat? Herkenbaar of helemaal niet hoe gaat dit bij jullie kinderen alles lijkt bij andere zo simpel waarom is dat hier niet
watertoren
14-07-2026 om 10:14
Ik heb vroeger vanaf mijn 18de wel zuipvakanties gehad. Het was een tijd om nooit te vergeten. Mijn zoon is nu 33 en had die tijd ook nooit willen overslaan.
Kimdekim
14-07-2026 om 10:24
watertoren schreef op 14-07-2026 om 10:14:
Ik heb vroeger vanaf mijn 18de wel zuipvakanties gehad. Het was een tijd om nooit te vergeten. Mijn zoon is nu 33 en had die tijd ook nooit willen overslaan.
Nou ik ook hoor. Vond het geweldig. En hoewel ik het altijd spannend vind en blij ben als ze weer heel terug is, zie ik hoe dochter geniet van haar vakantie. De verhalen komen telkens als ze samen zijn weer naar boven. En hoe lang kan je nou helemaal op zo'n vakantie gaan? Ik merk nu dat de eerste meiden uit de vriendengroep afhaken, door vriendjes of door de kosten. Volgend jaar misschien nog maar dan is het afgelopen met dit soort vakanties denk ik. Het is dus ook iets wat als je het gemist hebt echt weg is.
Caroline80
14-07-2026 om 10:26
Meesje schreef op 14-07-2026 om 10:00:
Wat is examenreis? Is dat iets anders dan op vakantie gaan?
Het is in principe gewoon op vakantie gaan, maar dan direct na de examens (dus in het voorseizoen).
Poezenmeisje
14-07-2026 om 12:00
Mijn zoon pakt gewoon zijn tentje achterop de fiets en gaat een weekje niksen op Schiermonnikoog.
Ginevra
14-07-2026 om 12:49
Kennelijk is je impuls om het ongemak voor hem weg te willen halen.
Rationeel gezien komt hij niks te kort, hij wilde festivals en hij gaat naar festivals. Maar hij merkt nu dat andere opties toch ook wel leuk waren geweest, en dat hij eigenlijk bij nader inzien ook wel mee naar cherso had gewild. Nou, dat is een mooie leerervaring: soms wil je eigenlijk iets anders dan je vooraf had bedacht en dat geeft een beetje frustratie. En die frustratie is de motor waardoor je volgende keer meer initiatief neemt of andere plannen maakt.
En als je dat niet doet, dan was de frustratie misschien toch niet zo groot, was het alleen maar een mild spijtig gevoel. En ook dat is leerzaam, dat je soms kunt denken "ach ja, dat is jammer dat ik dat niet gedaan heb, en door".
Wat jij nu aan het doen bent is ofwel curlingouderschap: met een bezempje voor hem uit om alle ongemak weg te poetsen, ofwel co-rumineren: hem versterken in de zieligheid door samen te gaan zitten zwelgen hoe sneu het is. Beide zijn menselijk, maar niet gezond en niet helpend.
Netherfield
14-07-2026 om 14:02
Caroline80 schreef op 14-07-2026 om 10:26:
[..]
Het is in principe gewoon op vakantie gaan, maar dan direct na de examens (dus in het voorseizoen).
En dan met je vriendinnen en niet met je ouders.
MMcGonagall
14-07-2026 om 14:49
Mijn oudste ging op examenreis met een vriendin, heel braaf naar Schotland. Toen het vertrek dichterbij kwam, wilde die vriendin ineens het budget terugschroeven omdat ze ook nog met andere vriendinnen naar Cherso of een vergelijkbaar oord ging. Dochter mocht dan ook wel mee maar die had daar geen interesse in. Uiteindelijk hebben ze het wel leuk gehad in Schotland, maar ik vond het alsnog geen chique actie.
Jongste houdt wel van feestjes maar is geen drinker. Ik vind dat wel prima.
Damoontje
14-07-2026 om 20:12
Met wie gaat je zoon naar de festivals?
Een vakantie vol festivals is ook super, toch?
Als je veel filmpjes van de vakanties van anderen kijkt, heb je natuurlijk het idee dat je iets mist. Dat zal groepje X ook hebben als ze de filmpjes van groepje Y bekijken. En bij die filmpjes zie je waarschijnlijk niet de minder leuke dagen van de vakanties. Als zoon er volgend jaar nog zo in staat, kan hij zorgen dat hij zich op tijd bij een clubje aansluit om samen te gaan.